ik heb een vraag en de vraag is: ik wil graag zelf een antenne bouwen om op 87-104 mhz te zenden heeft iemand schema's of voorbeelden enz er van liggen en hoe zou ik hem moeten bevestigen want ons tuinhuisje heeft een raar dakje

Simpel, maak gewoon een dipool antenne.

En nou ken ik dat rare dakje niet maar met een beetje goede wil is dat wel vast te krijgen.

weet je ook iets over een ross/dipool of j-stick

voor als henry dit ziet, dit is mijn 27mc set met van alles en nog wat

[Bericht gewijzigd door emperoronald op (44%)]

Zoek gerust ook zelf op dit forum, er is vaker over geschreven:

J-Stick

Ross

ik zal ff een foto van ons dakkie plaatse ok

http://94.100.113.36/639450001-639500000/639459001-639459100/639459038…
mn vader heeft er zelf speciale beugels voor gemaakt, hij werkt bij een metaalbedrijf het de gevel loopt recht naar boven zoals je ziet en het dak steekt dan een stuk uit ik heb een gat geboord kabel erdoor en met siliconekit dicht gesmeerd er kunnen 3 kabels door als je wilt

Bij elke antenne op dat dak zullen beugels moeten komen, dus wat is dan nog het probleem?

Het gat zit te laag.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Hang je coax met een lus naar beneden zodat het water niet langs de coax tegen het (dichtgesmeerde) gat loopt en langs de gevel naar beneden.

Zet een kort mastje in de bestaande beugel of een langer mastje op steviger beugels (beugels min. 50 cm uit elkaar)

Bovenin je 27Mc spriet. Halverwege de mast een Ross of een dwarsbeugel met een J-pole. Kabels langs de mast met ty-wraps vastzetten en volg Pino's raad op.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (17%)]

Op 27 juli 2009 16:01:10 schreef echtepino:
Hang je coax met een lus naar beneden zodat het water niet langs de coax tegen het (dichtgesmeerde) gat loopt en langs de gevel naar beneden.

al eens gedaan, dan komt er toch water binnen en begint het te schimmelen dus silicone kit werkt beter, p.s. hoe lang moet mn massie worde ik ga er niet een euromast op zetten haha

Dan heb je het verkeerd gedaan.

waarom zou kit niet kunne ik haal het er zo weer uit ik ga er mischien een friese vlag bij hange

:) voor henry

Ja bah!

Dat gat zit er nu al, gewoon meer coax naar buiten tot je een hangende lus hebt.

De mast: De Ross moet minimaal 75cm boven de nok.

Op 27 juli 2009 21:14:01 schreef Gadget_inc:
Slijmbal ;-)

tss ik slijm niet, hij komt ook uit friesland ût tytsjerk dus

en 75 boven de nok valt wel mee maar hoe zit t met de bliksem want laatst was de bliksem ook bijna hier ingeslagen,

ingeslagen aan de overkant en aan de achterkant

ik kom ook uit friesland dus mischien bildtse of friese vlag en zeker GEEN NEDERLANDSE VLAG

ik zat ook te denken om een lichtje op de fm-bug te monteren dan kan je zien of ie aan is, ik zag zoiets bij een man uit t dorp

[Bericht gewijzigd door emperoronald op (13%)]

Op 28 juli 2009 08:17:38 schreef emperoronald:
tss ik slijm niet, hij komt ook uit friesland ût tytsjerk dus

En dus?

Laat dat geslijm achterwege.

noch, ik zeg alleen dat ik er n friese vlag in hang fryslan boppe en de rest mast dea skoppe of niet dan

maar hoe zit het met bliksem, ik heb ook een bakkie en als het op die antenne inslaat ontploft mn bakkie en staat de boel in de fik, en dan moet mn massie maar wat langer want ik de nok hangen kan niet, en over de bliksem dat wou ik graag weten mn buurjongen zn oom heeft een 27 mc antenne in een heel hoge mast en kan tot voorbij engeland komen, hoe doen die het met bliksem?

Kan je dat dan niet aan je buurjongen z'n oom vragen. Lijkt mij handiger dan dat wij hier gaan zitten gokken hoe hij (die oom dus) de zaak heeft opgezet.

Hoge masten moeten tenminste geaard zijn.

dan kan ik niet vragen omdat ie ver weg woont en ik praat nooit met hem omdat het een niet aardige man is

Op 27 juli 2009 21:10:15 schreef emperoronald:
waarom zou kit niet kunne ik haal het er zo weer uit ik ga er mischien een friese vlag bij hange

Friese Vlag zijn lekkere zuivelproducten.

Op 28 juli 2009 08:17:38 schreef emperoronald:
ik kom ook uit friesland dus mischien bildtse of friese vlag en zeker GEEN NEDERLANDSE VLAG

Separatist !! :):):)

Een afgezaagde GP27, zei ik tevoren al. Heeft iemand een idee , hoe hij zelf zo'n antenne kan maken. Vaak kan dat met wat afbraakspul.
Ik ben een WIFI antenne aan het maken met een doos Pringles. Kostprijs 3€

Edit: Hang een Belgische vlag. :):):)

de vlag van friesland of van het bildt:):):)

geen belgische vlag, want ik woon niet in belgie dus zijn er nog antwoorden op de bliksem vraag, en wanneer kom je op msn evarist

Als je bang bent voor blikseminslag, kan je beter geen antenne zetten. Wil je toch doorgaan, koppel de antenne dan los als je gedaan hebt met bakkie spelen.

Je antenne zal sneuvelen bij een direct hit, maar dat kan nu ook al even goed gebeuren op je huidige 27 MHz antenne.

Om een J antenne te bevestigen : klik daar

Wij hebben op het werk ooit één keer een directe inslag gehad in zo'n Kathrein fiberglas stok.

Het gehele fiberglasdeel was verdwenen. Het lag overal verspreidt als kleine losse stukjes.

Deze antenne stond op het dak op een geaarde mast alles bij elkaar zo'n 55 meter hoog.

Als je antenne een stuk lager staat dan omliggende bebouwing dan is de kans op een directe inslag een stuk kleiner. Je hebt meestal meer last van de geïnduceerde stromen die kunnen optreden bij een inslag in de buurt. Je antenne blijft dan wel heel, maar de ingangstrap van het gekoppelde zend-ontvangertje meestal niet.

Remedie: Verwacht je onweer, koppel je antenne los (zie ook Joost L).

koppe je antenne los maar bijv. mijn cb spriet zit met moeren vast op de beugels dus gaat niet snel, ik zat te denken aan een soort kantelmechanisme voor als het omweerd haal je een hendel om en dan kiept ie snapoje

Met loskoppelen bedoel ik hier dat je de coax kabel uit je set schroeft. Je antenne is nog steeds vatbaar voor inslag en de coax ook.
Alleen je set zal niet hopelijk geen inslag krijgen op zijn antenne aansluiting.

De antenne en aangekoppelde coax vormen dan nog wel een mogelijk gevaar.

Een kantelsysteem zou wel leuk zijn, maar wat als je niet thuis bent ?