Zijn er mensen die ervaring hebben met DAB ontvangst uit België in de grensstreek?
Mijn moeder luisterde altijd graag R2 belgië en had goede (ruisvrij stereo) ontvangst met een binnenantenne. Sindskort zit er vlak naast deze frequentie zeer sterke regionale zender (we wonen bijna naast de zendmast) waardoor de ontvangst slecht geworden is. Ik dacht, ik koop een DAB tuner voor haar, maar kun je er vanuit gaan als je ruisvrij FM ontvangst hebt, je ook DAB binnen krijgt op dezelfde/vergelijkbare (op de golflengte aangepaste) binnenantenne ? Ze wil geen buitenantenne of internet en kabel ligt er niet.
dab werkt op een andere manier, volgens mij is dat digitaal.
en als je een dab tuner hebt, dan zal er wel een bijpassende antenne bijgegeverd worden
Op 27 augustus 2015 16:07:13 schreef mel:
dab werkt op een andere manier, volgens mij is dat digitaal.
en als je een dab tuner hebt, dan zal er wel een bijpassende antenne bijgegeverd worden
Dat snap ik
Ik bedoel meer, of het bereik van DAB net zo groot is als de FM zenders ?
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
DAB in Nederland heeft nog geen landelijke dekking.
Het ontvangst is dan vaak ook nog slecht.
je kunt het beste even op https://www.radioforum.nl/ kijken, daar wordt dit specifiek besproken.
Ontvangst kaarten kun je vinden op: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Misschien kun je anders nog een andere frequentie proberen.
Bron
Een mooie nieuwe internetradio is natuurlijk ook een leuk cadeau. Ze streamen vast ook wel. In elk geval is er dit:
http://radioplus.be/#/radio2-vlaams-brabant/herbeluister
Op 27 augustus 2015 17:40:31 schreef Frederick E. Terman: Een mooie nieuwe internetradio is natuurlijk ook een leuk cadeau. Ze streamen vast ook wel.
Zoals big_fat_mama al schreef: "lezen is een kunst..." Want ze wil/heeft geen internet. 
DAB/DAB+ dekkingsplattegronden zijn leuk maar alleen theoretisch en geldend voor open veld. En juist DAB heeft tot op heden indoor minder ontvangst dan FM. Dit zal mogelijk beter worden in de toekomst als de schakelaars van de analoge FM zenders ooit op uit gaan.
Boudie
Vervangen DOOR.
Zou dit probleem ook met een betere ontvanger op te lossen zijn?
Ik kan me van vroeger een begrip als 'selectiviteit' herinneren. Er lopen hier experts die daar vast veel meer over weten dan ik.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 27 augustus 2015 20:17:21 schreef T-sec:
.."lezen is een kunst..." Want ze wil/heeft geen internet.
Dat kun je op meerdere manieren lezen. Met een internet radio merk je nauwelijks dat het signaal via het net binnenkomt. Het is net zo'n klein kastje, alleen zit er een ethernet kabel in, of zelfs alleen een wifi antennetje.
Dat ze geen PC met Spotify wil hebben staan, snap ik nog wel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ze wil geen buitenantenne of internet en kabel ligt er niet.
Daar is toch geen woord Spaans bij? 
Ook dus niet een 'klein kastje'...
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Spaans is het niet, maar soms word je door de veranderde omstandigheden gedwongen om je eisen bij te stellen 
Ik had vroeger in de keuken een portable tv staan die Nederland 1, 2 en 3 op zijn telescoopantenne prima ontving. Toen de analoge zenders uit de lucht gingen was die mogelijkheid er niet meer. DVB-T (Digitenne) is in de keuken niet te ontvangen.
Edit:
De Vlaamse radiozenders Radio 1, Radio 2 en Klara worden ook uitgezonden via Digitenne.
Een abonnement op Digitenne is wel noodzakelijk.
Edit 2:
Op 27 augustus 2015 15:39:01 schreef elektro-manneke:
... en kabel ligt er niet.
Dan heeft je moeder óf geen tv óf ze kijkt tv via Digitenne.
Als er een setopbox van Digitenne aanwezig is en een abonnement is het alleen kwestie van een audiokabeltje naar een versterker (de FM-radio).
En "geen internet" kan je ook uitleggen als "geen pc met al dat ingewikkelde gedoe".
[Bericht gewijzigd door evdweele op (23%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geen internet klinkt logisch. Je gaat toch geen volledig ADSL of kabelinternetabonnement nemen van een paarhonderd euro per jaar om alleen naar de radio te luisteren? Bovendien hebben "kastjes" sluipverbruik.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Ik lees 'ze wil geen internet'.
Ik stel dus voor een andere frequentie te proberen. Lukt dat, dat hoeft er ook geen DAB-radio aangeschaft te worden.
Of DAB gaat werken weten we niet. Het punt met DAB is dat de te behalen reikwijdte nogal scherp begrensd is. Wat verder over de grens zal er dus niets te horen zijn. Mogelijk wordt de frequentie in Nederland door een ander 'bouquet' gebruikt, dan houdt het helemaal op.
--
Een zeer oude tante van me wilde ook geen internet. Tot ze een internetradio zag. Het heeft nog een volle minuut geduurd tot ze door had dat dat óók een internettoepassing was. Ze kende internet alleen van verhalen over kamers vol pc's en kabels, nerds, en hackers. 
Deze discussie is nu 10 jaar oud, intussen is er weinig veranderd. DAB is nog steeds ondergeschikt aan FM. De analoge techniek rond FM radiosignaal uitzenden maakt het een betrouwbare overdracht die bij slechte ontvangst nog steeds werkt, zij het met slechtere kwaliteit.
Er was een paar jaar geleden een campagne dat iedereen naar DAB over moest. Gelukkig is dat niet zover gekomen. De techniek rammelt aan alle kanten en is gewoon een slecht idee.
Dan de apparatuur; er zijn autoradio's die dan door de fabrikant zijn ge re-engineerd om DAB toe te voegen.
Bij sommige merken ondervind je slechte integratie, hangende software of DAB module etc, ook niet ideaal dus. DAB ontvangst is vaak zo slecht dat elke paar seconden wordt geschakeld tussen FM en DAB, waarbij muziek niet om aan te horen is door het tijdverschil in de signalen, brrrr....Dan is AM zelfs nog beter.
Mijn idee: laat FM gewoon wat het al bijna 100 jaar was! Geen reden om iets goeds te vervangen door een waanidee dat slecht getest is.
Anoniem
Op zaterdag 1 november 2025 23:59:27 schreef Tweaker21:
Deze discussie is nu 10 jaar oud, intussen is er weinig veranderd. DAB is nog steeds ondergeschikt aan FM.
Mijn idee: laat FM gewoon wat het al bijna 100 jaar was! Geen reden om iets goeds te vervangen door een waanidee dat slecht getest is.
Je kan stellen dat radio niet meer relevant is. Dat hangt ook van de leeftijd af. Vaak wordt er in de auto wat anders opgezet dan een FM radio station. File info heb je via je navigatie, je smartphone. Eventueel kun je je smartphone nog inzetten voor ontvangst van een station die ook op DAB/FM zit. 
Er zijn altijd wel mensen te vinden die dit wel relevant vinden. Maar dan had analoge TV ook nog aangestaan.
Op donderdag 27 augustus 2015 16:19:21 schreef elektro-manneke:
[...]Dat snap ik
Ik bedoel meer, of het bereik van DAB net zo groot is als de FM zenders ?
Nee.
FM zenders komen verder.
Het DAB net is fijnmaziger en daardoor minder grensoverschrijdend.
Dat kan ondermeer omdat ook op een hogere frequentie wordt gewerkt, band 3, oude TV kanalen, tov band 2 FM.
Een goed eradio moet de FM zenders wel goed uit elkaar kunnen houden.
Benieuwd over welke zender uit Belgie en NL het gaat met frqeuenties.
Op donderdag 27 augustus 2015 20:17:21 schreef T-sec:
[...]Zoals big_fat_mama al schreef: "lezen is een kunst..." Want ze wil/heeft geen internet.
DAB/DAB+ dekkingsplattegronden zijn leuk maar alleen theoretisch en geldend voor open veld. En juist DAB heeft tot op heden indoor minder ontvangst dan FM. Dit zal mogelijk beter worden in de toekomst als de schakelaars van de analoge FM zenders ooit op uit gaan.
Waarom kan DAB pas beter worden als de FM uitgaat???
Op zondag 2 november 2025 03:11:37 schreef pararuud:
Een goed eradio moet de FM zenders wel goed uit elkaar kunnen houden.
Benieuwd over welke zender uit Belgie en NL het gaat met frqeuenties.
Ik ben ook nieuwsgierig. Misschien helpt een filter.
Op zondag 2 november 2025 03:12:45 schreef pararuud:
Waarom kan DAB pas beter worden als de FM uitgaat???
Dan is er alleen maar DAB, dus iets beters dan DAB is er niet. 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ikzelf in deze oude koe...
Ik heb een autoradio met DAB gehad, drama.
Heb nu een auto zonder DAB radio, maar -wel- een blauwtand verbinding met mijn telefoon.
Dat is handig met telefoneren in de auto, maar ook met bv Metal Express beluisteren.
Deze zender zit in Oslo en is via de 5G verbinding van mijn telefoon prima te beluisteren.
Ergo, dat hele DrAB+ mogen ze van mij houden.
Laat het FM maar draaien.
Misschien is het energietechnisch niet meer te verantwoorden?
Hoeveel vermogen en relais stations heb je nodig met FM?
En hoeveel via t'internet?
Ik luister de laatste tijd meer en meer via internet, StuBru, Radio 1, Klara.
Soms 2 tot 3 minuten vertraging tegen analoge FM kanalen, maar dat maakt eigenlijk niks uit.
Je hebt het journaal met wat vertraging 
Ik heb ook geen TV abo, ik kijk via mijn webbrowser, meestal enkel nieuws en met wat geluk een goeie docu of "spannende" reeks.
Voor dit soort "entertainment" is het beter om geen ethervervuiling meer te hebben en zo weinig mogelijk energie aan te verspillen.