CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Vroeger, toen het nog elektuur was, kon ik niet wachten op de volgende uitgave. Altijd spannend!
Ik betrap mezelf er op dat ik hier elektuur aan het lezen ben van jaargang 80, mijn pa heeft ze allemaal liggen! 34 jaar geleden!
En ik vind ze allemaal razend interessant, leuke printjes en leuke schakelingen, boordevol tips en trucs.
Echt jammer vind ik het, de grote bonzen er achter hebben het hele blad wat het ooit was helemaal verknoeit...
Nu is het enkel kassa, kassa en de zakken vullen. Ze krijgen weer een nieuwe CPU aangeboden van iemand, die elektuur dan promoot...
Dat is alles wat er nu van over is, een puinhoop...
En raar maar waar, soms stonden er vroeger zelfs maandelijks schakelingen in die eigenlijk van ELV waren!
Ik ben begonnen met Elektuur ergens in de 70er jaren, toen de printen er nog zo typisch uitzagen. Grote baanvlakken en smalle isolatie. Lekker weinig weg te etsen, en je kon ze zelfs gemakkelijk maken met een freesje. Begin deze eeuw toch gestopt , zoals velen door het microprocessor gedoe. Alleen nu en dan nog een nummer. Toch had /heb ik nog graag een papieren nummer en ben overgestapt op het blad Funkamateur. Veel Hf maar toch iedere keer weer ook "gewone" ontwerpen en zelfs regelmatig een beginnersproject. Helaas in het Duits en dat is nu net mijn slechtste kennis, maar toch ben ik soms verbaasd hoe gemakkelijk het leest. Het bevalt mij best tot nu toe en de prijs vind ik heel redelijk . Ongeveer de helft van de Elektor, inclusief een jaarlijkse cd.
Op 24 augustus 2014 23:51:27 schreef MGP:
Nu Gold member aan de volle pot met een waardebon waar ik niets mee ben.
En volgend jaar de volle pot zonder waardebon zekers...??
Volgend jaar moet je betalen om Gold Member te kunnen zijn. (waar heb ik dat toch eerder gezien
)
Op 24 augustus 2014 19:15:41 schreef MGP:
En met die DVD zijt ge niks want er staat geen software op van die schakelingen, enkel te downloaden zolang ge lid zijt.
Dat klopt niet helemaal; software is voor iedereen gratis hier te downloaden. Ik zie daar trouwens ook printtekeningen.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Op 24 augustus 2014 19:15:41 schreef MGP:
En met die DVD zijt ge niks want er staat geen software op van die schakelingen, enkel te downloaden zolang ge lid zijt.
Is dat zo?
Want ik zie nu dat ik als niet lid ALLE printontwerpen als pdf kan downloaden. vb.
http://www.elektor-magazine.com/fileadmin/user_upload/2000/dolo/000013…
Ook ik heb een lang verleden met elektuur, afgelopen jaar opgezegd vanwege het feit dat ik bij verhuizing toch stiekem nog opgelezen exemplaren tegenkwam.
Begon in de bieb met lenen en lezen. maar dat mocht niet meer omdat ik een jeugdpas had en elektuur een tijdschrfit voor volwassenen was....(ehm... ik kon alleen de vieze plaatjes niet vinden). Destijds wel de enige bron van elektronica informatie voor mij.
Maar in het internet tijdperk haal ik alle informatie van internet.
Wat ik (en waarschijnlijk ook anderen doen) is mij te laten inspireren door informatie op anderen. Daar ideeen uit meenemen en daarmee verder voor eigen projecten.Elektuur is meer kant en klare ontwerpen niet echt op expriment gericht. Dat miste ik.
En alles was altijd duur. Bijoorbeeld de printen. Nu is laten maken van proffesionele printen is ook nu ook toegankelijk voor iedereen (net weer een order bij Itead geplaatst).
Een (e)blad met experimenten via ebay china te verkrijgen bordjes/modules en rommel lijkt me wel waardevol. En dan niet spelen maar op techniek gericht. Wat zit erop het bordje, wat en hoe werkt het, wat zijn de specifieke mogelijkheden e.d. Volgens mij ligt hier namelijk een educatieve kans voor jongeren (zoals ik vroeger) die met een beetje zakgeld leuke dingen willen doen. Voor 10 euro haal je al best een bergje speelgoed uit china.
Even een lijstje willekeurige speeltjes die ik toen graag voor dast geld gehad had
- http://www.ebay.nl/itm/1pcs-1-23V-30V-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-M…
- http://www.ebay.nl/itm/5V-1-Kanal-Relais-Module-Modul-Board-fur-PIC-AV…
- http://www.ebay.nl/itm/Modul-Luftfeuchtigkeit-Regentropfen-Erkennung-W…
- http://www.ebay.nl/itm/Attiny85-micro-dev-board-Arduino-compatible-/16…
- http://www.ebay.nl/itm/84x48-Pixel-LCD-Module-Blau-Backlight-Adapter-L…
- http://www.ebay.nl/itm/Mini-Digital-Power-Amplifier-Board-3W-3W-AMP-Mo…
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (27%)]
MGP
LDmicro user.
Op 25 augustus 2014 11:10:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]Dat klopt niet helemaal; software is voor iedereen gratis hier te downloaden. Ik zie daar trouwens ook printtekeningen.
Nu ga ik mijn schrijven moeten aanpassen, je kunt idd alle printen en software downloaden zonder lid te zijn.
Ik ging uit van wat ze schrijven, dat enkel leden dat artikel kunnen lezen maar over het hoofd gezien dat daaronder de zip-files stonden.
Dat had ik, ten onrechte, in mijn gedachten aan de hand van een ander topic waar Henry S. verwees naar die pagina.
Sorry om verkeerde informatie te verspreiden.
Op 25 augustus 2014 12:18:15 schreef MGP:
[...]
je kunt idd alle printen en software downloaden zonder lid te zijn.
Niet alle software... laatst zocht er iemand nog naar de hexfile voor een lichtorgel. Maar vanaf 2000 lijkt het redelijk compleet.
Ik herken het verhaal van het kopiëren van artikelen in de bibliotheek omdat ik beperkt was in de mogelijkheden van mijn zakgeld. En omdat lang niet elk artikel interessant voor me was.
Verder lijkt me dit topic een herhaling van zetten. Er is tegenwoordig op internet zoveel informatie beschikbaar dat een papieren blad maar beperkte meerwaarde heeft.
Een papieren blad is traag... en eventuele fouten komen pas na maanden boven (het lek van Elektuur). Ook was mijn eigen ervaring dat sommige ontwerpen gewoon niet goed werkten.
Verder herken ik wel het gebruik van niet-standaard componenten als een vorm van product-placement. Moest je toch weer naar de winkel voor een moeilijk verkrijgbaar IC-tje.
Aan de andere kant is het wel raar dat print-lay-outs en software niet op de DVD staan. Er is m.i. plek zat! Een jaargang Elektuur als pdf is zo'n 150 MB. Tel daar 150 MB (ik sla maar een slag) aan software en lay-outs bij op en je kunt nog steeds 14 talen op 1 DVD proppen!
Mijn eerste Elektuur stamt uit 1973, eerst losse nummmers daarna jaaarenlang abonnement gehad. Door tijdgebrek en matige onderwerpen/ontwerpen een paar jaar gestopt, daarna weer geabonneerd. Dat een paar jaar 'volgehouden'. Maar behalve een paar leuke onderwerpen (display gemaakt van oude flipperkastwielen bijv.) niks insprirerends. In 2010 definitief gestopt.
Men wordt in rap tempo ook gewoon heel erg duur en 127 euro is een record!
Ben dit jaar ook gestopt , was abonnee vanaf begin 70er jaren , de laatste jaren was microprocessor na microprocessor en verder weinig interessants.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
wel raar dat print-lay-outs en software niet op de DVD staan.
Nee hoor dat heet marketing, men realiseert zich echt wel dat die DVD's uiteindelijk toch in het illegale, lees torrent / nieuwsgroepen circuit komen. Het idee is dat mensen die op dergelijke dvd's leuke schakelingen tegen komen nog steeds gaan betalen.
Het systeem van de elektuurcredits kon ik prima mee leven, het bracht schijnbaar niet genoeg op, nu moet je "Gold" member zijn, tsja....
4 jaar geleden heb ik prive opgezegd na >25 abonnee te zijn geweest. De inhoud van het blad was in geen verhouding meer met het gevraagde bedrag.
Circuit cellar leek mijn wel een aardig alternatief... is nu helaas ook van Elektor. 
Op mijn werk hebben we nog wel steeds een abonnement, pdfjes "backup" ik dan ook op een stickje.
Op 25 augustus 2014 13:22:21 schreef Roland van Leusden:
[...]Nee hoor dat heet marketing, men realiseert zich echt wel dat die DVD's uiteindelijk toch in het illegale, lees torrent / nieuwsgroepen circuit komen.
Maar... ik vraag me af in hoeverre de in Elektuur gepubliceerde ontwerpen "origineel" waren. Ik heb de indruk dat er relatief veel standaard-schema's en application notes werden gepubliceerd. Zeker bij de halfgeleidergidsen.
Natuurlijk moet een redactie dan nog steeds ontwerpen verzamelen en selecteren, schakelingen testen en er een artikel omheen schrijven om de schakeling toe te lichten en eventueel extra bouwinstructies toe te voegen. En daar zit de èchte kracht van een tijdschrift natuurlijk in. Maar de de ontwerpen zelf zijn volgens mij gewoon voor een groot deel 'public domain' als je ze goed tegen het licht houdt.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Elektor is zich al jarenlang steeds meer tot een vakblad aan het ontwikkelen voor Research and Development afdelingen en technische diensten van ICT- en elektronicabedrijven. Geen wonder met al dat microcontrollergedoe in Elektor. Er worden maar weinig hobbymatige schakelingen als ontvangers, huis-tuin-en-keuken ontwerpen in dat blad gepubliceerd. Eigenlijk zouden de Hobbit, wie kent die nog?, en Elex met eenvoudigere schakelingen weer uitgegeven moeten worden.
Op 25 augustus 2014 15:04:17 schreef dawmast:
de Hobbit, wie kent die nog?
Ik ken de voorloper (de ELO) nog... als ik me goed herinner.
[EDIT]
En we hebben beeld:
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Aan de andere kant is het tegenwoordig wel zo, dat je bijna niet meer om µP's heen kan. Dat is niet alleen omdat het mode is, maar ook omdat veel schakelingen dermate gecompliceerd worden, dat het bijna niet meer te doen is om iets te bouwen.
Wat mij wèl irriteert is dat er mensen zijn, die het liefst nog een microcontroller voor een aan/uit schakelaar zouden willen inzetten. "Want het ding is zo goedkoop", zeggen ze dan 
Ach ja, ze rijden ook met hun auto naar de buren! Toch? 
Voor amateurs is anderszins het bouwen en ontwerpen van discrete schakelingen veel leuker èn je krijgt meer inzicht in de opbouw en werking.
Beter solderen dan programmeren! 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ikzelf ben eigenlijk niet meer geïnteresseerd inde papieren versie. Alles als PDF is veel handiger. Stapels tijdschriften staan flink in de weg.
Inderdaad was Elektuur eerst leuker. Maar het heeft er ook wel mee te maken dat alle leuke componenten weg zijn. Er zijn nog alleen maar kant-en-klare oplossingen, processoren en fpga's. De mechanicus is slim geweest en maakt alles anders. De elektronicus heeft echter gestandaardiseerd en zichzelf weg-geautomatiseerd.
Verder is het aantal elektronici behoorlijk aan het slinken. Met recht trouwens, ik raad iedereen af elektronica te leren. Het wordt in de toekomst niet alleen geproduceerd maar ook ontwikkeld in China. De eerste 50 jaren kunnen we nog niet tegen hun prijs op. Ze werken een maand voor een prijs waarvoor wij 2 uren werken (placht 1 uur te zijn). Wat hier overblijft is de echte high-tech.
Op 25 augustus 2014 16:34:37 schreef Tidak Ada:
Voor amateurs is anderszins het bouwen en ontwerpen van discrete schakelingen veel leuker èn je krijgt meer inzicht in de opbouw en werking.
Nou... ik heb nog wel wat leuke projectjes gedaan met TTL-logica waarvan ik blij ben dat ze nu in één controller passen.
Voor analoog zie ik zeker het nut van bouwen met discrete componenten. Hoewel dat voor mij vaak het niveau van een OpAmp is terwijl anderen het dan weer op transistorniveau willen bouwen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 25 augustus 2014 16:52:21 schreef Hoeben:
Verder is het aantal elektronici behoorlijk aan het slinken. Met recht trouwens, ik raad iedereen af elektronica te leren. Het wordt in de toekomst niet alleen geproduceerd maar ook ontwikkeld in China. De eerste 50 jaren kunnen we nog niet tegen hun prijs op. Ze werken een maand voor een prijs waarvoor wij 2 uren werken (placht 1 uur te zijn). Wat hier overblijft is de echte high-tech.
Binnen een aantal jaar zal je merken dat de vraag uit het Westen gigantisch gaat aantrekken. 50 kan ongeveer kloppen, maar dichter bij maanden dan jaren. De Chinese rol zal dan steeds meer beperkt worden tot eigenaar van een aantal Westerse fabrieken en productie voor eigen gebruik. De eerste tekenen zijn er al. Als je naar de televisieproductie kijkt dan zie je dat Turkse en Ver-Oosterse bedrijven juist hun productie hier in de buurt vestigen. TPV, een multinational met Taiwanese wortels die vaak voor Chinees wordt uitgescholden, is groot in Polen, Vestel (vermoedelijk), een van de grote consumentenelectronicafabrikanten uit Turkije, wil in de oude Philip Morris-fabrieken in Nederland trekken.
Beter solderen dan programmeren!
![]()
Steve Ciarcia zegt t ook : "My favourite programming language is solder"
Electuur is domweg de verhouding met z'n doelgroep kwijt. Weet niet meer waar hobbyisten in geinteresseerd zijn. Ze zouden best -op basis van wat je op een site als CO ziet- artikelen kunnen schrijven. Kijk gewoon domweg naar de IC's die op ebay te koop zijn, en dat geeft een aardige indruk van wat er momenteel 'populair' is. Bouw d'r een schematje omheen, klaar.
D'r zijn genoeg dingen waar een blad als elektuur terugkerende artikelen over zou kunnen schrijven, omdat d'r altijd groepen hobbyisten over struikelen. Hoe interface je 3v3/5V logica. Hoe zit het met sterpunten en massa's.Hoe zit 't met de kwaliteit van 'chinese componenten'. Hoe ontdek je brol. Componententesters in alle soorten en maten (ESR, D/Q, sweepers, etc). Hoe vind je de niet-lineaire eigenschappen van componenten, en wanneer zijn die vam belang. Wat zijn gangbare/nieuwe componenten op dit moment (met een schuin oog van reddit.com/r/nicechips overgenomen) , met een leuk schema daaromheen, desnoods uit de application note gelift.
[Bericht gewijzigd door alex278 op (10%)]
@ alex278
Inderdaad. Ze zouden een tweescheiding moeten maken. Het eerste deel over "hoe laat ik een ledje knipperen" en een tweede deel voor de gevorderden.
Daarmee pak je in één expemplaar beide doelgroepen. De beginnende techneuten en verder in het blad de gevorderde techneuten.
Als je dat als blad goed aanpakt dan gaan de beginners ook interesse krijgen in het tweede deel. Dus deel één over laten vloeien naar deel twee met meer technische details en mogelijkheden.
Jah, maar ook voor 'gevorderden' is het handig om even snel een overzichtje te hebben van 'hoe het ook alweer zat'. Schakelingen met analoge en digitale massa, bv. Of onderdrukken van stoorpieken met ontkoppelcondensators/chokes. Wanneer je nou een groot massavlak moet gebruiken. De fijne trucjes van de betere printlayout. Handige referentieschema's. Dat zijn van die dingen die terug blijven komen.
En d'r is op het web ook best het nodige te vinden wat je zou kunnen recyclen. De artikelen van Bob Pease, of die van Walt Jung. Of een serie over de pro's en cons van discreet opgebouwde opamps.
De elektuurschrijvers zullen dan vast gaan zeuren 'dat dat allemaal teveel moeite kost', maar fuck it, voor 127 euro per jaar kun je ook een paar hele aardige boeken kopen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 25 augustus 2014 19:34:17 schreef ritmeester:
[....]
Daarmee pak je in één expemplaar beide doelgroepen. De beginnende techneuten en verder in het blad de gevorderde techneuten.
[....]
Dat doet me aan het goei ouwe Radio Elektronica denken, dat overigens helaas ook geen stand heeft gehouden 
@alex278:
Dat recyclen is ook niet zo gemakkelijk, je vergeet de auteurs- en uitgeversrechten.
Ik denk eerder aan een vertaling van een blad als Electronic Design. Dat mag eventueel op het web, maar geef mij maar papier,dan kan ik ook nog es in bed bladeren (en HMH op de plee)