HP envy printer

Dit topic is gesloten

Een 4 in een HP envy printer is aangesloten op een laptop die draait onder windows 10.

Dooreen hoogbejaarde vrouw werd mijn hulp gevraagd, die ik helaas niet afdoende kon leveren.

Klacht: als ze iets tracht te printen geeft de inktjet printer vertrouwde geluiden, er komt echter een blanke pagina uit.

Deprinter bevat een driekleur cartridge en een zwarte cartridge, losgemaakt en teruggezet, ziet er allemaal goed uit.

Het touchscreen meldt dat alle cartridgekleurinkten en de zwarte vol zijn.

Een testpagina geprint, die meldt uitsluitend in blauw dat het een testpagina is, verder is de pagina blank. De PC geeft geen foutberichten van de printer op de display.

Vervolgens met open office een regel aangemaakt en geprint met diverse achtergrondkleuren en diverse letterkleuren. Dat werkt, tenzij de tekstkleur zwart is, dan zijn de letters gewoon uitsparingen in de gekozen achtergrondkleur. In open office kan ik dus niet alleen blauw maar elke kleur kiezen (op de testpagina verscheen alleen een blauwe koptitel)

De PC meldt dar de driver goed werkt en dat het een type is voor hp envy 4520 series printers met typenummers van a tot b waarbij a en b getallen zijn die ik niet meer weet, maar wel weet dat de betreffende printer zijn typenummer groter dan a en kleiner dan b was.

Als noodoplossing heb ik aangeraden, en die raad blijkt bij navraag succesvol opgevolgd, om brieven in letterkleur blauw op witte achtergrond aan te maken.

Zwarte kop weigert te printen, testpagina geeft alleen een blauwe koptekst dat het een testpagina is. Geen foutberichten.

Iemand enig idee?

mel

Golden Member

Is de juiste driver wel gekozen? Zijn het nieuwe inktcassettes?
of eerst alleen de zwarte casette erindoen, en dan nog eens proberen.
In het uiterste geval de driver opnieuw installeren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Mijn ouders hebben een zelfde soort printer, en een zelfde soort problemen. Doordat deze printers niet dagelijks gebruikt worden droogt de inkt uit en verstoppen de printkoppen. Wat soms wil helpen is eea weer vochtig krijgen door de koppen met de spuitmond op een nat stuk keukenpapier te leggen.
Werkt het "reinigingspatroon" wel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn printer is een HP Envy 5542 en er is niks wat je kunt instellen.
Als de testpagina niet goed is vermoed ik dat het einde verhaal is tenzij dat de cartriges leeg/uitgedroogd zijn en de printer het niet weet.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Een paar maal de 'clean head' procedure uitvoeren wil wel eens helpen (soms wel 5 of meer keren)
Anders printkop met wattenstaafjes + IPA reinigen en opnieuw proberen.
Lange stilstand is dodelijk voor inkjets, de boel verstopt dan degelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Bij zo'n "all in one" is dat nochtans een simpele test: geeft het ding bij kopiëren dezelfde problemen?
Dan heeft het niets met drivers of software te maken -> waarschijnlijk cartridges ingedroogd of printer defect. (het eerste is waarschijnlijker, maar daar kom je pas achter als je een nieuw setje patronen aanschaft)

Zoals al aangegeven, inkjets moet je blijven gebruiken, anders gaan ze naar de knoppen.
Als iemand die genoeg met die ellende te maken gehad heeft (werkte in een PC winkel ooit) zal ik zelf nooit meer iets kopen wat ook maar een klein beetje op een inkjet lijkt. :r

Het rare is dat ik met open office alle basiskleuren kon printen in achtergrond- en letterkleur, terwijl de testpagina alleen een blauwe kop geeft. De kleurencartridge is dus niet verstopt, en de testpaagina had dus kleurencombinaties moeten tonen.

Het aanbod om een testpagina te printen zit onder de rechtermuisknop tijdens onderzoek van de printer in het control panel van windows10. en is dus kennelijk ingebouwd in de geinstalleerde driver. Koppenreinigen zit daar niet in.

Een mogelijkheid van kopreiniging heb ik niet gevonden, er is kennelijk geen hp directory aanwezig op die pc, met de bij de printer horende hulpprogrammatuur.

edit: tks sine, zal dat vragen te proberen.

Sine

Moderator

Gooi iets met veel kleurtjes op de plaat (reclame boekje?) en druk eens op copy. Dan zie je snel genoeg of er wat mist.
Vaak hebben deze monsters ook een ingebouwde test, een knop vast houden bij aanzetten of via het menu iets kiezen.

Je geeft het type er niet bij dus dat zul je even zelf moeten uitvissen (staat in de handleiding)

bprosman

Golden Member

Een mogelijkheid van kopreiniging heb ik niet gevonden

Dat zit op de printer zelf. In het menu.

(het eerste is waarschijnlijker, maar daar kom je pas achter als je een nieuw setje patronen aanschaft)

Vraag is of je dat wil, voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe printer

[Bericht gewijzigd door bprosman op 28 juni 2020 12:12:25 (48%)

Sine

Moderator

Of je dat wil is zeker de vraag.

Maar een nieuwe inkjet is ook niet altijd de oplossing, de patronen die in een nieuwe printer zitten zijn (op z'n best) half vol.
Dieven ...

Shiptronic

Overleden

En die drogen net zo snel weer uit, ik kreeg ze meestal open door idd. de koppen op een natte tissue te leggen, en flink te laten weken. de eerste print kan wat waterig zijn in het begin, a een paar test prints is het meestal weer goed.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 28 juni 2020 13:44:51 (27%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

de patronen die in een nieuwe printer zitten zijn (op z'n best) half vol.

Tja,

De inkt is waar ze 't meeste op verdienen. De prijs van 'merk'inkt is hoger als de zilverprijs... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ze zeggen niet voor niks vloeibaar goud...
Je kan die kop laten weken, als dat niet helpt wordt het gewoon een nieuwe kopen vrees ik.
Er zijn al printers voor rond 30 euro verkrijgbaar, maar ja wat heb je daar aan...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 28 juni 2020 13:58:13 schreef Arco:
[...]
Tja,
De prijs van 'merk'inkt is hoger als de zilverprijs... ;)

En hoger als de goudprijs. En never nooit een inkjet kopen, de slechtste die er zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

//Oftopic , zit voor mijn ouders (bij wie dit meerdere malen voorgekomen is) ook te denken aan een Z/W of goedkoop kleurenlasertje.
Mocht er iemand suggesties hebben.

RAAF12

Golden Member

Op 28 juni 2020 12:05:26 schreef bprosman:
[...]
Dat zit op de printer zelf. In het menu.

[...]
Vraag is of je dat wil, voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe printer

Envy serie heeft een HP CDROM of HP print/scan software om te downloaden op de HP site.

Schoonmaken van de koppen kan via het extra menu op het apparaat zelf maar ook op de computer.

Overigens werkt printen via de USB aansluiting een stuk vlotter dan via Wifi met een Envy4508.

HP drivers https://123.hp.com/nl/nl/devices/ENVY4500SERIES
https://support.hp.com/nl-nl/drivers/selfservice/HP-ENVY-4500-e-All-in…

Mensen,

Wel bedankt voor de suggesties. Inmiddels heb ik een probleemoplosser gevonden bij HP op https://support.hp.com/nl-nl/document/c03826597
die inderdaad meldt dat kopschonen een in de printer aanwezige routine is.

De betreffende 90+ dame heb ik gemaild, hopelijk komt ze er uit.

Dacht ik ook, kopen van nieuwe cartridge is weggegooid geld als het niet het probleem oplost, dan zou ze daarna een printer moeten kopen die hetzelfde type cartridges gebruikt.

Inkt extreem duur en printer extreem laag geprijsd, is op zichzelf wel een redelijk aantrekkelijke policy voor mensen die weinig printen en kopieren. Een pagina printen per week om de zaak tegen uitdrogen te behoeden is aan te bevelen dan, ingeval inkjet.

edit: raaf12, hij is inderdaad usb verbonden.

Allen wel bedankt voor de reacties.

Hensz

Golden Member

Op 28 juni 2020 19:43:31 schreef Dr Blan:
Een pagina printen per week om de zaak tegen uitdrogen te behoeden is aan te bevelen dan, ingeval inkjet.

Of je koopt een kleine kleurenlaser. Al verkrijgbaar vanaf 120 euro, daarna nooit geen last meer van uitgedroogde cartridges. Dingen starten ook nog eens sneller en printen sneller. Maar dat zal iemand van 90 niet héél erg interesseren, denk ik. :)

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Op 28 juni 2020 19:43:31 schreef Dr Blan:

Een pagina printen per week om de zaak tegen uitdrogen te behoeden is aan te bevelen dan, ingeval inkjet.

Ook dat is niet voldoende bij zomertemperaturen die binnenhuis ook flink stijgen tot (ver)boven de 25 °C.
Helaas ben ik een ervaringsdeskundige in dit geval :(

Bij mij komt er ook geen inkjet meer over de drempel, zelfs niet als ik hem gratis krijg.
(nou vooruit dan, dan print ik hem leeg)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 29 juni 2020 00:23:03 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Dat is dan ook weer genoeg tweakers materiaal op co ..

De opties zijn wel duidelijk denk ik, deze mag het archief in.

Dit topic is gesloten