Jongensradio anno 2007 Deel 9

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Deel negen alsweer over radiobouwers van nu, en over de tijd dat Leonard z'n boeken schreef.

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8
Laaste post in deel 8.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
Hugo Welther

Moderator

Zal ik zelf de eerste post doen.

Gisteren kwam een goede collega naar mij toe met de vraag "jij doet toch iets met radio?. Ik heb wat in de achterbak staan, mag je zo hebben."

Een The Hallicrafters S-38E uit 1956.

Achterkant en serviceluik zitten erbij.

En ook de bijbehorende originele autotrafo van 220V naar 110V.
De radio is een 110V type. Moet nog wel iets aan het snoer en de de stekkers doen

De radio heeft ±35jaar onderin de linnenkast gestaan met een doek er overheen.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
Leuke radio.
Afgezien van het snoer en de stekkers ziet het er goed uit.
Schimanski

Golden Member

Jij hebt je project voor de komende winter al weer binnen
Zo hoort dat er uit te zien.

Gefeliciteerd met een leuk ontvangertje. Hier het manual in djvu (wel even de plug-in downloaden). http://bama.edebris.com/manuals/hallicra/s38e/
What, me worry? // Hamradio - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Si Hoc Legere Scis Nimium Eruditionis Habes
Rd12tf

Golden Member

Ah! Dankzij Xenobinol ben ik ook in het bezit van deze ontvanger gekomen. Ik zoek nog een knop voor deze radio, op de NVHR beurzen ben ik deze nog niet tegen gekomen.
Die 'multi-eclo' is bij mijn model redelijk gaar, ook nog iets op verzinnen ...
Dat is een leuk opknappertje!
Net vandaag heb ik even een AM zendertje (dat PLL ontwerp van Otto Tuil) in elkaar geflanst. Zo kun je uit oude radio's bijpassende muziek of redevoeringen laten komen.
Ledlover

Golden Member

Tipje: die zwarte condensatoren met die gekleurde ringen zijn 'bumblebee' condensatoren. Schijnen nogal wat geld waard te zijn, worden veel in gitaren gebruikt... Zelfs als ze lek zijn.
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/
Hugo Welther

Moderator

@Mans, bedankt voor het manual.
Ik ga hem van de week eens voorzichtig via de variac aansteken. Die multi elco heb ik ook mijn vraagtekens bij of die nog okselfris is.

De snaartjes van de afstem-C en de bandspread zijn iig wel RIP.
fred101

Golden Member

Mooi ding, ik heb nog snaarspul liggen, zo'n knop helaas niet.

Fet: werkt ie goed ?
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Rd12tf

Golden Member

Ah! FET aan de soldeerbout, goed zo!
Op welke frequentie kan ik Terman-Radio horen?

Fred, die knop kom ik vroeg of laat tegen, geen haast... PI4ZLB al gevonden?
fred101

Golden Member

Ja heb ik gevonden moet alleen eerst nog een VNA bouwen. Heb net het laatste aan mijn 2 meter set gedaan en dan parkeer ik hem tot de vna klaar is. Daarna (na de 2 meter, ik moet toch ooit iets ook afbouwen )ga ik aan die cw reader beginnen.

Ik heb net Radio Terman gehoord, er was net een uitzending over SWR meters. Steeds afgewisseld met Polka's. Hij drukt zelfs radio maria weg.

Dit is het 2 meter geval tot nu toe:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1174

Filtervraagje: een lowpass heeft de spoelen in serie. Bij derde orde heb je dus de koperverliezen van de spoelen in serie. Bij een HPF staan de condensators in serie. Die hebben minder verlies. Ik heb nu een mooi stijl filter maar het insertion loss is 6dB. Dat is veel te veel. Hoe verminder ik dat ?

De mixer heeft nu een RF nodig van minimaal -40dBm, moet ik het rf meer versterken of de LO drive groter maken ? (mixer is +7dBm LO versie van minicircuits)

[Bericht gewijzigd door fred101 op 18 oktober 2009 14:20:37 (38%)]

Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Rd12tf

Golden Member

kom eens met het schema van je filter, dat praat wat eenvoudiger.
Je hebt achter je mixer wat meer versterking nodig, ervoor zo min mogelijk.
Je mixer voegt maar weinig ruis toe, het is een passief ding maar het verzwakt wel een hoop (6-10dB, zie de datasheet). Vandaar is wat meer ruisarme versterking achter de mixer nodig.

Dit kan je eventueel als HF voorversterker gebruiken:

fred101

Golden Member

Ik heb het idee dat de mixer anders niet open gaat maar dat zal dan waarschijnlijk niet het geval zijn en moet ik het signaal gewoon meer versterken.

Bedankt voor het schema, kijken of ik dit keer een FET heel kan houden
Ik had zelf ook al aan een fet gedacht maar ik heb altijd ruzie met die dingen.

Ik heb net wat zitten simuleren. Ik heb het filter met rfsim99 getekend en als ik daar de impedantie hoog maak, zoals is bij een common-emitter dan krijg ik dezelfde doorlaat als op de VNA. Ik had er een PI-netwerkje voor maar dat werkt blijkbaar niet voldoende. Ik ga dus maar eens gewoon met de rekenmachine aan de gang. Als ik de reactanties aan de hoogohmige kant verhoog komt het beter uit.
Maar dan ga ik eerst de uitgangsimpedantie van de versterker berekenen/meten of misschien nog beter: eerst het filter direct na de mixer en dan de versterker. Dan is het filter ook gelijk met 50 ohm afgesloten. De IF amp zou wel ongeveer 50 ohm Zin moeten zijn. En dan ipv een dikke tor die staat te loeien en 40mA DC trekt drie tammer ingestelde torren.

Het filter is butterworth, C parallel,L serie en achtereenvolgens 82p,445pF, 450pF, 82pF en de spoelen: 0,9uH-1,3uH-0,9uH. Het zou al beter moeten gaan met 3- 1,5-1,3 uH en 90-450-340-80pF

Maar daar kom ik later op terug als de VNA klaar is. Dat gaat niet zo snel want dat is vrij intensief. Je zit toch redelijk gespannen en geconcentreerd met dat gepriegel dus ik soldeer steeds een onderdeel of 15 (half uurtje werk) en dan neem ik pauze want anders wordt het niks met 250 onderdelen, je moet hier geen fouten mee maken.
Op 18 oktober 2009 14:15:32 schreef fred101:
Ik heb net Radio Terman gehoord, er was net een uitzending over SWR meters. Steeds afgewisseld met Polka's. Hij drukt zelfs radio maria weg.
Polka's?! Mazurka's dan altijd. As if.. (en dan te bedenken dat ik, toen je dit schreef, net in het Amsterdamse Concertgebouw zat voor een middagje Brandenburgse Concerten).

Mm, Radio Maria wegdrukken, met de output van een multiplexer IC'tje, dat zou wat zijn. Ik heb genoeg moeite de hele kamer door te kamen.

Fred, begrijp ik dat je op 10 MHz van laag- naar hoogohmig wilt en tegelijk filteren? Met een banddoorlaatfilter kun je tegelijk wel impedantie transformeren. Met een laagdoorlaat kan het eigenlijk niet (denk maar eens wat er op 0Hz gebeurt) - hoewel je hem wel stiekum in de bovenkant van de doorlaat kunt pieken, maar dan is het geen echte lowpass meer.
fred101

Golden Member

FET, wat ik zag klopt met wat jij zegt maar ik gooi het om. Dat was ook eigenlijk mijn originele plan maar als je niet alles strak documenteert gaat dat wel eens fout. Ik kwam er pas achter toen alles al vast zat en het filter helemaal niet klopte met mijn ontwerp. Ik wilde namelijk eerst filteren ivm de impedantie die dan 50 ohm bleef en ik niet alle troep uit de mixer mee versterk. De versterker is namelijk wel ongeveer 50 ohm op zijn ingang.

Weer 35 zandkorrels erbij gesoldeerd.
fred101

Golden Member

Ik heb weer iets grappigs gelezen. Een Numan oscillator die in een negadyne werd gebruikt. Hoeveel "dynes"zijn er wel niet. Homodyne, Hetrodyne, superhetrodyne synchrodyne, negadyne, simplydyne, crystaldyne, apollodyne, ether-o-dyne, Ultradyne, hydrodyne. Maar ik denk dat sommige commerciële namen waren.

Nog een leuk boek gevonden, helaas niet downloadable:
nog een leuk boek
Hugo Welther

Moderator

Gisteravond de Hallicrafters voorzichtig aangestoken.
Geen rook, geen vuurwerk, logisch want van het eindbuisje is de gloei doorgepiept.
Een 50C5 heb ik niet in voorraad en omdat het een radio met serie voeding is (een U-tje in Philips taal) zal ik die eerst moeten vinden.
Gaan we naar uitkijken op de DvA de 31e oktober.
fred101

Golden Member

Hugo, ik hen een hele doos U-buizen, weet je het type ?
Hugo Welther

Moderator

Fred, dit is een typische Amerikans buisje, een 50C5.
Voetje is 7 pens miniatuur. Zou in de buurt komen van een HL95 oid.
fred101

Golden Member

Die heb ik niet: Deze wel UF41,UF43,UF80,UF85,UF89,UL84,UM80,UY85,UY86,UY89
Op 21 oktober 2009 08:25:02 schreef Hugo Welther:
Een 50C5 heb ik niet in voorraad en omdat het een radio met serie voeding is .. zal ik die eerst moeten vinden.
Als je even een overeenkomstige weerstand in de buisvoet prikt, krijgen de andere buizen alvast gloeispanning en kun je toch beginnen met testen.
Hugo Welther

Moderator

Waarom kom ik nu zelf niet op dat slimme idee.

Update: 330 ohm 5W (50V 150mA) has done the trick.
Er komt ook nog geluid uit. g1 van de 50C5 aan de LF-signaaltracer.
Radio Maria en Radio 5 op de MG komen netjes door. De KG banden doen nog weinig.

Wel een dikke voedingsbrom, maar dat is een kwestie van elko's.
Ook kloppen alle anode en g2 spanningen niet, 30% tot 50% te laag. Dat zal ook aan de voedingselko's elko's en de ontkoppel C's liggen.

De koppel C tussen voorversterker en eindbuis is 100% OK. Keramische C, gaat dus (bijna) nooit stuk.

Gelijkrichter is wat zacht (wit randje langs de getter), maar dat trekt wel weer bij als hij wat langer aanstaat.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 21 oktober 2009 22:26:46 (87%)]

(Z)weetvoetje

Golden Member

Veelste druk met school de laatste tijd. Maar goed, ik heb toch even tijd gevonden om nog even wat te doen.
De HP608D werkt weer, met een nieuwe 6bc4 erin.

Heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de gevoeligheid van mn zelfbouw-ontvanger te testen. (ik hoop wel dat die HP608d een beetje klopt, ik kan m wel een beetje ijken met mn VVM, maar niet echt helemaal)
Ik kom in ieder geval uit op -103dB bij 4kHz bandbreedte. Dus da's dan -137dB gevoeligheid. Toch wel een stukkie slechter dan het officiele spul. Maar dat komt vooral door de preselectie, die op zichzelf al een 10dB aan verlies oplevert, en de rest van het design is ook niet erg gevoelig. (waarom zou je ook?)
Op lagere frequenties is de gevoeligheid wel een stukkie beter, want daar kreeg ik de preselectie beter getrimd.

Verder zat ik nog wat na te denken over eventueel ook mee te doen met het 2m project.
Nou moet daar natuurlijk een varicap-mixer in, en het probleem was dat dat niet werkte om frequenties omlaag te mixen. Dus da's een beetje jammer natuurlijk. Om gain te krijgen moet je 'varicoils' (als je snapt wat ik bedoel) hebben.
Maar nou bedacht ik me dat je met varicaps de vervangings-inductie van een spoel wel kunt beïnvloeden. Dus dat je een soort van virtuele varicoil maakt door het samenspel van (enkele) spoelen en een paar varicaps.
Indien dat werkt, dan zou je bij het downmixen van 144MHz naar 10MHz makkelijk 20dB aan gain mogelijk moeten zijn. Da's natuurlijk best handig, hoef je niet aan MF-versterking te doen, met alle problemen van dien. Geen IM, minimale ruis, ik zie het al helemaal zitten.

Maar nou nog eens gaan bedenken hoe ik dat precies in elkaar ga draaien
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
De lage frekwenties van de HP608d kun je controleren met een scoop.

Gevoeligheid is niet het belangrijkste van ontvangers.

Ik ben benieuwd naar je 2m project ideeën.
Zelf overweeg ik ook mee te doen.
Wordt eigenlijk wel alleen maar om het bouwen/experimenteren overwogen. 2m kan ik nu al op diverse ontvangers horen.
Ik denk dat je aan een parametrische mengtrap zit te denken. Die haalt zijn versterking uit het feit dat je vele pompperioden hebt tegen iedere signaalperiode. In theorie zou de versterking gelijk kunnen worden aan die verhouding.
Maar daarbij maakt het niet uit of je nu een condensator laadt met spanning en dan zijn capaciteit gaat variëren, of dat je een spoel "laadt" met stroom en dan zijn zelfinductie gaat variëren.
Hoe je het ook doet, in alle gevallen is de versterking (theoretisch maximaal) evenredig met de pompfrequentie.
Als met spoelen de versterking gelijk zou zijn aan de verhouding van pomp- en uitgangsfrequentie, dan zou je een oneindige versterking kunnen bereiken door de pompfrequentie gelijk te maken aan de signaalfrequentie en dus naar gelijkspanning te mengen.
Punt is, je hebt niet genoeg pomp-perioden per signaalperiode om die versterking van te maken.

Een andere manier van parametrische versterking is: gebruik te maken van negatieve weerstand voor het ingangssignaal. Je versterkt dan dus dat signaal op zijn eigen freqauentie, zonder te mixen. Ook dan is de pomp veel hoger in frequentie dan het signaal.

-137dB gevoeligheid ten opzichte van wat? Een gevoeligheid van -137dBW is tamelijk "hot", op HF tenminste wel. Bij welke S/N was dat?

Dit topic is gesloten