Enige jaren terug was naar ik meen Senheisser bezig met een luidsprekersysteem dat je kon richt als een lichtbundel, naast de bundel was (praktisch) geen geluid waarneembaar. Het systeem werkte als volgt: De luidspreker was aangesloten op een generator van 45kHz het geluidssignaal werd hier bij opgeteld , door interferentie van het 45 kHz signaal en de gemoduleerde toon ontstond dan weer het oorspronkelijke signaal. Maar omdat er in feite signaal geproduceerd wordt van 45kHz vindt er geen verstrooing plaats (door de kleine golflengte) Ik heb later nog eens geïnformeerd maar kreeg alleen maar vage antwoorden. Weet iemand iets meer over deze materie, c.q. klare producten

Jaren geleden heb ik hier ook iets over gelezen (in de KIJK meen ik).
Daarna er nooit meer wat over gehoord.

Het staat in Elektuur Jul/aug 1997, blz 58. En ik maar bladeren in alle april-nummers... :+

[Bericht gewijzigd door oorpijn op ]

Bedankt voor de tip Oorpijn, zal het eens nalezen; volgens mij heeft Senheisser ook iets gepubliceerd, nogmaals dank

Zal wel een zogenaamd 'phased array' geweest zijn. Allemaal 'punt'bronnen naast elkaar. Door met de faseverschuiving te spelen tussen de puntbronnen kun je de uiteindelijke bundel richten. Physisch achterliggende effect is gebaseerd op interferentie. Hoe meer bronnen, hoe smaller de piek (nulde-orde). Uiteraard heb je naast de nulde-orde wel altijd nog hogere orde interferentiebundels.

Volgens mij heeft Pioneer tegenwoordig ook zo;n systeem. En het wordt natuurlijk gebruikte voor radar-systemen

Een collega van mij heeft gewerkt bij een bedrijf dat die installaties bouwde. Ze bestonden uit lange rijen kleine breedbandluidsprekers. Ik zal eens wat navraag doen, morgen.

Alvast bedankt Fuzzbass, ik ben zeer benieuwd

OK, dan. Op de site van Duran Audio staat onder "DDC introduction" een hoop theorie over deze Digital Directivity Control technologie. Het is geen kattepis! Er staan ook veel foto's en beschrijvingen van heel wat projekten die ze gedaan hebben.

De luidspreker was aangesloten op een generator van 45kHz het geluidssignaal werd hier bij opgeteld , door interferentie van het 45 kHz signaal en de gemoduleerde toon ontstond dan weer het oorspronkelijke signaal.

Interferentie zal niet zorgen voor verschilproducten, daar heb je een niet-linear proces voor nodig. Op zich is het wel interesting stuff, ben benieuwd hoe je oren het een en ander 'demoduleren'...

Als je geen absoluut gehoor hebt, stem je een muziekinstrument met b.v. een stemvork op zweving, dus zo lineair zijn de oortjes nou ook weer niet.

Maar het was een Halfgeleider-gids waar dat in stond? Was het niet de grapschakeling?

MvgEat ;)

//Edit:
Experiment:

Sluit twee Ultrasoon tranducers in serie op een toongenerator aan, die op de Fres van de transducers staat.

Plaats één transducer achter een computer-fan, als modulator.

Nu zou je dus het flapperen van de fan moeten 'horen' als interferentie product!

?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Weet niet of het van sennheiser was maar er is wel eens geexperimenteerd met twee hoogfrequente geluidsbundels bv 1 van 60.000 Hz. en 1 van 61.000 Hz.
Op de plaats waar deze twee bundels elkaar kruisten zou de verschil frequentie van 1000 Hz. hoorbaar moeten zijn!
Nooit meer wat over gelezen, zal dus geen succes zijn geweest!

Groet, Hans

bij jules unlimited is ook een keer een aflevering geweest met menno bentvelt over gericht geluid.
ze zaten met zen 4en in de auto en boven iedere passagier zat een speaker die zen eigen muziek maakte. iedereen had dus zijn eigen muziek.
ik denk dat het een paar jaar terug was. misschien een mailen of bellen met de vara?

Wat Henzelmen beschrijft klopt.
Je moduleert een hoogfrequent geluidsignaal met het audiosignaal en stuurt dat richting de plaats waar je het wil hebben. Vanaf een andere hoek stuur je alleen het hoogfrequent signaal naar de zelfde plek maar dan 180° in fase gedraait waardoor de hoogfrequent signalen elkaar opheffen en het audiosignaal hoorbaar wordt.

Op 15 juni 2005 19:29:34 schreef Henzelmen:
Weet niet of het van sennheiser was maar er is wel eens geexperimenteerd met twee hoogfrequente geluidsbundels bv 1 van 60.000 Hz. en 1 van 61.000 Hz.
Op de plaats waar deze twee bundels elkaar kruisten zou de verschil frequentie van 1000 Hz. hoorbaar moeten zijn!
Nooit meer wat over gelezen, zal dus geen succes zijn geweest!

Groet, Hans

Waarschijnlijk is er nooit meer iets mee gedaan, omdat het vermogen van de hoogfrequente signalen gigantisch moet zijn om op veel lagere frequenties een bruikbare amplitude te krijgen. Bij elke frequentiehalvering stijgt de benodigde amplitude een factor vier. Als het verschilsignaal 1/60 bedraagt van de draaggolf, dan moet de draaggolf een tweeduizend keer hoger vermogen hebben dan die verschilfrequentie, en dat lijkt me niet goed voor het milieu ;)

Kortom het rendement is extreem laag, en er zijn inmiddels met digitale technieken veel betere alternatieven ontwikkeld. Kijk op de site die ik postte.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

[/quote]

zo komen we elkaar ook nog eens tegen lefert,

Groeten,
Marco

Op 10 juni 2005 17:32:54 schreef Rd12tf:
Als je geen absoluut gehoor hebt, stem je een muziekinstrument met b.v. een stemvork op zweving, dus zo lineair zijn de oortjes nou ook weer niet.

Het luisteren naar het harder en zachter worden van de som van die twee tonen gaat goed. Maar het is geen demodulatie! In dàt geval zou je dus naar een echte toon van een kwart Hertz ofzo moeten luisteren.:)

In je oor treedt bij "normale" geluidsniveaus praktisch geen demodulatie op. Als dat wel zo was, zou je 's avonds in de tuin of bij een bos gek worden van de vleermuizen (er zijn er veel meer dan je denkt, maar ze zijn klein) waarvan de kreten met elkaar interfereren.
Trouwens, een bat-detector zou dan gewoon een ultrasoon toontje uit een piezospeakertje kunnen zijn.

Oef! Wat een oud topic!
Ik had het niet over demoduleren, maar over het niet lineair zijn van onze oortjes.
In welke mate, over welk deel van het spectrum, of andere narigheid, heb ik het niet gehad.

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (31%)]

Op 8 april 2008 08:20:37 schreef Vjeneklant:
zo komen we elkaar ook nog eens tegen lefert,

En daar kick je een drie jaar oud topic voor omhoog?

Slotje + waarschuwing.