Op 13 september 2012 16:27:46 schreef ipodfinder:
wat je bedoelt is om er een tijschakelaar op te maken maar ik denk dat het warm houden van het water minder stroom kost als het elke dag opwarmen en afkoelen van het water want dan zullen de elementen elke dag een tijdje op vol vermogen staan te draai terwijl als ze alleen het watre op temperatuur hoeven te houden dan zullen ze af en toe even lichtjes aan springen lijkt mij toch ?

D'r zijn mensen die dat ook denken voor verwarming van huis / schuur / kantoorgebouwen etc, ik heb het zelfs gehoord van een oom van mij die ooit bij de Gasunie werkte (ongelooflijk... of z'n werkgever heeft die onzin verspreid om meer gas te verkopen).

Het komt hierop neer: als je het temperatuur verschil tussen badwater en omgeving in een grafiek uitzet tegen de tijd, dan zijn de verwarmingskosten (ruwweg, non-linear verband) evenredig met de oppervlakte onder de grafiek. Verwarm de hele tijd, en je hebt maximaal oppervlak onder je grafiek (lees: maximale stookkosten). Zet de verwarming af en toe uit, grafiek zakt in, oppervlakte eronder wordt kleiner. Dus minder stookkosten.

Vergelijk het met een ton water waar gaatjes onderin zitten. Als je 'm tot de rand gevuld houd, hoef je er steeds maar kleine beetjes water bij te gooien. Maar: hij loopt wel continu leeg, met maximale snelheid. Zogauw je even ophoud met water bijvullen, loopt 'ie steeds minder snel leeg. En heb je onder de streep dus minder water wat weglekt.

Het badwater werkt als een buffer die het effect van verwarmen op de temperatuur vertraagd. Ja dan moet je dus even flink stoken als je snelle temperatuurverandering wilt hebben. Maar die buffer verandert niks (nada, 0) aan dat temperatuurverschil <-> stookkosten plaatje.

Die paar euro per dag is weggegooid geld. En je bent niet eens een tijdschakel-klok nodig: verwarming aanzetten X aantal uur voor je jacuzzi induikt, verwarming weer uit als je d'r uit gaat (kan ook al eerder btw, zo snel koelt zo'n bak met water niet af).

Bij mijn jacuzzi zit er een timer in die je kan instellen wanneer hij aan en uit gaat.
Hierbij houd de jacuzzi wel rekening om aan het aantal uren te komen om te draaien (lees filteren).
Dit filteren is wel nodig om ongewenste bederf van het water tegen te gaan.
Tevens bij het circuleren van het water wordt er ook ozon aan het water toegevoegd.

De pomp draait dus regelmatig even (750Watt)
Het model van mij heeft origineel een elektrisch element van 2000Watt.
Het is een 230Volt model dus heeft zijn beperkingen dat wil zeggen alles tegelijk aan gaat niet.
Bubbelen en verwarmen doet hij dus niet tegelijk.
Ook de massage stralen 2e pomp 1500Watt en verwarmen niet tegelijk.
Dit is allemaal software matig geregeld in de bediening.

Heb bij mij er een rvs wisselaar ingebouwd van een zwembad en aangesloten op de cv-ketel in de schuur.
Dus ipv 2 KW staat er nu 22KW (max 65graden HR) om hem te verwarmen dit scheelt enorm in de verbruikskosten.
Hij staat altijd afgesteld op 20 graden (lager kan niet) en binnen een uur is hij op 37 graden.

Hier een link met wat info...wil er geen reclame maken voor het bedrijf maar staat een hoop info wat wel waar is.
Lees ook het stukje over het onderhoud ook zeer belangrijk.
Het stukje over het verbruik kan je zelf wel invullen dat staat daar nog al verkooptechnisch beter zullen we maar zeggen.
http://www.gardengroup.nl/c-388521/tips-voor-een-spa-bubbelbad-jacuzzi…

Mocht je wat meer info willen over de wisselaar of foto's willen zien roept u maar.

Jep, afgelopen oud op nieuw in een houtgestookte tub doorgebracht. best leuk.

Maar je moet flink op tijd gaan stoken om van 15 graden naar 37 te gaan.....

Hallo ipodfinder,

Het beste kan je kan je de oude turbo eruit doen en er iets anders voor in de plaats hangen.
De turbo 32 heeft best veel vermogen voor drie radiatoren en de jacuzzi.
Hierdoor zal deze gaan pendelen omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.

Weet niet waar je vandaan komt heb hier eventueel een gebruikte Intergas Kompakt HR22 liggen.
Deze heeft de complete regeling in zich om de radiatoren en jacuzzi aan te sturen.
Het vermogen en temperatuur is instelbaar en moduleert op watertemperatuur.
Dit zal een stuk rustiger en zuiniger stoken.

Je hebt enkel een driewegklep nodig (heb ik ook zat) en een relais 230V voor de aansturing van het verwarmingen element van de jacuzzi naar de boilersensor ingang van de ketel.
Hieronder een link naar de gebruiksaanwijzing.
Op pagina 15 artikel 5.2 staat hoe je een boiler aan moet sluiten de boiler wordt dan uiteraard de wisselaar van je jacuzzi.
Een RVS wisselaar, aansluit materialen voor de ketel en dikwandig pvc pijp en fittingen voor de jacuzzi kan ik eventueel ook leveren.

http://www.intergas-verwarming.nl/lijsten/files/88184710%20-%20Install…

Mocht je intresse hebben moet je maar even een mail sturen.
Vrees dat we op het randje zitten van het elektronica forum met dit onderwerp.

Groeten Glenn.