wtt

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/ontsteking.jpg

Één nok op de krukas >> één puls per omwenteling PER BOBINE.
Het blauwe circuit heeft net gevonkt en één van deze cilinders is nu met z'n arbeidslag bezig. De ander (kreeg gelijktijdig een vonk) zuigt nu mengsel aan.
Het gele circuit krijgt bijna een vonk. Één cilinder uit het paar 2/3 is met de compressieslag bezig, de ander pompt uitlaatgas weg.

Ongeacht waar je hier een rpm-teller aansluit, krijg je altijd maar 1 puls per krukasomwenteling. Er zit immers slechts één nok op de krukas. De motor in zijn geheel krijgt natuurlijk twee vonken per omwenteling, maar daar zijn - in dit voorbeeld - dan ook twee onstekingscircuits voor aanwezig.

Deze (motorfiets) situatie verschilt wezenlijk van die in een auto.
Een bekend model Ford uit de jaren 80 van de vorige eeuw was bijv uitgerust met een puntenontsteking op de rotor in de verdeler. Deze rotor is mechanisch verbonden met de nokkenas en heeft vier nokken. De rotor heeft op deze plaats een min of meer vierkante vorm, zeg maar. Zo geeft deze rotor vier onderbrekingen aan de contactpunten per omwenteling. Vanwege de 2:1 verhouding tov de krukas komt dit overeen met twee vonken per krukasomwenteling.
Voor de vier aanwezige cilinders is dit hetzelfde (die doen toch niets met de wasted spark). Voor het aansluiten van een toerenteller scheelt dit faktor 2.
- Vóór de verdeler: 2 vonken per krukasomwenteling (dubbel aantal)*
- Ná de verdeler: elke 2 krukasomwentelingen een vonk. (de helft)*

*) In vergelijking met motor uit voorbeeld

PS. Het voertuig uit het voorbeeld betreft een Ford Fiesta 1.1L uit de voormalige collectie vd auteur;-)

Beste allemaal,

Bedankt voor alle input, maar het onderwerp lijkt een beetje afgedwaald te zijn :)

Ik heb nu een weerstand van 50kOhm tussen signaal en ingang van de hef4040. Daartussen zit een condensator van 2.2 nF en een zenerdiode van 11 volt naar aarde. Effectief heb ik dus alleen de weerstand significant vergroot.

Aan een van de uitgangen van de hef4040 heb ik een ledje gehangen en deze knippert nu vrolijk mee met het toerental. De fout waar ik mee kampte bleek een soldeerfout te zijn. Ik meende de hoogste uitgang (MSB) vastgesoldeerd te hebben aan de reset, maar had mij een pootje vergist waardoor de reset los hing.

Nu heb ik echter nog steeds een probleem: zodra ik een schakelingetje achter de hef4040 hang dan werkt het spanningspiek generatortje niet. Zie hieronder voor het schema:

http://82.73.30.233/co2.jpg

Het probleem is dat ik aan de uitgang geen spanningspiekjes krijg, maar als ik de uitgang van de CDI (dus zonder de hef4040) direct aan punt x hang (zonder transistor) dan is het wel goed. Ik verwacht daarom dat de transistor de spoel van de transformator niet hard genoeg naar aarde trekt, en dat daardoor geen spanningspieken ontstaan.

Ik ben een beetje blind aan het meten, want een multimeter meet de pieken niet en een scoop heb ik niet bij de hand. De enige manier om te zien of er piekjes ontstaan is door de toerenteller eraan te hangen.

Wat kan ik nog veranderen aan bovenstaande schema, en kan ik ook een schottky diode tussen de spoelaansluitingen toepassen, of ben ik dan juist die spanningspieken aan het blussen?

Alvast bedankt!

wtt

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/hv_deler_small.jpg

Een net even andere aanpak:

R2 kun je experimenteel bepalen en dan wel zo dat je deze zo hoog mogelijk kiest dat het nog goed werkt.
Hopelijk werkt de toerenteller op pulsen van rond de 100V al, zodat T1 geen al te moeilijk type hoeft te worden. Wel eentje die voldoende hoge spanning aankan.

De logica lijkt op jouw reeds gebouwde deler, hoewel er iets aan de timing zal moeten gebeuren. In elk geval is de bedoeling dat je de helft vd binnenkomende pulsen net vóór de teller kortsluit.

Zelf een hoogspanningsgeneratortje bouwen zoals je nu doet gaat ook, maar dat is eigenlijk een soort mini-ontsteking bouwen en daar worden (zoals al door PW opgemerkt) best wel eisen gesteld aan T1 (en ontwerp).

PS. Mocht je toch doorgaan met jouw HV gen, bedenk dan dat de HV secundair een gevolg is van een inductieve reactie tgv het OPENEN vd stroomkring in de primaire spoel. De mate waarin de inductie-spanning primair kan oplopen, beinvloed het secundaire resultaat.
Hierin geldt dat deltaV/delta t erg belangrijk is(snel afschakelen), alsmede de bestendigheid vd transistor tegen vrij hoge spanningspieken. Aangezien een geschikte T (BU type oid) doorgaans geen al te hoge Hfe heeft, heb je een goed ingangscircuit nodig tbv snel schakelen. Dit stelt best wel eisen aan het circuit.

Volgens mij zijn er delers voor toerentellers te koop. Alleen wordt die op de lichtspoel aangesloten (wisselspanning). Oude brommers zoals Kreidler en Zundapp hadden op de latere modellen met electronische ontsteking ook een pulsdeler tussen de toerenteller zitten. Misschien kun je eens daarbij kijken of dat wat voor je is. Als het werkt weet je ook zeker dat het op termijn heel blijft.