Soldeerstation ontwerp

Dit topic is gesloten

yes..

[Bericht gewijzigd door tarek010 op woensdag 14 januari 2015 08:48:11 (100%)

High met Henk

Special Member

analyse:

kijk eens hoe een vergelijkbaar station werkt.
Dat is namelijk een AAN / UIT regeling.

Vervolgens moet je kijken welke voeding je nodig hebt: Meestal is dat gewoon 24V DC, maar hoeveel stroom heb je nodig? Dat is afhankelijk van je soldeerbout (vermogen)

Vervolgens is het handig om te weten wat je moet meten, heb je de NTC of de Thermocouple? Of moet hij voor beide geschikt zijn?

Nu kun je de hardware al gaan ontwerpen, je hebt grofweg 5 delen:

  1. De voeding (trafo, gelijkrichter en stabilisator OF een SMPS). Bedenk wel dat je waarsch ook nog een aparte voeding voor je ingangscircuit en je microcontroller nodig hebt (waarschijnlijk 5 V)
  2. De aan/uit regeling van de voeding (wellicht kun je die bij een SMPS zelfs combineren met aan/uit regeling middels een enable pin op de sturing. bij analoge regelingen kom je die enable pin niet vaak tegen.
  3. het ingangs circuit voor de seonsor(en)
  4. de microcontroller met ISP connectorm koppeling aan ingangs ciruit (analoge ingang(en) gebruiken), koppelen aan de sturing van de bout (digitaal of PWM), koppen aan display.
  5. het display, ik zou zelf voor een LED 7 segment gaan, maar LCD kan ook. Zou dit wel op een apart printje doen.

Dan is de hardware af. Dan komt daarna het software ontwerp.
Dan kun je voor een PID regeling gaan, maar een fuzzy logic of aan/uit regeling kan ook. Als je de voeding conventineel maakt en een FET opneemt in de voeding om aan en uit te schakelen kun je ook PWM gebruiken om nog mooier te regelen, maar dat is alleen leuk als je PWM gebruikt, dan moet je dus ook de PWM pin van je microcontroller gebruiken...

Ik heb zelf een WELLER WSD station, daar kun je mooi zien hoe e.e.a. werkt...
een weller WS is ook mooi te zien, maar net iets minder, met ERSA ben ik minder bekend, maar bij mijn goedkopere conrad station zie je het veel minder goed.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Je gaat voor manager waarschijnlijk, de boel uitbesteden? Tja vroeg op staan en hard werken en even iets langer door gaan.

Maar waar loop je in vast , stel eens concrete vragen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Blijkbaar, want ik kreeg al een mailtje van de TS, dat gericht was aan Buckfast_Beekeeper, met de volledige OP erin.

Beetje te laat begonnen?

Begin nou even met te vertellen welke opleiding je precies volgt, in welk leerjaar je zit, en vooral wat je tot dusver zelf al heb bedacht en uitgezocht. We willen je best helpen, maar we zijn geen huiswerkservice.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

010 suggereeert Rotterdam,

kan de HRO zijn, kan Albeda zijn.
Zadkine is uitgesloten :)

Bij Albeda zou het elektrotcehniek zijn.
Bij Hogeschool Rotterdam ook

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten