Ik wil in mijn meterkast de oude stoppenkast vervangen door een moderne groepenkast. Ik weet alleen de moderne regels niet. De Nen1010 die ik nog wel ergens heb liggen is maar anderhalve cm dik. Tegenwoordig is dat twee keer meer geworden geloof ik. Ik praat dus over de Nederlandse situatie
Ik heb dus de volgende vragen.
Ik wil allemaal alamats gebruiken met een maximale lekstroom van 30 mA. Is dat de gewone waarde tegenwoordig voor alle groepen? Vroeger waren twee typen gebruikelijk. Een voor een lagere lekstroom en 1 voor een hogere lekstroom. De lage lekstroom was voor gewone verlichtingsgroepen en de hoge lekstroom voor natte groepen zoals een wasmachine of tuin/buiten verlichting en de schuur.
Wat is hier nu de lekstroomwaarde volgens de moderne regels. Is dat dus die 30mA. Ik hoor dat sommige mensen er voor de (vaat)wasmachine 40mA of 50mA inzetten omdat die altijd een lekstroom schijnen te moeten hebben. Ik vind dat een beetje een raar verhaal. In dat geval is die wasmachine gewoon defect en moet hij gerepareerd worden denk ik dan. Die dertig miliampere was dacht ik ook gekozen omdat die stroom nog als redelijk veilig wordt gezien. 40 en 50 mA is dus volgens de regel niet veilig meer.
Ik begrijp dat voor een gewoon woonhuis een b-Karakteristiek gebruikelijk is. Geld dat voor alle soorten groepen. Kan een b karakteristiek ook de kompressormotor van de koelkast voeden zonder dat die alamat dan uitspringt bij het aanlopen.
Het zijn misschien stomme vragen maar ik wil alles gewoon volgens de moderne gangbare (nederlandse)regels aangesloten hebben.
Mijn huis heeft geen bijzondere apparatuur. Alleen een zonnesysteem van 3600Wp misschien. Dat krijgt een eigen alamatje van 16A 30mA B-Kar. Mijn inductie fornuis krijgt een 16A 30mA B-kar krachtstroom alamat. En mijn radioruimte krijgt voor de meet- en radio-apparatuur ook een eigen alamat van 30mA B-Kar.
Heel veel krijgt een eigen groep met een alamat van 16A 30mA B-Kar.
Ik heb nu 4 groepen met stoppen (D-patronen) van 16 A en geen aardlek. Mijn groepenkast stamt uit 1968 en doet het al die jaren eigenlijk prima.
Vraag me eigenlijk af of de nieuwe groepenkast het ook zo lang gaat doen.
Add: Kan een moderator die stomme typo uit de titel van deze posting halen. Welkle moet welke zijn.
Voor de duidelijkheid: elke groepenkast met 2 of meer afgaande zekeringen dient een lastscheider te hebben welke alle afgaande stroomketens ineens spaningsloos kan maken.
In het geval van een groepenkast met 1 zekering mag deze als lastscheider gezien worden, mits de specificaties van deze zekering hieraan voldoen.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De moderne regels zijn duidelijk........
Je meterkast moet voldoen aan de NEN1010 uitgave 1973 (het oranje boekje)
Een meterkast vervangen betekend GEEN renovatie, je mag de oude norm gewoon nog hanteren.
Of het verstandig en veilig is, nee.
Een aardlekautomaat B-16/30 mA volstaat prima.
Bij de invoering van de aardlek sprak men nog over natte groepen die mocht je met een 500 mA aardlek beveiligen. Toen waren de isolatiemethoden en materialen nog niet zo goed als heden ten dage.
Alle normale apparatuur in een woonhuis moet kunnen functioneren met een 30 mA aardlek.
Alle andere waarden, vergeet dat, mag ook niet meer volgens de huidige norm NEN1010.
Denk aan je kookgelegenheid, heb je 3 fase dan een 3 fase aansluiting maken.
Heb je 1 fase, dan een speciale kookgroep.
Denk ook aan je aarding? Je huidige aardverspreidingsweerstand zou lager dan 1,6 Ohm moeten zijn, na vervanging van je meterkast waarschijnlijk 160 Ohm, maar laat deze voor de zekerheid kontroleren.
Denk ook aan de aanvullende potentiaalvereffening (“aarding”) van je water en gasleiding etc.
Of de nieuwe verdeelkast ook weer 50 jaar mee zal gaan zullen wij geen van beide meer mee zullen maken.......
Hou er ook rekening mee dat je nu bij plaatsing van 30 mA aardleks je ineens fouten in je installatie kunt tegenkomen die er al jaren zitten. Al meermaals meegemaakt dat er een isolatiefout in de Nul zat. Dat kom je pas tegen nadat je een 30 mA aardlek geplaatst hebt. Wil je dat voor zijn, doe dan een isolatieweerstandsmeting op je gehele installatie, voor je begint.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 15 juli 2022 09:03:38 (13%)]
EricP
mét CE
Afgezien van wat een norm er van vindt...
'Teveel' achter een ALS wordt een steeds groter probleem. De gemiddelde schakelende PSU heeft by design een kleine lekstroom. Aangezien trafo's steeds minder worden toegepast en er ook steeds meer wordt aangesloten... loopt je het risico dat de boel wel erg 'op scherp' staat.
Door het te verdelen verdeel je de lekstroom ook.
Je meterkast moet voldoen
En van welke wet moet dat dan??
Ohja... minstens zo belangrijk: koop behoorlijk spul. Blijf weg bij 'chint', 'emat' en soortgelijke meuk. Ik ben ook niet gecharmeerd van Schneider Domae, maar dat is niet zo erg als de eerder genoemde merken. De Acti9 is daarentegen prima spul (maar niet goedkoop). Uiteindelijk heb ik er een stapel Eaton in geschroefd.
Een 40 of 50mA ALS heb ik nog nooit gezien (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet bestaat...). 30, 300, 500mA zijn de gangbare maten. Waarbij de 30mA de enige is die volgens de huidige inzichten iets aan ellende kan voorkomen bij 'aanraking'. Die 30mA zal wel een afweging zijn tussen 'doet iets' en 'moet wel blijven werken', waarbij de spreiding van oudsher best groot was. Alamatjes zijn doorgaans 10mA. Blijkbaar is dat het maximum wat een groep achter een automaat 'mag' lekken.
Op 15 juli 2022 05:47:14 schreef mel:
Nu is het aan te bevelen om altijd een hoofdschakelaar te gebruiken, bij 3 fasen is dit zelfs verplicht.
Ook bij 1 fase is dat tegenwoordig verplicht. Is een voorschrift van de brandweer. Die willen met 1 haal alles spanningsloos kunnen maken. Maar verplicht of niet, het is altijd handig.
EricP
mét CE
Ook bij 1 fase is dat tegenwoordig verplicht. Is een voorschrift van de brandweer. Die willen met 1 haal alles spanningsloos kunnen maken. Maar verplicht of niet, het is altijd handig.
Afgezien van wat ze kunnen verplichten in mijn eigen huis... Een ALS met slechts 4 automaatjes erachter voldoet ook aan die beschrijving (3- of 1-fase). En toch is het geen hoofdschakelaar.
Ok, dan zat ik dus wel goed met mijn bedachte configuratie.
Een hoofdschakelaar uiteraard. Dat heb ik nu niet en ik vind het een partij onhandig.
12 keer een aardlek automaat van 16 Ampere, 30 mA met een B-karakteristiek. Daar zitten dan zonnepanelen, (vaat) wasmachines, electrische vloerverwarming en de verlichtings-groepen op. Elk ding heeft een eigen aardlekautomaat.
1 keer een krachtstroom groep 3p+N met aardlek automaat van 30 mA en 16 Ampere , B-karakteristiek voor de inductie kookplaat.
Uiteraard krijgen alle machines een aardleiding. Veel stopcontacten in de woonkamer enzo hebben geen aarding. Alle apparatuur echter wel. het is me nu even te veel werk om naar alle stopcontacten een aarde draad bij te trekken. En dan voornamelijk omdat de gaten in de muur te klein zijn om geaarde inbouw stopcontacten te plaatsen. De gaten groter maken moet bij mij met een diamantboor. Dat het wel weer lastig maakt.
In de groepenkast zit dan meer dan genoeg om bijvoorbeeld (krachtstroom) groepen bij te plaatsen. Dit in het geval ik in de toekomst aan nog meer zonnepanelen, een warmtepomp of autolaadpaal ga.
Alamatjes zijn doorgaans 10mA. Blijkbaar is dat het maximum wat een groep achter een automaat 'mag' lekken.
Deze begrijp ik niet. Wanneer en achter wat voor soort groep zou je dit willen plaatsen? Met een alamat wordt toch een combi van een Aardlek schakelaar en een automatische zekering bedoeld? Of te wel een AardLek Automaat
Voor het schakelmateriaal wil ik hager kiezen. Dat schijnt redelijk te zijn. Ik ben helaas niet in het bezit van een megger of milliohm meter. Ik kan dus niet van te voren meten of ik last heb van slechte isolatie. Ik hed rode groene en grijze bedrading die er niet slecht uitziet. En alles is aan elkaar geknoopt met ouderwets vakkundig geplaatste draailasdoppen die evenmin tekenen van verval tonen. Ik heb 1 keer een probleem gehad met een lasdop. Maar dat was een later bijgeknutselde grijze steeklasdop die het wat warm gekregen had. De vroeger verplichte aardingen zoals die aan de CV de gas en waterleidingen en de wapening in de badkamervloer zijn gewoon aanwezig en intact.
Ik weet niet of de nen1010 daar nog anders in is geworden. Ik weet wel dat vroeger in het geheel geen stopcontacten in de badkamer geplaatst mochten worden en dat ze nu iets bedacht hebben met zone's en er nu wel iets mag. Maar dat in nu helemaal geen isue. Het in bedrijf nemen wordt wel spannend uiteraard. Misschien springen alle aardlek's wel omdat er toch ergens een fout in zit. Gelukkig heeft alles zijn eigen aardlek automaat en kun je dan makkelijker vinden waar een eventuele fout zit.
EricP
mét CE
Deze begrijp ik niet. Wanneer en achter wat voor soort groep zou je dit willen plaatsen? Met een alamat wordt toch een combi van een Aardlek schakelaar en een automatische zekering bedoeld? Of te wel een AardLek Automaat
De laatste conclusie is correct. Maar wat je bedoelt met 'achter een groep plaatsen'??
Het zal wel misbruik van terminologie zijn. Een groep is een aantal gebruikers (vandaar: groep) die je op een zekering aan sluit. En ja, een groep met 1 elementen bestaat.
Wat bedoel je met 'achter een groep aansluiten'? De groep zijn de gebruikers (waarbij een WCD dan ook maar een gebruiker is). Daarachter zit niks meer...
Ohja... de zekeringkast wordt ook vaak (volkomen onterecht) 'groepenkast' genoemd. Maar dat maakt het zoekplaatje niet makkelijker...
Houd in de gaten dat 4 alamatjes over het algemeen duurder zijn dan 4 zekeringen met een ALS. Daarnaast nemen 4 zekeringen met een ALS 6 posities in in de zekeringkast. 4 alamatjes 8. Je zou dus een grotere kast nodig hebben.
Hager is in mijn ervaring een prima merk. Ik denk dat ik toen vooral om financiële redenen bij Eaton uitgekomen ben.
Gelukkig heeft alles zijn eigen aardlek automaat en kun je dan makkelijker vinden waar een eventuele fout zit.
Dat is bij een harde fout natuurlijk net zo makkelijk met 1 ALS en 4 automaten erachter. Het wordt iets spannender bij 2 groepen die bijvoorbeeld elk 20mA lekken. Elk voor zich laat niks trippen. Maar samen wel (als rekenvoorbeeld hoor).
Overigens heb ik ook zo'n stapel stenen waar vooral veel groen, rood en grijs in zit (zat). Helaas relatief weinig grijs - daar deed men in die tijd niet zoveel aan. Aangezien ik die aarde toch best vaak graag wil hebben... trek ik bij elke ruimte die ik opknap alles er gelijk maar nieuw in. En nu met aarde. Ja, dat kost een paar dozen draad. Maar om nou gemixed 'oud' en 'nieuw' te gaan doen? En dan nog ergens een rol of wat grijs te gaan vinden... is ook weer zoiets.
benleentje
Golden Member
Ik wil allemaal alamats gebruiken met een maximale lekstroom van 30 mA. Is dat de gewone waarde tegenwoordig voor alle groepen?
Dat is volgens de NEN1010 in NL het maximum. Lager mag dus wel.
Het is mij nog niet geheel duidelijk of dat je nu Aardlekschakelaars met daarachter automaten gaat gebruiken of dat je voor elke eindegroep een aardlekautomaat gaat gebruiken.
Als je Aardlekschakelaars gaat gebruiken dan moeten dat er minimaal 2 zijn. volgens de norm en anders kan je het beter ook doen. Als je bv een huis van 3 verdiepingen in links en recht op deelt dan is 1 als voor de linkerkant en de andere voor de rechterkant. Zo voorkom je dat als een als uitvalt je een hele huis of verdieping in het donker heb. Hoe je de verdeling precies maakt is niet zo belangrijk ik denk dat je het idee wel begrijpt.
Op 15 juli 2022 18:13:48 schreef Ex-fietser:
Veel stopcontacten in de woonkamer enzo hebben geen aarding. Alle apparatuur echter wel. het is me nu even te veel werk om naar alle stopcontacten een aarde draad bij te trekken. En dan voornamelijk omdat de gaten in de muur te klein zijn om geaarde inbouw stopcontacten te plaatsen. De gaten groter maken moet bij mij met een diamantboor. Dat het wel weer lastig maakt.
Indertijd heb ik wel de moeite genomen om in mijn woning alle wcd's inbouw met aarde te maken. Geen diamantboor gebruikt maar met de boorhamer een krans van gaatjes ronde de aanwezige opbouwdoos gemaakt. Doos er uit, nog wat steen weghakken en dan de inbouwdoos er in en met stucgips de zaak afsmeren. Bij een kennis die graag alles inbouw wilde heb ik hetzelfde gedaan.
Jij hebt waarschijnlijk betonnen muren, maar ook dan is het te doen. Het is wel veel werk, maar voor een mooi resultaat moet je wat over hebben. En anders kun je altijd nog gewoon opbouw nemen, niemand verplicht je om er inbouw van te maken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 16 juli 2022 11:11:38 schreef Jinny:
[...]
Ehhh, nee.
Doorgaans is wat de betreffende frotter gebruikt..
Normaliter gebruik je een 30mA alamat.
10mA alamatjes worden in -mijn- omgeving zelden gebruikt..
die zijn idd vrij zeldzaam. ik ben er tegengekomen in de horeca, elke warmtelamp had daar een eigen stekkerschakelaar wat tevens een aardlekautomaatje was, 10mA 16A. die dingen waren zo vaak geschakeld dat de contacten helemaal op waren.. heb er ook nog 1 liggen uit een kleuren copier, nog een oude met olie fixing waar ook een 10mA aardlekje inzat.
Als je de groepenkast vervangt, kan je ook een verdeling maken over de aardlekschakelaars. Minimaal twee (eis NEN1010), verdeelt over de twee oude eindgroepen. Meestal is in een woning de eindgroepen verdeelt in voorzijde/achterkant, of links/rechts of boven/onder.
Als je de mogelijkheid hebt om het te herindelen, is voorzijde/achterkant of links/rechts de beste optie. Valt er een ALS uit, dan zit je niet gelijk in het donker.
Hoe weet je nu wat jou indeling is? Zet alle lampen in alle kamers, schuur, buiten- en tuinverlichting aan. Zet dan de eerste groep uit en noteer welke kamers in het donker zitten. Met een (nacht)lampje loop je de wcd's in de kamers na, en de aanliggende kamers. Soms zijn de tegenover elkaar liggende wcd's doorgelusd.
Als je alles genoteerd hebt, zet je groep één weer aan en schakel je groep twee uit, etc.
Wasmachine, wasdroger, kookplaat of oven zitten, afhankelijk van het bouwjaar van je woning, op een aparte groep.
Als je elektra in de tuin hebt, is dit het moment om deze op een aparte Alamat te plaatsen. Mocht daar een storing (lekstroom) voorkomen, dan schakelt de Alamat uit, en niet je halve huis.
Heb je veel ict spul in de meterkast (modem, router, wifi etc) zet deze dan ook op een aparte Alamat, samen met een lampje voor de verlichting van de meterkast.
Aardlekschakelaars zijn bedoeld voor direct toegankelijke wandcontactdozen voor algemeen gebruik tot 32A om "verplaatsbare" apparaten er op aan te sluiten. Dat verplaatsbaar is een rekbaar begrip, immers een stofzuiger of strijkbout is duidelijk, maar een wasmachine, zie zet je neer en gaat er weer weg als die niet meer functioneert. Maar zit wel op een wcd voor algemeen verbruik, dus achter een ALS.
Een inductiekookplaat is geen verplaatsbaar apparaat, zit aangesloten in een keukenkastje op een Perilex contactdoos en hoeft dus niet achter een ALS.
Voor de keuken zou ik een aparte distributiegroep maken, met Alamats voor de vaatwasser, kokend water apparaat, boiler magnetron etc. Daar kan dan ook de inductiekookplaat op. Eén kabel naar de groepenkast en afzekeren met een C20A automaat. Gebruik een 3G4 kabel naar de keuken (een-fase) of een 5G2,5 bij drie-fasen. In de NEN1010 wordt aanbevolen alle apparaten die meer dan 2.000 W verbruiken op een aparte groep te zetten. Is geen moeten, maar de ervaring leert dat dit een schot voor de boeg is. Bij een volgende wijziging op de NEN1010 zou dat zomaar verplicht kunnen worden.
Nog een voordeel van een keukendistributiegroep is dat je ALS maar max 40A kan verdragen, ontziet wordt (of je moet 63A exemplaren gebruiken, maar die zijn navenant duurder).
Je omvormer levert 3600W. Die zou ik (wordt ook aanbevolen door de NEN1010), op een Installatieautomaat (IA) van B20 A aansluiten. Waarom? Groepenkasten zijn ontworpen voor een tijdelijk gebruik van 60%, d.w.z. uurtje strijken, elektrisch koken etc. De IA krijgt even een piekvermogen te verwerken en kan dan weer afkoelen. Bij zonnepanelen is dat niet zo daar werkt een IA zich te pletter. Dat kan in de zomer zo maar 12 uur zijn, voordat die afkoelt. Zet deze IA dan ook niet tegen andere IA's aan (die worden ook warm). IA schakelen eerder uit als de temperatuur oploopt. Nog beter is deze in een apart kastje naast de groepenkast te plaatsen, maar fraaier is dat niet.
Ik spreek bewust over een IA en niet over een Alamat bij de PV-installatie.
De omvormer zit vast aan de muur gemonteerd, is dus niet verplaatsbaar en ook nog eens met een kabel vast aangesloten. Moderne omvormers bevatten een reeks aan beveiligingen voordat ze energie aan het net leveren. Er zit een aardlekschakelaar type B in, die dc-lekstromen detecteert. Boven de 6mA dc-lekstroom schakelt deze omvormer uit en geeft een foutmelding.
Vindt je het persoonlijk noodzakelijk om toch een Alamat te gebruiken, kies dan een die voorgescheven is. Meestal 100mA voor kleine (eenfase) installatie en 300mA voor de > 3,6kW en driefasen gebeuren.
Gebruik soepel 6mm2 draad met adereindhulzen in de groepenkast en draai de schroeven met het juiste moment aan. Als je de schroeven te vast draait, plet je het koper en verliest dan zijn flexibiliteit.
Als laatste tip:
Houdt ruimte naast je hoofdschakelaar voor een toekomstige load-sensor voor je laadpaal.
mvdk
Golden Member
@keebrev: welk beveiligingsmiddel spreekt er volgens u aan bij een aardsluiting in het toestel wat op die Perilex zit aangesloten?
U heeft gelijk indien er "vreemd geleidende delen", zoals tegenwoordig inductiekookplaten met afzuigunit, zijn. Deze horen achter een Alamat/ALS. Voor een inductiekookplaat bestaande uit een glazen plaat is er geen risico op aanrakingsgevaar bij een aardingsfout. De installatieautomaat zal in dat geval aanspreken, bij een voldoende lage Ra (< 2,8 Ohm).
mvdk
Golden Member
De installatieautomaat zal in dat geval aanspreken, bij een voldoende lage Ra (< 2,8 Ohm)
Dat is nou juist het vage in het hele verhaal, Toeternietoe informeert daarnaar in z'n post die ik hier gedeeltelijk kwoot:
Op 15 juli 2022 08:59:25 schreef Toeternietoe:
(...)
Denk ook aan je aarding? Je huidige aardverspreidingsweerstand zou lager dan 1,6 Ohm moeten zijn, na vervanging van je meterkast waarschijnlijk 160 Ohm, (...)
En als die aarding aan de 160ohm zit, in ieder geval boven die 2,8, kun je maar beter alles achter aardleks hebben.
Ik ging er vroeger altijd maar vanuit dat iedereen een zodanige aarding heeft dat zelfs de hoofdpatroon er nog op tript. Nadat ik hier een tijdje terzake topics had gelezen, begon ik last te krijgen van kouwe rillingen.
Ook met de adviezen somtijds. Eerst weten hoe het met de aarding zit, dan pas besluiten apparaten of groepen buiten de aardleks te houden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 19 juli 2022 17:49:46 schreef mvdk:
[...]
Dat is nou juist het vage in het hele verhaal, Toeternietoe informeert daarnaar in z'n post die ik hier gedeeltelijk kwoot:
[...]
En als die aarding aan de 160ohm zit, in ieder geval boven die 2,8, kun je maar beter alles achter aardleks hebben.Ik ging er vroeger altijd maar vanuit dat iedereen een zodanige aarding heeft dat zelfs de hoofdpatroon er nog op tript. Nadat ik hier een tijdje terzake topics had gelezen, begon ik last te krijgen van kouwe rillingen.
Ook met de adviezen somtijds. Eerst weten hoe het met de aarding zit, dan pas besluiten apparaten of groepen buiten de aardleks te houden.
ik sprak een netbeheerder monteur, vroeg wat hun deden sinds ze geen aarde meer meeleveren. wat dan bij een installatie waar de voeding word verzwaard? hun hangen de aarde hard aan nul in de hoofdkast, ofwel maken een TN-CS stelsel. er zijn best plaatsen waar de aarding al ruk is, en niet verbetert na een verzwaring ook..
Shell Pernis is een grootindustrie, die valt volgens mij niet onder NEN1010 maar hebben hun eigen regels.
De NEN1010 is ontworpen om mens (en dier) te beschermen tegen elektrische schokken met (blijvende) letselschade. Daarbij wordt er van een basisbescherming uitgegaan (alle actieve delen dienen beschermd te zijn) en een foutbescherming, die er voor zorgt dat (een deel van) de voeding automatisch uitschakelt. Die kan bestaan uit een beschermende leiding naar aarde o.i.d.
Daarnaast is het verplicht gesteld om ALS toe te passen zoals boven vermeldt is.
Als de een niet werkt, moet de ander de beveiliging overnemen. Omdat niemand centen wil uitgeven aan het laten uitvoeren of zijn aardleiding in de grond nog aan de eisen voldoet (mijn ervaring: nog een kwart wel, de overige driekwart van de installaties niet), is de ALS de enige, met enige zekerheid, beveiliging. Met enige zekerheid? Jazeker, in de oertijd van de ALS stond op de ALS dat je deze ALS regelmatig op de testknop moet drukken om de werking van de ALS te waarborgen. Nu is "regelmatig" breed interpreteerbaar, eens in de tien jaar is ook regelmatig. Nu staat er eens in de maand op.
Beste lezer, eerlijk toegeven, wie doet dat? Ik ben ze nog niet tegen gekomen, mijzelf incluis. Mijn advies is dat tijdens de zomer/wintertijd wisseling te doen omdat je dan toch klokjes op tijd moet zetten.
Dus als je denkt, ik plaats alles achter een ALS/Alamat, en ik zit safe, kan dat nog eens vies tegenvallen.
N.b. Meterkasten verplaats/vernieuw je niet, hoogstens de verdeelkast, ook wel groepenkast genoemd. (ja, zout op de slak .
Volgens de huidige NEN1010:2020 mag je net zoveel groepen achter een ALS plaatsen als je zelf wil. Waar je wel rekening mee moet houden is de stroom die door de ALS gaat, meestal 40A, soms 63A. Dus zet je de inductiekookplaat (2x 16A, eenfase), de combimagnetron (nog eens 16A) en je waterkoker (10A) allemaal aan, want het is etenstijd, dan kan je ALS het knap benauwd krijgen. Zeker als de ALS tript. Dat is ook de reden dat je in een moderne keuken met toeters en bellen beter een distributiegroep in een (keuken)kastje kan plaatsen.
Op 19 juli 2022 19:28:30 schreef KlaasZ:
Shell Pernis is een grootindustrie, die valt volgens mij niet onder NEN1010 maar hebben hun eigen regels.
Op dat soort plekken gebruikt niemand de NEN1010. Niet bij procesbesturingen, en niet bij machinebesturingen.
Op 19 juli 2022 19:20:14 schreef benleentje:
[...]ALs je met de NORM de NEN1010 bedoelt dan is dat enkel hoe het minimaal zou moeten zijn. Dus als je ader diameter minimaal 2,5mm2 zou moeten zijn en je gebruikt 4mm2 dan is dat geen afwijking volgend de NEN1010.
Dat is zo natuurlijk, ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt.
Op 20 juli 2022 08:06:20 schreef keebrev:
Volgens de huidige NEN1010:2020 mag je net zoveel groepen achter een ALS plaatsen als je zelf wil. Waar je wel rekening mee moet houden is de stroom die door de ALS gaat,
Iemand die de huidige NEN1010 ter beschikking heeft, dit kom je hier zelden tegen. Het is één van de eerste malen dat ik hier lees dat er meer dan 4 groepen achter een ALS mogen. Dus hoef je de mensen niet nodeloos meer op kosten te jagen als je bijvoorbeeld een uitbreiding doet van 6 groepen: een situatie waarbij je vroeger volgens de NEN1010 2 ALS'en nodig had?
Op 20 juli 2022 08:06:20 schreef keebrev:
N.b. Meterkasten verplaats/vernieuw je niet, hoogstens de verdeelkast, ook wel groepenkast genoemd. (ja, zout op de slak.
In mijn vorige woning heb ik dat wel gedaan. Momumentenpand, meter en groepenkast zaten tegen de muur van de gang geschroefd. Daar een kast omheen bouwen zou de gang ontoelaatbaar versmallen. Daarom aan de andere kant een meterkast volgens de normen gebouwd en de aansluiting laten omzetten. Ik werkte toen zelf bij het energiebedrijf en de collega die de ombouw coördineerde heeft me gematst door het aan te merken als een sanering. Anders had het me 500 guldens gekost.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 20 juli 2022 13:57:24 schreef mvdk:
[...]
Maak je er toch een gordijntje voor?
de meterkast valt vaak nog wel mee, maar die antieke gietijzer hoofdkast groot als een kolenstoof niet
heb er een tijd geleden 1 gezien, men ging naar 3F. mag netbeheerder niks aan doen, te gevaarlijk onder spanning. buiten werd de kabel geknipt kwam een mof tussen stuk nieuwe kabel met nieuwe hoofdkast. spul was ook wel 85 jaar oud..
benleentje
Golden Member
Op 20 juli 2022 08:39:46 schreef GJ_:
[...]Op dat soort plekken gebruikt niemand de NEN1010. Niet bij procesbesturingen, en niet bij machinebesturingen.
Dat wist ik niet. Toch bij kabel berekeningen en gebruik denk ik vaak van wel maar dan alles 1 maar dikker.
Niet dat die tabellen zo heel bijzonder zijn dat is meer wiskunde en zorgen dat je aan de veilige kant zit.
Op 20 juli 2022 08:06:20 schreef keebrev:
De NEN1010 is ontworpen om mens (en dier) te beschermen tegen elektrische schokken met (blijvende) letselschade.
Daarnaast is het verplicht gesteld om ALS toe te passen zoals boven vermeldt is.
Dat is wel de gedachte achter de norm maar de norm is geen wet en er is dus niets verplicht. Als je bv andere maatregelen getroffen hebt om schokken te voorkomen volgens een andere norm mag dat ook. Of dat handig is ivm verzekeringen ed is een ander verhaal. Maar een norm is dus geen wet.
[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 20 juli 2022 21:16:38 (11%)]
Op 20 juli 2022 21:14:41 schreef benleentje:
[...]Dat is wel de gedachte achter de norm maar de norm is geen wet en er is dus niets verplicht. Als je bv andere maatregelen getroffen hebt om schokken te voorkomen volgens een andere norm mag dat ook. Of dat handig is ivm verzekeringen ed is een ander verhaal. Maar een norm is dus geen wet.
Inderdaad, geen wet. Maar in het bouwbesluit wordt wel naar de NEN-normen verwezen. En het bouwbesluit heeft een wettelijke status.
Op 20 juli 2022 09:03:04 schreef Robbe de Smet:
Iemand die de huidige NEN1010 ter beschikking heeft, dit kom je hier zelden tegen. Het is één van de eerste malen dat ik hier lees dat er meer dan 4 groepen achter een ALS mogen. Dus hoef je de mensen niet nodeloos meer op kosten te jagen als je bijvoorbeeld een uitbreiding doet van 6 groepen: een situatie waarbij je vroeger volgens de NEN1010 2 ALS'en nodig had?
Gewoon op internet te vinden: webinar van de wijzigingen op de NEN1010
Ga er uitgerust voor zitten, in een razend tempo wordt in 1 1/2 uur tijd de belangrijkste wijzigingen doorgenomen. Ook Techniek Nederland heeft er een uitleg aan gewijd.
[...]
Ik ga mij er niet in verdiepen, de NEN1010 ken ik enkel van hier rond te hangen. Wel leuk dat jullie geen verplichtingen hebben . Volg je het AREI dan is het ook toegestaan meen ik te begrijpen.
Of gaat het nog verder en mogen jullie zomaar er op los wat in elkaar flansen?