Mijn oude Giant Twist Comfort, met 26V Accu wil ik weer tot leven brengen als backup-fiets.
Van de display was het on/off micro-schakelaartje stuk, die zat vast.
Het schakelaartje heb ik vervangen, maar de display reageert nergens op. Ik heb nergens een schema kunnen vinden van de display (waar wat ic-tjes en tranistoren op zitten).
En van de metalen unit ook niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet eigenlijk niet meer waar ik zoeken moet.
Of hoe ik e.e.a. kan testen.
Zo weet ik dus niet, als ik de motor loskoppel, de verlichting en de plug voor de krachtsensor, moeten dan de leds voor accuniveau wel oplichten?
Het display printje is via een 5-aderige kabel verbonden met de control-unit. Het kabeltje is in orde, ik heb alle draadjes getest. De unit heb ik nu helemaal losgehaald en op de werkbank gelegd. Als ik er een labvoeding op aansluit (gaat helaas niet verder dan 18V, terwijl normaal de accu 26V is}, geen enkel teken van leven.
Op zaterdag 26 september 2026 00:03:02 schreef Bobosje:
Gaat de display wel aan (segmenten / backlight)?
Nee. Het display is van de 1e generatie en bestaat uit 5 ledjes die het accuniveau moeten aangeven, de on/off switch, een switch voor de koplamp en welke ondersteuning je wilt, 1, 2 of 3..
Maar er licht niks op.
De print krijgt zijn voeding via de comtrol-unit. Maar geen idee hoe,omdat ik geen schema heb.
18V lijkt me wat aan de lage kant om te testen.
De display (leds) of control unit kan misschien pas in werking treden als deze de accu "ziet".
Hoeveel aansluitingen heeft de accu connector?
Op zaterdag 26 september 2026 00:16:08 schreef Bobosje:
18V lijkt me wat aan de lage kant om te testen.
De display (leds) of control unit kan misschien pas in werking treden als deze de accu "ziet".
Hoeveel aansluitingen heeft de accu connector?
2, de plus en de min. Redelijk recht toe recht aan. 18 V is wel laag, maar ik hoopte toch 'iets' te zien.
Maar ook als ik de accu aansluit, gebeurt er niks.
Li-ion of NiMH of ander type cellen?
Edit: Lees net dat als je de accu aansluit het ook niet werkt dan is bovenstaande niet relevant meer.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (59%)]
Nee, zou niet hoeven. (Wel even geprobeerd).
Er komt wel spanning op het printje, tussen enkele pinnen. Maar door het ontbreken van een schema geen idee waar dat is.
Het lastige is dat zo'n displaytje vrijwel niet meer te krijgen is. Zelfs de fietsenmaker kan er niet meer aan komen. Op MP biedt een enkeling zo'n ding aan maar tegen prijzen die de waarde van de fiets ver overstijgen.
Dan had ik kunnen zien of het ding stuk is. Het is me net iets te toevallig dat naast een vastzittend schakelaartje ook nog iets anders stuk zou zijn.
De fiets zelf is nog in prima staat, vandaar mijn pogingen.
KGE
Golden Member
Het ON/OFF schakelaartje is zo te zien al eens vervangen, het soldeerwerk ziet er niet echt fraai uit. Misschien dat eerst controleren?
Maakt het nieuwe on/off knopje wel de juiste doorverbindingen tussen de aansluitingen? Misschien een kwartslag verkeerd op de print gezet?
Het schakelaartje is het type met een doorverbinding in verticale zin. Het print poortje loopt ook door. Ik heb het getest en de schakelaar doet het wel. Zelfs even met 2 draadjes getest, maar geen enkel ledje komt op.
Ik weet dus ook niet of de voedingsspanning voldoende is om het ding aan te krijgen. Hij ligt nu op de werkbank met de controller en verder hangt er niks aan, zoals de motor en kracht sensor.
er is maar weinig aan zo een displat.
de accu komt er toe, rechtstreeks 25-40V
een TX-RX en waarschijnlijk nog een 'actief' draad om de fiets te starten.
bij zo een ic kan je al eens de spanning meten en kijken of die nog aanwezig is.
ik heb zo nog geen slechte displays gehad, als alles dood is, is vaak de controller gaan hemelen (dat grijze kastje).
ik heb er zo al een aantal omgebouwd naar chinese displays.
je kan ze kopen op 24-36 en 48V. wel opletten dus dat je de correcte koopt.
bij giant wel goed opletten met de kabels.
de motor is wit-grijs en bruin dacht ik,
terwijl deze chinese rood, blauw en geel zijn.
BIJKOMEND moet je dan de correcte draden van de hall sensoren koppelen. bij giant is dit een ramp. aan de motor vertrekt ook grijs-bruin en wit, maar de kabelboom zelf is roze en nog 2 andere kleuren. ken het niet meer van buiten maar je moet ze correct aansluiten anders rijd de boel niet
Ik vroeg me inderdaad af of een Chinees displaytje hier op kan.
Voor € 15 heb je zo'n ding in huis zag ik al.
Maar die draden en connector : past dat wel?
De motor is inderdaad Bruin-Wit-Grijs. Maar als die display een andere codering of aansluiting heeft hoe kom je daar dan uit? Want Giant vertelt je niks.
De display heeft de kleuren zwart-rood oranje-geel-groen. Ik had al gezien dat de accuspanning op zwart en groen komt (had verwact zwart en rood).
Dit is de Controller: 243-APPAL I-04Vv
nee, display en controller horen samen.
jij kan zo geen 15€ display aan uw controller koppelen.
je moet die grijze bak ook vervangen door een chinees. en je moet de kabels correct aansluiten
GND en 24V is niet zo moeilijk.
display is gewoon inpluggen.
de motor heeft 9 draden
3 dikke fase draden, dan 5 of 6 dunne.
in die 5 zit dan massa en 5V, 3 hall sensoren en mogelijks een speed signaal.
die moeten dus CORRECT aangesloten zitten. normaal heb ik ergens een blad liggen met de kleuren die veranderen maar weet het niet direct liggen.
ik heb nog een deels omgebouwde staan, dus mogelijks kan ik de kleuren terug vinden
dan moet je nog de trapsensor aansluiten, en hier is ook een delicaat ding.
er bestaan verschillende kleuren combo's en het hangt er vanaf wat de kleuren bij u zijn.
de ene keer is geel massa, de andere keer is het signaal. dat hangt er vanaf wat de ANDERE kleuren zijn
heb je blauw en rood met geel, dan is geel massa en blauw signaal
heb je zwart-groen-rood, dan is groen data
heb je zwart geel bruin dan is geel het signaal
en dan het ergste, afhankelijk welke controller en welke hall sensor, moet de magneetring misschien omgedraaid worden. maar het kan, en het werkt.
edit: kleurtjes
hall sensor grijs zit op geel
hall sensor wit zit op roze
hall sensor bruin zit op oranje
en dan is er groen-oranje en zwart die uit de motor komt, waar ik niet meer weet wat ze zijn.
ze verbinden op blauw-rood-zwart.
mogelijks is rood zwart de massa en +5V maar weet het nie zeker.
heb nog zo een verbouwde rijden, misschien kan ik wel even meten wat waar zit daar. en die gaat hard
. zijn heel goeie motoren, uit de tijd dat ze nog deftige kwaliteit maakten.
Ik denk dat het voor deze fiets end-of-life is met een vervolgleven voor onderdelen of hobbyisten...
er komt wat geknutsel bij. de trapsensor zou plug and play kunnen zijn, maar evengoed moet je 2 draadjes wisselen in de connector.
de motor zal aanpaswerk zijn, de connector op de chinees is niet dezelfde als die in de fiets. er moeten dus 5of 6 draadjes gesoldeerd worden.
de dikke motor connector met 3 dikke draden idem, bij een chinees zijn dit 3 losse stekers die je ofwel moet overzetten ofwel direct solderen
ik heb er zo al een stuk of 5-6 gedaan, het ergste is altijd een goeie accu of behuizing vinden. mensen gooien die vaak weg en dan is de fiets ook waardeloos.
dan begin ik die om te bouwen naar andere batterijen en andere displays. want op zich zijn de kaders en motoren goed van die oude generatie. beter dan een nieuwe fiets.
heb je de versie met 1 of 2 batterijen? want als je de duo hebt, dan heb je normaal nog een draaischakelaar aan het stuur om de accu te selecteren. als je dat niet doet, komt er ook geen leven in het display
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]