Dat is snel teveel, twist de draadjes naar de varco eens.

Gedaan voor zover dat kon, het is wel beter, maar er zit nog een redelijke brom in. Maar het is nu al zo goed/slecht dat ik de mensen kan verstaan.

Voor ik het ga veranderen: De buis uit mijn voorraad welke denk ik zou kunnen.
De EL84. Ook noval. Alleen pin 8 en 9 omdraaien.
De Va is ook 250V. Er zit een 2K2 ohm weerstand tussen de 250V en de G2. Ik neem aan dat de spanning daar ook 250V is of iets lager (236V). De huidige Rk is 235 ohm. Dat levert bij 36mA een -Vg1 van ongeveer 8V op. De Ri is dan 40K en hij levert dan max 5,6W bij een load van 7K. Als ik de Rk verlaag naar 160 ohm wordt het vermogen 4,7W maar dan moet ook de Vg2 naar 210V door een 4K7 weerstand.

Klopt mijn gereken voor ik mijn buisje of audiotrafo mol ? (ondanks dat er alleen guidelines zijn ben ik er toch wat zuinig op) :-)

Fred

Fred, beide zijn bruikbaar. Je kunt werkpunt bepalen met uit de grafiek echter in dit geval kun je gewoon de klasse-A instellingen uit het buizenboek aanhouden.

De EL84 is wel een stuk steiler (11 mA/V) dus bij gelijke sturing komt er meer vermogen uit. Misschien moet je een spanningsdelertje voor G1 zetten of roosterlek aanpassen (kijk even in schema hoe het zit rondom g1)

Ua = Ug2 = 250V hierbij loopt er dan Ia=48 mA en Ig2 = 5,5
met een Rk van 135 Ohm heb je dan een -Ug1 van 7,3V
aanpassing ra = 5,2Kohm

of

Ua = 250V -> Ia = 36mA en Ug2 = 210V -> Ig2 = 3,9mA
Met een Rk van 160 Ohm heb je dan een -Ug1 van 6,4V
aanpassing ra = 7 Kohm

Beide zijn klasse-a, de eerste geeft max. Pout= 6W de tweede staat wat zuiniger ingesteld en geeft 4,7W

Grappig, dat data sheet is weer net iets anders maar ik zat dus wel ongeveer goed. Ooit leer ik het nog eens. :-)
Erg leuk dat gereken aan buizen. Lukt me beter dan aan torretjes.

Roosterlekweerstand: dat is denk ik de weerstand die van G1 naar massa gaat. Er zit een 47K aan G1 welke via een 10n naar de pre-amp gaat. tussen die twee gaat een 470K naar massa. Is dat hem ? Door die kleiner te maken stuur ik de buis minder neem ik aan.

Dan lijkt die zuinigere mij beter want de orginele is maar 2,5W (en mijn speaker ook dus). Maar hoe breng ik de Vg2 terug naar 210V. Door een grotere weerstand of een weerstandsdeler van 4K7 en 27K naar aarde. Dan loopt op het knooppunt 8mA bij 210V. Dat wordt tenminste als ideaal bij 4,7W gegeven. Ik weet alleen niet hoe hoog Vi is. Dat moet max 3,8V zijn (effectief neem ik aan)

Er kwam alleen de vorige keer geen geluid uit de speaker, hoop niet dat de audiotrafo hievan dood is. Gelukkig heb ik in rosmalen er onder deskundige hulp nog een gescoord :-)

Fred

Je hoeft geen deler te maken voor Ug2. Je weet de spanningsval over de R en de stroom er dooheen

R = (Ub - Ug2)/Ig2 Uitgaande van een voeding van 250V moet je dus 40V wegwerken bij 3,9 mA = 10Kohm

De hoogte van Ui staat ook in de datasheet, en wordt aangegeven in Veff.

Roosterlek moet je niet te klein maken je kunt 100K proberen. De 10nF vormt met de roosterlek ook een hoogdoorlaatfilter. Als je Rlek verkleint gaat kantelfreq. omhoog (in dit geval van 33Hz naar 160Hz, dus niet zo dramatisch). Zit die 10 nF direct aan de anode van de pre-amp? Je kunt de versterking van de pre-amp verlagen (Ug2 bij pentode of Ua bij triode aanpassen) of
je kunt tussen C en Rlek nog een R opnemen (of een potmetertje). Je kunt ook eerst met je buisvoltmeter kijken wat de max. sturing is die je over Rlek meet. Als dit rond de 3,5 Veff. zit hoef je niets aan te passen

Ik heb nu een zaagtandgenerator en functiegenerator tot 2MHz met sweepingang. Ik heb een meetzender welke ik kan moduleren in AM en FM en een scoop. Ik heb het met herny op de CO stand al even over zoiets gehad en ben al iets wijzer. Als ik dat aansluit op de scoop zie ik inderdaad de frequentie veranderen.

Stel ik wil een 3KHz breed 10,7MHz filter meten dan moet ik de functiegenerator denk ik op 1500Hz zetten, de meetzender op 10,7 MHz. Dat signaal gaat het filter in en dan sluit ik de scoop aan op de uitgang van het filter. De externe trigger moet ergens op sweepgenerator (t-stuk bnc ?) Maar verder heb ik geen idee. Iemand een hint ?
Staat nu ook iets in de electuur maar daar ontstaan amplitude grafiekjes en geen filtercurves zoals henry , dacht ik, beschreef.

Fred

In dat geval moet je de juist de frequentie gaan sweepen. (dus FM-modulatie)
Je moet de scoop in XY-modus zetten.
Op X zet je de modulatie
Op Y zet je de uitgang van het filter (evt. met HF-probe, voor hogere frequenties)

Je moet zorgen dat de FM-modulatie bijvoorbeeld 10kHz heen en weer is, op een frequentie van 10Hz (zaagtand) Dan wordt dus 10x per seconde het spectrum van van 10.695 tot 10.705kHz afgetast.
Het kan lastig zijn om de frequentiezwaai te meten, dat hangt nogal af van hoe de sweep van de meetzender is.
Je moet zeker niet op een te hoge frequentie sweepen. Als je zaagtand 10Hz is, dan krijg je ongeveer een idee van wat het filter doet tot op preciesie van 100Hz ofzo. Sweepen met 1kHz is volkomen zinloos.

Extern triggeren is niet nodig. Tenminste, als je in XY-modus kan. Kan dat niet, dan moet je m wel laten triggeren op wat je normaal als X-as zou kiezen, en dan krijg je ook wel beeld, al is het wat onduidelijker.

Misschien leuk als ik binnenkort weer eens langskom? Kan ik het je meteen even laten zien.

Ik hoopte al dat je dat zou voorstellen :-)
Het is alleen een beetje krapper geworden in mijn hok (kijk maar eens bij het topic: "mijn mooiste meetgeval")

Fred

Gisteren wat gespeeld met sweepen maar niet echt succesvol. Ik kreeg of twee vertikale strepen of twee horizontalen en op een gegeven moment (weet niet meer hoe) ontstond er een cirkel net als op het scoopje van mijn meetzender ??? Zodra he generator buiten het filter liep veranderde de cirkel in een lijn achtig iets, Hel vreemd.

Nu is natuurlijk het probleem dat ik AM moduleer en niet in FM. Ik Ik kan de draaggolf niet sweepen alleen het LF. Ik heb dus een LF signaal wat sweept wat ik daarna in Eat's mixer duw samen met de draagolf. De uitgang gaat het filter in, de scoop Y op de uitgang. De tweede LF generator uitgang gebruik ik als trigger dus daar gaat de X op met de frequentie knop op X=Y.

Ik las trouwens op een site dat het signaal naar de Y na het filter eerst door een detector moet. Klopt dat ?

Fred

Dat het iets cirkelachtigs wordt wijst meestal op faseverdraaiingen ergens. Maar niet iets dat je filter doet. Dat krijg je niet in een cirkel neergezet, omdat de X-as van je scoop veel te traag is om dat soort dingen te meten.

Je moet wel FM-moduleren, anders lukt het niet. Eventueel een apart oscillatortje maken met varicapje voor FM-modulatie.

ja, het moet gedetecteerd worden, de bandbreedte van je scoop is vrij klein, en het is ook beter omdat een detectorprobe een veel kleinere belasting is voor het filter.

Ik zal zondag wel wat proberen om het werkend te krijgen. Ik heb zelf in ieder geval al wel regelmatig filters gesweept. Maar die opstelling is wat ingewikkeld om zo in woorden uit te leggen.

Je zou wel, bijvoorbeeld, je LF kunnen sweepen van 12 tot 22 kHz. Uit de AM modulator komt dan: de originele draaggolf, een bovenzijnband die naar boven sweept, en een benedenzijband die naar beneden sweept.

Als je nu de draaggolf 17 kHz onder het midden van het filter instelt, dan komen de draaggolf en de onderzijband niet door het filter heen.
Met de bovenzijband sweep je dan het filter: van 5 kHz onder het midden tot 5 kHz erboven.
Andere getallen zijn uiteraard ook mogelijk.

Dit werkt alleen mooi als de filtering al redelijk is, anders blijf je troep zien van de andere twee componenten. Wat niet wegneemt dat je toch wel kunt afregelen dan, als je maar weet wat wat is.

Als je de hoogfrequent uit het filter niet eerst detecteert, zie je een 'vol' plaatje op de scoop: de filterdoorlaat zie je dan boven èn onder de x-as, met daar tussenin groen opgevuld met HF.
Detecteer je wel, gelijkrichten en afvlakken dus, dan zie je alleen de bovenrand van die figuur.
Dit is afgezien van evt. belastingproblemen (het is zó april! :)). /e: plaatje
http://www.uploadarchief.net/files/download/rf_sweep_20080326.png

Het beste is trouwens om te sweepen met een driehoek, en niet met een zaagtand. Als je met een driehoek sweept, dan zie je zo'n beetje hoe betrouwbaar je resultaten zijn. De sweep met stijgende frequentie geeft namelijk altijd een iets ander beeld, dan de dalende sweep. Hierdoor zie je 2 licht verschillende beelden , en je weet dat het echte resultaat dus waarschijnlijk ergens in het midden ligt.
Je maakt in ieder geval niet zo snel grote fouten meer.

Zoals in dat plaatje van jou, FET, daar sweep je volgens mij omhoog, en te snel. Dan zie je aan de rechterkant van die 'wobbels' ontstaan.

Dat is ook een leuk alternatief FET, heb het zitten uittekenen en ik snap het. Het niet hoeven detecteren maakt het wel makkelijker want het maakt mij niet uit of ik nu alleen boven of onder en boven het zelfde zie.

Maar ik heb een spectrum analyser met zo'n TV blikje. Daar moet het toch ook mee kunnen. Eerst met een signaal generator het filtermidden en de 3dB punten bekijken (stukje folie op je scoop zodat je ze daar op kunt tekenen) En dan wobbelen op de manier zoals FET aangeeft.
Bij filters die in het KHz bereik zitten hoef ik dan niet eens te moduleren, de signaalgenerator gaat tot 2MHz.

Zweetvoetje: ik hoor net dat we waarschijnlijk Zondag naar een verjaardag moeten.

Fred
Fred

Heb gisteren iets vreemds meegemaakt, ik ben met de murphy 62B bezig en heb nu de buismodificatie klaar. Echter de speaker deed niets. Dus extern speakertje aangesloten op de externe uitgang en het werkte. Schakel ik de speaker af hoor ik nog steeds muziek, het kwam uit het binnenste van de ontvanger ?????

De reden dat de speaker niks deed is tweeledig. De monitorschakelaar was defect en de draad welke het IF koppelt aan het AF hing op half elf en maakte heel zwak nog contact.

Fred

Op 28 maart 2008 08:27:55 schreef fred101:
... Schakel ik de speaker af hoor ik nog steeds muziek, het kwam uit het binnenste van de ontvanger ?????
...

Fred

Muziekniveau erg laag? Mogelijk audiotrafo.

Het klonk inderdaad heel zacht. De audiotrafo zou kunnen, die zit wel daar waar hret geluid vandaan kwam. Hoe werkt dat, een soort electrostaat ? :-)

Oja mans, de EL buis doet het met de door jou gegeven waardes. Als ik en klein AF signaaltje van 800Hz (iets van 0,5-1V op G1 van de audiopreamp pentode zet dan staat er een perfecte sinus van ongeveer 38V op de uitgang van de audiotrafo (over de 620W dummy weerstand) De uitgang is 2,5W dus dat klopt redelijk (weet alleen nog niet hoeveel volt er normaal op G1 staat)

Fred

Soort van elektrostatisch effect ja. ik heb het ook wel gehad, toen kwam er muziek uit mn oscilloscoop...
Maar waar je precies het probleem moet zoeken weet ik ook niet.

weet niet of het hier echt thuis hoort, maar het gaat toch over radio's:p. Wou toch eens iets maken in de HF-elektronica, las hier al vaak mee maar poste nooit. (PIC's viel wat tegen)
Heb dan gekozen voor de FM-bug (bij artikelen)van (Z)weetvoetje. (goed uitgelegd trouwens)
Hier enkele foto's van het brouwsel:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fm-bug1.jpg

zoom:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fm-bug2.jpg

Hem hem al getest, alleen hem geen mono snoer, waardoor ik een stereo--> mono convertor gemaakt heb(met 3 weerstanden) alleen nu krijg ik er amper volume uit:s. En had nogal wat last van ruis, maar heb het getest met een voeding waardoor het misschien aan de rimpel ligt.

(@ mods als het hier niet thuis hoort mag het verplaatst worden naar het Show Your projects topic.)

Weerstanden van je converter te groot?

Verder is dit het meest (legale) off-topic topic dat je maar bedenken kan, als het maar over:

- Radio.
- Vis bereiden/eten.
- Koekjes.
- Bepaalde esoterische literatuur.

gaat!
Welkom!

oké bedankt,
Heb een site die ik tegenkwam bij gebruik van de zoekfunctie tegenkwam. deze: http://library.rane.com/note109.html
Figuur 2 Stereo-to-Mono Summing Box

Soldeerfoutje gemaakt? Dat schakelingetje is puur voor de scheiding van de twee ingangen en dempt amper.

zal het morgen nog eens proberen, maar denk het niet. Heb het ingesmolten in krimpgrin. Heb wel weerstanden van 470 ohm en 22kohm gebruikt (E12-reeks).

Kan je anders even een foto van de onderkant maken?

edit: foto van de onderzijde van de fm-bug gemaakt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/fm_bug_onderzijde.jpg

(het is een hergebruikt printje:D)

[Bericht gewijzigd door flush op (16%)]