hallo beste forum leden wij hebben in onze snackbar een frituur oven staan op gas en laatst hebben we de cv ketel vervangen maar de afzuigkap zuigt veel warme lucht naar buiten nu had ik dr vanmiddag een schakelaar tussen gezet maar dan slaat de electronishe gas klep ook dicht als de afzuiging uit is weet iemand hoe ik het kan aansluiten zonder dat de electronishe gas klep dicht gaat ?? alvast bedankt

Volgens de normen mag de gasklep absoluut nooit open staan als de afzuigmotor uit staat.
Ik zou met deze regel in het achterhoofd op zoek gaan naar een alternatief.

Ps. De schakelkast lijkt heel ingewikkeld maar dit valt reuze mee, als je je even verdiept in wat de schakelaar allemaal aan- en uit schakeld.
Je hebt 1 kabel voor de inkomende voeding en ik schat 4 kabels naar eindverbruikers: 1. Afzuigmotor, 2. Afzuigkapverlichting, 3. Gasklep, 4. Gasformuis vonkontsteking, o.i.d.
Zodra je de motor met de schakelaar in stand 1 of hoger zet wordt er spanning op de afzuigmotor, afzuigkapverlichting en gasklep gezet.

Anders kun je misschien een merk of type van de afzuigmotor en schakelkast achterhalen en hiermee de leverancier benaderen voor een aansluitschema. En soms zit het schema als een sticker in het deksel geplakt.

Anoniem

Op 23 december 2014 22:32:34 schreef pietvdbroek-pd2poe:
omdat die afzuig kap alle warme lucht van de cv naar buiten zuigt als de ovens staan te verwarmen en zo

Ik snap het probleem niet. Als die ovens ook warmte produceren blijft het vertrek toch warm? Als je niet wilt dat de warmte van de cv wordt afgezogen in de keuken draai je daar de kranen toch dicht.
Probleem opgelost.

Denk er om dat je deze regeling "afzuiging uit, gasklep dicht" niet mag wijzigen. Als er ooit een keer brand komt of er vallen gewonden door koolmonoxide de verzekering kan beslissen om niet uit te betalen omdat de voor horeca verplichte beveiliging niet heeft gewerkt. Als dan ook nog blijkt dat je zelf hebt gerommeld kan dat een aantal jaren gevangenisstraf opleveren.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in frankrijk zijn er met de kerst 42 mensen in t ziekenhuis beland met koolmonoxide vergiftiging door koken in afgesloten ruimten. als de afzuiger aanstaat trekt door spleten ook lucht binnen, waardoor koolmonxide net geen kans maakt ( beter is goede luchttoevoer). ken het ook van een kennis die veel open haard stookt, daar wil je geen goed geisoleerd huis bij hebben. je werd er slaperig met de haard aan op den duur omdat de haard de zuurstof uit de ruimte wegtrok, ging de gangdeur open laaide het vuur meteen op.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Waar zou die afzuiging boven de frituur nog meer voor dienen, dacht je? Natuurlijk om al dat verdampte vet uit de zaak te houden.

1. Wat denk je als de VWA langskomt en het vet druipt van het plafond in je koeling en terug in je frituur?
  2. Wil je zieke en ontevreden klanten omdat je baksels ranzig smaken?
  3. Wil je de tent snel moeten sluiten?
  4. Wil je stikken?
  5. Wil je in de krant vanwege een grote kanl en brand?

Zolang je die frituur aan hebt MOET die afzuiging werken. Basta!

Bovendien keert de verzekering niet uit!

Als je het te koud hebt, trek je een trui aan. Je klanten zullen bij koud weer toch een jas aan hebben.

Op 23 december 2014 19:57:44 schreef T-sec:
Volgens de normen mag de gasklep absoluut nooit open staan als de afzuigmotor uit staat.
Ik zou met deze regel in het achterhoofd op zoek gaan naar een alternatief.

Hallo,

Vanuit welke norm is dit geregeld, hier ben ik naar op zoek. NPR4478 deel 5 omschrijft namelijk wel de regelgeving voor onbeveiligde toestellen, zoals kookplaten zonder thermokoppel beveiliging, maar in welke norm kan ik terug vinden dat de magneetklep aan de afzuigkap gekoppeld moet zijn?

Daar uit volgend, mag de magneet openen na voldoende drukverschil na de ventilator (venturi of pitot meeting, of gekoppeld aan een relais t.b.v. de ventilator?

B.v.d.!

G-J

hurricane

Mvg Oswald

Hier in België mag het personeel in de keukens gewoon stikken en is er (nog) geen enkele wet die zegt dat het gas pas aan kan als er een ventilatie loopt.
Op een paar gevallen na (op vraag van de klant) hebben we zulk een veiligheid ingebouwd.
Voor alle andere gevallen was (is) die 100 Euro te duur.
We spreken over de horeca. Als ik mijn boekje open doe van wat ik allemaal in mijn loopbaan heb gezien, zouden er veel monden open vallen, denk ik :-)
Blijkbaar voelen veel horeca-uitbaters zich boven de wet. In alle opzichten.
Meteen ook één van de redenen waarom ik nooit buitenshuis eet.
Of het zou een zaak moeten zijn die me opgevallen is doordat er zo netjes gewerkt wordt.
Maar die kan ik op mijn 10 vingers tellen. :/
Ben al blij dat ik binnen een paar jaren op pensioen kan. Met alle Chinese rommel die er nu op de markt wordt gesmeten, kan het alleen maar gevaarlijker worden.
En ja...die hebben een CE label. Maar ook DAT is Chinese makelij.
Sommige toestellen en situaties zijn misdadig te noemen.

[Bericht gewijzigd door hurricane op zondag 15 maart 2015 21:05:32 (16%)]

Op 15 maart 2015 20:03:06 schreef testman:
waar ik de afzuiging en gasklep gekoppeld heb gezien was ook een bouw van 1980. of dat de koppeling van die gasklep met afzuiging nog steeds zo is weet ik niet..

een luchtdruk verschil meting is wel een regel in cv kelders met toevoerfan en open branders, die situatie kom je niet veel meer tegen omdat bij revisie de boel bovengronds moet komen staan.

als je ernaar zoekt kom je wel handleidingen tegen van oa gasovens waar wordt gezegd dat er voldoende ventilatie moeten zijn tijdens het gebruik, maar de norm welke daarbij hoort niet.

Voor ventilatie in stookruimten is de norm NEN3028 van toepassing. We praten over een stookruimte indien de totaal opgestelde belasting > 130 kW (nieuwbouw) is. Daar heb je een behoorlijke friteuse voor, de NEN3028 kan hier daarom niet op worden toegepast.

Welke norm zegt me nu dat de magneetklep geschakeld dient te zijn door de afzuigkap (ventilatie)??

Anoniem

De B-klep en thermokoppels zorgen er voor dat er geen onverbrand gas kan uitstromen uit een brander. De magneetklep heeft hier niets mee te maken. De magneetklep zorgt er voor dat je het kooktoestel niet kunt gebruiken als de afzuiging niet aan staat.

In de toestel-normen (EN30, EN203) ben ik deze klep nog niet tegen gekomen. Dit zou betekenen dat de klep omschreven zou moeten zijn in de NEN1078?
Voor het zelfde geld staat de klep in het bouwbesluit.

Mogelijk zoek je teveel op norm gebied dat die een pasklare oplossing geven .
Het bouwbesluit zegt wat over luchttoevoer / afvoer , hoe je dat moet meten / aantonen .
Het gaat om veiligheid , een goede luchtkwaliteit.
Een gasfornuis heeft een bepaalde luchttoevoer nodig en produceert rookgas . Als die toevoer en afvoer mechanisch gebeurd dan is er een koppeling nodig tussen werking ventilatie en werking fornuis.

EN 203-1:2005 gaat over grootkeukengastoestellen , die is zo te zien
wel verlopen .Henk R geeft aan dat daar die klep niet in wordt genoemd . Mogelijk staat er wel iets over het borgen van toevoer verbrandingslucht en afvoer rookgas.

In 3378-80 staat het e.e.a mbt toestelclassificatie .

De fabrikant geeft op het aan binnen welke grenzen / maatregelen een toestel gebruikt mag worden .