Is de vervanging in uw woning gedaan of in de verdeelkast?
Als het in uw woning is gedaan dan was de slechte ontvangst aan uw installatie te wijten geweest. Als de aansluiting in de verdeelkast van Ziggo is gedaan dan is Ziggo verantwoordelijk en dat maakt het verschil in signaal kwaliteit. Het lijkt mij meer dat u Ziggo in een kwaad daglicht wil stellen omdat u niet direct geholpen wordt maar dat is mijn mening en hoeft niet de juiste te zijn.
[Bericht gewijzigd door ronny530 op vrijdag 25 januari 2019 18:47:19 (25%)]
@Ronny: ik wil niet al te veel van het onderwerp afwijken maar wat Ziggo doet, al of niet buiten hun macht om, is gewoon teleurstellend. Je betaalt een hoop geld voor de aansluiting dan verwacht je ook dat als er een storing optreed, dat die dan ook vlot wordt verholpen.
@GJ: ik denk dat de verhouding 80/20 wat aan de krappe kant is. Je kan een cai monteur wel in een week opleiden maar dan heeft hij alleen de basis kennis. Je moet ook weten hoe een cai netwerk in elkaar steekt en dat leer je niet in 1 of 2 weken. De praktijkervaring doet de rest en die heb je niet zo maar. Bovendien moet je vandaag de dag ook een SECT certificaat hebben anders mag je nog niets doen.
Op 25 januari 2019 18:44:12 schreef ronny530:...Het lijkt mij meer dat u Ziggo in een kwaad daglicht wil stellen...
Daar heeft TS toch ook reden voor? Bovendien zie ik geen overdreven vuilspuierij of zo naar Ziggo toe.
De Ziggo's van deze wereld hebben gewoon pech dat ze meer techniek verkopen dan ze kunnen onderhouden.
Op 25 januari 2019 19:18:55 schreef Blue Sky: Bovendien moet je vandaag de dag ook een SECT certificaat hebben anders mag je nog niets doen.
Dat is niet waar. Als de kabelboer zegt dat je aan de slag mag kan dat gewoon zonder certificaat. Dat certificaat is gewoon een commercieel bedenksel van een stichting in opdracht van o.a. Ziggo en niks officieels. Wat de kabelaars vervolgens zelf "officieel" erkennen moeten ze zelf weten.
Op 25 januari 2019 15:35:16 schreef GJ_:
Nee, wel lezen he? Er zijn geen monteurs te krijgen, al zouden ze willen.
Ten dele mee eens, zeker als je er niets voor overhebt. Liefst een jaar of 18 met 30 jaar ervaring
Goede mensen hebben al een plek, wil je die losweken zal je iets moeten bieden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zekers ja, als ze vanzelf al komen blijkt weleens hun cv ietwat overdreven te zijn geweest. of t lult alsof ze 25 jaar ervaring hebben terwijl ze nog maar 22 zijn. op t werk komen er maandelijks bij tegenwoordig, men gaat nu meer lopen bij de huidige werkgever omdat het werk wat ze al jaren deden ze steeds meer tegen valt.
Laten we even eerlijk wezen, Ziggo is de kwade piet en vraagsteller is een ontevreden klant want die wil de zenders in een lagere SD kwaliteit zonder storing ontvangen terwijl de HD kwaliteit wel voldoet maar daar is wel een ontvanger voor nodig en dat heeft vraagsteller ook aan gegeven. In mijn optiek is dat spijkers op laag water zoeken en op die basis wil vraagsteller rechts of links om het gelijk in halen. Daarbij is het geen technische vraag meer maar een verzoek om vooral gelijk te krijgen in het standpunt dat vraagsteller heeft ingenomen en daar kunnen we over blijven dicusieren maar we gaan er never nooit over eens worden.
Op 25 januari 2019 18:44:12 schreef ronny530:
Als het in uw woning is gedaan dan was de slechte ontvangst aan uw installatie te wijten geweest. Als de aansluiting in de verdeelkast van Ziggo is gedaan dan is Ziggo verantwoordelijk en dat maakt het verschil in signaal kwaliteit.
Ziggo was verantwoordelijk, anders had ik het probleem al lang zelf opgelost. Period.
Het lijkt mij meer dat u Ziggo in een kwaad daglicht wil stellen omdat u niet direct geholpen wordt
Het lijkt er meer op dat je mij in een kwaad daglicht wil stellen en dat is niet de eerste keer (zie je insinuatie over "meeliften").
maar dat is mijn mening en hoeft niet de juiste te zijn.
Als je twijfelt aan je eigen mening, houd die dan voor je en verveel andere mensen er niet mee.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 25 januari 2019 21:55:47 schreef ronny530:
Laten we even eerlijk wezen, Ziggo is de kwade piet en vraagsteller is een ontevreden klant want die wil de zenders in een lagere SD kwaliteit zonder storing ontvangen terwijl de HD kwaliteit wel voldoet maar daar is wel een ontvanger voor nodig en dat heeft vraagsteller ook aan gegeven. In mijn optiek is dat spijkers op laag water zoeken en op die basis wil vraagsteller rechts of links om het gelijk in halen. Daarbij is het geen technische vraag meer maar een verzoek om vooral gelijk te krijgen in het standpunt dat vraagsteller heeft ingenomen en daar kunnen we over blijven dicusieren maar we gaan er never nooit over eens worden.
Je hebt m.i. een rare kijk op de zaak. Ik zie gewoon iemand die storing heeft en wil weten hoe die opgelost moet worden. De verantwoordelijke partij heeft die storing naar beste kunnen en bovendien naar tevredenheid van de klant opgelost. Wie zoekt er spijkers op laag water? Ik snap dat je een loyaliteit kunt voelen voor een bedrijf waar je misschien wat mee hebt (zie je bij discussies over computermerken zoals Apple ook wel), maar ik zie nergens een reden dat je je daarin aangetast zou hoeven te voelen.
Op 25 januari 2019 22:03:26 schreef Edmondo:
[...]
Als je twijfelt aan je eigen mening, houd die dan voor je en verveel andere mensen er niet mee.
En daar ben ik het dan weer niet met jou eens! Twijfelen aan je eigen mening of indruk en daar correctie of feedback bij zoeken is zeer belangrijk als je bij wilt leren en gewoon voor sociale interactie. Dat verdient alle lof. Iemand die dat doet, raakt minder snel verstrikt in een bubble zoals je tegenwoordig vaak over online media hoort.
Ik twijfel niet aan mijn mening maar u bent door uw mening zo stellig dat Ziggo verantwoordelijk is voor uw probleem. Als ik uw reacties doorlees bent u niet de aardigste persoon maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening.
Op 25 januari 2019 21:55:47 schreef ronny530:
Laten we even eerlijk wezen, Ziggo is de kwade piet.
In dit geval wel, want de fout zat voor de AOP.
@ohm pi, Inderdaad, de fout zat voor het AOP, wat voor mij van meet af aan als een paal boven water stond. Maar kennelijk heeft trol530 moeite om iets van mij aan te nemen of hij leest mijn commentaar niet goed.
PS: De kink zat in een gecorrodeerde koppeling in een kabelgoot aan de voorgevel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat is al niet goed, normaal last men die kabels voor t aop niet op, en zeker niet met de standaard F connector koppeling voor binnen. mag hopen dat er een euroconn oid verbinder gebruikt is nu, welke tegen vocht kan. maar dat zal wel niet, want die goot is niet ruim zat doorgaans..
@testman, dat was zeker niet goed, maar kennelijk aangebracht in een tijd dat er andere normen golden. Nu hebben ze een beter koppelstuk gebruikt, zo'n dikke en waterdichte. Die paste nog net in de goot. Ik had ook liever gezien dat ze kabel in zijn geheel hadden vervangen zonder lassen, maar dan moesten ze ook nog een gaan graven in de grond. Anyhow, MER, BER en signaalsterkte zijn nu prima in orde. Maar voor hoe lang?
By the way, een paar jaar geleden hadden we ook al een vreselijke storing die pas na een paar maanden was opgelost. Ziggo heeft toen wel netjes 250 euro schadevergoeding uitgekeerd en 2 maanden gratis kijken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 25 januari 2019 22:17:57 schreef ronny530:
Ik twijfel niet aan mijn mening maar u bent door uw mening zo stellig dat Ziggo verantwoordelijk is voor uw probleem. Als ik uw reacties doorlees bent u niet de aardigste persoon maar ook dit is weer mijn persoonlijke mening.
Tsja, tijd om aan je mening te gaan twijfelen misschien in plaats van ermee te schermen? Zoals ik al aangaf is dat erg leerzaam en doen mensen dat te weinig. Zeker als je op de persoon gaat spelen zou je daar voorzichtiger mee mogen zijn. Let op dat ik het over jouw reactie heb, en niet over wat ik daardoor over jou zou moeten denken - ik ken jou helemaal niet dus die indruk kan net zo goed fout zijn. Of je nou aardig, onaardig, anders geaard of eigenaardig bent? Wie zal het zeggen?
Als ik zelf een bepaalde toon veronderstel in een bericht of dicsussie, heb ik gemerkt dat het soms helpt om het met een andere bril terug te lezen. Ik trigger toch wel eens vaker op zeiken en onredelijke reacties en heb buiten jouw conclusies niets echt raars gelezen. Misschien is het voor ons allebei leerzaam als je eens probeert om de passages die jij onaardig of te stellig vindt, aan te wijzen?
LET WEL: Er is in een vroeg stadium aangegeven dat de storing al aanwezig is bij rechtstreekse aansluiting op het AOP of op zijn minst wat daar voor door moet gaan. DAT IS DE TEST DIE ZIGGO ZELF AANDRAAGT OM TE BEPALEN OF HET WERK VOOR HUN MONTEUR IS!
Achtergrond wat betreft het misschien amateuristische kabelgebeuren tot aan het AOP: Ziggo heeft heel veel oude ellende geerfd van gemeentelijke kabelboeren en mogelijk deels zelfs aannemers die het in huizencomplexen of wijken aanlegden en/of in onderhoud gehad hebben tot aan het AOP. Zij hebben daar de verantwoordelijkheid voor overgenomen, dat schept een heldere situatie voor henzelf en voor de klant.
Op 26 januari 2019 00:43:13 schreef maartenbakker:
Achtergrond wat betreft het misschien amateuristische kabelgebeuren tot aan het AOP: Ziggo heeft heel veel oude ellende geerfd van gemeentelijke kabelboeren en mogelijk deels zelfs aannemers die het in huizencomplexen of wijken aanlegden en/of in onderhoud gehad hebben tot aan het AOP. Zij hebben daar de verantwoordelijkheid voor overgenomen, dat schept een heldere situatie voor henzelf en voor de klant.
Dat is inderdaad waar. het huidige netwerk bestaat uit tientallen (voormalige gemeentelijke)lokale netwerken die min of meer aan elkaar geknoopt zijn.
Daar lopen upgrade programma's voor (Kaap Hoorn, voor de kenner), maar dat zijn jaren lopende en miljoenen kostende operaties.
Er is mij wel eens verteld dat Ziggo ongeveer 8 miljoen aansluitingen (dus niet abonnees)in beheer heeft. laten eens aannemen dat een tiende procent daarvan mankementen vertoond.
Dat is dus continu 80.000 storingen die opgelost moeten worden...
Dat varieert van een gecorrodeerd stekkertje in een meterkast, tot een verzopen kabel in de stoep van een drukke winkelstraat.
Zoveel monteurs die dat kunnen (en willen) oplossen zijn er niet eens te vinden in dit land.
Daar komt bij dat kabelschades oplossen geen lucratieve bezigheid is. praten met klanten, rondkijken en dingen uitzoeken op locatie, en de meeste metingen doen word allemaal niet vergoed. handelingen wel, stukje graven, lasje maken, doosje monteren. maar is allemaal op stuks basis.
Wat de koppeling betreft, dit type word er gebruikt : https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2057289/Downloadable_docs/Spec_sheets/H…
Op 25 januari 2019 14:46:43 schreef Edmondo:
Terzijde: Weet een van jullie een betaalbaar adres voor RG179 coax met dubbel gevlochten afscherming?
Wat is er niet goed aan een Hirshmann KOKA799 kabel ?
Is min of meer de standaard voor gebruik binnenshuis.
RAAF12
Golden Member
3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams
Niet meer sinds de komst van 4G netwerken, de voorkeur gaat uit naar KOKA 9 TS coaxkabel met driedubbele afscherming.
Op 25 januari 2019 20:03:41 schreef GJ_:
Dat is niet waar. Als de kabelboer zegt dat je aan de slag mag kan dat gewoon zonder certificaat. Dat certificaat is gewoon een commercieel bedenksel van een stichting in opdracht van o.a. Ziggo en niks officieels. Wat de kabelaars vervolgens zelf "officieel" erkennen moeten ze zelf weten.
Toch is het wel degelijk zo en je zegt het zelf ook al: in opdracht van oa Ziggo. Misschien dat ze eigen personeel ontzien maar aannemers moeten wel die papieren hebben. Dat is om te voorkomen dat iedereen zomaar in hun netwerk om rommelt. Hetzelfde geld voor de BEI en VIAG voor electro en gas. Overigens heeft Ziggo ook een BEI voor de telespanning.
Ziggo is wel bezig met upgraden oa nieuwe versterkers, jumperkabels op C3 en C6 vervangen en nieuwe taps maar de kabels met eventueel oude koppelingen blijven liggen en daar komen nou juist de meeste storingen vandaan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd koka799 is ondertussen niet de standaard meer, maar de koka9ts welke 3/4G afscherming heeft.
het vervangen van patchkabels doen ze al jaren, heb al vaker gezien over de jaren dat een monteur een tros patchsnoeren aan t vervangen is in dezelfde EV.
versterkers vervangen kan ik me ook wel indenken, het temperatuurverschil laat die dingen veel lijden. vooral in de zomer met volle zon erop. ze kunnen dat natuurlijk gewoon zien, want als er 5 man klaagt op 1 EV dan is er doorgaans een gezamelijk probleem, maar toch is het doorgaans een weken lange weg voor het ook echt is opgelost.
ik mag overigens hopen dat als ziggo oude lokale netten gaat vervangen, dat ze geen coax meer aanleggen maar glasvezel. kun je meer mee, en trek je die slang ooit kapot dan mof op de slang en nieuwe vezel erin blazen. er zijn nog best wat oude netten uit de 70's en 80's waar de coax kwaliteit voor tegenwoordig allang niet meer voldoet. hoewel hier in de stad destijds upc toch die oude netten heeft laten vervallen en er nieuwe coax in heeft getrokken, er zat dan dezelfde groene coax in, maar ik vermoed dat de verdeler elders stond in het oude lokale net..
Op 26 januari 2019 01:42:07 schreef Knustelsmurf:
[...]
Wat is er niet goed aan een Hirshmann KOKA799 kabel ?
Is min of meer de standaard voor gebruik binnenshuis.
In elektrisch opzicht is er niks mis met KOKA799 (nu vervangen door KOKA9TS), maar die kabel is nogal dik en stug. Daarom niet altijd makkelijk weg te werken achter plinten of naden in de vloer. Ook scherpe bochten zijn niet aan te bevelen. Met RGD179 gaat dat een stuk makkelijker want dunner (2.6mm) en soepeler. Nadeel is de demping, die met name in het UHF gebied hoger is. Bij langere afstanden moet je dat compenseren met een antenneversterker. Op zich niet echt een probleem, want bij meerdere TV's vaak toch al nodig of reeds aanwezig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
3mm coax voor cai is rommel, veel te dun. standaard is de koka799 kwa dikte, maar dunner is doorgaans dermate meer demping dat het ellende oplevert. scherpe bochten zijn overigens bij elke coax een probleem, de ene meer als de andere.
Ik heb mijn antwoorden terug gelezen en inderdaad kwamen die meer uit emotie voort dan dat ze werkelijk iets toevoegden.
@Testman, Ik wil best van je aannemen dat je slechte ervaringen hebt met 3mm coax en dat je dat maar rommel vindt. Maar hebben we het wel over de zelfde soort kabel? Mijn rommel (RG179) is maar 2.6mm dik en geeft geen enkel probleem, zelfs bij een lengte ca. 17 meter. Voor de grap ga ik ook eens kijken hoe de ontvangst is zonder versterker. Je hoort nog van me.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Edmondo, Moderne transmissie-techniek is gebaseerd op FM. De amplitude van het signaal doet er dan (in theorie) niet meer toe. In de praktijk is er een maximaal signaal niveau waarboven de ingangsversterker raar gaat doen (jou oor gaat ook kapot van te harde muziek.) En een minimaal signaal niveau waaronder het decoderen lastig meer lukt.
Dit heeft tot gevolg dat je "perfecte ontvangst" hebt als het signaal-niveau binnen de grenzen zit en pas daarbuiten vrij plots van perfect naar matig naar "niet" gaat.
Dus als jou 2.6mm kabel na 17 meter nog prima signaal geeft, dan is dat heel goed toe te schrijven aan: Het signaal is na 17 meter wel wat verzwakt, maar niet onder de grens dat het niet goed meer te decoderen valt. Mogelijk is het "toevallig" redelijk sterk begonnen en kon het prima.
Een aantal gasten hier, mogelijk testman ook, hebben professioneel ervaring met dit soort dingen. Dan is het "gezeik" om zo'n te dunne kabel te installeren en dan een week later terug te moeten omdat het signaal te zwak is. Dan leer je het wel af. Maar het is dus niet zo dat het met een kort stukkie in een specifiek geval altijd een slechte ontvangst oplevert.
Op 26 januari 2019 14:04:24 schreef Edmondo:
@Testman, [...] Mijn rommel (RG179) is maar 2.6mm dik en geeft geen enkel probleem, zelfs bij een lengte ca. 17 meter. Voor de grap ga ik ook eens kijken hoe de ontvangst is zonder versterker. Je hoort nog van me.
Nou dat ging prima. In feite zaten er ook nog twee stukken dikke coax tussen van elk ca. 8m. Op de Humax 5500C @506MHz was de signaalsterkte 60%, kwaliteit 100% en BER = 0. Kortom dik in orde. Alle andere kanalen ook OK.
@rew: Het signaal bevindt zich dus binnen de marges. Overigens propageer ik helemaal niet dat je altijd RG179 moet gebruiken, integendeel. Maar soms in "moeilijke gevallen" biedt zo'n dunne kabel uitkomst.