Er zijn twee soorten smeltpatronen, de normale Gg, ook wel Flink (=Snel) genoemd en de Gl, van Langsam (=Traag). Op die laatste, de Gl staat vaak een slakje op i.p.v. Gl.
Van de Gg patronen is de smeltdraad van zilver (smelttemperatuur iets van 920°C, die van de Gl patronen bestaat uit een vertind koperdraadje wat bij ca.280°C doorsmelt. (getallen uit m'n hoofd, pin me er niet op vast).
Normaal gesproken zijn de trage patronen bedoeld om inschakelpieken te beveiligen (van bijv. motoren). Maar op den duur zien zowel de snelle als de trage patroon een constante hoge stroom als overbelasting, en smelten door.
Daarbij kan het zijn dat de patroonhouders ook niet meer helemaal jofel zijn, en slecht contact maken.
Allemaal mitsen en maren. Maar daar schiet je niets mee op. Ga met de netbeheerder in overleg, schets de situatie, vraag om een wijziging naar 3xC(of D)40A installatieautomaten. En blijf beleefd, het is immers alleen in jouw belang.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
stroom gaat er stevig overheen of zekeringhouder warmt vanzelf al op, check ook of je houders geen tekenen van oververhitting geven, draden die gesmolten zijn bijv. bij 3x 35A is minimaal 6mm2 tussen de meter en hoofdschakelaar nodig, met pv liefste 1 stap dikkere draad nemen..
Op 14 juni 2023 19:30:03 schreef Peter112:
Lees dit epistel eens door van Hager, er zitten leuke grafiekjes in.Ga er maar vanuit dat een zekering 35A elke dag een aantal uur met 35A belast wordt elke dag loeiheet wordt en sneller/trigger happy wordt.
Tegenwoordig hanteert men voor de beveiliging maximaal 80% belasten.
https://download.hager.com/Hager.nl/whitepapers/whitepaper_smeltveilig…
Ik ben bekend met de whitepaper. De uitschakelkarakteristiek biedt meer dan genoeg ruimte, dacht ik.
De 80% die men benoemd heb ik geïnterpreteerd als de eisen die gesteld moeten worden aan de zekeringhouder. Maar met alles wat ik hier tot nu toe geleerd heb, en uitgaande van 80% heb ik 43.75A zekeringen nodig om continue 35A te verzetten. Andersom gaat er continue maar 28A (35 *0.8) door de zekeringen die ik nu heb?
Stel dat Enexis bovenstaande ook zo ziet;
De techneut in mij accepteert dit zonder problemen. Maar de ondernemer vraagt zich dan af waarom dit niet in de voorwaarden terugkomt en 35A verkocht wordt als 35A maar niet 35A is.
Sterker nog, Keebrev geeft aan dat max 25kW teruggeleverd mag worden. (ik kan hier zo snel geen bron van vinden bij Enexis?) Dat is in mijn boekje toch echt 36.23A per fase.
stroom gaat er stevig overheen of zekeringhouder warmt vanzelf al op, check ook of je houders geen tekenen van oververhitting geven, draden die gesmolten zijn bijv. bij 3x 35A is minimaal 6mm2 tussen de meter en hoofdschakelaar nodig, met pv liefste 1 stap dikkere draad nemen..
Er zijn geen tekenen van gesmolten draden. Dat oververhitting een rol speelt heb ik nagenoeg geaccepteerd als probleemoorzaak.
Als je P1 alleen een totale waarde levert, heb je een 'domme' slimme meter, dsmr2.x bijv. Nieuwe(re) meters met bijv dsmr5 geven per fase en ook de spanning.
Ik heb een slimme, slimme meter. Zie bijlage. Verschil is +- 50 watt tussen fase 1 & 3 en komt zo op het oog overeen met het verschil in voltage tussen de fases.
Toen fase 1 het eergisteren begaf ging er 7.75kW doorheen, fase 2 had 7.76kW en fase 3 7.69kW
In mijn ervaring zijn metingen op basis van CT klemmen ongelofelijk traag. Ik zou er eerder een Eastron SDM630 tussen zetten.
Na de meter is "van jou". En daar zijn de draden meestal "open", dat je er bij kan (als je de kap verwijdert).
Als je (per fase) de draden daar met de stroomtang te grazen neemt, dan zijn de "meet het eens na" roeperts (waaronder ik) blij!
STEL dat er 2 of 3 draden onder 1 schroef zitten daar (verwacht het niet), liefst meten met de stroomtang om alle draden tegelijk.
Zodra ik de tang heb
Bijgevoegd zijn de eerste temperatuur metingen. De sensor zit bovenop de zekeringhouder geplakt.
Na volledig afgekoeld stabiliseert de temperatuur op 23 C en klimt gelijk met het vermogen omhoog.
Op dit moment is de temperatuur nog stijgende en zit het maximale vermogen weer op de 21kW grens (stond gisteren nog op max 20kW, maar ik dacht, dit lukt vast ook wel).