Heh! Anders had ik wel 2N3055 of LM4732 ofzo als nick gekozen he Maar ik gebruik beide eigenlijk, door elkaar ook nog. Wel vind ik buizen makkelijker werken.
Gepost door Jeroen Boere op
zaterdag 4 juni 2005 16:02:26
Heh! Anders had ik wel 2N3055 of LM4732 ofzo als nick gekozen he
oh, dacht meer aan BC547C ofzo
Gepost door elmowww op
zaterdag 4 juni 2005 16:48:46
[...]
oh, dacht meer aan BC547C ofzo
voor mij dan PMV45EN >-D
Of AC128 natuurlijk...
[Reactie gewijzigd op zaterdag 4 juni 2005 16:49:59]
Gepost door Nightwalker op
zondag 5 juni 2005 02:13:28
[...] voor mij dan PMV45EN >-D
Of AC128 natuurlijk...
Nee, man. Neem dan zoiets als de AF116 Altijd een pootje extra om uit te trekken:-p
Gepost door zweetvoetje op
zondag 5 juni 2005 11:49:20
[...] voor mij dan PMV45EN >-D
Of AC128 natuurlijk...
Doe mij maar OC3, of SOT1-rood of blauw. Die zijn nog veel leuker, betaalde je 20 gulden voor, en ging niet verder dan 500kHz ofzo met een Pmax van wel 20mW .
Gepost door Lucky Luke op
zondag 5 juni 2005 16:22:32
Gepost door Sparkman op
zondag 5 juni 2005 19:29:01
Wel gans men elektronicahobby begon met buizen ookal ben ik nog maar 15(bijna 16:p).Het eerste wat ik bouwde dat op wat leek was simpelweg een TA(teruggekoppelde Audion)met een ouwe pre-WO2 buis die ik vond op het containerpark:).Kheb altijd oude radios verzameld met buizen erin(vooral rechtuit)dus de liefde voor buizen is gebleven.Heb wel nog dingen gebouwd met torren maar die liggen me zo niet,ze maken teveel van hun neus vind ik.Geef mij maar een buis met een negatieve voorspanning en min.90V op de anode:p
Gepost door Electrogek op
zondag 5 juni 2005 20:13:56
er is geen mogelijkheid van soms buizen soms torren
want in t ene is de ene beter en in t andere de andere
Gepost door Xenobinol op
maandag 6 juni 2005 10:01:44
er is geen mogelijkheid van soms buizen soms torren
want in t ene is de ene beter en in t andere de andere
idd. buizen zijn betere kachels dan transistoren
Gepost door Superfly op
dinsdag 7 juni 2005 17:55:36
TUBES !!! Een buis is net een vrouw die kies je toch ook grotendeels afgaand op het uitelrijk en hoe hard het ook klinkt een transistor heeft die LOOKS niet !!! En kwa klank doet een buis zeker niet onder so...is rap gekozen hoor
Gepost door robint91 op
dinsdag 7 juni 2005 17:57:55
en fets, mosfets tellen die niet mee.
Gepost door Thomas op
dinsdag 7 juni 2005 19:18:49
en fets, mosfets tellen die niet mee.
Dat zijn ook soorten transistors. (FET = Field Effect Transistor)
Gepost door Antoine op
dinsdag 7 juni 2005 18:44:05
Doe mij maar torren . En die zien er ook mooi en strak uit, tenminste niet zo antiek
humm..... uh.... Ik = n00b, IK WEET NIET WAT BUIZEN ZIJN!
Gaan we binnenkort wel wat aan doen, goed de site in de gaten houden
Gepost door Ledlover op
dinsdag 28 juni 2005 14:08:15
buizen zijn blijkbaar best nog populair!
Gepost door Douwe op
woensdag 29 juni 2005 15:26:59
De enige goede reden om tegenwoordig nog buizen te gebruiken is omdat je je muziek graag vervormd wil horen. Muziek gaat er inderdaad echt warmer van klinken (en ze zijn toch eigenlijk wel erg mooi).
Gepost door Mr Soldeer op
woensdag 13 juli 2005 21:27:29
hmm, ik ben niet voor buizen, ze zijn groot, werken dikwijfs op hoge spanningen, en weet er niet echt weg mee ...
Gepost door scottie op
maandag 18 juli 2005 18:03:48
Hangt er vanaf wat je wilt doen.. Voor wat grotere zenders op MG/KG natuurlijk BUIZEN!! Voordelen tov torren: ze zijn beter bestand tegen misaanpassingen van bv antenne. Een buis zal waarschuwen door rood aan te lopen dat-ie niet lekker gaat, zodat je snel kunt uitschakelen. Een tor is dan al stuk.. En als-ie toch stuk gaat kun je 'm snel wisselen, hooguit 1 minuut uit de lucht.. Dát lukt je met een tor nooit! Buizen zijn ook mooier om te zien, zo'n LMT, van 50cm hoog en 45cm doorsnee: móóói! Én ze zijn weer goed te krijgen, in Rusland, Yugo, China worden ze nu gebouwd. Ik werk al ruim 30 jaar met buizen, wil niet anders.. Foto's van buizen op mijn site: WWW.RADIOSCOTLAND.NL of WWW.ELEKTRODUMP.NL
Gepost door KT88 op
woensdag 27 juli 2005 21:21:14
Nou vraag ik me alleen nog af of die 347 mensen die "ik doe daar niet aan" hebben ingevuld, uitsluitend passieve componenten gebruiken, of dat ze een revolutionair nieuwe technologie hebben gevonden die ze aan ons, onwetende stakkers, niet meedelen......
Gepost door westcoast op
zaterdag 30 juli 2005 18:23:35
sommige transistoren zijn tegenwoordig slecht te krijgen , buizen zijn er nog voldoende en wat de hoge spanningen betreft, zorg voor goede afscherming en gebruik niet te lichte trafo's wn elco's dan kan er weinig misgaan , ik ga voor buizen ,al 30 jaar trouwens ,en ik leef nog steeds....
Gepost door _dexter_ op
zaterdag 6 augustus 2005 17:14:35
het is moeilijk om te kiezen tussen buizen en torren. ze hebben beide voor en nadelen. wat met alleen transistoren moeilijk te maken is dat is een NIET tegegen gekoppelde versterker. dat komt omdat een torren bak zonder tegenkoppeling zoveel versterkt dat deze gewoon gaat oscileren weinig bandbreedte heeft etc. een buizen versterker heeft vaak bijna geen of helemaal geen tegen koppeling. zelf ben ik bezig met het ontwikkelen van een versterker met zeer groot vermogen ZOnder overall tegenkoppeling. de versterker zal een bandbreedte hebben van ca. 200kHz voldoende voor audio. het vermogen zal een slordige 1000watt @ 4ohm RMS zijn. de blok responsie zal nagenoeg perfect zijn. iets dat de gemiddelde torrenbak niet fixt. om dit mogelijk te maken moet ik buizen toepassen. en dit hoeft niet ten koste te gaan van kwaliteit of neutraliteit. om toch aan zo'n groot vermogen te komen moet ik in het laatste gedeelte gebruik maken van torren.
Het is nu nog in ontwikkel fase. ik ben bezig de buizen trap te optimaliseren. het torren gedeelte werkt al perfect. ik heb het al gesimuleerd en het presteerd behoorlijk.
Gepost door tEmPeSt op
maandag 8 augustus 2005 20:41:31
Tijd voor een nieuwe poll......
Gepost door nerdo op
maandag 8 augustus 2005 21:40:30
Dit is toch een eindeloze discussie:D
Gepost door mississippi op
donderdag 11 augustus 2005 20:45:49
Ik blijf erbij de buis is nog steeds de beste transistor. Robuist en je kunt er ook nog naar kijken !!! Je ziet zelfs vanalles hetgeen nog niet gelukt is met een transistor
Gepost door Professor-Botje op
vrijdag 12 augustus 2005 20:41:29
Ik heb gewoon een buis open gemaakt en daar een TO-3 tor in gelijmt voor in mijn amp? welke optie moet ik nu kiezen
Gepost door ikje op
woensdag 17 augustus 2005 18:43:44
Wat moet je nou met elektronica beginnen als je niet aan buizen en en of of transistoren doet? :s
Gepost door DJSnels op
dinsdag 30 augustus 2005 15:14:13
ik ga voor de transistor: klein makkelijk goedkoop
Gepost door ocmer op
maandag 5 september 2005 10:30:41
volgens mij word het wel weer een keer tijd voor een nieuwe poll.
Gepost door Jeroen Boere op
donderdag 8 september 2005 23:02:40
volgens mij word het wel weer een keer tijd voor een nieuwe poll.
klopt, maar het blik met nieuwe pollen was ff leeg. nieuwe komt bijna uit de oven
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 september 2005 23:02:53]
Gepost door Thomas veldink op
donderdag 27 april 2006 17:19:49
ik gebruik meestal transiestoren maar buizen zijn toch veel leuker en mooier
Gepost door Akino op
zondag 29 april 2007 09:17:50
transistor wat de klol slaat,en voor buizensound,..buizenvoorversterker
Reacties
en nu gokken wat KT88 kiest
en waar zijn de Josephson junkties naartoe ? das de toekomst. Schakelen aan de lichtsnelheid in een supergeleidend materiaal
Transistoren of FET's voor serieuze dingen natuurlijk. Buizen zijn leuk als antiek of nostalgie, maar niet meer dan dat.
Van daar ook mijn "ik doe daar niet aan"... Hoewel ik allebei gebruik(t heb).
Heh! Anders had ik wel 2N3055 of LM4732 ofzo als nick gekozen he
Maar ik gebruik beide eigenlijk, door elkaar ook nog.
Wel vind ik buizen makkelijker werken.
oh, dacht meer aan BC547C ofzo
voor mij dan PMV45EN >-D
Of AC128 natuurlijk...
[Reactie gewijzigd op zaterdag 4 juni 2005 16:49:59]
Nee, man. Neem dan zoiets als de AF116
Altijd een pootje extra om uit te trekken:-p
Doe mij maar OC3, of SOT1-rood of blauw. Die zijn nog veel leuker, betaalde je 20 gulden voor, en ging niet verder dan 500kHz ofzo met een Pmax van wel 20mW
.
nog nooit met buizen gewerkt...
Dan heb je nog niet echt gelééfd, Luke
Wel gans men elektronicahobby begon met buizen ookal ben ik nog maar 15(bijna 16:p).Het eerste wat ik bouwde dat op wat leek was simpelweg een TA(teruggekoppelde Audion)met een ouwe pre-WO2 buis die ik vond op het containerpark:).Kheb altijd oude radios verzameld met buizen erin(vooral rechtuit)dus de liefde voor buizen is gebleven.Heb wel nog dingen gebouwd met torren maar die liggen me zo niet,ze maken teveel van hun neus vind ik.Geef mij maar een buis met een negatieve voorspanning en min.90V op de anode:p
er is geen mogelijkheid van soms buizen soms torren
want in t ene is de ene beter en in t andere de andere
idd. buizen zijn betere kachels dan transistoren
TUBES !!! Een buis is net een vrouw die kies je toch ook grotendeels afgaand op het uitelrijk en hoe hard het ook klinkt een transistor heeft die LOOKS niet !!! En kwa klank doet een buis zeker niet onder so...is rap gekozen hoor
en fets, mosfets tellen die niet mee.
Dat zijn ook soorten transistors. (FET = Field Effect Transistor)
Doe mij maar torren
. En die zien er ook mooi en strak uit, tenminste niet zo antiek 
humm..... uh....

Ik = n00b, IK WEET NIET WAT BUIZEN ZIJN!
kan niet werken met buizen
+tortje heeft niet zo'n hoge spanning nodig
+tortje is kleiner
+tortje leeft langer
+tortje is goedkoper
buizen? TRANSISTOREN? watjes, echte logica maak je met relais !
En fietslampjes
(mag je ook diodes gebruiken?)
[Reactie gewijzigd op donderdag 9 juni 2005 15:45:28]
OK, alleen fietslampjes + LDRs mag ook.
haha dat wordt proppen voor een nieuwe PC
Geef mij maar EN buisjes EN torretjes EN ja en ook de FET familie!
Rob007.
geef mij maar transistoren
de nieuwste pentium 5 met 500 miljoen buizen
dat moet je zien ! (en voelen)
foto?
Nico schreef:
Gaan we binnenkort wel wat aan doen, goed de site in de gaten houden
buizen zijn blijkbaar best nog populair!
De enige goede reden om tegenwoordig nog buizen te gebruiken is omdat je je muziek graag vervormd wil horen. Muziek gaat er inderdaad echt warmer van klinken (en ze zijn toch eigenlijk wel erg mooi).
hmm, ik ben niet voor buizen, ze zijn groot, werken dikwijfs op hoge spanningen, en weet er niet echt weg mee ...
Hangt er vanaf wat je wilt doen..
Voor wat grotere zenders op MG/KG natuurlijk BUIZEN!!
Voordelen tov torren: ze zijn beter bestand tegen misaanpassingen van bv antenne.
Een buis zal waarschuwen door rood aan te lopen dat-ie niet lekker gaat, zodat je snel kunt uitschakelen.
Een tor is dan al stuk..
En als-ie toch stuk gaat kun je 'm snel wisselen, hooguit 1 minuut uit de lucht..
Dát lukt je met een tor nooit!
Buizen zijn ook mooier om te zien, zo'n LMT, van 50cm hoog en 45cm doorsnee: móóói!
Én ze zijn weer goed te krijgen, in Rusland, Yugo, China worden ze nu gebouwd.
Ik werk al ruim 30 jaar met buizen, wil niet anders..
Foto's van buizen op mijn site:
WWW.RADIOSCOTLAND.NL of WWW.ELEKTRODUMP.NL
Nou vraag ik me alleen nog af of die 347 mensen die "ik doe daar niet aan" hebben ingevuld, uitsluitend passieve componenten gebruiken, of dat ze een revolutionair nieuwe technologie hebben gevonden die ze aan ons, onwetende stakkers, niet meedelen......
sommige transistoren zijn tegenwoordig slecht te krijgen , buizen zijn er nog voldoende en wat de hoge spanningen betreft, zorg voor goede afscherming en gebruik niet te lichte trafo's wn elco's
dan kan er weinig misgaan , ik ga voor buizen ,al 30 jaar trouwens ,en ik leef nog steeds....
het is moeilijk om te kiezen tussen buizen en torren. ze hebben beide voor en nadelen.
wat met alleen transistoren moeilijk te maken is dat is een NIET tegegen gekoppelde versterker. dat komt omdat een torren bak zonder tegenkoppeling zoveel versterkt dat deze gewoon gaat oscileren weinig bandbreedte heeft etc.
een buizen versterker heeft vaak bijna geen of helemaal geen tegen koppeling.
zelf ben ik bezig met het ontwikkelen van een versterker met zeer groot vermogen ZOnder overall tegenkoppeling. de versterker zal een bandbreedte hebben van ca. 200kHz voldoende voor audio. het vermogen zal een slordige 1000watt @ 4ohm RMS zijn. de blok responsie zal nagenoeg perfect zijn. iets dat de gemiddelde torrenbak niet fixt.
om dit mogelijk te maken moet ik buizen toepassen. en dit hoeft niet ten koste te gaan van kwaliteit of neutraliteit. om toch aan zo'n groot vermogen te komen moet ik in het laatste gedeelte gebruik maken van torren.
Het is nu nog in ontwikkel fase. ik ben bezig de buizen trap te optimaliseren. het torren gedeelte werkt al perfect. ik heb het al gesimuleerd en het presteerd behoorlijk.
Tijd voor een nieuwe poll......
Dit is toch een eindeloze discussie:D
Ik blijf erbij de buis is nog steeds de beste transistor. Robuist en je kunt er ook nog naar kijken !!! Je ziet zelfs vanalles hetgeen nog niet gelukt is met een transistor
Ik heb gewoon een buis open gemaakt en daar een TO-3 tor in gelijmt voor in mijn amp? welke optie moet ik nu kiezen
Wat moet je nou met elektronica beginnen als je niet aan buizen en en of of transistoren doet? :s
ik ga voor de transistor:
klein
makkelijk
goedkoop
volgens mij word het wel weer een keer tijd voor een nieuwe poll.
klopt, maar het blik met nieuwe pollen was ff leeg.
nieuwe komt bijna uit de oven
[Reactie gewijzigd op donderdag 8 september 2005 23:02:53]
ik gebruik meestal transiestoren maar buizen zijn toch veel leuker en mooier
transistor wat de klol slaat,en voor buizensound,..buizenvoorversterker
Als je ingelogd bent kun je een reactie plaatsen.