Hoe maak je meestal de printplaten voor je projecten?

Gepost door Jeroen Vreuls op woensdag 21 oktober 2020 21:26

Reacties

Gepost door BjornR op zaterdag 24 oktober 2020 15:18

Met een goedkope soldeerbout, een hoop THT componenten en weinig geduld is een gaatjesprint de snelste manier om mijn schakelingen op te bouwen.

Reeds tien jaar geleden heb ik via V/A op CO enkele PCB's laten etsen met mooi resultaat. Pas vorige week heb ik voor het eerst een print laten ontwikkelen bij een fabrikant.

Intussen meende ik met een CNC freeskit PCB's te frezen maar ik krijg de marges niet klein genoeg, er is steeds een oneffenheid op de print waardoor er teveel of te weinig weggefreesd wordt.

Gepost door ActiveHouse op maandag 16 november 2020 13:34

...
Intussen meende ik met een CNC freeskit PCB's te frezen maar ik krijg de marges niet klein genoeg, er is steeds een oneffenheid op de print waardoor er teveel of te weinig weggefreesd wordt ...

Een (zelfgemaakte) Z-probe doet wonderen. Deze tast eerst de Z-hoogte van de gehele print af, en past z'n Z-hoogte tijdens het frezen dus constant aan, zodat er overal "even diep" in de print gefreesd wordt ...

Gepost door Sine op zondag 1 november 2020 11:01

Eventjes snel wat in elkaar draaien gaat nog wel eens op een stukje eilandjesprint.

Maar als het spannender wordt of er komen aantallen bij kijken dan laat ik ze maken.

Gepost door Skysoft op vrijdag 6 november 2020 18:37

Nooit meer zelf maken. Zelfs mijn experimentschakelingen laat ik maken, 2 euro voor 5 stuks is gewoon niet meer zelf voor te klooien. Vanaf daar kom ik meestal in 1 iteratie tot een bruikbaar geheel.

yep, ruime week wachttijd..

Gepost door Ad Dieleman op zaterdag 7 november 2020 12:31

50 jaar geleden of zo voor het eerst èn voor het laatst een geëtste print gemaakt. Sindsdien werk ik met gaatjesbord, liefst dubbelzijdig doorgemetalliseerd. Voor HF gebruik ik koperprint en frees eventueel vlakjes in voor de niet-aardverbindingen, of simpelweg verbindingen tussen componenten in de lucht.

Gepost door ActiveHouse op maandag 16 november 2020 13:31

Ik mis een optie in deze poll !
Ik frees namelijk mijn printen zelf, en ik ben ervan overtuigd dat ik haast niet de enige ben :-)

Gepost door Wasluis1971 op vrijdag 25 december 2020 09:36

Vroeger etste ik mijn printen zelf, maar dat geklieder met ijzer(III)chlorideoplossing is me eigenlijk nooit goed bevallen.
Daarom gebruik ik al jaren uitsluitend experimenteerprint (1 gat per eilandje).

Gepost door 2N3055 op maandag 11 januari 2021 10:59

Na het zelf etsen en zelf frezen laat ik nu eigenlijk alles maken.
Zelf etsen en frezen heeft het grote nadeel dat je niet kan door metalliseren.
Aangezien ik het liefst met smd componenten (0603)werk is gaatjes print ook niet echt een (nette) optie.
Soldeer masker is eigenlijk ook wel een must als je de smd componenten met pasta soldeert.
Gewoon je design uploaden naar China en 2 weekjes wacht, is wel zo gemakkelijk.

Gepost door sanscorp op donderdag 4 maart 2021 20:22

Het etsen is een lang en precies proces, waarbij ik ook nog eens toner en geen lichtbak gebruik. Als ik de tijd heb is het wel leuk om te doen en het eindresultaat is des te meer gewaardeerd.

Gepost door Kees S op maandag 29 maart 2021 18:21

In het verleden zelf getekend met edding stiften e.d. maar "tegenwoordig" werk ik alleen met baanprint in de vorm van een Eurokaart-100x160 type RE 521-HP.
Ik heb daar een Excelprogramma voor geschreven waarbij ik de componenten inteken via de gewone tekenfunctie van Office, maar wanneer er een onderbreking moet zijn, een koperbaantje met een boortje onderbreken eigenlijk, geeft het programma ook de onderzijde van de print weer, waarbij de onderbrekingen zichtbaar worden. Dan is het eenvoudiger om de onderbrekingen uit te tellen. Wanneer iemand daar interesse voor heeft hoor ik het wel. Groet Kees.

Gepost door soldeersmurf op maandag 12 april 2021 04:10

Zie veel paden die ik ook bewandeld heb. Eerste printje was (50 jr geleden) met nagellak van moeders getekend en ge-etst. Meestal gebruik ik gaatjesprint. Voor HF frees ik eilandjes uit een printplaat of plak er 'zebra-stripjes' of soms eilandjes van printmateriaal op. Mijn freesmachine wacht nog even op een update, dus de gaatjesprint is favoriet.

Gepost door KellyDK op zaterdag 8 mei 2021 14:33

Recent ook het gemak van EasyEDA/JLCPCB ontdekt. Voor dat geld kan je ze écht niet zelf maken. Uiteindelijk het assembleren en gebruiken van de printjes hobby genoeg voor me, het "genot" van 30 gaatjes boren in een zelf ge-etste print laat ik dan maar aan me voorbij gaan.

Als je ingelogd bent kun je een reactie plaatsen.