fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een opstelling waar ik jaren tot volle tevredenheid mee gewerkt heb is

De aarding van de mat kun je in een verre, weinig gebruikte hoek wegwerken om er geen last van te hebben. En omdat het aansluitpunt van je polsbandje nu onder je werkoppervlak ligt is de kans dat er wat achter blijft haken een heel stuk minder (het is bij mij in elk geval nog nooit gebeurd).
Last but not least: een bananenstekker kun je 'tweaken'op houdkracht...

Disclaimer
Ik heb géén relatie met het in de bovenstaande links voorkomende bedijf; de getoonde produkten zijn vast ook elders verkrijgbaar maar ik had geen zin om verder te zoeken.

Ik zie nu dat Nightwalker dezelfde truuk opgeeft...

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Fred. je kunt ook je polsbandje op je ESD mat vastmaken, dat doe je dan vooraan en als je zo? spiraal snoer hebt gaat het best goed.

een enkelband KLINKT leuk. Been there tried that.... Heeft voor wat hilarische momenten bij mijn collega? geleid.... ook een sterke aanrader met assortimentsbakjes die je even terug wilt zetten..... het effect laat ik aan de verbeelding over.

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 april 2015 22:34:08 schreef fatbeard:
[*] het metalen frame van de tafel 'hard' aarden aan lichtnet-aarde

Dit vind ik toch gevaar opleveren. Als je onverhoopt iets aanraakt waar netspanning op staat en je maakt ook contact met het frame van de tafel word je flink gebeten.
Beter lijkt me om de tafel te aarden via een weerstand van 1MΩ.

In de snoeren van de tafelmatten en polsbandjes zit om dezelfde reden ook een weerstand van 1MΩ.
De statische elektriciteit wordt afgeleid, maar je loopt niet de kans geëlektrocuteerd te worden.

Verder is het gebruik van ESD tegenmaatregelen een kwestie van gewenning.
Tijdens mijn vroegere werk was het dragen van een ESD-jas en ESD-schoenen en het gebruik van een polsbandje verplicht voordat een kast met elektronica werd geopend.
Na enige tijd wordt dat een automatisme, net als het testen met de Polsband- en Schoentester voordat je aan het werk gaat.

Ik ben inmiddels 5 jaar met pensioen, maar nog altijd gebruik ik een polsbandje en de ESD-jas als ik bijvoorbeeld een pc openschroef. Vanzelfsprekend op een ESD-mat.
Op mijn ESD-mat zit links en rechts vooraan een drukknoop waar het polsbandsnoer op geklikt kan worden. Ik heb nooit het gevoel dat het snoer me op die manier hindert.
Onder het tafelblad met een stekkerbusje komt op hetzelfde neer.

En geen fleecetrui dragen, dat is voor ESD het gevaarlijkste kledingstuk dat er is.
Tijdens een cursus werd getoond hoe hoog de spanning op een fleecetrui kan worden: 30 kV!

Een weerstandje van 1MΩ heeft op andere locaties dan in de werkplaats ook nut.
Bij het aan- of uitzetten van de tv krijg ik elke keer een tik van de metalen kast doordat ik statisch ben opgeladen. Een weerstandje van 1MΩ ligt nu naast de tv, daarmee even de kast van de tv aanraken en ik kan zonder schrikreactie de tv aan- en uitzetten.

rbeckers

Overleden

foto van http://www.bfz.biz/

Links vergroting 4000 en rechts 20000.

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Vergeet bij het testen van de polsband niet om het spiraalsnoer een paar keer flink uit te rekken.
Als in het snoer een breuk zit wordt het dán merkbaar.
Vergeet je die test te doen dan zijn alle ESD-maatregelen nutteloos.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Zo voorkom je dat je armband de verse koffie over het project giet.

Ik drink geen koffie ;-) Ik vind het zo wie zo geen goed idee om zoiets op je werktafel te zetten. De heel zeldzame keer dat ik iets te drinken meeneem zet ik het op een plek waar het geen kwaad kan als het omvalt.

Of het frame van mijn tafel is geaard weet ik niet. Ik denk het wel. Goed punt, ga ik dadelijk conteroleren. Het is een ESD veilige tafel met 4 ingebouwde stopcontacten, een hoofdschakelaar en rode lamp als verklikker dat er spanning op staat en een grote gele stikker. Er zit volgens mij geen tester op. (tenzij het gele ding waar de ESD dingen op aangesloten zitten zoiets bevat, ga ik ook nakijken)

Om patiënten aan te sluiten gebruik ik 3 lossen units. De ene met achter elkaar een scheidingstrafo, variac en tussen schakelbare gloeilamp. Goed voor 6A deze loopt via een zelfbouw poowermeter met automatische zekering, aardlekschakelaar en 3 scoop-uitgangen (voor spanning, stroom en de fasehoek, de scoop daarvoor staat er naast) .

De tweede vlak naast me onder handbereik met 3 schakelbare uitgangen, een direct, een via een scheidingstrafo (tenminste, zodra ik er nog een heb want die ik daarvoor wilde gebruiken is net gesneuveld door een heel stomme montage fout :-( ) en 1 via een gloeilamp. Dat alles achter een automatische 2A zekering. Deze heb ik sinds rosmalen. De uitgang-stopcontacten van beide zitten links en rechts van mij onder het werkblad gemonteerd. Ook deze unit loopt via een (commerciele) powermeter.

De derde is een commerciële unit van Tektronix en is een heel snelle instelbare aardlek monitor (0,05mA tot 5mA) welke binnen een paar ms ingrijpt zodra er meer dan 40V verschil tussen aarde en nul ontstaat of de lekstroom te hoog wordt. Het is een 500W unit en ook een automatische zekering. Er ding springt razendsnel uit en begint dan te loeien. Zo kun je heel snel rotte netfilters vinden. (maar daarvoor heb ik ook een "monitor" gemaakt)

Verder heb ik een aantal overspanning/transient beveiligingen geplaatst en heb ik alle stopcontacten voorzien van fase/nul opschrift.

In de toekomst wil ik een aparte groep voor mijn lab met bliksem/overspanning beveiliging (en een grote analoge stroommeter erna welke ik al heb). Zal voor een directe inslag niet helpen maar toen hier 5 huizen verder in de straat de bliksem vol in sloeg had ik als enige geen schade. In mijn lab was 1 beveiligings unit aangesproken maar wat er achter zat werkte allemaal nog (al mijn calibrators en standaards, pffff dat was schrikken)

Kortom, ik probeer het allemaal zo veilig mogelijk te doen. Zowel voor mijzelf als voor de apparatuur. Dus ik ben heel blij met alle tot nu toe gedane suggesties en ideeen

https://youtu.be/sFqedlvMm6k
Rond de 5 minuten demonstreren ze met mosfets (de film is van Apple en dateert uit 1987)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 8 april 2015 19:50:30 (2%)]