Wie o wie kan mij helpen ?

Ik ben bezig met het maken van 2 Speakerkasten met daarbij losse mid speakers ( 200 watt ) en tweaters.

In de kast zelf zou ik graag een versterker willen plaatsen maar geen idee naar welke ik moet zoeken of kiezen.

Iemand tips ?

230 volt? Wat voor ingang (tulp/xlr)?

Ik weet dat de firma Elytone (taiwan) ze maakt ,complete modules met een frontpaneeltje en IEC aansluiting voor een netsnoer.
Waar je ze kopen kunt is vraag 2 maar daar zal google wel antwoord op weten.

Op 11 december 2013 16:25:43 schreef K7Jz:
230 volt? Wat voor ingang (tulp/xlr)?

Ja gewoon op 220 ( netstroom ) idd en dacht aan tulp of jack aansluiting.

Wil er eigenlijk monitor speakers / pc speakers van maken

ziet er goed uit maar is dat niet een beetje te ? haha

ik heb enkel alleen van dit soort speakers

JBL GTO 607

Dat is een 70 Watt compo setje voor in de auto, met een impedantie van 2 ohm.

Niet echt bruikbaar maar het kan, alleen nog een versterkertje die 2 ohm kan aansturen.

Oooh speelgoedspeakertjes ;)

Neem die moduleprint van kratradio.nl. moet je alleen nog goede voeding hebben. Editie: http://store.accusafe.nl

Waarom geen (tweedehands) echte speakers? Met normale versterker?

K7Jz

Omdat ik deze namelijk nog over heb haha is een klein projectje om de tijd te doden

Poject is anderhalf jaar lang bevroren geweest ? :P

Hahah geloof het of niet maar inderdaad met de komst van een kleintje en allerlei klussen aan het huis tussen door is het hobbyen op een erg laat pitje gekomen. Eenmaal begonnen met hier en daar weer op te ruimen dacht ik bij mezelf hmm we gaan weer opnieuw beginnen maar dit keer maar afmaken haha.

Nou had ik via de site die K7Jz had gegeven een versterkertje gevonden wat natuurlijk helemaal top is.

Echter loop ik vast met de 2 Ohms van de speakers en de 4 ohm van de versterker en wellicht dat iemand me kan helpen.

Het idee is dus om 2 kisten te maken met ieder 2 kleine subs van 70 watt rms 2 ohm en 2 tweeters van 50 watt rms 2 ohm.

De 2 kisten wil ik met 1 versterker kunnen aansturen dat zou betekenen dat je dus 4 x 70 watt 2 ohm hebt en 2 x 50 watt 2 ohm

Ik heb tevens een scheidingsfilter van de sub en tweeter die er ook bijhoort heb daarvan een foto erbij gedaan.

Nou ben ik bang dat als ik de 4 ohm versterker op deze speakers ga aansluiten er iets gaat gebeuren omdat 1 van de items de weerstand niet zou aankunnen. Heb nu al verschillende artikels gelezen over parallel aansluiten of in serie of het wel of niet gebruiken van een weerstand verlager. Als ik dit dillema zou kunnen oplossen dan kunnen we eindelijk aan de slag haha.

Tja je zult je afvragen en waarom niet gewoon nieuwe speakers kopen bla bla bla tja het is een hobby en het ligt eral dus waarom iets kopen als we het al hebben toch ?

Hoop dat iemand me alsnog kan helpen :D

2 ohm is inderdaad angstwekkend laag, betaalbare versterkers daarvoor vind je alleen voor gebruik in de auto - wat we hier in het zuiden dan "boenke boenke autookes" noemen.

Overweeg misschien om de de lagetonenspeakers in serie aan te sluiten op een enkele 4-ohm versterker? Lage tonen geven toch weinig richting. De hoge tonen zouden wel elk een eigen versterker moeten hebben, als het je niet om het grote vermogen/kabaal te doen is kun je droogweg een weerstand in serie zetten. Niet ideaal voor de dempingsfactor en zo, maar ja, een compromis is een compromis...

Je zou dan een schakelingetje nodig hebben dat
-) de beide ingangen opsplitst in laag en hoog, kantelfrekwentie kun je nog bekijken of zelfs instelbaar maken
-) de beide "laag"signalen samentelt om de versterker van het laag aan te sturen
-) de beide "hoog"signalen apart naar buiten stuurt, naar de stereo-hoogversterker

nou heb ik die scheidingsfilter wel is het dan ook een idee om bijvoorbeeld de subs in serie aan te sluiten op de filter en de tweeter direct op de filter ?

Tja je zult je afvragen en waarom niet gewoon nieuwe speakers kopen bla bla bla tja het is een hobby en het ligt eral dus waarom iets kopen als we het al hebben toch ?

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar bepaal eens wat de kosten zijn. Je hebt dus nog een versterker en hout nodig! Mogelijk vallen de kosten van andere speakers dan al in het niet.

Als je een versterker kit koopt, neem dan ook in de prijs mee wat er bij zit. Een koelblok en een trafo zijn de duurste onderdelen van je versterker, afhankelijk van het vermogen. Heb je niet toevallig een geschikte trafo liggen?

Je kan naar een versterker zoeken die bedoeld is voor autoradio's; het probleem is dat die dingen op een lage spanning veel vermogen nodig hebben. Dan is het lastiger om een voeding te maken. Ook zie je trouwens niet vaak aangegeven of een versterker wel geschikt is voor 2 ohm. Eerlijk gezegd heb ik ook niet veel ervaring met dit soort dingen. In theorie zou je zeggen dat als de uitgansspanning maar laag enoeg is dat het dan kan werken, maar ik denk dat er nog wel meer haken en ogen aan zitten.

Anderzijds kun je gewoon experimenteren:
LINK

LINK

Als je iets gaat proberen zou ik zoeken naar iets dat op een lage spanning werkt, of waarvan het IC bedoeld is voor autoradio's/portable applications. Overigens is het vermogen niet zo belangrijk. Met ongeveer 10w en minder kun je de buren al flink pesten.

Surehifi op Ebay heeft wel enkele modules, tot 6 kanaals aan toe, die 2 ohm per kanaal aan kunnen. Wel goed kijken, want ze hebben nogal wat verschillende.

Link: http://stores.ebay.nl/surehifi/

He evil,

Ja je hebt een heel goed punt hoor sterker nog het is allemaal meegenomen hout heb ik standaard liggen eigenlijk travo's kan ik gelukkigerwijs op een mooie manier aan komen en geschikte versterker heb ik een mooie site gevonden dus het projectje kun je eigenlijk zeggen dat het me haast niks kosten het enige dillema is gewoon de overgang van 4 ohm op 2 ohm. Het hoeven geen mega speakers te zijn uiteindelijk ga ik er een pc of een telefoon op aansluiten dus leuk geluid is al voldoende om me buren happy te houden :)

Heyy fuzzbass

okee top heb je toevallig ook een link heb net gekeken maar kan ze helaas niet vinden

Je kan per box de speakers toch gewoon in serie zetten heb je 4ohm bass en 4ohm tweeters.
Zijn de scheidings filters voor 4 of 2 ohm?

goolge even op sure electronics.

Paul

ik heb dus 4 subs en 2 tweeters maar ik had zelf ook een beetje die beredenering ik heb ook een schematje gemaakt maar weet niet of dat klopt.

Zou het niet wetne van de scheidingsfilter ik heb er wel een foto van

Ik zie ondertussen twee dezelfde discussies in twee verschillende topics, dat lijkt me niet handig. Eentje gaat dicht, jij mag kiezen welke.

He klein is fijn

Deze mag wel gesloten worden