Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Reinier van Ommen uit veenendaal(utrecht) 16 jaar en zit nu in 5vwo met het profiel n&t.

De laatste paar weken begint mijn interesse voor robots steeds meer te groeien. En ik wil zelf ook eigenlijk wel eens wat gaan proberen hiermee. Ik heb enige soldeerervaring. En een basiskennis van programmeren en elektronica.
Mijn doel is eigenlijk een heel erg simpel. vooral low budget!! robotje te bouwen. Die simpel te programmeren is via de pc. (een microprocessor nodig dus)

Nu weet ik alleen neit wat voor onderdelen ik nodig heb. En nog belangrijker!! hoe ik ze moet schakelen. Daarvoor is mijn kennis nog echt niet goed genoeg.
Dus mijn vragen is aan jullie:
-Hoe moet ik zoiets aanpakken
-Welke onderdelen heb ik nodig
-Hoeveel gaat me dit maximaal kosten
-hoe moet ik de onderdelen schakelen

Ik heb al wat dingen op internet opgezocht. maar niks gevonden zoals een tutorial ofzoiets over het maken van zoiets simpels. Ik wil iig klein beginnen. En dan later (als ik het echt leuk vind) grotere projecten en meer geavanceerdere projecten beginnen.

Alvast heel erg bedankt voor de informatie!!

mvg Reinier van Ommen

(ps. Ik heb het lichtzoekend rode ronde velleman kitje al eens gemaakt.) Ik weet neit of dit meetelt. Maaar dit is dus neit wat ik eigenlijk wil, het moet programmeerbaar zijn voor eeen lage prijs.)

het ligt eraan hoe ver je wil gaan.. het minimum bestaat uit 2 motortjes en een microcontroller. Door 1 motor te vertragen kan je links/rechts draaien... daarna kan je een schakelaar op de bumper zetten etc en zo steeds uitbreiden

Aan wat voor robot zat je te denken? een arm/ een rijdend iets etc etc?

Eh, eerst de eisen waarop een robot moet reageren.
Dus op licht, geluid, of trilling ofzo.

Dan, moet je robot lopen of rijden? (lopen is een stuk lastiger dan rijden dus zou ik voor rijden gaan)

Bij http://www.baco-army-goods.nl hebben ze misschien nog wel leuke motoren (en andere dingen)

Zonder precieze eisen is er niets te zeggen over de maximale kosten.

Ook zonder motoren en reactiekeuzes is er niks over schakelschema's enzo te zeggen.

Ik loop ook al vrij lang te denken een robot te maken, maar ik kan dat ding nergens stallen als ie uit staat, dus begin ik er nog niet aan.

Zo das nog eens snel antwoord:| In minder dan 5 minuten na het posten:D Top echt waar!

Het Moet echt heel simpel worden. Dus igg microcontroller + 2 motorjes op een mini chassis. En dan ervoor zorgen dat hij objecten kan ontwijken lijkt me wel leuk. Dus iig een sensor erop. maar hoe ik dit moet schakelen er programmeren weet ik niet. Ik hoop dat jullie hier mij daar meer over kunnen vertellen. En uiteraard ook over de kosten die eraan verbonden zitten

mvg Reinier van Ommen

edit!: Rijdende robot dus die objecten kan ontwijken. Hij moet aan en uit kunnen. Dus dat ik em neerzet en hij gaat rondrijden en objecten ontwijken. chassis zitten geen kosten aan evrbonden dat kan ik van mecano ofzo wel maken denkik. Dat is geen probleem. 2 motortjes en dan denkik met rupsbanden (maar dat is van latere zorg)

[Bericht gewijzigd door nemmo op ]

Hoi Reinier,

Ik heb hier een boek liggen en het heet "mechatronica en robotica" van Vego.

Het begint simpel. Een platform 2 motortjes tandwielen voor overbrenging en een aan/uit schakelaar.

Dan komt er meer besturing in, sensor nog een sensor. Uiteindelijk word er met basic stamp gewerkt, maar dat hoef jij niet te doen. maar ze leggen wel een hoop uit, met foto's erbij.

Ohja reageren op licht geluid infrarood sensor, laadstation word allemaal besproken.

Ik vind het een leuk boek. www.vego.nl is denk ik de link.
En dan bij boeken.

Succes. Ohja Voor programmeren wat uiteindelijk gebeurt, kan www.picbasic.nl je heel goed helpen.

Thnx dat boek lijkt me heel erg handig. Je verkoopt hem zeker niet?? Aan mij:P Want dan hoef k hem niet te bestellen. En anders ga ik vandmiddag even kijken bij een boekhandel hier in de buurt. en evt. alvast de eerste onderdelen halen.

Voor de verdere vragen:
Voor het robotje dat ik wil maken. Wat zullen daarvoor de geschatte kosten zijn??.

Thnx

gr reinier

motortjes zijn niet zo duur, als er een dumpzaak in de buurt is heb je geluk :D.

Maar ik denk dat je voor 10 euro 2 leuke motortjes kan kopen. Moeten wel precies hetzelfde zijn natuurlijk. Die tandwieltjes zijn wat lastiger te krijgen, ik weet buiten conrad nog steeds niks. En bij conrad is het niet waard denk ik. tenzij je alles in 1 keer koopt en dat doe je simpelweg niet.

9 volt batterij

wat wieltjes, van bijvoorbeel speelgoedwagentjes. Nou goed ik den dat je tussen de 30 en 50 euro al een leuk robotje kan hebben.

je kunt ook gaan voor servo's, modelbouwservo's...gewoon standaard dingetjes, die stuur je ana met pulsjes, enzo, en zijn goed en makkelijk te modificeren..er is een tutorial over in de maak, moet je ff zoeken in de sectie robotica...

erg makkelijk, en goedkoop. motortje inc gears voor 7 euro. wat wil je nog meer! je kunt ook de electronica eruit halen, en er een hbrug voor in de plaats zetten, voor als je liever werkt met ene h-brug, ipv de servo electronica zelf.

www.lanmacht.net ff op thijs klikken, het chassis met motortjes dus eigenlijk alles behalve de electronica, hebben me zo'n 20 euro gekost.

Hey. Ik heb 2 graupner 4,8 volt motortjes bemachtigd. Deze laat ik op een zo laag mogelijke spanning draaien (drempel is 1,2 volt) Dan gaat hij het minst hard.Het "chassis" Heb ik ook al bijna af. Dus ik kan aan de elektronica beginnen.
Dit is voor mij ook gelijk eht meest lastige punt. Ik weet niet hoe ik wat moet aansluiten en linken zodat het goed werkt. Dit Is nu dus ook mijn vraag aan jullie.

Dus even alles op een rijtje:
- Hij rijd met 2 wielen!
- De spanningsbron word een 9 volt blokje
- Hij moet objecten "zien" en die ontwijken. En hij moet programmeerbaar zijn dmv va een microcontroller. (deze is optioneel en evt voor latere zorg. Eersr moet hij objecten kunne ontwijken. Ik weet alleen niet of dit ook zonder Microcontroller kan. Het is waarschijnlijk wel goedkoper. Maar als ik er een microcontroller inbouw dan lijkt het me als ik wat verder kom stukken leuker.

Dus bij deze graag schakelschema en aansluitschemas over hoe ik dit aan moet pakken. Het eventuele programmeren wil ik zelf graag uitzoeken maar tips zijn natuurlijk altijd welkom:)

Over dat boek: Het gaat mij 30 euro kosten en dan kom ik ver overmijn budget heen. Dus dat is niet mogelijk. (het word gefinancieerd door school:) dus het maximum bedrag ligt rond de 50 euro.

alvast heel erg bedankt voor de informatie!!!

mvg Reinier van Ommen

ah ja op die manier, nou ik kan je wel een schemaatje geven voor de motor sturing. Ik denk dat ik er wel uit kom, met 4 sensors. daarmee gaat die alsmaar door, en dan gaat die links om rechtsom vooruit achteruit

Als dat voldoende is. Ik denk dat de schakeling, 10 euro kost? tja digitaal is idd makkelijker. Vloeiend rijden zal die niet doen ik heb verder weinig ervaring.

Overigens maakt een simpele microcontroller zoals beschreven in de cursussen op www.picbasic.nl het geheel goedkoper.

Heb je een doel voor ogen wat die uiteindelijk moet kunnen?

Hmm wat het doel wordt weet ik eigenlijk niet echt. De school heeft gezegd dat het als begin het leukste is als hij objecten ontwijkt. Maar evt later ook nog op licht reageert en op geluid. En dat hij programmeer baar is. En helemaal aan het einde mischien zelf automatisch opladen. Maar zover zijn we nog lang niet.

Dus het moet digitaal worden dus met een microcontroller. En dus in eerste instantie objecten ontwijken. Verder niks. Wel is het het makkelijkste als hij ook uitbreidbaar is met extra sensoren enz.

Dit is denkik wel mijn einddoel. Een robot maken die zelf automatishc oplaad en reageert op licht en geluid En ook objecten ontwijkt.
Maar ik moet idd klein beginnen:P. Dus het wordt (voorlopig)alleen objecten ontwijken dmv een microcontroller aansturing en een (IR sensor)
Daarvoor heb ik dus een schema nodig. Ik weet niet hoeveel tijd dit kost op te tekenen voor 1 van jullie. Maarik kan op internet iig niet iets vinden waar ik iets mee kan.
Dus als jullie het vandaag zouden kunnen posten. Dan kan ik morgen de onderdelen halen. en van het weekend solderen. En dan kan ik jullie fotos laten zien en evt filmpjes van het resultaat mochten jullie dat willen:)

mvg Reinier van Ommen

Nou Nemmo, begin nu eens met de cursus microcontrollers van picbasic. Daar moet je een programmer voor hebben die kan je zelf maken en een microcontrollor. De pic16F628A voldoet prima.
Dit kan je programmer zijn http://circuitsonline.shockmedia.nl/circuits/view/111
Vergeet niet een printplaat te kopen met een gatenraster er 1 met eilandjes er op van 1 gaatje. De electroboer snapt dit wel.

En dan zal ik is een opzet voor je maken zodat je op een simpele manier dingen kan ontwijken.

Let op het word niet vloeiend, maar hij ontwijkt ze ;)

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op ]

Persoonlijk zou ik voor een AVR kiezen, of, gezien het kennis & ervarings niveau van de OP is een basic stamp wellicht handiger. Nadeel daarvan is weer de prijs. :(

Wat wellicht handig is, is om het ding eerst mechanisch op te bouwen met een interfaceje naar je printerpoort. Kun je de software op je PC laten draaien. Niet echt mooi aan een kabel, maar ik verwacht dat je daar in beginsel je handen al aan vol hebt (niet alles tegelijk willen...). Als je dat eenmaal een beetje lopend hebt, kun je de besturing overhevelen naar een uC zoals een AVR. Kijk evt. ook eens hier voor wat ideetjes (of wellicht als nabouw project).

Euhm, iets moois en uitbreidbaars:

Microcontroller: 2x PWM, interrupts, USART en een serie pinnen

Motor: kleine motortjes met vertraging erop. Bijvoorbeeld omgebouwde servo`s (dan heb je de PWM`s ook niet nodig).

Paar powertransistors, IR leds en IR ontvangers (TSOP1138 bv)

Ook een voeding voor 5V is wel handig + LCD eventueel

Jajaa, en jullie denken dat dit gaat werken? Dievan de printerpoort is een leuke optie, maar al dat alles hij begint ermee ik denk dat die eerst voor elkaar moet krijgen dat het wagentje stopt voordat die tegen de muur knal bijvoorbeeld.

Zelfs dat niet. Eerst iets maken wat rijdt en bochtjes kan maken. Het ding heeft nauwelijks massa, dus die klap zal wel meevallen.
Daarna pas na gaan denken over detectie van de muur enzo. Wederom: niet alles tegelijk willen...

jaja oke je hebt gelijk ook ik liep een stap te ver vooruit.

Ok joeriedeman Ik ga morgen die programmer onderdelen halen dan. maar nu nog een vraagje. Want nu is die microcontroller los van de "robot" of wat de robot moet gaan worden. Moet ik hem dus op dat PIC programmer van jouw link programmeren. En dan overzetten elke keer??. Of kan ik deze schakeling ook integeren in het toekomstige systeem dat ik voor ogen heb:)

Ok deze post typte ik en toen kwamen er ineens een heleboel reacties bij.
Waar moet ik nu eerst voor zorgen?? Dat ik een chassis heb met dus daaropeen printplaat met die microcontroller. en dan programmeer ik in die microcontroller hoe hij meot rijden? (stuk rechtdoor, bocht links, rechtdoor etc?)of bedoelen jullie dat niet? Zo nee hoe meot ik het dan aanpakken.?

Wederom alvast bedankt!!

Op 19 januari 2006 18:31:12 schreef nemmo:
Ok joeriedeman Ik ga morgen die programmer onderdelen halen dan. maar nu nog een vraagje. Want nu is die microcontroller los van de "robot" of wat de robot moet gaan worden. Moet ik hem dus op dat PIC programmer van jouw link programmeren. En dan overzetten elke keer??. Of kan ik deze schakeling ook integeren in het toekomstige systeem dat ik voor ogen heb:)

Het programmen in circuits is een optie maar niet hierop. Bij de tijd dat je daar aan toe bent, ben je het schoolproject voorbij, en ga je meer geld in je programmer steken.

Wat je nu moet doen is even leren hoe die micocontroller werkt, dan maak ik ondertussen het schema hoe simpelweg de besturing werkt. Oke? maar ik heb morgen een wiskundetentame dus dat ga ik nu niet maken.

Dat schema voor die motorsturing is je basis, de rest word er steeds bijgebouwd als het ware.

Ok ik snap het:) thnx alvast voor alles. En dat schema heeft neit heel erg veel haast. Ik moet eerst die microcontroller snappen:). Thxn alot iig.

Dus mijn eerste stap is die programmer maken uit die link van jou?

Wat mischien makklijker is is als je me toevoegd op msn evt?

mn email is: nemmonav@gmail.com

Kunnen we makkelijker overleggen denkik zo

mvg reinier ( succes met wiskunde:))

misschien moet je een op www.robotwinkel.nl gaan dat hebben ze bij ook aangeraden.
zie bij bij beginnen!
succes

hey thnx die link had ik ook al even bekeken. maardat is niet mogelijk vanwege het budget. en omwille het feit dat we het zelf moeten bouwen.

Ik ga eens goed orienteren op allerlei dingen en oefenen met microcontrollers.
Als joerideman dan binnekort een schema kan maken voor mij zou eht heel erg tof zijn:D

mvg reinier vaan Ommen

Op 19 januari 2006 22:30:03 schreef nemmo:
hey thnx die link had ik ook al even bekeken. maardat is niet mogelijk vanwege het budget. en omwille het feit dat we het zelf moeten bouwen.

Ik ga eens goed orienteren op allerlei dingen en oefenen met microcontrollers.
Als joerideman dan binnekort een schema kan maken voor mij zou eht heel erg tof zijn:D

mvg reinier vaan Ommen

Als je véééél interesse hebt, kan ik het schema van deze online zetten...

Ga nou geen kant en klaar antwoord geven ;) dat hadden we toch afgesproken :P

haha mooie robot man!! zoiets moet het ooit mischien wel worden. Maar ik moet wel een leerproces doormaken. En dat zie ik nu eindelijk in:P. Dus een schema is denkik voor mij niet nodig nog.
Wel 1 vraagje: Hoeveel heb je voor de elektronica betaald bij elkaar. (zonder lcd enz maar incl de sensoren.) dan weet ik een beetje hoe ik moet gaan denken qua kosten.

Even over mijn motortjes. Het zijn elektro modelbouw motoren.
Van 4,8 volt die ik op 1,2 volt wil gaan laten draaien(Merk graupner: Speed 400 race Met een versbellingbak voor vertraging). Is dit geschikt hiervoor??

mvg Reinier van Ommen