Ik heb al zoveel verschillende theoriën gehoord, maar wat is nu de echte. Of hoe bereken je dit nu echt ?
4A per mm² of 6A per mm² ??
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Om theoretisch de kabeldikte te berekenen is het handig om het probleem op te splitsen in twee delen.
1) Het elektrisch deel: Wat is de ohmse weerstand bij een zekere draaddiameter? En welk vermogen wordt er in de draad gedissipeerd bij een gegeven effectieve stroom?
2) Het thermisch deel: Wat is de maximaal toelaatbare temperatuur van de geleider? Wat is de maximale omgevingstemperatuur? (Deze wordt ook beinvloed door warmte genererende draden in de directe omgeving) Is de kabel geisoleerd? (PVC oid) En wat is daarvan de thermische warmte doorgangscoefficient. En wat is de warmte overdrachtscoefficient van de geleider (of isolatie) naar de omgeving?
Als je deze vragen wiskundig formuleerd kun je de dikte van de draad uitrekenen.
4A per mm² of 6A per mm² ??
Naar mijn idee hoor je daar de lengte ook bij te betrekken.
En wat mag is niet altijd aan te raden...
Captnoord
mov eax, 0x666
r * a = l * ρ
r = de weerstand
a = de oppervlak van de doorsnee
l = de lengte
ρ = de soortelijke weerstand koper was geloof ik 0.0175
maar dat weet ik niet zeker maar het staat zeker in iedere binas.
Nou dan weer je de weerstand over een draad en dan ook het vermogen wat er qwa warmte er wordt gedecipeerd in de draad.
Dit is weliswaar een begin maar verder heb ik geen idee.
Groeten captnoord
[edit] weet iemand hoe ik de RHO goed kan krijgen? dus welke code dat is
Op 2 maart 2005 20:04:40 schreef Captnoord:
r * a = l * ρr = de weerstand
a = de oppervlak van de doorsnee
l = de lengte
ρ = de soortelijke weerstand koper was geloof ik 0.0175
maar dat weet ik niet zeker maar het staat zeker in iedere binas.Nou dan weer je de weerstand over een draad en dan ook het vermogen wat er qwa warmte er wordt gedecipeerd in de draad.
Dit is weliswaar een begin maar verder heb ik geen idee.
Groeten captnoord
[edit] weet iemand hoe ik de RHO goed kan krijgen? dus welke code dat is
idd, en 0.0175 als q klopt voor koper
R = (q*l)/A
A = (0.0175*l)/R
Hoe warm mag een kabel worden, en hoe kan je uitrekenen hoe warm een kabel wordt bij een bepaalde belasting ?
Wanneer de NEN1010 geraadpleegd wordt staat er precies in bij welke gebruikte aardlekschakelaar of thermische beveiliging, smeltveiligheid (hoe je het ook wilt noemen) een kabeldikte weergegeven. Deze wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde temperatuur. 2.5mm2 meestal bij 16A, hoger is vaak 4mm2. PE draad in badkamers en vochtige omgevingen is meestal een draaddikte meer dan de berekende draaddikte. Ik kan het wel opzoeken hoe het is, en hoe de formule is, maar dit kost eventjes tijd.
Groetjes Leon.
als ik mij goed herriner heeft dit bij industriele installaties te maken met de maximale spanningsval (Te berekenen met R en Imax) Deze mocht iets van max 5 procent zijn (zal afhankelijk zijn, maar in belgie toch) CMIIW
Bij Mastervolt® rekende we:
AC= 6/7 amp. per mm²
DC= 3/4 amp. per mm²
En idd, dit gaat niet op voor grote lengtes's.
Wij gebruikte het vooral in schakelkasten en daar kun je aardig doorknopen voordat je aan 134 m zit.. 
Zie bovenstaande formule, die doet goed.
Groeten!
Freddy
De topicstarter vroeg hoe de kabeldikte theoretisch berekend moet worden. Niet wat er allemaal in tabellen staat en wat de installatievoorschriften zijn.
Om bij deze berekeningen de draad niet kwijt te raken is het handig om eenheden zonder voorvoegsels te gebruiken. Dus de soortelijke weerstand is dan 17,5*10^-9 ohm*m en niet 0,0175 ohm*mm.
Ik heb in míjn eerdere post de topicstarter een zetje in de goede richting gegeven, maar ik weet niet of hij nog in zijn eigen topic geintereseerd is. Misschien moeten we maar eens wachten op een reactie van hem.
Ik ben zeker nog geïntereseerd, alvast bedankt voor jullie reacties.
We weten nu dat de lengte, dikte van de draad belangrijk is in de berekening, alsook de soortelijke weerstand van het materiaal.
Is het thermische aspect ook van groot belang ? Ik denk dat je dit vooral met tabellen zal moeten berekenen.
@ mmsoft :
berekenen doorsnede geleider in functie van een max toegelate spanningsverlies in % bij 1-fasige leidingen:
Amin = (200*q*l*I*cosphi) / (x*Ub)
Amin = minimum doorsnede geleider
q = 0.0165 of 0.0175 (weet nie meer zeker)
l = lengte van de kabel (dus niet van de draad => daarom die 200)
x = maximaal toegelate spanningsval in %
Ub = voedingsspanning
heb ook nog formules in functie van vermogen en vermogenverlies.
Volgens deze boek wordt in de praktijk Amin = (l*P)/200 gebruikt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
bron: serie elektrotechniek, elektrischiteit 3
sorry voor de onoverzichtelijke tekst
[Bericht gewijzigd door --pino-- op ]
Voorbeeld:
q = 0,0175, 1 meter, 10Amp, cosphi 1, 10% val, 230V
Geeft 0,0152173913043478 mm2 (Weerstand van 2,3 Ohm (2x 1,15 Ohm)
En dus een Spanningsval van 23 Volt.
Dat zit er goed uit, echter denk ik niet dat een kabeltje van 0,0152173913043478 mm2 dit lang vol houdt
Er moet dus nog meer berekend worden !
Wie kan hier iets over vertellen ?
Je moet ook rekening houden met het maximaal gedissipeerde vermogen.
In het voorbeeld heb je bij de gegeven kabeldoorsnede van 0,015 mm2 230W verliesvermogen! Dus 230W aan warmte, hier zul je dus ook een maximum aan moeten stellen.
ja, idd je hebt gelijk.
Heb nog eens goed gekeken, en op het einde van het hoofdstuk staat het ook bij de algemene opmerkingen. Er staat dat je daarvoor in de tabellen van de Belgische Normen moet kijken (voor belgie toch:))
NBN C.33.121 en NBN C33.221
greetz leon
Freddy
Ik heb een berekening gemaakt voor een vrij opgestelde blanke ongeisoleerde koperdraad (2,5 mm^2). Als voorwaarde stelde ik dat de omgevingstemperatuur 40 °C is en de draad maximaal 70 °C mag worden.
Freddy
Dank je, maar we waren er nog niet.
Het voorgaande ging over een blanke draad. Meestal wordt een draad met PVC-isolatie toegepast. Er zal dus rekening gehouden moeten worden met de isolerende eigenschappen van de PVC-mantel.
Hierin is te zien dat ondanks de thermisch isolerende mantel toch een grotere stroom gevoerd mag worden. Dit is toe te schrijven aan het vergroten van het koelend oppervlak. Draad met een PVC-isolatie heeft immers een grotere diameter dan een blanke draad.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Ziet er goed uit... maar kan mathcad geen subscript? Ik bedoel het niet slecht maar als je het zelf niet hebt opgesteld leest dat niet zo makkelijk hoor...
Ohja, is het niet leuk om het PTC effect toe te voegen van de draad?
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
Freddy
Mathcad kent wel subscript, maar ben hier wat voorzichtig mee.
Ik reken veel met matrixen (meetdata), en rijen worden ook aangeduid met een subscript waardoor snel verwarring kan ontstaan.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Dan doe je toch sub-sub-script, zo doe ik het ook... (alleen valt het dan nog moeilijk te lezen dat is waar...)
Maar hier heb je geen matrixen en dan is het véééél leesbaarder denk ik of * als maal teken gebruiken ipv . nuja is maar mijn idee... mijn ogen zijn ook niet zo super...