Beste allemaal,

Ik heb al jaren een Digi1 stb-85ir ontvanger voor digitale TV van Ziggo in huis die ik zo nu en dan gebruik op de slaapkamer. Bij mijn oma staat ook precies zo'n zelfde apparaat en zij keek er gewoon elke dag mee. Van beide ontvangers heb ik de voeding gereviseerd want ze zijn berucht om het feit dat die er meestal na een paar jaar mee op houdt. Sinds Oktober jl echter zijn er een aantal zenders weg gevallen (op Ned 1,2,3; RTL4; NET5 krijg ik melding E48 geen signaal) op beide ontvangers, en ik kan niet ontdekken waardoor dat komt. Alle andere zenders doen het overigens prima. Ik heb al op beide ontvangers een SW update gedraaid en ze een keer terug gezet naar de fabrieks instellingen. Ook heb ik ze direct aangesloten op het punt waar de kabel uit de muur komt zonder splitters/versterkers enz. Vorige week heb ik toch maar eens Ziggo gebeld, en na hun gebruikelijke verhaal dat het aan de bekabeling enz. zou liggen, ben ik met beide ontvangers vandaag naar het Ziggo servicepunt gegaan waar de ontvangers op de testbank hetzelfde beeld lieten zien en de dames daar me ook niet verder konden helpen, en me met het verhaal dat beide ontvangers toch defect zijn weer naar buiten hebben gestuurd (als er melding E48 op het scherm komt dan kon het ook wel de netkabel zijn (!) zeiden ze). Toch denk ik dat er heel wat anders aan de hand is: Want toen ik een andere (Nokia; ja die heeft ze ook gemaakt) ontvanger uit de kast pakte die al een jaar of wat stil stond, had ik de eerste minuten ook geen NED1,2,3 en RTL4 en NET5. Maar na een paar minuten kwam er op het scherm de melding dat de instellingen werden bijgewerkt en vervolgens werkten alle zenders weer! Het lijkt er dus wat mij betreft op dat de Digi1 stb-85ir door Ziggo aan de kant is gezet en qua software niet meer wordt ondersteund. En dat terwijl de handleiding nog steeds gewoon op de Ziggo site staat, en ze deze ontvangers in de eerste jaren zelf hebben uitgegeven / gecertificeerd. Er zullen waarschijnlijk niet veel ontvangers meer in gebruik zijn, omdat ze allemaal zijn overleden door een defecte voeding.... dus veel klachten zal Ziggo hier niet van krijgen. Maar heeft er iemand een idee wat hier aan de hand is? We wonen beide in verzorgingsgebied Ziggo N-Brabant-Limburg; netwerkcode 1111. Alvast bedankt, Vriendelijke groeten, Frank.

Beste Maarten,
bedankt voor je snelle reaktie. Ik heb uiteraard meerdere malen de zenders opnieuw geinstalleerd; ook na een volledige fabrieks reset. Vreemd is ook dat wel de programma info onder in beeld komt, maar dus geen beeld en 'E48 geen signaal'. Waar kan ik zenderfrequenties, FEC, enz. vinden? Is dit wat?
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/tvhome.shtml
daar vind ik:
Transport Stream Zender Type (TV/Radio) - (RAW) Service-ID logical channel
10 Nederland 1 digital television service (1) 10001 1 / 901
10 Nederland 2 digital television service (1) 10002 2 / 902
10 Nederland 3 digital television service (1) 10003 3 / 903
10 RTL 4 digital television service (1) 10004 4 / 904
11 RTL 5 digital television service (1) 11005 5 / 905
11 SBS 6 digital television service (1) 11004 6 / 906
11 RTL 7 digital television service (1) 11006 7 / 907
11 Veronica/Disney digital television service (1) 11001 8 / 908
3 Net 5 digital television service (1) 9 9 / 909
15 RTL 8 digital television service (1) 15010 10 / 910
14 Etalagekanaal digital television service (1) 60 12
14 Eventkanaal digital television service (1) 133 13
Ik kan hier geen lijn ontdekken.... dus 1,2,3,4 en 9 doen het niet, de rest wel.
Vriendelijke groeten,
Frank.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Transport stream 10 en 3 doen het dan zo te zien niet. Helaas geen idee wat die gemeenschappelijk hebben. Misschien dat Fantomaz dit weet, dus even afwachten of hij dit leest.

@bprosman hieronder: dat klinkt ook wel plausibel. Dat zou betekenen dat Ziggo op enig moment de betreffende zenders in een hogere kwaliteit is gaan uitzenden en het vanaf dat moment niet meer werkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 15 januari 2013 18:31:47 (37%)]

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 15 januari 2013 19:50:03 schreef Henry S.:
Volgens de manual kan deze STB met QAM256 overweg, maar dat zegt natuurlijk verder niets over de beperkingen van de firmware.

Je hebt gelijk, het moet wel hele oude zooi zijn wil dat niet werken.
Zal wel een firmware probleem zijn of een automatische FEC instelling die niet werkt.

darkpinguin

gezocht: nieuw potje " magische rook "

Op 15 januari 2013 16:56:48 schreef Technotrance:
...(op Ned 1,2,3; RTL4; NET5 krijg ik melding E48 geen signaal) op beide ontvangers, en ik kan niet ontdekken waardoor dat komt....

Dit probleem heb ik ook als ik de ontvanger aanzet. Als ik de tv aanzet, en verder zap dan RTL5 en na een minuut naar NL1 ga doet hij het wel weer.