Hello,

Ik ben op zoek naar ene programma dat een barcode signaal in kan lezen, kan kijken of deze in de lijst staat, en indien bestaat dat deze dan een dos-prompt commando uit kan voeren (al dan niet een .bat bestand).

Het wordt gebruikt om een deur te ontgrendelen en mensen binnen te laten op vertoon van een pasje met barcode erop.

Veel (oudere) barcode-lezers hebben een PS/2 toetsenbord-aansluiting, waarmee ze de gescande code doorgeven.

Dan komt het dus neer op een simpel programmaatje dat zelfs met een gewoon toetsenbord getest kan worden. Dit heeft geen raakvlak met dit forum.

Je kunt een PS/2 interface echter ook gemakkelijk interfacen met een uC zoals een PIC of AVR (ATmega), of laatstgenoemde op een Arduino om het wat laagdrempeliger te maken. Een en ander kan dan rechtstreeks aan de deur gekoppeld worden.

Moderne USB barcodescanners doen ook vaak simpelweg een toetsenbord na. Voor <10 euro op eBay te vinden. Voor de software moet je inderdaad ergens anders zijn, tweakers.net bijvoorbeeld.

Barcode is niet heel erg veilig voor toegang's controle, iedereen kan zelf een barcode maken met behulp van de vele websites en/of programma's.

Voor een beperkt aantal personen zou je met een minimum aan "programmeren" het volgende kunnen proberen:

1) Maak een *.txt file met een lijst van alle geldige codes, eventueel met bijbehorende namen.
2) Gebruik een barcodelezer die een toetsenbord emuleert, zoals hierboven reeds gesuggereerd.
3) Maak een *.bat script met een zoekalgoritme die de barcode als parameter inleest.
4) Slot kan eventueel via de printerpoort. (Ik denk niet dat dit lukt zonder soldeerwerk en een heel kleine *.exe file)

Een alternatief is een VB script.

Als dit dient om het Pentagon te beveiligen negeer je best mijn voorstel :).

Je kunt de RTS/CTS/DTR lijnen van een RS232 poort besturen met het MODE commando vanaf de command line of een batch file, maar dan moet het wel een echte poort zijn, de meeste USB-RS232 converters hebben die lijnen helemaal niet.

Als je een beetje snuffelt is daar vast kant en klare software voor te vinden (misschien zelfs bij de scanner geleverd).

Wees voorzichtig, tenzij het hier om 'bezoekerskaartjes' zoals in een museum of pretpark gaat is de beveiling nagenoeg nul. Een snelle scan/foto van iemands kaartje of slechts het onthouden van het nummer kan genoeg zijn om binnen te komen. Het kan misschien overdreven lijken voor de sportclub, fitness etcetera, maar voor je het weet is er toch ineens 500 euro weg uit de kassa.

Neem liever RFID als de 2-3 euro per kaartje te overzien is.

Dat het niet veilig is was duidelijk ;)

Men heeft nu een door iemand zelfgemaakt VB pakketje dat een .mdb bestand uitleest en kijkt of het ingescande nummer voorkomt, zo ja dan wordt een relais kaart via USB interface aangestuurd voor een paar seconden. Het is dus een aanelkaar gebreid rotzooitje dat enkel door originele schrijver aan te passen is.

Men gebruikt nu het destijds geleverde ledenprogramma niet meer, en daardoor gaat oude SW niet meer werken.

Ik zoek dus iets dat desnoods naar een .txt bestand kijkt waar men met de hand de geldige nummers invoerd (50-60 stuks max) en dan de USB relaiskaart aanstuurd.

Dit of iets vergelijkbaars met een µC ofzo. Barcode scanner heeft een USB-Keyboard interface.

Ben je op zoek naar kant en klare software, of hulp bij het zelf schrijven van de software?

Je schrijft in je openingspost dat er een dos commando of .bat uitgevoerd moet worden. Is dit de methode om de relaiskaart aan te sturen?

De vraag is natuurlijk of de kant en klare software, indien al vindbaar, hier mee overweg kan. Als dat niet het geval is ontkom je er niet aan om de software zelf te schrijven.

Heb je al ervaring met het schrijven van PC software?

http://www.benl.ebay.be/itm/Electronic-RFID-Proximity-Entry-Door-Lock-…

7,35 euro met 10 sleutels
RFID kaartjes kosten 20 cent of zo, kan je er niet voor maken, zelfs als je de barcode scanner gratis hebt

Ik zou toch echt eens overwegen of dit niet een mooi moment is om de wereld van rfid en tcp/ip te betreden.

Je kan (ook met de barcode scanner) een Rasberry pi nemen die je via FTP of webbrowser een bestandje met nummers stuurt en met een simpel scriptje de barcode controleert en dan via de GPIO een relais omzet.

schema en code hier:

http://www.susa.net/wordpress/2012/06/raspberry-pi-relay-using-gpio/

Set the state of GPIO 17 by writing 1 for high (relay on) and0 for low (relay off): -

echo "1" > /sys/class/gpio/gpio17/value
echo "0" > /sys/class/gpio/gpio17/value

Ik kijk dit topic nou al even aan maar ik zie helaas nog steeds geen link met elektronica voorbij komen. Voor PC software kun je beter naar tweakers gaan.

Jammer, maar toch een slotje.