DAB vs fm ontvangst

Zijn er mensen die ervaring hebben met DAB ontvangst uit België in de grensstreek?

Mijn moeder luisterde altijd graag R2 belgië en had goede (ruisvrij stereo) ontvangst met een binnenantenne. Sindskort zit er vlak naast deze frequentie zeer sterke regionale zender (we wonen bijna naast de zendmast) waardoor de ontvangst slecht geworden is. Ik dacht, ik koop een DAB tuner voor haar, maar kun je er vanuit gaan als je ruisvrij FM ontvangst hebt, je ook DAB binnen krijgt op dezelfde/vergelijkbare (op de golflengte aangepaste) binnenantenne ? Ze wil geen buitenantenne of internet en kabel ligt er niet.

mel

Golden Member

dab werkt op een andere manier, volgens mij is dat digitaal.
en als je een dab tuner hebt, dan zal er wel een bijpassende antenne bijgegeverd worden

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 augustus 2015 16:07:13 schreef mel:
dab werkt op een andere manier, volgens mij is dat digitaal.
en als je een dab tuner hebt, dan zal er wel een bijpassende antenne bijgegeverd worden

Dat snap ik ;) Ik bedoel meer, of het bereik van DAB net zo groot is als de FM zenders ?

DAB in Nederland heeft nog geen landelijke dekking.
Het ontvangst is dan vaak ook nog slecht.

je kunt het beste even op https://www.radioforum.nl/ kijken, daar wordt dit specifiek besproken.

Ontvangst kaarten kun je vinden op: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

RTFM, dan pas vragen...
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jamaar, het gaat over de (!) ontvangst van een Belgische zender.

Lezen is een kunst...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien kun je anders nog een andere frequentie proberen.
http://www.hermanboel.eu/radioinvlaanderen/images/kaartjes/radio2.jpg
Bron

Een mooie nieuwe internetradio is natuurlijk ook een leuk cadeau. Ze streamen vast ook wel. In elk geval is er dit:
http://radioplus.be/#/radio2-vlaams-brabant/herbeluister

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 27 augustus 2015 17:40:31 schreef Frederick E. Terman: Een mooie nieuwe internetradio is natuurlijk ook een leuk cadeau. Ze streamen vast ook wel.

Zoals big_fat_mama al schreef: "lezen is een kunst..." Want ze wil/heeft geen internet. ;-)

DAB/DAB+ dekkingsplattegronden zijn leuk maar alleen theoretisch en geldend voor open veld. En juist DAB heeft tot op heden indoor minder ontvangst dan FM. Dit zal mogelijk beter worden in de toekomst als de schakelaars van de analoge FM zenders ooit op uit gaan.

Zou dit probleem ook met een betere ontvanger op te lossen zijn?
Ik kan me van vroeger een begrip als 'selectiviteit' herinneren. Er lopen hier experts die daar vast veel meer over weten dan ik.

Vervangen DOOR.

Op 27 augustus 2015 20:17:21 schreef T-sec:
.."lezen is een kunst..." Want ze wil/heeft geen internet. ;-)

Dat kun je op meerdere manieren lezen. Met een internet radio merk je nauwelijks dat het signaal via het net binnenkomt. Het is net zo'n klein kastje, alleen zit er een ethernet kabel in, of zelfs alleen een wifi antennetje.
Dat ze geen PC met Spotify wil hebben staan, snap ik nog wel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ze wil geen buitenantenne of internet en kabel ligt er niet.

Daar is toch geen woord Spaans bij? :)
Ook dus niet een 'klein kastje'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Spaans is het niet, maar soms word je door de veranderde omstandigheden gedwongen om je eisen bij te stellen :-)
Ik had vroeger in de keuken een portable tv staan die Nederland 1, 2 en 3 op zijn telescoopantenne prima ontving. Toen de analoge zenders uit de lucht gingen was die mogelijkheid er niet meer. DVB-T (Digitenne) is in de keuken niet te ontvangen.

Edit:
De Vlaamse radiozenders Radio 1, Radio 2 en Klara worden ook uitgezonden via Digitenne.
Een abonnement op Digitenne is wel noodzakelijk.

Edit 2:

Op 27 augustus 2015 15:39:01 schreef elektro-manneke:
... en kabel ligt er niet.

Dan heeft je moeder óf geen tv óf ze kijkt tv via Digitenne.
Als er een setopbox van Digitenne aanwezig is en een abonnement is het alleen kwestie van een audiokabeltje naar een versterker (de FM-radio).

En "geen internet" kan je ook uitleggen als "geen pc met al dat ingewikkelde gedoe".

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 28 augustus 2015 14:00:46 (23%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Geen internet klinkt logisch. Je gaat toch geen volledig ADSL of kabelinternetabonnement nemen van een paarhonderd euro per jaar om alleen naar de radio te luisteren? Bovendien hebben "kastjes" sluipverbruik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 augustus 2015 03:25:07 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tenzij de keuze is dit of geen ontvangst...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik lees 'ze wil geen internet'.
Ik stel dus voor een andere frequentie te proberen. Lukt dat, dat hoeft er ook geen DAB-radio aangeschaft te worden.
Of DAB gaat werken weten we niet. Het punt met DAB is dat de te behalen reikwijdte nogal scherp begrensd is. Wat verder over de grens zal er dus niets te horen zijn. Mogelijk wordt de frequentie in Nederland door een ander 'bouquet' gebruikt, dan houdt het helemaal op.

--
Een zeer oude tante van me wilde ook geen internet. Tot ze een internetradio zag. Het heeft nog een volle minuut geduurd tot ze door had dat dat óók een internettoepassing was. Ze kende internet alleen van verhalen over kamers vol pc's en kabels, nerds, en hackers. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

kan je de ontvangst niet testen met een dvb-t stick ?
Dacht dat daar ook FM/DAB op zat bij sommige.