Hallo.

Ik zou graag wat willen doen aan het stroom verbruik van onze waterbron.
Er staat nu een pomp te draaien. Van ongeveer 1.05 kw op 40hz
Terwijl er maar 1 of 2 liter per minuut door de watermeter gaat.
Wanneer onze dieren beginnen te drinken gaat dit al snel naar 50hz natuurlijk. Maar dat is vrij normaal.
ik heb een plaatje gemaakt van de situatie. hopelijk is het wat begrijpelijk.

Nu is de vraag. kan ik beter een kleine aan/uit pomp parallel zetten naast modulerende pomp?
Of toch een kleinere modulerende pomp parallel zetten.
En welke type pomp is hier het beste voor geschikt
Of is er mischien nog een andere oplossing?

Alvast bedankt

Waarom moet de waterdruk 2,5 Bar zijn? Of zitten de dieren hoog op de berg?
Loopt de pomp soepel en licht? Oftewel zijn alle lagers en afdichtingen picobello in orde?

Hoe hoog is de grondwaterstand? M.a.w. van welke diepte moet deze pomp het
water aanzuigen. Bij weinig zuigkracht veel vermogensverlies.
Ik denk dat deze pomp nogal wat 'slip' heeft om voldoende zuigkracht te genereren. Met toeren verlaging (bv.frequentieregelaar) zal de 'slip' alleen maar groter worden en de wateropbrengst lager. Deze centrifugaalpompen kunnen veel water verplaatsen als er niet te veel hoogteverschil is. Een plunjerpomp komt hier beter tot z'n recht om water aan te zuigen en kost veel minder energie, maar deze zijn weer duurder in aanschaf.

Op 11 december 2022 19:58:59 schreef Hajostrato:
Hoe hoog is de grondwaterstand? M.a.w. van welke diepte moet deze pomp het
water aanzuigen. Bij weinig zuigkracht veel vermogensverlies.
Ik denk dat deze pomp nogal wat 'slip' heeft om voldoende zuigkracht te genereren. Met toeren verlaging (bv.frequentieregelaar) zal de 'slip' alleen maar groter worden en de wateropbrengst lager. Deze centrifugaalpompen kunnen veel water verplaatsen als er niet te veel hoogteverschil is. Een plunjerpomp komt hier beter tot z'n recht om water aan te zuigen en kost veel minder energie, maar deze zijn weer duurder in aanschaf.

Hier heeft het syseem geen last van gezien het eerst door een ontijzeringsinstallatie gaat hoeft het water niet opgepompt te worden uit een put.

Op 11 december 2022 21:03:34 schreef henri62:
Dit is een vrij standaard hydrofoor opzetje. Een frequentieregelaar is eigenlijk niet nodig/practisch. Aftoeren heeft in deze geen enkel nut en werkt averechts.

Wat wel goed is dat je de FO als softstarter kunt gebruiken. Ik zou er een gewone aan/uit regeling van maken waarbij je de FO als softstarter gebruikt, scheelt enorm in klappen van de leidingen.

Bijvoorbeeld: < 2 Bar => Pomp aan, > 2.5 Bar => pomp uit.
Met de drukken kun je nog een beetje "spelen" om te kijken met welke druk je nog wegkomt. Lagere druk->minder energie.

Met een beetje geluk kun je dat in de FO zelf regelen als het een wat luxer type is.

Wat type voor FO heb je?

dit lijkt mij een goed idee om te proberen. de fo is een altivar 18. Is dat te realiseren met de omvormer?

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 11 december 2022 23:05:27 schreef OXO:
Een hydrofoor van een paar honderd liter erbij lost dit op

Niet echt. De FO is nu waarschijnlijk als PID regelaar geconfigureerd en dat werkt niet ongeacht de grootte van het buffervat.

@Hunebedbouwer Ik begrijp even niet wat dat ermee te maken heeft. Als je al een wateraansluiting hebt ga je geen hydrofoor erbij zetten natuurlijk. :(

De altivar 18 heeft volgens mij geen wat geanvanceerdere mogelijkheden om dit zonder externe onderdelen voor elkaar te krijgen.

Dan zul je een schakelingetje moeten maken waar je de druk vergelijkt met een referentie (zodat je rond de 2.5 Bar uitkomt) en een beetje hysterese en dan die uitgang aansluiten op het 'run' signaal van de drive.

Of iets kopen wat dit direct voor je doet: Een simpele mechanische pressostaat is ook prima. Doet precies wat je wilt, knoop het contact aan het run signaal en de signaal voeding op de drive. (En je houd de druksensor over)

Een andere "beun" oplossing zou kunnen zijn om de sensor input via het RUN relais en een weerstandje (naar GND) te leggen zodat je een positieve feedback hebt gemaakt. Dan wat prullen met de P waarde van de PID regelaar en een of dead-zone toerental of zo zodat je uiteindelijk een aan-uit gedrag krijgt. Blijft natuurlijk een knoei oplossing.

Andere optie: Klein plc-tje of logotje met analoge input.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 december 2022 17:38:58 schreef henkie119:
Er staat nu een pomp te draaien. Van ongeveer 1.05 kw op 40hz

Maar hoeveeel vermogen trekt ie?

Als je je 1 liter per minuut voorstelt als een 1 dm kubus. Die snij je in 100 frietjes van 1x1x10cm. Die leg je achter mekaar: 10 meter lang. Dat gaat er per minuut doorheen. Dus 16cm per seconde.

Bij 2.5bar levert dat een kracht op van 25N. Dit zou dus 25*.16 = 4.2W nodig hebben.

De verliezen in de omvormer en motor zullen een veelvoud daarvan zijn. Ik dacht: Als ik nu al op 400W uitkom en jij rapporteert 425W dan kunnen we zeggen: Dat valt niet meer te verbeteren. Of ik heb een rekenfout gemaakt.

Je zou dan inderdaad een pompje kunnen nemen die subtiel meer dan het basis verbruik kan leveren. Een 10W of 20W pompje zou in theorie genoeg moeten kunnen zijn. De regeling van de grote pomp laat je dan gewoon aanstaan, maar die gaat dan tot nul regelen. De verliezen in de (niet actieve) FO en regel elektronica blijf je houden, maar de grote pomp gaat meestal stilstaan.

Van hoe diep wordt het aangezogen? Dat speelt ook nog mee.

mvdk

Golden Member

Google maar eens op DAB Esybox.

Vooral heel duur...

Edit1:
Ja, sorry hoor. Ik zou gewoon leidingwater gebruiken als dit beschikbaar is.
Daarvan is de kwaliteit de laatste jaren stukken beter dan vroeger, (nauwelijks chloor, tenminste waar ik woon)
Maar goed, beter is het om een boorgatpomp te gebruiken.
Die koop je al vanaf rond €80. Besturing elektronics is er al.

Edit2:
Deze boorgatpomp van 80euro, 300Watt, doet 70 kuub een dag.
https://www.banggood.com/nl/12V-or-24V-Deep-Well-Pump-Peak-300W-3m3-or…

Edit3:
Dat nederlands is wel humor...

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 12 december 2022 09:18:27 schreef henkie119:
Maar denk je niet. Dat de boel dan gaat pendelen wanneer je bijv snacht 1 liter per minuut vraagt. Als je dat niet zo willen heb je een behoorlijk buffervat nodig namelijk.

Valt reuze mee, pendelen gaat die altijd. Maar dan af en toe als je bijna geen verbruik hebt.

Ik heb ergens bij iemand een vaatje staan van pak em beet 200 liter en dat werkt in exact dezelfde opstelling prima.
Vroeger zat er een simpele pressostaat op (3 fase). Maar die fikte er na 10 maanden gewoon uit door de startstroom en vonkvorming van de contacten.
Toen was ik het beu toen die de 2-de keer eruit fikte en heb er een simpele 2.2 kW softstarter tussen gezet en een analoge sensor erop, aangesloten op de PLC die er toch al zat en je hoort de pomp niet eens meer starten. Met een de oude pressostaat gaf die altijd een behoorlijke klap bij aanlopen.

De druk hoeft helemaal niet zo constant te zijn. Nergens voor nodig. Bij een verbruik van 1 liter/minuut kun je (zonder lekken) het vat wel 1/4 leegtrekken of zo en een klein uur overbruggen zonder dat de pomp loopt.

Het totaal verbruik zal gemiddeld uitkomen op het hydraulisch vermogen = (druk * flow * constante)
Dan nog eens delen door het rendement pomp en redement motor. Daar kom je never nooit onderuit, dat is een physiek gegeven.

Het rendement van een centrifugaalpomp zal ergens tussen 60-75% liggen, motor rendement iets van 85% of zo.

Op 12 december 2022 11:14:13 schreef rew:
[...]Maar hoeveeel vermogen trekt ie?

De verliezen in de omvormer en motor zullen een veelvoud daarvan zijn. Ik dacht: Als ik nu al op 400W uitkom en jij rapporteert 425W dan kunnen we zeggen: Dat valt niet meer te verbeteren. Of ik heb een rekenfout gemaakt.

Het vermogen heb ik niet gemeten. Dat ga ik nog even doen.
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan. Dat als je bijv een pomp van 1000watt op 40Hz laat draaien dat het dan 800 watt verbruikt. Maar dat is dus niet zo begrijp ik?

Op 12 december 2022 16:02:13 schreef henri62:
[...]

Het rendement van een centrifugaalpomp zal ergens tussen 60-75% liggen, motor rendement iets van 85% of zo.

Wat ik ook nog bedenken kon. Nu ik weet dat er een terugloop beveiliging bestaat.
Stel ik sluit een terugloop beveiliging aan tussen de waterleiding van het WMD. En de waterleidingen van de bronpomp. En ik laat uit het reguliere waterleiding 1 tot 2 liter per minuut stromen. Daar zit een druk achter mischien van 2,5 bar. En dan stel ik het bron systeem af rond 1.8 bar. in combinatie met het buffer vat van 150 liter die nu al tussen het systeem zit. dan kunnen de kleine volume uit het buffervat en uit het waterleiding net. en wanneer het nodig is springt de bron bij op piek momenten. Ook zal de bronpomp uit gaan. Gezien de druk van het waternet hoger is. en zo heb ik geen extra pomp nodig of stroom of draaiende slijtdelen. En 1 liter per minuut uit het waternet is maximaal 1.4 kuub per dag. Dat is nog wel te overzien.

ik hoop dat mijn verhaal duidelijk te volgen is. typen is niet mijn sterkste kant.

Hoe denk je van dit idee/plan

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het rendement van je motor gaat vooruit als je een F.O. gebruikt, vooral bij gedeelde last of toerental.
Maar met de motor ben je er nog niet, de motor drijft een centrifugaalpomp aan.
Het rendement van een centrifugaalpomp wordt slechter naarmate het toerental lager wordt.
Ga er maar vanuit dat (afhankelijk van de omstandigheden) je pomprendement 0% wordt bij ca 25 Hz.
Jij denkt aan de ene kant energie te besparen met je F.O. maar aan de andere kant gooi je het met bakken weg.

Het energietechnische is het beste als je een pomp hebt die net voldoende capaciteit heeft.
Heb je wisselende capaciteiten dan moet je een buffer maken, zodat de pomp of stil staat of op zijn nominale toerental draait.
Met een F.O. erbij voor zo’n kleine motor heeft weinig nut.

Buffer kun je maken met een hoog geplaatste voorraadvat, zodat je een statische druk houd op het water, of met een expansievat.

Je ontwerp is al helemaal fout, een te grote pomp kiezen en die op een gedeelde capaciteit te laten werken.
Komt voor mij over als een autobus kopen en dan nooit meer dan met 5 te vervoeren. Dan kun je veel goedkoper een normale auto gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 13 december 2022 07:37:27 (12%)]

Op 13 december 2022 07:34:43 schreef Toeternietoe:
Het rendement van je motor gaat vooruit als je een F.O. gebruikt, vooral bij gedeelde last of toerental.
Maar met de motor ben je er nog niet, de motor drijft een centrifugaalpomp aan.
Het rendement van een centrifugaalpomp wordt slechter naarmate het toerental lager wordt.
Ga er maar vanuit dat (afhankelijk van de omstandigheden) je pomprendement 0% wordt bij ca 25 Hz.
Jij denkt aan de ene kant energie te besparen met je F.O. maar aan de andere kant gooi je het met bakken weg.

Het energietechnische is het beste als je een pomp hebt die net voldoende capaciteit heeft.
Heb je wisselende capaciteiten dan moet je een buffer maken, zodat de pomp of stil staat of op zijn nominale toerental draait.
Met een F.O. erbij voor zo’n kleine motor heeft weinig nut.

Buffer kun je maken met een hoog geplaatste voorraadvat, zodat je een statische druk houd op het water, of met een expansievat.

Je ontwerp is al helemaal fout, een te grote pomp kiezen en die op een gedeelde capaciteit te laten werken.
Komt voor mij over als een autobus kopen en dan nooit meer dan met 5 te vervoeren. Dan kun je veel goedkoper een normale auto gebruiken.

Ik waardeer je antwoord toeternietoe. Maar dit systeem heb ik niet aangelegd he. Dit heeft het bedrijf gedaan die ontijzerings installaties verzorgd. Dus die fo is niet mijn keus geweest. En daarom ga ik het veranderen

Die FO is natuurlijk prima als softstart

Maar dan nog, bij een continu verbruik weet ik nog niet of het zo'n slecht idee is.
Een pomp op 40Hz verbruikt (en levert) VEEL minder dan een pomp op 50Hz

De TS denkt dat hij veel stroom kwijt is aan de pomp zonder dat gemeten te hebben.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 13 december 2022 10:27:02 (18%)]

EricP

mét CE

Een hydrofoor achtig iets zou prima zijn voor 'de nacht'. Maar met 25 kuub per etmaal... En dan in 'de nacht' niet veel... Betekent 'overdag' al snel zeg 2 kuub per uur. Da's toch al een wat steviger pomp en een bijbehorend drukvat. En ja, dan pendelt het ding. Nou en? (zolang het spul maar niet elke minuut schakelt).

Als je eens als vuistregel aanhoudt dan 25 kuub 25 euro is (dat gaat niet helemaal op, maar de orde-grote klopt wel). 25 euro stroom is - zelfs met de huidige prijzen - iets van 25-50kWh. Ofwel: als de pomp 24 uur per dag 1kW trekt, dan heb je een soort van 'break even'. Dat gaat natuurlijk fout op het feit dat je er een pomp met installatie voor het draaien die onderhoud nodig heeft, terwijl dat bij 'drinkwater' niet zo is.

Je zou eens kunnen kijken of je ergens een 'klein' Speck-je kunt krijgen. Die zou dan de nacht kunnen doen. En de 'dikke' pomp op een tijdklok voor 'de dag'. Of je een ROI redelijk is? Dat hangt met name van de stroomprijs en het verbruik bij 'weinig water' af.
Een PM15 zou zomaar 1.5 kuub per uur moeten kunnen doen. Voor 'de nacht' zou dat voldoende moeten zijn. Met een 100l vat en 1l per minuut, zal het ding 1 tot 2 keer per uur ff draaien.