Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bovendien is er meer te lezen dan de Elektronica-Telegraaf
Ook ik heb een lang verleden met elektuur, afgelopen jaar opgezegd vanwege het feit dat ik bij verhuizing toch stiekem nog opgelezen exemplaren tegenkwam.
Begon in de bieb met lenen en lezen. maar dat mocht niet meer omdat ik een jeugdpas had en elektuur een tijdschrfit voor volwassenen was....(ehm... ik kon alleen de vieze plaatjes niet vinden). Destijds wel de enige bron van elektronica informatie voor mij.
Maar in het internet tijdperk haal ik alle informatie van internet.
Wat ik (en waarschijnlijk ook anderen doen) is mij te laten inspireren door informatie op anderen. Daar ideeen uit meenemen en daarmee verder voor eigen projecten.Elektuur is meer kant en klare ontwerpen niet echt op expriment gericht. Dat miste ik.
En alles was altijd duur. Bijoorbeeld de printen. Nu is laten maken van proffesionele printen is ook nu ook toegankelijk voor iedereen (net weer een order bij Itead geplaatst).
Een (e)blad met experimenten via ebay china te verkrijgen bordjes/modules en rommel lijkt me wel waardevol. En dan niet spelen maar op techniek gericht. Wat zit erop het bordje, wat en hoe werkt het, wat zijn de specifieke mogelijkheden e.d. Volgens mij ligt hier namelijk een educatieve kans voor jongeren (zoals ik vroeger) die met een beetje zakgeld leuke dingen willen doen. Voor 10 euro haal je al best een bergje speelgoed uit china.
Even een lijstje willekeurige speeltjes die ik toen graag voor dast geld gehad had
- http://www.ebay.nl/itm/1pcs-1-23V-30V-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-M…
- http://www.ebay.nl/itm/5V-1-Kanal-Relais-Module-Modul-Board-fur-PIC-AV…
- http://www.ebay.nl/itm/Modul-Luftfeuchtigkeit-Regentropfen-Erkennung-W…
- http://www.ebay.nl/itm/Attiny85-micro-dev-board-Arduino-compatible-/16…
- http://www.ebay.nl/itm/84x48-Pixel-LCD-Module-Blau-Backlight-Adapter-L…
- http://www.ebay.nl/itm/Mini-Digital-Power-Amplifier-Board-3W-3W-AMP-Mo…
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 25 augustus 2014 12:04:28 (27%)]
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Elektor is zich al jarenlang steeds meer tot een vakblad aan het ontwikkelen voor Research and Development afdelingen en technische diensten van ICT- en elektronicabedrijven. Geen wonder met al dat microcontrollergedoe in Elektor. Er worden maar weinig hobbymatige schakelingen als ontvangers, huis-tuin-en-keuken ontwerpen in dat blad gepubliceerd. Eigenlijk zouden de Hobbit, wie kent die nog?, en Elex met eenvoudigere schakelingen weer uitgegeven moeten worden.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ikzelf ben eigenlijk niet meer geïnteresseerd inde papieren versie. Alles als PDF is veel handiger. Stapels tijdschriften staan flink in de weg.
Inderdaad was Elektuur eerst leuker. Maar het heeft er ook wel mee te maken dat alle leuke componenten weg zijn. Er zijn nog alleen maar kant-en-klare oplossingen, processoren en fpga's. De mechanicus is slim geweest en maakt alles anders. De elektronicus heeft echter gestandaardiseerd en zichzelf weg-geautomatiseerd.
Verder is het aantal elektronici behoorlijk aan het slinken. Met recht trouwens, ik raad iedereen af elektronica te leren. Het wordt in de toekomst niet alleen geproduceerd maar ook ontwikkeld in China. De eerste 50 jaren kunnen we nog niet tegen hun prijs op. Ze werken een maand voor een prijs waarvoor wij 2 uren werken (placht 1 uur te zijn). Wat hier overblijft is de echte high-tech.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 25 augustus 2014 16:52:21 schreef Hoeben:
Verder is het aantal elektronici behoorlijk aan het slinken. Met recht trouwens, ik raad iedereen af elektronica te leren. Het wordt in de toekomst niet alleen geproduceerd maar ook ontwikkeld in China. De eerste 50 jaren kunnen we nog niet tegen hun prijs op. Ze werken een maand voor een prijs waarvoor wij 2 uren werken (placht 1 uur te zijn). Wat hier overblijft is de echte high-tech.
Binnen een aantal jaar zal je merken dat de vraag uit het Westen gigantisch gaat aantrekken. 50 kan ongeveer kloppen, maar dichter bij maanden dan jaren. De Chinese rol zal dan steeds meer beperkt worden tot eigenaar van een aantal Westerse fabrieken en productie voor eigen gebruik. De eerste tekenen zijn er al. Als je naar de televisieproductie kijkt dan zie je dat Turkse en Ver-Oosterse bedrijven juist hun productie hier in de buurt vestigen. TPV, een multinational met Taiwanese wortels die vaak voor Chinees wordt uitgescholden, is groot in Polen, Vestel (vermoedelijk), een van de grote consumentenelectronicafabrikanten uit Turkije, wil in de oude Philip Morris-fabrieken in Nederland trekken.
ritmeester
I love it when a plan comes together !
@ alex278
Inderdaad. Ze zouden een tweescheiding moeten maken. Het eerste deel over "hoe laat ik een ledje knipperen" en een tweede deel voor de gevorderden.
Daarmee pak je in één expemplaar beide doelgroepen. De beginnende techneuten en verder in het blad de gevorderde techneuten.
Als je dat als blad goed aanpakt dan gaan de beginners ook interesse krijgen in het tweede deel. Dus deel één over laten vloeien naar deel twee met meer technische details en mogelijkheden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 25 augustus 2014 19:34:17 schreef ritmeester:
[....]
Daarmee pak je in één expemplaar beide doelgroepen. De beginnende techneuten en verder in het blad de gevorderde techneuten.
[....]
Dat doet me aan het goei ouwe Radio Elektronica denken, dat overigens helaas ook geen stand heeft gehouden
@alex278:
Dat recyclen is ook niet zo gemakkelijk, je vergeet de auteurs- en uitgeversrechten.
Ik denk eerder aan een vertaling van een blad als Electronic Design. Dat mag eventueel op het web, maar geef mij maar papier,dan kan ik ook nog es in bed bladeren (en HMH op de plee)
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Kijk maar om je heen. Geen elektronicabedrijven meer. Een paar bedrijven die produceren voor anderen en een paar high-tech eindklanten. De gewone TV's, audio en weet ik wat meer worden allemaal in China gemaakt. En Vestel is, sorry hoor, echt bagger.
Elektronica zelf is ook veranderd. Je moet weten hoe je elektronica beschermt tegen ESD op ingangen en uitgangen(!), hoe je het EMC-proof maakt. Als hobbyist heb je niet de beschikking over professionele meetapparatuur. "Even" EMC meten kost je duizenden euro's.
Vergeten wordt door Elektuur dat de gemiddelde Elektuur-lezer niet schakelingetjes wil nabouwen (dan koopt hij wel Velleman-zooi) maar de artikelen vooral als bron voor eigen projecten wil gebruiken. Vandaar ook dat ik vind dat de Elektuur soft- en firmware allemaal open moet zijn. Toegang tot alles.
Maar juist daar zou Elektuur wat kunnen betekenen. Artikelen over hoe je elektronica bouwt, basis maar ook hoe je het tegenwoordig hoort uit te voeren. En dan ook op een of andere manier ervoor zorgen dat het ook goed gebouwd kan worden. Inclusief manieren voor EMC etc. meten, desnoods in samenwerking met bedrijven.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kijkt nu om je heen, en aan de hand daarvan weet je dat er de komende 50 jaar geen emplooi is, dus ik zeg: we spreken elkaar over 10 jaar opnieuw (50 maanden mag ook, maar de precieze termijn is bij toekomstvoorspellingen altijd lastig, dus ik speel op safe). Natuurlijk is Vestel bagger, net als veel goedkope Chinese producten. En dacht je dat ik TPV zo goed vond? Nou nee. Maar bedenk daarbij dat er uit Duitsland ten tijde van de industriële revolutie en nog tot en met het interbellum ook gruwelijke puinzooi schijnt te zijn gekomen. Ook Japan mag je bijzetten in dat rijtje van gruwelijke puinzooi en nog steeds gelden Duitsland en Japan als landen die meestal kwaliteit leveren maar daardoor toch relatief duur zijn.
De moraal van het verhaal is, dat we dom bezig zijn door hier product- en productiekennis weg te gooien en te ontmoedigen want dat het dan over een paar jaar als we die hard nodig hebben, veel duurder is om het weer opnieuw op te bouwen (als we nou maar een algemeen technologiebedrijf hadden dat divers genoeg was om in de huidige markt te overleven... Oh wacht, dat HADDEN we wel ooit). Dan beginnen onze kwaliteitsproducten letterlijk terug bij af bij Vestel en bij de grote Europese vestigingen van Aziatische bedrijven als TPV en Hon Hai (als Mr. Gou het goed speelt is Foxconn het volgende Philips maar hoewel veelbelovend ligt hij nog niet helemaal op schema, evenwel als Philips het extreem slim speelt zie ik ook nog steeds een kans dat zij zelf de volgende Philips worden).
En ja, ik weet dat we industrieel op het gebied van techniek nog best wel veel betekenen met bedrijven als VDL en ASML, maar zoals je al stelt voor een gezonde electronicabranche heb je wat meer nodig.
Tot zover het semi-off-topicgebeuren.
Op 25 augustus 2014 19:34:17 schreef ritmeester:
@ alex278
Inderdaad. Ze zouden een tweescheiding moeten maken. Het eerste deel over "hoe laat ik een ledje knipperen" en een tweede deel voor de gevorderden.Daarmee pak je in één expemplaar beide doelgroepen. De beginnende techneuten en verder in het blad de gevorderde techneuten.
Als je dat als blad goed aanpakt dan gaan de beginners ook interesse krijgen in het tweede deel. Dus deel één over laten vloeien naar deel twee met meer technische details en mogelijkheden.
Er zijn méér dan twee interessegroepen. Vroeger had Elektuur voor elk wat wils, en ik kan ook wel een paar rubrieken bedenken die er nog nooit in hebben gestaan maar ook gretig aftrek zullen vinden. Het moet simpelweg geen monocultuur worden.
Hoeben
Golden Member
Meten moet je in de juiste testruimte (of open lucht), met antennes, generatoren, in- en uitstraling. En ESD en clamp met pulsen op het net etc etc. Er komt nogal wat bij kijken.
Als ik even terug kom op de elektronica:
Elektronica bouwde op tot aan jaren 80. Begin jaren 90 begon de uittocht naar China. Deze is nog alleen maar aan het versnellen. Ik werk al jaren in ontwikkeling (en debuggen) van elektronica. Voor grote en kleine bedrijven. Ik zie steeds maar naar Azië gaan.
Ga maar eens naar de elektronica-beurs in Utrecht. Bijna alle bedrijven verkopen alleen nog maar. Spullen die elders gemaakt zijn.
Vanwege dit wordt het aantal elektronici hier gewoon kleiner. Er zijn er niet veel meer nodig. Waar meer werk in is, is het gebruiken van elektronica. Programmeren en installeren van PLC's, machinebesturingen op PLC en computerbasis. Meet- en regeltechniek voor industrie. Daarin is en blijft werk. Gebruiken van de bouwblokken.
Tidak Ada
Op 25 augustus 2014 21:55:48 schreef Henry S.:
[...]
Jammer maar helaas, het is straks gebeurd met de geprinte media[....]
Tot we er achter komen dat informatie op papier toch veel langer houdbaar blijkt dan op elektronische media.
Hopelijk komen we er op tijd achter, voordat alle gedigitaliseerde papieren (en perkamenten) Historische informatie is weggegooid: Kunnen we opnieuw beginnen....
Ooit eens gekocht maar vond al de kant en klare schakelingen niks. Van wat ik zag werd het niet echt uitgelegd wat wat deed en hoe je het kon aanpassen.. (met mijn toen beperkte elektronica kennis)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 25 augustus 2014 15:04:17 schreef dawmast:
Elektor is zich al jarenlang steeds meer tot een vakblad aan het ontwikkelen voor Research and Development afdelingen en technische diensten van ICT- en elektronicabedrijven.
Pardon?!? Ik mag toch HOPEN dat elektronici die op een R&D afdeling van een ECHT BEDRIJF werken niet tot het publiek van dat stelletje commerciële beunhazen behoort?!?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Een gevalletje jammer maar helaas...
Vergane glorie lijkt me.
Net mijn ELV ontvangen, valt me op dat alles in kleur is met dikke bladen en ook het tijdschrift zelf is zwaar en dik van formaat!
Morgen op het gemak beginnen lezen...!
joopv
Golden Member
Op 25 augustus 2014 22:47:59 schreef Tidak Ada:
[...] Tot we er achter komen dat informatie op papier toch veel langer houdbaar blijkt dan op elektronische media.
Hopelijk komen we er op tijd achter, voordat alle gedigitaliseerde papieren (en perkamenten) Historische informatie is weggegooid:
Je verwoord wat onderbuikgevoelens, maar denk even na.
Oude boeken worden gedigitaliseerd, maar vervolgens niet per definitie weggegooid, toch.
Die individuele hobbyist die zijn Elektuurs wegmikt ga je toch niet op dezelfde hoop gooien als een museum bibliotheek die oude werken inscant...
Kunnen we opnieuw beginnen....
* joopv krijgt een flashback naar Nightfall (Asimov).
Ik kan iedereen aanraden om eens op de site van Project Gutenberg te kijken.
Een keer zoeken met "radio" levert dit op:
http://www.gutenberg.org/ebooks/search/?query=radio
Op 26 augustus 2014 00:26:03 schreef SparkyGSX:
Pardon?!? Ik mag toch HOPEN dat elektronici die op een R&D afdeling van een ECHT BEDRIJF werken niet tot het publiek van dat stelletje commerciële beunhazen behoort?!?
Ik werk op de R&D afdeling van een "echt bedrijf". Ik durf zelfs te stellen dat wij high-tech doen.
In ieder geval is "Elektuur-elektronica" hier een scheldwoord...
En inderdaad is er hier geen elektuur-abbonnement
Tidak Ada
Helaas is mijn ervaring, al in een ver verleden, dat er binnen de Elektuur redactie een voor mij nogal arrogante sfeer heerst. Alsof zij de wereld en de elektronica hebben geschapen.
Verder hebben ze zich voor mij indertijd te veel in de politieke hoek opgesteld. Een reden om er nooit een abonnement op te nemen.
Af en toe een schakelingetje en de Halfgeleidergids als leesvoor voor regenachtige dagen op vakantie mee te nemen, maar dat viel toch altijd weer tegen.
@MGP:
Succes, ik hoop voor je dat je niet tegen de botte muur van de redactieruimte oploopt...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Precies zoals MNM het zegt ben ik het met hem eens.
Toen in begon met elektronica was het echt fun en spannend om die onderdelen te solderen. En dan kijkend naar dat zwarte torretje met drie pootjes die in stilte zijn werk doet.
En dat pootje gaat naar een weerstand, de andere naar die condensator.
Nu heb je een zwart blokje met veel pennetjes en een programmeer-toestel nodig...
Ik mis die tijd wel, ik heb nog de boeken van vroeger Resi en Transi.
Wie kent ze nog?
Je kon makkelijk eens experimenteren met schakelingen vroeger, nu niet meer. Soms is de broncode niet eens beschikbaar.
Ik heb thuis nu ook zo een arduino ding staan, en daar met een driekleuren-led strip een soort overgang van ene naar andere kleur mee gemaakt. Dat koste letterlijk bloed, zweet en tranen voor mij.
Ik ben blij dat het werkt, maar toch mis ik dat echte fantastisch gevoel... Dat plezier van vroeger is er niet meer.
Gelukkig is velleman er nog steeds met kitjes die op die wijze gemaakt zijn! En ook ELV heeft nog veel elektronica plezier kitjes in de rekken staan.
Een transistor kan tegen een stootje en ook de oude buizen konden flink wat overbelasting aan (waarbij ze dan blauwden), zo een chipje sneuvelt snel en gaat in rook op...
Tja jammer Elektor, we zullen je niet missen! Wel missen we de oude Elektuur!
Van enige invloed is, denk ik, ook de leeftijd van de knutselaar.
Als je bent opgeleid met ,,sterkstroom" en de af en toe langskomende elektronica bestond uit een EZ80 en een ECL84 waarbij hoogstens de wet van Barkhuizen ( of Barkhausen)werd behandeld is de confrontatie met arduino's en pic controlers wel eens schokkend.
Ik heb een mooi breadbordje met een pic en zelfs een met een arduino.
Maar het programmeren blijft vaak een te hoge drempel.
Dus vandaar mijn eerste greep naar de vertrouwde onderdelen.
Maar de huidige generatie zal het wellicht andersom doen.
Al met al zou het dus, voor mij, erg praktisch zijn een tijdschrift te krijgen waar behalve leuke schakelingen ook heldere uitleg aan de orde is.
MGP
LDmicro user.
Op 28 augustus 2014 10:18:23 schreef RES:
[...]
Einde crisis zorgt voor veel beroering momenteel...
Einde crisis?? volgens mij moet ze nog beginnen en ik ben geen pessimist, verre van, maar de realiteit is wat ze is, en we hebben het hier niet slecht, de merendeel dan toch.
Overal in EU zullen ze de schuldenputten moeten opvullen en door wie...
Het grote gevaar is wat je schrijft...als de kleine man begint te besparen dan wordt het een spiraal naar beneden.
Maar alles verloopt in (sinus)golven en dat maakt veel goed.
Tidak Ada
Op 28 augustus 2014 09:36:58 schreef dawmast:
[...] Wat had de redactie van Elektuur dan met de politiek te maken?
In de jaren '60 en '70 waren ze erg geliëerd met kabouterpolitiek en zogenaamd 'progressief' taalgebruik, beiden waren in die tijd zeer politiek beladen.
@Lambiek:
Ik vind programmeren gewoon saai en abstract en bovendien geen elektronica, maar informatica!
@Tidak:
Ik heb inmiddels geleerd dat er maar een ding gevaarlijker is dan een elektronicus met een compiler.
Een informaticus met een soldeerbout.
Serieus, mensen met een elektronica achtergrond zijn vaak beter in embedded (microcontroller) software of VHDL/Verilog dan mensen met een informatica achtergrond.
Op 28 augustus 2014 15:10:47 schreef blurp:
Ik heb inmiddels geleerd dat er maar een ding gevaarlijker is dan een elektronicus met een compiler.Een informaticus met een soldeerbout.
Op 28 augustus 2014 15:10:47 schreef blurp:
Serieus, mensen met een elektronica achtergrond zijn vaak beter in embedded (microcontroller) software of VHDL/Verilog dan mensen met een informatica achtergrond.
Net zoals PLC machineprogrammeurs best een electromechanica achtergrond hebben, ook hier best geen IT'ers of electronici.
Deze laatsten komen natuurlijk tot hun recht bij het ontwikkelen van die PLC's, of als freelance als er bij een complexe machine moet gekozen worden tussen verschillende netwerken, en hun combinaties.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Blurp: volgens jouw redenatie moet ik echt ultiem gevaarlijk zijn; een embedded systems engineer met een freesbank! (En een soldeerbout, compiler, assembler, Verilog synthesizer, Matlab/Simulink, etc.)
@Tidak, CrossfireX: toch kan dat programmeren, voor mij in ieder geval, ook veel voldoening geven hoor. Natuurlijk zijn programma's die je online tegenkomt, zeker de Arduino meuk, meestal triviaal, maar het bedenken en uitwerken van een super efficiënt algoritme voor een specifieke toepassing geeft voor mij dezelfde "thrill" als het bedenken en bouwen van een uitgekiend stukje analoge elektronica.
Digitale signaalbewerking is echt iets anders dan een simpel "als-dit-dan-dat-anders-zus" programmaatje in een Arduino.
Tidak Ada
Indxer daad Sparky, ieder zijn meug (geen spelfout ), maar ik vind programmeren echt geen elektronica. Het is op zijn hoogst logica; de elektronen spelen een secundaire, zo niet en nog lagere rol. Je kunt hetzelfde, zij het minder snel, met vloeistoffen of gassen doen.