| Naam |
Bericht |
Henry S.
Moderator
|
Deel vijf over radiobouwers van nu, en over de tijd dat Leonard z'n boeken schreef.
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4 last
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
|
fred101
Golden Member
|
Yes, en hij heeft een first
Je geloofd het nooit, ik heb twee moderne sets. Een FT897 welke defect is en nu een condor gekocht voor NOS in de shack. Deed die ook ineens niets meer. Blijkt de microfoondraad bagger te zijn. Vooral het soldeerwerk, alsof het door een blinde met autogeenbrander is gedaan. Maar hij doet het weer. Vandaag met de racal gespeelt. Ik hoor stations met dat ding die ik zelfs met de FTdx niet hoor. Maar je hebt zoveel preselectie dat je ook regelmatig alles kwijt bent. Je moet drie preselectors goed hebben staan. Zo'n isb unit is erg handig.
Produceert wel aardig wat warmte.
De AGC lijkt niet helemaal lekker, verder niets vreemds ontdekt.
Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
|
Henry S.
Moderator
|
Dat komt me bekend voor, met die spinneweb spoeltjes was ik ook regelmatig het spoor bijster. en dat met 1x afstemsectie en 1x preselectie. Kan je nagaan. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 26 juni 2008 00:02:20]
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
|
fred101
Golden Member
|
Dt waren wel heel mooie spinnenweb spoeltjes, dat hele ding van jou deed het trouwens erg goed.
Ach ik ben gewend met rare ontvangers te werken. Mijn 0V1 in heilo0 bracht ook pas na een uur draaien geluid voort, de hydrodyne is ook zo'n ding waarbij je alles toevallig goed moet hebben dus die racal is al heel vriendelijk. Gister ging hij voor het eerst aan. Toen vroeg en vriend om even naar hem te luisteren op 80 en dat via 70cm terug te koppelen. Ik dacht eerst dat het ding defect was, heeft 5 minuten geduurd voor ik signaal kreeg. Met de RF gain en AF gain vol open kwam er alleen een zacht ruisje uit. Dus dat was even schrikken toen ik ineens wel signaal had  Vanmiddag gewoon op HF zitten zenden met iets van 300W. Dan zat ik te luisteren via de racal en te zenden via de FTDx, best handig zo'n preselector-protector unit.
Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
|
Frithjof Sterrenburg
|
Gommienikkie, we hebben met de twee "rechtuitontvangers" erbij nu zeven delen volgekletst.
Ja, Fred, als je een detector aan die preselector unit van de Racal hangt is hij bijna al selectief genoeg... Dat ding kun je trouwens ook prima met allerlei andere ontvangers gebruiken, ze knappen er meestal sterk van op.
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Ik ga zo wel weer eens proberen de AF124 erin te zetten, om te kijken of hij dan nog dipt en misschien wel wil oscilleren...
Zou iemand nou even willen kijken naar die berekeningen van mij, en zeggen of dat de manier is om de spoel- en condensator-waarden te berekenen?
Hier de berekening van CT+CV
CT+CV moeten samen een X hebben van 200Ohm
Xc=__-1__
.......2πfC
Dus
C=__-1__
......2πfX
Dus
C=__-1__
2*π*2000000*200
Dus
C=__-1__
...2,5*10^9
Dus
C=-4*10^-10F
Dus C=400pF?
Dit alles slaat op de clapp op deze site: http://www.electronics-tutorials.com/oscillators/colpitts-os...lators.htm [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 26 juni 2008 14:51:32]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
Pietdepiet
|
Aah, fijn, dankje Fred. Handig zo'n sheet. Ik heb gecontroleerd, en mijn berekeningen klopten!
Toch handig als je met elektronica bezig bent, goed zijn in wiskunde  Maar zo'n sheet gaat toch wat sneller...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Ik heb nu het signaal door de zender gevolgd en het gaat mis bij de 1,6MHz mixer. Daar staat een mooie draagolf op, een SSB signaal uit het filter maar er komt niets uit.
Echter hoe regel ik dat ssb filter af. Er kwam eerst helemaal niets uit en nu komt er een omhullende uit waarbij ik door aan de spoelen en trimmers te draaien de modulatiediepte zie veranderen. De amplitude van de omhullende uit het LSB filter is een stuk groter dan die uit het USB filter. Maar ik heb geen idee hoe het signaal er na het filter moet uitzien. Ik heb het bij de bitx gedaan maar daar ben ik zo lang en op zoveel manieren mee bezig geweest dat ik niet meer weet hoe.
Kortom het wordt tijd voor een echte wobbelaar want dat gedoe met nu al die dingen op elkaar aansluiten is vrij omslachtig. Vooral omdat je hier op 1,4MHz zit en ik dan mijn LF generator met losse sweepgenerator moet gebruiken.
Nu zie je zo'n ding wel eens met beeldbuis maar ook met een analoge meter. Hoe werkt dat met een meter ? Als ik er een zou kopen heeft iemand dan een aanbeveling voor een type. Tot 30MHz ofzo is goed genoeg en het lieft "in stijl" met de rest dus geen menu's en tiptoetsjes maar lomp, groot met veel knoppen wat niet gelijk overlijdt bij grotere signalen.
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
@Piet: die berekening klopt. Maar houdt er rekening mee dat de spoel dan dus ook een Xl moet hebben van precies 200 Ohm. (want bij de resonantiefrequentie zijn Xc en Xl gelijk).
@Fred: Ja, dan kom je uit op zo'n toverdoos die ik dus laatst gekocht heb. En zelfs die moet je dan nog aanpassen.
Maar die zijn zeldzaam.
Je kunt een oscillator bouwen die in een paar bereiken van 100kHz tot 30MHz gaat. Maar dat is ook niet echt praktisch. In dat apparaat van mij lossen ze het op door te werken op 100-120MHz, en heel veel mengtrappen. (4 verschillende MF frequenties).
Ik zou er wel eentje kopen met scherm, dat is toch echt een stuk praktischer. Dan zie je tenminste live wat je doet, en moet je niet eerst aan een knop draaien. Prijs lijkt me dan wel een nulletje meer.
Simpelste zou zijn om een 1MHz-1.010MHz VCO te bouwen, en dat dan te mixen met een meetzendertje. Dan kun je er dus wel mee wobbelen. Maar het blijft een hoop gedoe.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
fred101
Golden Member
|
Zoals ik het nu doe werkt het ook maar dat is weer een hoop instel gedoe en veel draadjes. De filters nu zo gecontroleerd en afregelen op maximale amplitude werkt dus niet. Wel een hele vreemde karakteristiek. Het is een heel stijl filter met aan een kant nog wat kleiner wordende bultjes. Probleem is dat ik op deze manier de bandbreedte niet kan controleren. Ik kan hem namelijk ook een stuk breder maken met een half zo hoge top. Normaal heb je dan boeken met grafieken maar die heb ik niet. Ik kan ook niet goed bepalen hoe breed het is en of de centerfrequentie goed zit. Ik zal eens moduleren met een toon en dan kijken van hoe laag tot hoe hoog er door gaat.
Daarnaast wil ik in stijl operaties uit voeren met meetspul uit de tijd van de patiënten
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
@Fred: als het er zo uitziet, dan wobbel je te snel. Dan krijg je kleine wubbeltjes die er niet zijn. Neem een lagere wobbelfrequentie, en/of een kleinere frequentiesweep. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 26 juni 2008 21:48:43]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
fred101
Golden Member
|
Kan ik dus niet regelen. Die zaagtand is niet instelbaar
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
nouja, je kunt m met een potmetertje wel kleiner maken.
|
Schimanski
|
Fred, heb je al een service manual van de Racal RA.117, anders kun je het hier downloaden... (kwam ik tegen tijdens het surfen)
Ik zie dat er nog meer Racal op de site staat: http://koti.mbnet.fi/~ijl/technic.html [Bericht gewijzigd door Schimanski op 26 juni 2008 23:06:58]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
fred101
Golden Member
|
Ja zowel op papier als pdf. Ik heb echter geen manual van de MA79, alleen de schema's en daar ben ik nu mee bezig.
Ik krijg van Henk nog wat pdf-manuals.
Maar ik moet denk ik eerst werk van een wobbulator maken wil ik die racal goed krijgen. Daar zitten zo giga-veel filters in. Heb al op internet wat gezocht maar erg veel zijn ze er niet of het worden van die dure gevallen en ik heb nu even genoeg uitgegeven.
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
Je bent toch met de club ook zoiets aan het maken? Misschien kan je dat aanpassen voor wat lagere frequenties.
|
fred101
Golden Member
|
Ja dat klopt, maar dat wordt een spectrum analyser waar wel een soort signaalgenerator in komt maar ik weet niet of die gaat sweepen. Wil ik een doorlaat curve zien dan neem ik aan dat ik nog steeds een soort wobbelsignaal moet invoeren. Stel het filter is 6KHz breed op 1MHz dan moet ik een signaal hebben wat sweept van bv 9995 tot 1005 ofzo. Een network analyser doet dat wel dacht ik.
Fred
Leuke link: http://www.youtube.com/watch?v=oaCL3yipJ5M
Let op de bouwstijl, hij heeft meer filmpjes, erg leuk en dat het werkt. [Bericht gewijzigd door fred101 op 27 juni 2008 19:55:03]
|
Schimanski
|
Fred, als je een tracking generator bij de Spectrum Analyzer bouwt dan kun je ook doorlaatcurve's meten/zichtbaar maken.
Een tracking generator is een sweepgenerator welke in de pas loopt met de spectrum analyzer. Er zij vele zelfbouw schema's op internet te vinden.
Maar met een wobbulator gaat het ook goed. [Bericht gewijzigd door Schimanski op 27 juni 2008 22:43:47]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
fred101
Golden Member
|
Gisteren een bericht gehad ivm de laatste ontwikkelingen (3 man zijn met het ontwerp en een gemoderniseerd prototype bezig). Hij gaat werken vanaf 3MHz. In theorie 1MHz maar dat doet mijn zelfbouwsel ook en daar is hij stokdoof (die heeft echter nooit helemaal lekker gewerkt), ik heb er gisteren nog wat aan gewerkt maar daar zit iets fout. Hij is het gevoeligst van 0-50Hz. Van de 10 slagen heb ik er 8 nodig om tot 200KHz te komen en tussen 0 en 200KHz zitten mega signalen. Met de orginele tuner werkte hij wel maar dan had ik drie bandbereiken. En de laagste begon bij 48MHz. Daar heb ik niets aan.
Ik moet dus toch iets hebben voor lage frequenties vanaf 100KHz. Te koop is het zo te zien niet dus dan maar zelf bouwen. Hoop dat er in zo'n oude electron iets staat want alle schema's die ik vind gebruiken IC's enzo.
Ik zit anders te denken aan een wunderhorn met bv een ecc81 als oscillator. In bv 9 bereiken van 5MHz. Eventueel een tweede varco als fijnafstemming. Ik heb nog een frequentieteller liggen (kent bouwpakketje tot 45MHz, welke ik erin kan bouwen) Een zaagtand zal ook niet zo lastig zijn maar hoe koppel ik die twee aan elkaar. Met een varicap neem ik aan, dat werkt ook in de hydrodyne. Hoe deden ze dat vroeger? Ik ken geen varicap buizen en toch waren er FM zenders. En dan zal er een bufferversterker na moeten komen met regelbare uitgang en iets van een regelbare impedantie. Dat zal wel door middel van weerstandnetwerkjes kunnen. bv 50, 75, 100, 250, 450, 600 ohm ofzo (weet alleen niet hoe je dat berekent)
Ik heb gemerkt bv bij dat ssb filter, dat de impedantie van het spul blijkbaar uitmaakt. Als ik het filter direct voor en na het filter afregel krijg ik een heel ander beeld dan wanneer ik hem op de uitgang van de modulator zet en meet op grid 1 van de volgende trap. Ik denk dat de impedantie van mijn nood-wobbulator de karakteristiek van het filter beinvloed. Dat effect had ik ook bij de murphy waardoor ik de fijnafregeling met een significante verbetering, toch op mijn gehoor heb gedaan (een gratis en erg gevoelig meetinstrument)
En dan moet die zaagtand de scoop in, wat voor nivo moet dat zijn en welk frequentie bereik is zinvol voor die zaagtand. Ook moet het ding een ingang en uitgang krijgen voor het meetobject zodat ik gewoon twee draden naar de scoop en twee naar het filter heb. De gelijkrichter voor het scoopsignaal kan dan gewoon in het kastje, dat scheelt weer bedrading.
Gaat mij dat lukken met wat hulp van jullie ?
Fred
|
Frithjof Sterrenburg
|
In het algemeen iets over filters etc. doorfluiten in verband met Fred's wensen:
De impedanties waarmee een filter aan in- en uitgang te maken heeft hebben een grote invloed op de prestaties, zie de eerdere berichtenwisseling tussen FET en mij op het vorige forum!
De zaagtand heeft dus twee functies:
1) hij fungeert als tijdbasis voor je scoop, hij schrijft dus een lijn die overeenkomt met het doorgefloten frequentiebereik, en wel op het horizontale kanaal.
2) hij verandert de frequentie van je generator. Die frequentiemodulatie krijg je nu makkelijk met een varicap, vroeger ging dat met een reactantiebuis, een pentode in een speciale schakeling, niet vreselijk ingewikkeld trouwens.
De output van het filter gaat dus naar het verticale kanaal van je scoop.
De amplitude van de zaagtand moet voldoende zijn om het horizontale kanaal van de scoop goed uit te sturen, de tijdbasis moet dus bijna het hele scherm van links naar rechts volschrijven. Maar er zijn een paar speciale overwegingen:
1) het hoeft helemaal geen zaagtand te zijn, een driehoek is zelfs prettiger en ook met een sinus gaat het prima omdat de uitslag van de tijdbasis en de frequentie van de generator gekoppeld zijn. Je sweept dan gewoon heen en weer. Ik deed het vroeger zelfs gewoon met een gelijkspanning en een potmeter plus een klein varco'tje op één as gekoppeld en dan met de hand een sweep geven.
2) de sweep MOET ABSOLUUT vreselijk langzaam zijn, 1 Hz is lekker. Bij een snelle sweep denkt het filter dat er een puls inkomt en vanwege de grote Q's gaat het dan uitslingeren ("ringing"). Je krijgt dan hobbels op de curve die volkomen vals zijn. Vandaar dat een driehoek of sinus prettig zijn, een zaagtand gaat wel langzaam heen, maar de terugslag is zeer snel en dat kan nog uitslingeren veroorzaken.
3) dat betekent ook dat je een DC gekoppelde scoop nodig hebt, horizontaal en verticaal. Bovendien heb je een scoopbuis met een lange nalichttijd nodig, of zelfs een storage scoop. Bij een normale "groene" scoop blijft de curve immers niet lang genoeg staan om hem in zijn geheel te zien.
Nou het signaal dat uit het filter komt:
1) vermijd oversturing door te hoge RF output van je oscillator. Ook hele goede scherpe filters vertonen nare niet-lineaire verschijnselen bij te hoge input, wat vaak onvoldoende wordt vermeld.
2) op een scoopscherm kun je nog redelijk verticale uitslagen over een bereik 1:10 meten, zeg een volle verticale uitslag van 5 cm en een minimale van 5 mm of zo. Een filter doorlaat wil je echter over een bereik van MINSTENS 40 dB (beter 60 dB) bepalen. Daarom zit in de echte spullen een LOGARITHMISCHE verticale versterker.
3) achter het filter zul je een detector hangen (hoeft niet, je kunt ook de HF meten als je scoop dat aankan). Die detector is ook niet lineair!! Je kunt een logarithmische detector nemen, dan kan er een lineaire scoopversterker achter.
Allemaal niet zo simpel dus, er is heel wat nodig om zeker te zijn dat een gemeten uitslag met een bepaalde dB waarde correspondeert. Voor de oscillator is bij een groot aantal gewenste sweepfrequenties (b.v. een MF van 100 kHz, maar ook rond 450 kHz en ook 1600 kHz enzovoorts) een goede oplossing om uit te gaan van een mengsysteem. Je neemt dan één oscillator die b.v. op 1 MHz staat en 12 kHz wordt gevarieerd, die meng je met een signaal dat over een groot bereik instelbaar is en je telt op/trekt af (voor 100 kHz bijvoorbeeld) in een mixer. Daar zijn wel schakelingetjes voor gepubliceerd, o.a. in het RSGB Handbook.
Heel belangrijk: als je Racal goed op die 1 MHz punten "lockt" moet je ABSOLUUT van die filters in de eerste oscillator afblijven! De kans dat die fout staan is zeer gering, tenzij iemand is gaan rotzooien en dan ben je de cigaar.
Een point-to-point meting is een langdurig werkje, maar het bouwen van zo'n wobbulator is ook niet in een weekend gebeurd... In die tijd heb je een aardig aantal point-to-point metingen gedaan. Met een BC-221 gaat dat goed bijvoorbeeld, maar priegelwerk. [Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 28 juni 2008 11:01:37]
De Grote Hellehond Zelve
|
(Z)weetvoetje
|
Om smalle filters door te meten kan je natuurlijk ook de PC gebruiken. Dan moet je een 0-30MHz ruisgenerator hebben, en een 0-30MHz DC-ontvanger (mixer).
Voordelen:
De mixer is een vrijwel lineaire detector. (nee, niet weer de discussie of een mixer lineair is, FET  )
Op de computer krijg je een mooi logarithmisch plaatje
Het is snel, in vergelijking met sweepen.
Het is waarschijnlijk eenvoudiger te bouwen.
Nadelen:
Je moet een goede ruisgenerator bouwen. (ik weet niet of dat realistisch is met een bereik van 0-30MHz, dan houdt je misschien niet genoeg vermogen over)
Je hebt een computer met audiospectrummeetprogramma nodig. En die zijn lastig te vinden. Ik weet ook niet wat de bandbreedte van de microfooningang van je laptop is.
Voor het sweepen: Neem een driehoek of sinus. Zaagtand is ongeschikt. Bij een driehoek of sinus zie je het meteen als je sweepsnelheid te groot is, wat ook handig is. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 28 juni 2008 11:33:36]
|
fred101
Golden Member
|
Zelfbouw en betrouwbaar resultaat is dus niet zo makkelijk. Dat idee had ik al gezien mijn ervaring met de murphy. Ik kreeg hem redelijk goed in de buurt maar moest hem op het gehoor toch nog bijstellen. Dat heeft waarschijnlijk met de impedanties te maken maar hoev weet je nu wat die impedantie moet zijn als je geen manual maar alleen een schema hebt.
De racal waar ik mee bezig ben is de MA79. Er is daar flink in gespit. Wel netjes maar als je een weerstand vervangt en dan ipv 1000 Ohm er 100 ohm in zet gaat het fout. Dat soort acties geven mij niet veel vertrouwen in de rest van het werk. Voor zover ik nu ben is de EK90 een beetje dood. Eerst maar eens in de tester, de aanhangende componenten bestuderen en spanningen daar meten. Ik heb nog een EK90 liggen gelukkig maar ik weet niet hoe goed die is.
Iemand heeft overigens een net NordMende UWM346-U2 wobbulator te koop aangeboden. Gelijk maar terug gemaild dat ik die wel wil want ik heb al werk genoeg liggen. Is een mooi ding met veel buizen. Redelijk compact ook nog want hij weegt maar 22 kilo. Zo'n ding begint bij 3,9MHz zodat de filters daaronder toch nog behelpen blijft. Zal wel beter gaan als ik een betere driehoekgenerator maak. In ieder geval deze regelbaar zodat ik dat ringing kwijt ben. Maar misschien kan ik een soort omlaagmix voorzet ding maken ofzo. Het moeilijkste filter in de racal is echter 40MHz en voor mijn FT225RD moet ik ook hoog meten.
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Het kan wel, al moet je wel draadjes kort houden enzo. Maar het is niet zo erg als het uitgangsniveau niet overal even hoog ligt! Meet gewoon één keer "rechtstreeks". De hobbelige lijn die je dan krijgt had eigenlijk recht moeten zijn. Hindert
niet: je slaat hem gewoon op.
Nu meet je via je meetobject. Het verschil (in dB's natuurlijk) met je "nullijn" is de eigenlijke doorlaat. programma's als dat van DL4YHF (dat hebben we morgen trouwens toch nodig om SAQ te ontvangen  ) kunnen dit zelf.
quote: Je hebt een computer met audiospectrummeetprogramma nodig. En die zijn lastig te vinden. Ik weet ook niet wat de bandbreedte van de microfooningang van je laptop is.
DL4YHF bijvoorbeeld, maar er zijn er nog wel meer. Wel even aan het gebruik wennen.
De bandbreedte zou eigenlijk beperkt moeten zijn tot 20 kHz ongeveer, maar is dat soms niet. Dan zou je last kunnen krijgen met aliasing omdat je voorbij de halve samplefrequentie gaat.
Als je dit soort metingen serieus met de PC wilt gaan doen, loont het de moeite een echt goede geluidskaart (desnoods USB) ervoor te kopen, bijv. de Audigy (die kan ook hoger sampelen, dus ook leuk voor SDR). Je hebt dan gelijk stereo, wat moderne laptops vaak van zichzelf niet meer hebben.
|
fred101
Golden Member
|
Geluidskaartsoftware heb ik al. Maar ik heb een geschiedenis van ruzie met mixers. Ik heb dat mixertje van FAS nog. Ik heb signaal generators dus daar zit een mogelijkheid. Alleen geen idee hoe ik dat aan elkaar knoop. Maar het idee is zeker de moeite waard, dat zal best heel precies zijn.
Ik namelijk ben gisterenavond weer aan het experimenteren geweest.
De Marconi meetzender kan FM en AM gemoduleerd worden. Ik heb een generator die een driehoek en sinus kan produceren vanaf 1Hz. Dat is dus geen succes. Dat trekt de scoop niet. Dat is dus zo'n gewone philips 2 kanaals 10MHz (PM3223 uit mijn hoofd) met een Ya=X functie en DC gekoppeld. Maar hij licht dus niet lang genoeg na. Daarnaast is moduleren niet de bedoeling want dan maak ik zijbanden maar het was om te zien wat de scoop doet bij 1Hz. Het mooiste leek me de interne FM modulatie alleen mis ik dan het X signaal dus dat lukte niet. Daarnaast is de zwaai 25KHz of 75KHz.
Toen heb ik mijn externe generatortje waar ik mijn LF generator mee sweep gemeten. Met het veranderen van de spanning wordt de zaagtand hoger in amplitude en vergroot ik dus de sweepbandbreedte van de generator, de frequentie blijft echter 50-56 Hz. Dus dat verklaart het ringing effect.
Op doorlaatcurve afstellen gaat wel door te gokken dat de eerste bult de goede is maar het probleem is dat het filter niet alleen van doorlaat kan veranderen. Het kan ook verschuiven. Ik heb diverse afstellingen gedaan en daarna met de hand gesweept. Dat is een mooie controle in ieder geval. Alleen zo afstellen lukt niet. Dat filter heeft 8 regelbare spoelen. (Er zitten filters in met nog meer kringen)
Ik moet dus een goede regelbare sweepgenerator maken die 1 tot 20 Hz ofzo regelbaar is. Daarmee mijn signaalgenerator sweepen. Maar ik heb dan ook een marker nodig om te weten of het filter op de goede plaats zit en mijn scoop zal niet werken bij zo'n langzame sweep, kortom I'm stuck. Er heeft een mooie schakeling met marker in de electron gestaan. Deze was echter voor audiofrequenties en met IC's waardoor ik geen idee had of dat die frequentie omhoog kan worden gebracht. Op de site van die japanner staat een wobbelaar. Misschien kan ik die aanpassen voor lagere frequenties maar ik ben bang dat mijn scoop dan weer te kort schiet.
Denk dat die racal een beetje te hoog gegrepen is zonder high-tech network analyser. Nu ken ik wel iemand met zo'n ding
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 29 juni 2008 09:45:14]
|
(Z)weetvoetje
|
@Fred: Dat ding van mij moet ik er eerst nog eens op aanpassen dat ie het kan meten. En daar heb ik dan weer een 24.92MHz kristal voor nodig.
Op dit moment is de filterbandbreedte te breed (2kHz), en dat moet 50-100Hz worden. De modulatiebreedte is ook te breed (100kHz, moet 1-20kHz worden).
Dus ik zal eerst dat filter moeten bouwen, en een wobbelgenerator. (nouja, dat laatste is niet zo lastig)
Maar goed, hij is nu dus nog niet bruikbaar. Het zit zeker in de planning om zo'n ding te bouwen, maar nu nog niet. En gezien ik toch wel weinig tijd heb deze vakantie, vrees ik dat het misschien nog wel even kan duren.
Als je eventueel tijd hebt vandaag, dan zou ik ook wel even langs kunnen komen. Dan kunnen we de mogelijkheden nog eens doorspreken, en evt. de computermethode bouwen. (een mixer bouwen moet je nu toch wel moeiteloos kunnen)
|