Gepost door Jeroen Boere op zaterdag 1 oktober 2005
Optie
Percentage
Aantal
PIC!
62.2 % (980)
AVR!
37.8 % (596)
Totaal 1576 stemmen
Reacties
Gepost door elmowww op
zaterdag 1 oktober 2005 15:22:36
Ik mis de anderen: 8051 6800 Z80 ARM enzenz
Gepost door Jeroen Boere op
zaterdag 1 oktober 2005 19:04:25
Ik mis de anderen: 8051 6800 Z80 ARM enzenz
nee hoor, die mis je niet. de poll is sim-pel, gewoon kiezen tussen PIC of AVR. niets meer en niets minder...
Gepost door elmowww op
zaterdag 1 oktober 2005 23:50:38
[...]
nee hoor, die mis je niet. de poll is sim-pel, gewoon kiezen tussen PIC of AVR. niets meer en niets minder...
Dan PIC AVR komt nog
Gepost door Thomas op
zaterdag 1 oktober 2005 15:22:52
PIC, omdat ik toevallig daarmee begonnen ben en ik de gratis JAL-compiler goed vind. Misschien zal ik wel eens een paar AVR's uitproberen.
Gepost door oppernerd op
zaterdag 1 oktober 2005 15:50:28
AVR, de ATmega8 natuurlijk;) lol de eerste die vor avr stemt:)
[Reactie gewijzigd op zaterdag 1 oktober 2005 15:51:03]
Gepost door Berry op
zaterdag 1 oktober 2005 16:28:12
PIC. Weet niet waarom. AVR is waarschijnlijk net zo leuk en als je naar de voordelen zoals de clockcycle kijkt is AVR superieur. Maar toch stem ik PIC, de enigste waar ik mee gewerkt heb namelijk.
Gepost door ocmer op
zaterdag 1 oktober 2005 16:32:09
PIC, ben er net mee begonnen dus ja.
Gepost door Lucky Luke op
zaterdag 1 oktober 2005 18:37:42
ben met pics begonnen, maar avr's schijnen veel voordelen te hebben...
heb alleen nog wel wat gesamplede pic16f628a liggen (waar ik ook al wat leuke project-ideeën voor heb )
Gepost door shortcircuit op
zondag 2 oktober 2005 08:53:21
[Reactie gewijzigd op zondag 2 oktober 2005 08:54:03]
Gepost door Xenobinol op
zondag 2 oktober 2005 15:16:08
"My microcontroller can beat the hell out of your microcontroller"
Gepost door Qdevil op
zondag 2 oktober 2005 17:43:07
Lekker AVR, heerlijk risc op maar 8 Mhz!
AVRRRRRRR
Gepost door joriske op
zondag 2 oktober 2005 19:12:16
pic, ik er nog maar pas mee begonnen. maar wat is nu eigenlijk het verschil?
Gepost door Douwe op
zondag 2 oktober 2005 20:32:59
AVR, ben daarmee begonnen, gaat zuinig met clock cycles om, assebly is mijn taal en de gratis programeersoftware die je bij Atmel kan downloaden is geniaal, perfect etc. etc. Khad in een paar weken een simpel geschreven en super stabiele RC-5(infrarood protocol van philips) ontvanger geschreven voor een bestuurbaar autotje.
Gepost door BrainZer op
zondag 2 oktober 2005 23:19:00
AVR natuurlijk......
Gepost door Stynus op
dinsdag 4 oktober 2005 18:52:53
AVR natuurlijk......
PIC bedoel je
Gepost door BrainZer op
zondag 16 oktober 2005 18:45:49
[...] PIC bedoel je
nop gewoon plain simpel AVR.
AVR RULESSSS....
Gepost door GJ_ op
vrijdag 28 oktober 2005 13:04:17
[...]
Ik speel het liefst met m'n PIC
[Reactie gewijzigd op vrijdag 28 oktober 2005 13:05:13]
Gepost door Berend op
maandag 3 oktober 2005 19:00:35
Helemaal mee eens^^ (De AVR natuurlijk maar dat spreekt toch voor zich:P?)
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 april 2006 20:10:58]
Gepost door dwar op
dinsdag 4 oktober 2005 11:32:10
AVR. Ik heb met bijde gewerkt, met de AVR en met de PIC. De argitectuur van de AVR is veel door grondelijker dan die van de PIC, met de PIC het ik het idee dat ik constant aan het tweaken was(Het kan wel maar dan moet je dit zo en at zo... enz.)
Als je in ASM programeert is de PIC gewoon een ramp.(oa door het vele bankswitchen) In C is het al een stuk beter.
99% van de AVR's zijn met een simpele programmer te programeren. (Voor de PIC's heb ik al 2 "duurdere" nodig gehad.)
De AVR heeft naar mijn mening een overzichtelijker product aanbod.
Binnen de AVR serie is volgens mijn makkeleker van device te veranderen dan binnen de PIC.
Een voordeel van de PIC is dat er gratis samples zijn. Dus voor een scholier is het wel ideaal.
Oja. AVR heeft meerdere erg goed bruikbare C compilers. (CodevisionAVR en WinAVR) voor de PIC heb ik nog niet echt een goede gevonden. En al helemaal geen debuger(die werkt.)
Ja idd ik ben een grote AVR fan.
Gepost door big bang op
donderdag 6 oktober 2005 21:53:29
AVR hier! Momenteel zo, en zal nog heel lang zo blijven.
- - big bang - -
Gepost door ~*SpArky*~ op
vrijdag 7 oktober 2005 17:39:34
Ik Kies voor de PIC:P Omdat ik daar net een beetje wat van begin te snappen en da PIC Basic vind ik wel makelijk dus DE PIC!!!
Gepost door free_electron op
vrijdag 7 oktober 2005 17:44:44
maak dan een derde optie : Geeneen van de twee.
Gepost door Extragroot op
vrijdag 7 oktober 2005 22:19:03
ben deze week begonnen met avondcursus pic
Gepost door Tomvleeuwen op
vrijdag 7 oktober 2005 23:24:20
Ik ben begonnen met AVR, omdat deze volgens velen veel voordelen heeft (had er toen nog geen kijk op), en ik blijf ook bij AVR. Ik vraag me af waardoor de PIC meer gebruikt wordt. Vooral de programmer van een AVR is simpel - 4 weerstandjes (Tenzij je een High Voltage Serial programmer nodig hebt, als je bijv een attiny11 wilt proggen, dan is er opeens nog maar 1 te vinden, en daar is dan geen software voor Linux voor)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 7 oktober 2005 23:25:24]
Gepost door Willybilly op
zaterdag 8 oktober 2005 12:05:40
AVR, ik heb een STK500, dus kan hier veel makkelijker mee experimenteren in combinatie met bascom-avr.
Gepost door misterjo op
zaterdag 22 oktober 2005 19:45:45
Heb net met een avr ATMEGA8515 en een stepper driver L293D een stappenmotor in full en halfstep laten draaien. En rap een programmatje geschreven in BASCOM dat je gratis kan downloaden(=> bascom dan he ) (gelimiteerde versie dan wel(1KB ofzo)).
En dat geprogrammeerd met de isp van de avr over men lpt poort (MOSI,MISO,SCK,REST). Heel simpel , overzichtelijk , gebruiksvriendelijk... In C is dit echter ook makkelijk te doen , maar ik had BASCOM nu voor hande...
AVR all the way!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 22 oktober 2005 19:46:24]
Gepost door tuxxy op
donderdag 13 juli 2006 12:06:38
Wat is een pic en wat is een avr. Een pic weet ik een beetje van dat dat een micro processor is maar wat nou een avr is weet ik niet. Zou iemand mij een beetje kunnen inlichten?
Gepost door loopycoaster op
dinsdag 1 december 2009 20:29:44
ik vind een heeeele goeie reden om een PIC te nemen: www.picbasic.nl is een topsite! daar staat alles wat je nodig hebt!
Reacties
Ik mis de anderen:
8051
6800
Z80
ARM
enzenz
nee hoor, die mis je niet. de poll is sim-pel, gewoon kiezen tussen PIC of AVR. niets meer en niets minder...
Dan PIC AVR komt nog
PIC, omdat ik toevallig daarmee begonnen ben en ik de gratis JAL-compiler goed vind. Misschien zal ik wel eens een paar AVR's uitproberen.
AVR, de ATmega8 natuurlijk;) lol de eerste die vor avr stemt:)
[Reactie gewijzigd op zaterdag 1 oktober 2005 15:51:03]
PIC. Weet niet waarom. AVR is waarschijnlijk net zo leuk en als je naar de voordelen zoals de clockcycle kijkt is AVR superieur. Maar toch stem ik PIC, de enigste waar ik mee gewerkt heb namelijk.
PIC, ben er net mee begonnen dus ja.
ben met pics begonnen, maar avr's schijnen veel voordelen te hebben...
heb alleen nog wel wat gesamplede pic16f628a liggen (waar ik ook al wat leuke project-ideeën voor heb )
AVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVRAVR
[Reactie gewijzigd op zondag 2 oktober 2005 08:54:03]
"My microcontroller can beat the hell out of your microcontroller"
Lekker AVR, heerlijk risc op maar 8 Mhz!
AVRRRRRRR
pic, ik er nog maar pas mee begonnen. maar wat is nu eigenlijk het verschil?
AVR, ben daarmee begonnen, gaat zuinig met clock cycles om, assebly is mijn taal en de gratis programeersoftware die je bij Atmel kan downloaden is geniaal, perfect etc. etc.
Khad in een paar weken een simpel geschreven en super stabiele RC-5(infrarood protocol van philips) ontvanger geschreven voor een bestuurbaar autotje.
PS: Basic Stamp is kinderwerk
Bij de AVR vaak meer voor ongeveer hetzelfde geld.
PIC 16F88 Eur. 2,18
Eigenschappen:
- 4k FLASH
- 256byte EEPROM
- 368byte RAM
- 16 I/O-pins
- 7x 10-bit ADC
- 2x COMPARATOR
- 2x 8-Bit TIMER
- 1x 16-Bit TIMER
- I2C, SPI en AUSART-INTERFACE
- 20 MHz Max. DIP Package, Industrial Temp.
ATMega88 PDIP Eur. 2,17
Eigenschappen:
- 8K Flash
- 512 Bytes EEPROM
- 1K Byte Internal SRAM
- 23 Programmable I/O Lines
- 2 x 8-bit Timer
- 1 x 16-bit Timer
- Six PWM Channels
- 6-channel 10-bit ADC in PDIP Package
- Programmable Serial USART
- Master/Slave SPI Serial Interface
- Byte-oriented 2-wire Serial Interface
- 20 MHz Max.
My Toyota will drive by AVR
Een jeep doet't zonder uC prima
PIC is alleen bekender, meer niet.
AVR natuurlijk......
PIC bedoel je
nop gewoon plain simpel AVR.
AVR RULESSSS....
Ik speel het liefst met m'n PIC
[Reactie gewijzigd op vrijdag 28 oktober 2005 13:05:13]
Helemaal mee eens^^ (De AVR natuurlijk maar dat spreekt toch voor zich:P?)
[Reactie gewijzigd op woensdag 12 april 2006 20:10:58]
AVR. Ik heb met bijde gewerkt, met de AVR en met de PIC. De argitectuur van de AVR is veel door grondelijker dan die van de PIC, met de PIC het ik het idee dat ik constant aan het tweaken was(Het kan wel maar dan moet je dit zo en at zo... enz.)
Als je in ASM programeert is de PIC gewoon een ramp.(oa door het vele bankswitchen) In C is het al een stuk beter.
99% van de AVR's zijn met een simpele programmer te programeren. (Voor de PIC's heb ik al 2 "duurdere" nodig gehad.)
De AVR heeft naar mijn mening een overzichtelijker product aanbod.
Binnen de AVR serie is volgens mijn makkeleker van device te veranderen dan binnen de PIC.
Een voordeel van de PIC is dat er gratis samples zijn. Dus voor een scholier is het wel ideaal.
Oja. AVR heeft meerdere erg goed bruikbare C compilers. (CodevisionAVR en WinAVR) voor de PIC heb ik nog niet echt een goede gevonden.
En al helemaal geen debuger(die werkt.)
Ja idd ik ben een grote AVR fan.
AVR hier!
Momenteel zo, en zal nog heel lang zo blijven.
- - big bang - -
Ik Kies voor de PIC:P
Omdat ik daar net een beetje wat van begin te snappen en da PIC Basic vind ik wel makelijk dus DE PIC!!!
maak dan een derde optie : Geeneen van de twee.
ben deze week begonnen met avondcursus pic
Ik ben begonnen met AVR, omdat deze volgens velen veel voordelen heeft (had er toen nog geen kijk op), en ik blijf ook bij AVR. Ik vraag me af waardoor de PIC meer gebruikt wordt.
Vooral de programmer van een AVR is simpel - 4 weerstandjes
(Tenzij je een High Voltage Serial programmer nodig hebt, als je bijv een attiny11 wilt proggen, dan is er opeens nog maar 1 te vinden, en daar is dan geen software voor Linux voor)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 7 oktober 2005 23:25:24]
AVR, ik heb een STK500, dus kan hier veel makkelijker mee experimenteren in combinatie met bascom-avr.
Maakt het nu echt uit? PIC/AVR of ARM, dat lijkt me een zinnigere vraag!
Tja....PIC of AVR?
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=pic&word…
pic beats avr 43M to 6M , but ...
atmel+avr beats microchip+pic 875k to 593k
Tja net als de rest eigelijk met PIC begonnen. Ik wilde iets maken om een RC-servo te besturen via de PC.
en toen kreeg ik via hier de tip om het met een PIC-controller te maken. Dus me toen daar eens in verdiept...
Hadden ze me toen AVR aanbevolen had ik waarschijnlijk die kant op gaan zoeken...
Maar ik ben wel van plan om toch eens die kant ook te gaan ondekken...
GEEN VAN BEIDE, LANG LEVE ANALOOG
In een microcontroller zit een analoge comparator en een analoog naar digitaal omvormer.
Kan je mooi aan de analoge wereld koppelen.
[Reactie gewijzigd op zondag 16 oktober 2005 15:08:24]
avr natuurlijk, meer voor minder
(niet volledig objectief meer inmiddels )
ik ga ff verduidelijken dat ik voor de PIC heb gestemd:
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=simpel&w…
Ik denk dat ik toch maar eens Atmel probeer...
mijn klasgenoten hebben me overtuigd
Tja, analoog of digitaal.
Heb net met een avr ATMEGA8515 en een stepper driver L293D een stappenmotor in full en halfstep laten draaien. En rap een programmatje geschreven in BASCOM dat je gratis kan downloaden(=> bascom dan he ) (gelimiteerde versie dan wel(1KB ofzo)).
En dat geprogrammeerd met de isp van de avr over men lpt poort (MOSI,MISO,SCK,REST). Heel simpel , overzichtelijk , gebruiksvriendelijk... In C is dit echter ook makkelijk te doen , maar ik had BASCOM nu voor hande...
AVR all the way!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 22 oktober 2005 19:46:24]
Wat is een pic en wat is een avr. Een pic weet ik een beetje van dat dat een micro processor is maar wat nou een avr is weet ik niet. Zou iemand mij een beetje kunnen inlichten?
ik vind een heeeele goeie reden om een PIC te nemen: www.picbasic.nl is een topsite! daar staat alles wat je nodig hebt!
Als je ingelogd bent kun je een reactie plaatsen.