Vooropgesteld... Ik wil hier geen politiek verhaal van maken over wat welke politieke partij beter had moeten doen of whatever... Daar zijn veel andere klaagmuren voor.

Maar ik maakte me wat zorgen over de plannen om 3 euro verhoging op te leggen op aankopen bij de bekende shops in China.
Nu zal dat voor een broek van €12 of een portofoon van € 82,50 de pijn niet zijn.
Maar even een stripje weerstanden van €0,61 naar €3,61 is wel heftig. Zeker wanneer je ook nog een zakje hotmeltmoeren van €0,96 moet hebben, een 5 tal connectoren, dat ene type connector van €1,55 en een bundeltje jumperkabels voor een breadboard á €0,60.

Maw... Raakt dit onze hobby onevenredig hard?
Meer mensen naar de lokale E-boer jagen is ook geen optie omdat die ook al op een paar na landelijk verdampt zijn.

Iemand bekend met dit fenomeen en een mogelijke oplossing?
Ik zou een evenredig aan de prijs van het artikel zijnde tarief eerlijker vinden.
Er vanuitgaande dat het een noodzakelijk kwaad is waar we niet omheen zouden kunnen.

Die 3 euro is volgens mij een EU maatregel. Nederland wil daar nog 2 euro bij doen.
Maar er is nog een hoop onduidelijk. Het zou per orderregel zijn en ik las ook dat het per productgroep is. Beetje vaag.
Ik vroeg me al af hoe dat bij een bestelling van Mouser of Digikey zou gaan als dat per orderregel gaat. 8)7

Edit: Het gaat om alles wat van buiten de EU binnenkomt, niet alleen China.

[Bericht gewijzigd door rob040 op (11%)]

Nu zal dat voor een broek van €12 of een portofoon van € 82,50 de pijn niet zijn.

Ik hoop en denk dat het niet om elektronica gaat maat om kleding. Consumenten elektronica zou ook nog kunnen dat dat duurder word.

Vooral aan de over consumptie op belachelijk goedkope en zeer slechte kwaliteit kleding moet wel wat gaan gebeuren. Het is letterlijk gewoon wegwerp kleding wat een wasmachine niet overleeft.

Edit: Het gaat om alles wat van buiten de EU binnenkomt, niet alleen China.

Dan opent ali wel weer een paar opslaglocaties in de EU.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

In het nieuws hier op TV zeiden ze dat het enkel op producten zou zijn van ALI, TEMU and CHEIN, zeker niet op alles. Amazon heeft ook Chinese verkopers en daar zou het geen vat hebben zeiden ze, ook bij bol.com.

En in plaats van begin nieuwe jaar zou het uitgesteld worden tot maart volgend jaar. Dus ja afwachten, we horen het wel in het kort.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (24%)]

NOS Nieuws, vrijdag 12-12-2025, 18:12

Pakketjes van buiten de EU vanaf komende zomer 3 euro duurder

Pakketjes van buiten de EU worden volgend jaar minimaal 3 euro duurder. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vandaag besloten. Er komt een heffing van 3 euro per product of productgroep.

Voor een pakket met drie T-shirts en één koptelefoon wordt bijvoorbeeld een heffing van 6 euro gerekend. De heffing gaat gelden voor pakketjes ter waarde van maximaal 150 euro. Voor duurdere pakketten gelden al heffingen.

EU-landen doen dit om een dam op te werpen tegen de bestellingen bij webshops in vooral China. Demissionair staatssecretaris Heijnen van Fiscaliteit en Douane is er blij mee. "Het is een manier om de stroom pakketten van buiten Europa kleiner te maken."

Producten van buiten de EU voldoen niet altijd aan de Europese regels voor veiligheid en verantwoorde productie, stelt de Europese Commissie.

"De heffing is ook gunstig voor Europese en Nederlandse ondernemers", zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën. "Nu bestellen Europese consumenten in grote mate bij webshops van buiten de EU, omdat het zo goedkoop is."

Kosten bij de klant
Naast de importheffing van 3 euro werkt de EU aan nog een extra heffing, van 2 euro, voor dezelfde soort pakketjes van buiten de EU. Die tweede heffing is bedoeld is voor administratiekosten voor het werk van de douane en moet in november 2026 ingaan. De Nederlandse regering overweegt momenteel die administratiekosten van 2 euro al eerder zelf in te voeren.

"Als dat doorgaat, dan worden de Nederlandse en Europese extra kosten op elkaar gestapeld", bevestigt de woordvoerder. Dat zou betekenen dat het invoeren van een pakket uit bijvoorbeeld Canada minimaal 5 euro meer zal kosten dan nu. Drie verschillende producten in één pakket zou 15 euro aan invoerkosten betekenen.

Bij beide regelingen moet de leverancier de kosten betalen; vaak is dat een webshop. De verwachting is dat ze de toeslag zullen doorberekenen aan de klant.

De Europese invoerheffing wordt in juli volgend jaar van kracht. Het is nog niet duidelijk of ook de Nederlandse douaneheffing doorgaat.

"Wij zullen het vooral doen als Frankrijk en België dit ook doen, om te voorkomen dat alle pakketjes bij ons terechtkomen. Op korte termijn zien we dit niet gebeuren", zegt de woordvoerder.

Grote spelers zoals Ali, Temu enz. worden waarschijnlijk "Deemed importer" via platform (vaak i.c.m. EU-warehouse)

Hier neemt het platform juridisch de rol van importeur/verkoper op zich.

Kostenstructuur

• Eén BTW- en douanestroom
  • Sterk geautomatiseerde aangifte
  • Lagere transactiekosten per order
  • Minder fouten; minder correcties/boetes
  • Meer controle over last-mile en retouren

Kostenbeeld:

• Hoge vaste kosten
  • Lage variabele kosten per pakket

Conclusie:

• Laagste kosten per pakket bij schaal
  • Favoriet model voor mega-platforms
  • Sluit goed aan op nieuwe EU-wetgeving (platformaansprakelijkheid)

Op zondag 14 december 2025 22:04:43 schreef Fantomaz:
Maw... Raakt dit onze hobby onevenredig hard?
Meer mensen naar de lokale E-boer jagen is ook geen optie omdat die ook al op een paar na landelijk verdampt zijn.

En hoe komt dat, dat lokale E-boeren zowat landelijk verdampt zijn? Steeds meer (absurde) regels en steeds meer kosten en belastingen. Het wordt onbetaalbaar en dan word je als handelaar nog eens langs rechts voorbijgestoken door China.

Volgens mij zijn we gejost door de vele vrouwen of jongedames die tonnen kledij, schoenen daar bestellen en vervolgens terug sturen of weg gooien. De influencer kanalen staan vol met dergelijke rotzooi, en daar moeten wij nu voor boeten. Ikzelf heb daar nog nooit kledij of iets dergelijks besteld, enkel elektronica materiaal.

Het was al verschillende keren in het nieuws dat de pakken kledij en vervolgens het dumpen ervan een groot probleem werden. Vooral omdat het namaak is en ook puur synthetisch met allerlei giftige stoffen die erin verwerkt zitten. Sommige dragen het een keer en vervolgens dumpen en weer iets anders bestellen of terug sturen het kost toch allemaal niks.

Ik denk dat dat inderdaad nog een groter probleem is dan elektronisch afval dat maar 1 keer gebruikt wordt.

Het is in ieder geval een reden om die sjinezen maar links te laten liggen en het bij een betrouwbare,lees Europese, shop te bestellen..

Dat kan misschien als je tientallen of honderden euro's aan spullen per keer koopt, maar voor de kleingebruiker is dat onrealistisch.

Ik betaal inmiddels af en toe IN NEDERLAND 7,95 verzendkosten voor één pakketje. Vanuit de rest van europa is dat nog veel duurder.

Juist als je van meerdere soorten producten wat koopt (voorbeeld van mij: metalen schijven, glazen injectiespuitjes, niet-kritische halfgeleiders, ferrietmaterialen, lasergesneden bouwpakketje) zit je in europa makkelijk bij 3 verschillende winkels te kijken, en betaal je dus al meer dan 20 euro verzendkosten op een bestelwaarde van 40 euro.

Er is gewoon geen europees alternatief. Zelfs de grote winkels (Reichelt, Conrad, Farnell) hebben vaak niet wat ik zoek. Amazon heb ik tot nu toe weten te vermijden, want ik betaal Xi liever direct dan dat Bezos nog een deel afroomt.

De shit is ook dat als je het per productgroep (ik neem dan aan per douanecode, bijvoorbeeld 'Elektronische onderdelen', 'houten speelgoed' en 'medisch materiaal' ) gaat doen dat het enorm duur gaat worden. Ik kan zo 5 verschillende douanecodes in m'n winkelmandje hebben liggen.

5 euro per pakketje (zak) vind ik acceptabel, dan spaar ik ietsje langer de spullen op. Als het uit china komt zit er voor mij toch geen haast achter. Maar 3 euro per orderregel of douanecode, en het houdt al snel op. Ik weet niet zo goed wat ik dan moet gaan doen, want in europa kan ik de spullen gewoon amper/niet kopen.

Ja, Baco heeft wat aan Chinese modules, maar die rekenen ook gewoon 6,95 verzendkosten voor een module van 1 of 2 euro. Aan benzine ben ik 4 euro kwijt, en een rit van een goeie 40 minuten. Heb ik ook niet altijd zin in, ik koop daar regelmatig maar ik ga daar niet iedere maand heen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]

in belgie komt er ook 2€ bij.
https://www.hln.be/mijn-geld/alle-pakketjes-van-buiten-de-eu-worden-du…

volgens de voorbeelden:
eerst komt er een tax van 3€ per product
koop je 3 arduino's, dan betaal je 3€ extra.
maar ze werken ook aan een extra tax per besteld artikel, dus voor die arduinos komt er dan nog 6€ BOVENOP.

3 arduinos aan 1,5€/stuk kost je dan ineens 10,5€.

nog slechter als je verschillende besteld, bv 1 uno, 1 nano, en 1 ESP.
dan betaal je 3x 3€, en nog eens 3x 2€ is 13€ er bovenop.

vraag me wel af hoe ze het gaan doen, want dan moeten ze ELK pakje open doen, inspecteren, berekenen, weer inpakken en u laten betalen.
dan bestel ik voor de fun volgend jaar een hoop klein spul, 1 rondel, 1 schroefje, 1 busje, .... zodat ik voor 3€ een hele zak heb.
dan mogen zij alles inventariseren, ga ik niet akkoord met de kost en mogen ze het terugsturen naar china. ik heb er geen probleem mee om die paar euro dan te verliezen op ali.

als je een europese verkoper hebt, is dat idem hé. stel een lokale electronica boer besteld 100arduinos in china. die betaal 3€ voor het product en 100x 2€/artikel. komt er 103€ bovenop. lokaal kopen zal OOK DUURDER worden. en ze vragen nu al zoveel. een arduino van 1€ vragen ze hier al 15-20€ voor en moet je nog verzendkosten betalen

ik heb tijdje geleden van die veertjes besteld op radio shack
https://www.communica.co.za/cdn/shop/products/mx-805-954084_600x.jpg?v…
veertjes kosten $4,99. ik heb 20€ verzending betaald, nog eens 17€ administrative kost, nog eens invoerrechten en BTW. zat aan net geen 60€ toen. tja, hier kan je ze niet kopen, maar 60€ betalen om uit de USA te bestellen doe ik ook nietmeer

[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]

Goed. Ik heb nog nooit iets bij de Ali's gekocht. Ik mis wel de lokale winkels.
Al die Alikopers mogen niet meeklagen dat alle goede winkels verdwenen zijn. En dat geldt ook voor actionkopers.

Het is in ieder geval een reden om die sjinezen maar links te laten liggen en het bij een betrouwbare,lees Europese, shop te bestellen..

Die het nu ook al zelf bij de Sjinees haalt alleen de prijs een factor 10 verhoogt voordat het aan jou verkocht wordt...

Die 'euro per regel' is veelal nog wel te overzien. Maar er is ongetwijfeld een postduif die dat moet gaan afhandelen. En die wil daar vast meer voor hebben dan die paar euro.

Ik had laatst een wat spannende moer nodig: M8x1 en dan ook nog linkse draad, halve hoogte. Uiteraard nauwelijks te vinden of je moet er gelijk 500 kopen. De internetchinees had dat wel. Voor een whopping 30 cent. Ok, 1.70 verzendkosten. Soit. Dat ging dus fout bij de douane / postNL: of ik over 2 euro BTW wilde betalen (eh... hoezo? dat draagt die internetchinees toch al af??) en of ik daarvoor ook even 17 euro handling kosten wilde betalen (eh... nee). Nergens op gereageerd. Pakket is in het niks verdwenen. Ik heb 'm nog een keer besteld en die kwam wel gewoon aan.

Het gaat een probleem worden voor PCBtjes enzo - als er een heffing op staat en die moet afgehandeld worden. Die kleding: die gaat nu per container naar een EUSSR magazijn. Dat is dus 1 'regel' voor de douane. Kortom: de oorzaak van deze ellende, zoals CrossfireX zo mooi beschrijft wordt niet weg genomen. We zijn wel met z'n allen weer het bokje voor symptoombestrijding - waarbij het symptoom echt niet bestreden gaat worden.

En voor wat die platformen en hun importeurs mbt aansprakelijkheid: dat wordt een aparte plof-BV (of de lokale, daarvoor handige structuur) waar geen geld in zit. Loopt de aansprakelijkheid ergens uit de klauwen... nou, dan gaat de BV failliet. Van een kikker kun je tenslotte geen veren plukken.

betrouwbare,lees Europese, shop te bestellen...

Die moet je ook met een zaklantaarntje zoeken. Nou is het een wat kromme vergelijking (componenten moet je nou net weer ff niet bij de internetchinees halen...), maar de internet chinees is qua levertijden doorgaans betrouwbaarder dan RS of Farnell. Over het gedoe bij C..... hebben we het dan maar niet. Reichelt heeft me ook al meermaals laten zitten met 'op voorraad' en dan alsnog 3 weken (!) levertijd te hebben (weet je wat, annuleer de order maar... in de tijd dat jij er over nagedacht hebt of je me dit wilt gaan leveren, had de chinees het hier gehad voor minder dan de helft van de prijs).

Leuker kunnen we het niet maken. Wel duurder.

Op maandag 15 december 2025 07:36:37 schreef GJ_:
Goed. Ik heb nog nooit iets bij de Ali's gekocht. Ik mis wel de lokale winkels.
Al die Alikopers mogen niet meeklagen dat alle goede winkels verdwenen zijn. En dat geldt ook voor actionkopers.

Onzin, GJ.

Ali heeft dingen die mijn lokale electronicawinkel (Othec) nooit heeft gehad. Ik kwam daar regelmatig, maar voor standaardcomponenten die ik inmiddels al lang uit giften en via radiobeurzen heb gekocht.

De fysieke elektroboeren gingen al ten onder vóórdat Aliexpress op kwam.

Op zondag 14 december 2025 23:27:48 schreef McAwesome:
[...]

En hoe komt dat, dat lokale E-boeren zowat landelijk verdampt zijn? Steeds meer (absurde) regels en steeds meer kosten en belastingen. Het wordt onbetaalbaar en dan word je als handelaar nog eens langs rechts voorbijgestoken door China.

Het is niet alleen de Chinese webshop. Daar koop ik wat sowieso al uit China komt. Een NL of B webshop moet zijn ESP32/ESP8266 ook uit China halen of bij een groothandelaar die het voor hen doet. Dat gaat dus ook gewoon evenredig duurder worden.

Ging ik in het verleden een wat exotischer IC halen bij de lokale verkoper, dan was het vaak bestellen en enkele weken wachten. Vandaag kijk ik bij Mouser of TME en ze hebben die op voorraad liggen. Bestellen en een paar dagen later ligt het op de mat. Nog een stuk goedkoper ook.

De regel wil ook zeggen dat je zaken uit CH een stuk duurder gaat betalen. Niet dat ik daar wekelijks bestel maar het gebeurt wel.

Op maandag 15 december 2025 04:26:06 schreef mel:

Hoeveel 'Nederlandse' of 'Belgische' webshops zijn gewoon dozenschuivers en/of dropshippers? Hoe vaak zie je bij die webshops identiek hetzelfde product aangeboden, met dezelfde afbeelding, met dezelfde halfslachtige tekst? Stel je een vraag, krijg je een antwoord dat nog minder zegt. Al enkele keren wat besteld in NL en komt het recht uit China op de mat gevallen. Kan ik het net zo goed zelf daar bestellen. Om eerlijk te zijn, eigenlijk nog nooit problemen gehad met wat ik er bestelde. Onlangs 2 quattro sat LNB bestelt in Duitsland. Bleek 1 van de 2 totaal niet te werken.

Ik bestel een enkele keer wat in het VK, dat probeer ik al te vermijden vanwege de hoge inklaringskosten. Maar nu wordt dat dus nóg erger.
Voorbeeld: storingsvrije triller-vervanger voor buizenautoradio's.
Niet verkrijgbaar binnen de EU.
Wel in de VS, maar dat is al helemaal exorbitant duur qua verzending.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (13%)]

Ik vermoed dat de Ali's en Temu's druk bezig zijn dit te gaan omzeilen via eigen magazijnen in de EU want die zien ook wel dat anders de handel totaal instort.
Nu al komt veel uit landen als Polen en Spanje.
Alleen exotisch spul zal nog direct uit China komen en dan hangt het er van af hoe hard je het echt nodig hebt om die heffingen te willen betalen.

voor de overgrote bevolking die een Tshirt, een pull of een paar schoenen op temu/shein/ali koopt zal het weinig uitmaken.
ipv 7€ betalen ze dan 12€.

maar voor de hobbyist zoals ons die veel kleine dingen kopen, is het echt een ramp.

wat heb ik zo de laatste 3 maanden gekocht op electronica basis:
ESP8266: 2.41€ (moest een minimum order hebben van 10€, dus poefte die erbij
rol kapton tape: 1.89€
kettingspanning om van 9speed naar naafversnelling te gaan op mijn ebike: 6.09€
desoldeer lint: 1.23€
boost converters, 10stuks 2.93€
adj power module MP1495 10stuks: 5.21
DC/DC adj step down 60V: 2.42€
mini 360 buck converter 5stuks: 2.56€
4P HY aansluitkabel voor jaibaida BMS uit te lezen: 2.89€ (bestaat hier niet)
ina228: 12.99€
2stuks wifi antenne: 4.93€ (rpi router zelfbouw)
10pcs UFL seat connector: 1.38€ (rpi router zelfbouw)

allemaal kleine artikels die met die nieuwe regels 40€ voor de enkele deeltjes kost en nog eens 69€ voor die 3 verzendingen met 10stuks erin.
totale kost gaat van 46.93€ naar 155.93€.
en dat laatste is absurd. die 10stuks UFL connector, daar ga ik 3€ betalen voor het product, en dan 10x 2€ per artikel. je ziet ze amper liggen.
kan de chinees ze beter wegstoppen in een zak confetti zodat ik maar 1keer die 3€ betaal. of gaan ze elke confetti snipper belasten met 2€??
https://ae01.alicdn.com/kf/S990e7efafb8146b89ab76131d470844fZ.png

EN daar is nu ook allemaal al BTW op betaald. vroeger was alles tot 22€ vrijgesteld en moest je van 22 tot 150€ btw bijleggen.
ze hebben dus al ongeveer 10€ aan BTW ontvangen en nu willen ze nog eens 109€ EXTRA krijgen.

koop je nu een diy buizen radio op ali, betaal je dan ook 5€ voor elk los onderdeel?
https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S036844bc30874c4fb63f7aa3df02261b9.jpg_480x480q75.jpg_.avif

Op maandag 15 december 2025 07:41:33 schreef Ledlover:
[...]

Onzin, GJ.

Ali heeft dingen die mijn lokale electronicawinkel (Othec) nooit heeft gehad. Ik kwam daar regelmatig, maar voor standaardcomponenten die ik inmiddels al lang uit giften en via radiobeurzen heb gekocht.

Precies, het gros van het spul wat ik bij ali koop is hier (in ieder geval voor de particulier) niet of slechts zeer moeilijk te krijgen.

@Fcapri - nee, als het per orderregel of per douanecode gaat, dan geldt daar gewoon één toeslag voor lijkt me. Want dat is één product.

Als het per douanecode gaat, dan wordt het ingewikkeld en voor de hobbyist onmogelijk om te voorspellen wat jouw bestelling gaat kosten. Want de ESP en boostconverters kunnen onder elektronische modules gaan vallen, je losse onderdelen allemaal onder onderdelen. Maar ik weet niet genoeg van douanecodes om te weten of er binnen de subgroep onderdelen nog meer sub-subgroepjes bestaan zoals connectors, halfgeleiders enzovoorts.

Je kan dat allemaal nazoeken op https://www.tariffnumber.com/ - ik heb daar in beperkte mate voor een beperkte groep producten op m'n vorige werk wel eens mee te maken gehad.

Niet alles heeft ook importheffingen, normaliter. Maar dan wordt weer de vraag 'is dit de opvolger van de importheffing' of 'is dit bóvenop de al bestaande importheffing'.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]

Op maandag 15 december 2025 09:20:47 schreef Ledlover:
@Fcapri - nee, als het per orderregel of per douanecode gaat, dan geldt daar gewoon één toeslag voor lijkt me. Want dat is één product.

en daar wringt het schoentje in belgie:

dit is per product dus: heb je 1 arduino, 1 display, 1 knopje...betaal je voor elk verschillend product dus 3€:

Zo komt er vanaf 1 juli een invoertaks van 3 euro per product van minder dan 150 euro van buiten de EU.

en met dit hieronder betaal je voor het aantal. 10 arduinos kopen, komt er 10x 2€ BOVENOP. is het maar 1 artikel, betaal je 1x 2€:

Er wordt ook gewerkt aan een toeslag van 2 euro per besteld product. Het gaat daarbij om een behandelingstaks, die vanaf november in de gehele EU moet gaan gelden. Een pakketje met één product wordt dan 5 euro duurder en voor een pakketje met drie verschillende producten moet 15 euro extra worden betaald.

koop je 1 arduino nano, dan betaal je 3€ voor het product en 2€ voor het aantal (1stuk)

koop je dus 3 dezelfde arduinos, dan betaal je 3€ voor het product (arduino) en 3x 2€ voor het aantal zijnde 9€

koop je 3 verschillende producten, bv een arduino uno, een arduino nano en een ESP
dan betaal je
arduino uno: 3€ + 2€ voor de hoeveelheid
arduino nano: 3€ + 2€ voor de hoeveelheid
ESP: 3€ + 2€ voor de hoeveelheid.

koop je dus die buizenradio betaal je
3€ + 2€ voor de ene printplaat
3€ + 2€ voor 1 speciale buis
3€ + 6€ voor 3 dezelfde buizen
3€ + 2€/stuk voor de weerstanden
....

blijft de vraag:
ik koop 10 DC/Dc converters die aan 1 print hangen, kost dat 5€ (3+2) of kost dat 23€ (3€ + 10x 2€ voor elke converter
en als het die 5€ was, door transport breekt die plaat in 1 en zijn er 2 printjes van 5 stuks ipv 1 grote van 10€. betaal ik dan nog steeds 5€, of 7€ (3 + 2x2€)

Ik doelde op het bouwpakket. Dat is één product. Tenzij de buizen apart verkocht worden, dan heb je 2 producten.
Dat het uit meerdere onderdelen bestaat maakt niet uit, zolang alle onderdelen maar bij hetzelfde artikelnummer horen.

Een 'grabbelzak' willekeurige onderdelen zoals je ook wel eens tegenkomt (zou ik nooit kopen...) zijn ook één artikel ook al zitten er 20 verschillende soorten onderdelen in.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (87%)]

dat bouwpakket is ook 50 verschillende onderdelen, dus worst case betaal je 50X 5€ bovenop hé.
ze gaan dat niet als 1 groot bouwpakket aanzien. doen ze dat wel, wat dan als ik een ESP koop, experimenteerprint, ESP voetje, display, keypad, relais board, behuizing. is ook 1 project, maar allemaal verschillende delen.

zoals ik het nu begrijp betaal je 5€ per verschillend onderdeel dat erin zit.
en als je meerdere aantallen hebt van 1 onderdeel, krijg je een korting van 1€ per aantal (10 buizen is geen 10x 5€, maar 1x 3€ + 10x 2€. 23€ ipv 50€).

want anders is het snel opgelost, 1 doos, de chinees steek er instructies bij hoe je alle delen 'zogezegd' in elkaar zet en dan is het zogezegd 1 bouwpakket

Ja en een telefoon waar een laadkabel, USB voeding, telefoon zelf, gebruiksaanwijzing en een kartonnen doosje met opdruk bij zit, is ook 5 dingen :+

Je hoeft het niet te overdrijven he.