Cree brengt LED met 200 lumen per Watt op de markt

Gepost door Jeroen Vreuls op dinsdag 8 januari 2013 23:10 · Bron: Cree, Inc.

Cree brengt LED met 200 lumen per Watt op de markt

Onlangs heeft Cree LED's op de markt gebracht die tot 200 lumen per Watt lichtopbrengst hebben. Deze waardes werden slechts twee jaar geleden voor het eerst in laboratorium omstandigheden bereikt.


De nieuwe LED serie, de XLamp MK-R heeft een lichtopbrengst tot 200 lumen per Watt (bij 1 W, 25 °C). Bij hoger vermogens daalt het rendement, maar bij 15 W wordt toch tot 1700 lumen licht geproduceerd.

De MK-R serie is bedoeld voor binnen- en buiten applicaties waar veel licht nodig is, bijvoorbeeld als halogeenlamp vervanger. In toepassingen met meerdere LED's zorgt de MK-R LED ervoor dat minder LED's gebruikt hoeven te worden.

De LED, gemaakt met Cree's silicium-carbide technologie, heeft een footprint van 7 x 7 mm en is leverbaar met kleurtemperaturen van 2700 tot 6500 K. De CRI is, afhankelijk van de kleurtemperatuur, minimaal 65, 70, 80 of 90.

Reacties

Gepost door NordRack2 op woensdag 9 januari 2013 01:48

Heftig. Dit soort led's zijn volgens mij levensgevaarlijk voor het oog. Of moet ik zeggen ogensgevaarlijk?
Niettemin wil ik er wel een paar om mee te spelen :)

Gepost door Totale beginner op woensdag 9 januari 2013 09:50

We komen steeds dichter bij LED beamers die je zo naast een UHP beamer mag zetten.

Gepost door Benadski op woensdag 9 januari 2013 10:21

Ik had al respect voor de output (en de prijs) van de 40W Cree LED (2700k 2200lm voor nog geen 15 euro ex. BTW)

Dit is toch weer heel andere koek! LEDs gaan nu snel de rest verdringen hoop ik (nu alleen zorgen dat die rotte falende drivers er niet voor komen).

[Reactie gewijzigd op woensdag 9 januari 2013 10:22]

Gepost door Neovo Geesink op woensdag 9 januari 2013 20:35

Een LED met een CRI van 90?!
WOW Dat wil ik wel in mijn Olight T25 3Watt frommelen...
De lamp is zoals deze nu met de originele LED al goed bruikbaar. (200 Lumen) (= 66.66 lumen / Watt)

Die nieuwe van Cree is echt een Wannahave!!!

Lijkt me in een Array een mooie koplampvervanger voor mijn 55Watt Halogeenlamp in mijn Brommer.
(Sachs MadAss RC505)

Neovo.

[Reactie gewijzigd op woensdag 9 januari 2013 20:39]

Gepost door Benadski op donderdag 10 januari 2013 11:35

Neovo, die LED geeft bij 8W input al meer licht dan een 55W halogeen, een array is dus helemaal niet nodig! Op vol vermogen (15W) geeft deze LED bijna 2x meer licht dan de halogeenlamp!

[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2013 11:41]

Gepost door joopv op vrijdag 11 januari 2013 09:33

Plaats dat ding dan wel zo op je brommert dat andere weggebruikers nooit in de lichtbundel kunnen kijken.

Vision Advisory Claim
WARNING: Do not look at exposed lamp in operation. Eye injury can result. See the Eye Safety application note at www.
cree.com/xlamp_app_notes/led_eye_safety.

Gepost door nocky2 op maandag 14 januari 2013 13:41

Waar te koop? Past mooi boven mn werkstekkie

Gepost door Annemiek1974 op zaterdag 19 januari 2013 00:30

Ben ook wel geïnteresseerd in een verkoopadres. Bestel deze toch liever niet online.

Gepost door necessaryevil op maandag 28 januari 2013 14:43

Je kan ze bij digikey
Ze krijgen imho pas een redelijke stukprijs als je ze per 1 000 koopt - iets van €6 - maar voor die prijs kan je ze binnenkort wel op ebay vinden.

De warm witte variant met G4 bin (beste) haalt bij realistische omstandigeden (85 °-junctie/700mA/8,2W) "slechts" 100 lm/watt

Gepost door Neovo Geesink op zaterdag 2 februari 2013 18:05

@ Benadski en Joopv:

Dat scheelt, want een enkele LED kan ik waarschijnlijk met een alu riser mooi in het brandpunt van de reflector krijgen.

Uiteraard zorg ik ervoor dat niemand van de medeweggebruikers rechtstreeks in de bundel kan zien.
Dat vind ik zelf ook super irritant wanneer er tegenliggers weer eens met grootlicht of fout afgestelde koplampen op mij aankomen...

Neovo.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 2 februari 2013 18:06]