Ik heb van kennissen hun oude inbouwoven gekregen, en hier wil ik een stekker aan maken en als gewone oven gebruiken.
Mijn probleem is echter dat de oven bedoeld is om een hele groep in beslag te nemen, en een maximaal vermogen van 3500 W aan geeft. Ik wil natuurlijk dat in ieder geval de lamp en de koelkast in de keuken kunnen blijven werken als de oven aanstaat.
Om nu te voorkomen dat elke keer de stop er uit springt zou ik het daadwerkelijke gebruikte vermogen van de oven willen kunnen monitoren. Weet iemand hier een oplossing voor? de meest stroomverbruikmeters gaan maar tot 2000 W ofzo, en een betaalbare amperemeter in dit bereik kan ik niet vinden. (met 80 euro voor een amperetang kan ik net zo goed een oude oven kopen)
Mocht blijken dat de oven af en toe inderdaad 3500 watt gebruikt zou het mooi zijn als ik dit kon limiteren naar zeg 3200, zodat de stop blijft zitten als de koelkast net ook stroom wil hebben. Bestaat er een apparaatje waarmee ik de stroomtoevoer naar mijn oven zou kunnen beperken?
Freaky
Meten is weten
Bij de meeste ovens kan je kiezen: ofwel monofasig 220 - ofwel op een 3 fasen net - 3x380+N of 3x220. Je totaal vermogen van je oven blijft 3500W maar je stroom per fase gaat omlaag indien je op een 3 fasen net aansluit. Uiteraard gaat dit alleen maar indien je een 3 fasig net hebt en of je eventueel een nieuwe kabel kan leggen tot waar je de oven wil installeren.
Limiteren van de stroom ? Misschien een beetje zelfdicipline om niet 4 platen en de oven samen in te schakelen...
ehl
45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Hoeveel draden zitten er aan de oven?
Kan het zijn dat hij door meerdere groepen gevoed moet worden(b.v.2groepen van 10a/230v.)Zelfs tussen 2fasen 380v is mogelijk!
eerlijk gezegd, op die 2-300W van een lamp en een frigo zal het meestal niet steken hoor...
Natuurlijk wordt het wel meestal zo gedaan om een circuit voor de oven apart te voorzien, maar als de elektriciteit nu eenmaal ligt is het inderdaad niet zomaar aan te passen.
Als je groep gevoed is met 2,5mm² kan je zekeren met 20A automaat, à 230V is dat een vermogen van 4600W. Dan heb je dus nog wat ademruimte.
Is 't 1,5mm² (wat eigenlijk niet mag en wat ik ook ten stelligste zou afraden) kom je met een zekering van 16A nog nèt iets hoger uit dan dat maximale vermogen van je oven.
Hoeveel draden zitten er aan de oven?
Kan het zijn dat hij door meerdere groepen gevoed moet worden(b.v.2groepen van 10a/230v.)Zelfs tussen 2fasen 380v is mogelijk!
De oven kan op verschillende manieren aangesloten worden, een keer 220, twee keer 220, driefasen 380,220 en zelfs 127. op dit moment zit hij op een maal 220, en ik heb maar een groep in de keuken.
Limiteren van de stroom ? Misschien een beetje zelfdicipline om niet 4 platen en de oven samen in te schakelen...
Inderdaad. Daarom wilde ik graag het vermogen kunnen monitoren. Het is namelijk alleen een oven, geen pitjes, geen grill, niets. Als ik dus zelfdiscipline wil uitoefenen moet ik weten of hij alleen 3500 W trekt als ik de temperatuur op max zet, of dat hij ook 3500W trekt tijdens het opwarmen naar elke andere temperatuur. In dat laatste geval zou ik dus graag willen limiteren, zodat hij iets langzamer "optrekt", maar niet in de buurt van de 3500 W komt.
Of een master-slave schakelaar (die voor wasmachines en wasdrogers gebruikt worden) nemen, zodra de koelkast inschakelt, wordt de oven even uitgezet. (er van uitgaande dat je een koelkast hebt die als-ie loopt meer dan 500 watt zuipt.)
Dit is een goed idee, maar dan misschien de andere kant op: zolang de oven meer dan zeg 2500 W gebruikt gaan de koelkast en eventuele andere dingen uit, en ze gaan weer aan als de oven hieronder komt. Als de oven op temperatuur is gebruikt ie niet zoveel stroom. Weet iemand of zo'n schakelaar zo instelbaar is, of gewoon reageert op elke stroom door het master circuit?
99% van de ovens zijn aan/uit regelingen.
Dus de tempratuur maak niets uit zodra hij deze bereikt gaan de spiralen uit en zodra ze onder een grens komen gaan ze allemaal weer aan.
Kijk eens of de verplichte kookaansluiting al is bedraad.
zo niet dan kan je daar een groep van maken voor je oven.
ik wordt niet zenuwachtig van een lichtpuntje en een koelkast extra ,spaarlamp gebruiken dan kan die koelkast van 150 watt er ook nog wel bij
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik vind het wel een beetje bizer dat we oplossingen en bypasses gaan verzinnen om een onverantwoorde situtatie te laten werken.
Die normen zijn niet voor niets ingevoerd!
Stel dat TS nu brand krijgt. En dat hoeft niet eens direct door zijn constructie te komen, maar door een andere groep of wat dan ook.
Denk je niet dat de verzekeringscontroleur dan niet gniffelend een paar foto's neemt om vervolgens niets uit te keren?
Waarschijnlijk is de kans op schade klein, maar altijd nog vele malen groter dan wanneer de norm aangehouden wordt.
dacht ik zo...
Op 4 april 2006 21:24:35 schreef surge_me:
[...]slik, kun je mij dan uitleggen waarom tefal 3.6kW waterkokers verkoopt (een kennis van mij heeft er zo een)
Op de doos staat echt niet:" Bel uw electricien om een extra groep aan te leegen voor deze waterkoker"
Moet je toch beter op de doos kijken of in de handleiding want het staat er echt.Tefal graaft zich juridisch altijd goed in.Zal iets staan van " houd u aan de plaatselijke richtlijnen mbt gebruik van dit apparaat of raadpleeg een expert"
En dan nog wat intresseert Tefal de Norm als zijn apparaat aan de normen voor de apparaat voldoet is het voor tefal klaar,Of de installatie dat aankan is voor de gebruiker/installateur.
Op 4 april 2006 21:51:59 schreef Marco69:
Mijn wasmachine is toch echt 3500W (type plaatje) en in de praktijk iets meer (220V exemplaar, terwijl ik hier rond redelijk stabiel tussen de 230-234 zit; handig, zo'n UPS met log) en daar zit toch echt gewoon een stekker aan.
Een wasmachine krijgt in België daarom ook verplicht een aparte voeding...en een voedingslijn van 4mm²
Enne: een kookplaat van 7Kw kan ook (nog nooit gehoord van 9Kw!!!), aparte groep van 32A, en een leiding van 6mm²...(AREI)
in België geldt: 1,5mm² enkel voor verlichtingskringen, afzekeren met 16A automaat of 10A smeltveiligheid.
2,5mm² voor de andere kringen, max 8 stopcontacten of verlichtingseenheden per circit, afzekeren met 16A smeltveiligheid of 20A automaat.
Wat je oven betreft: als je je verwarmingselementen boven en onder in serie zet gaat je aansluitwaarde een pak naar beneden, maar dan doet hij er natuurlijk een pak langer over om op te warmen, en zal je eten er ook langer moeten instaan.
Sommige warmeluchtovens hebben naast boven- en onderverwarming nog een kringelement (rond de ventilator), dit kan je eventueel loskoppelen !!! op voorwaarde dat de oven natuurlijk steeds de drie elementen (boven onder en kring) tegelijk aanschakelt. Bij sommige ovens wordt enkel het kringelement gebruikt, en dienen boven- en onderelement voor de stand "klassieke oven" van je keuzeschakelaar.
dag chris, ik neem zeker geen aanstoot aan je correctie, niemand kan immers alles weten en ik ben altijd content als ik iets bijleer. Dat van die 12 stopcontacten max dat wist ik niet, waar staat dat ergens?
wat verlengsnoeren betreft: zelfs als het 1,5 is, mag je ze nooit opgerold laten als je er nogal wat stroom door jaagt. Die warmte moet wegkunnen.
Heb ook op deze link gekeken...maare, als je nu (beetje overdreven) met NIKO-materiaal werkt...dan kan je dus 8 meervoudige (lees 5-dubbele) stopcontacten plaatsen. Dat maakt 40 stuks op 1 lijn : gewoon waanzinnig...krijg dat maar eens goedgekeurd.
ik heb ook al installaties gekeurd gekregen met 2,5 voor wassen en voor drogen, maar dan uiteraard een apart circuit voor elk van de toestellen.
Wat dat aantal meervoudige stopcontacten betreft, Chris: ik geloof dat de redenering als volgt is: De kans is klein dat er op een meervoudig stopcontact verschillende echt zware verbruikers geplaatst zullen worden. Als je installatie in orde is heb je al een circuit voor wassen en één voor drogen, dus welke zware verbruikers schieten er dan nog over... een verwarmingstoestel bvb, maar je gaat toch geen 2kW-verwarmingen vlak naast elkaar zetten... strijken en frieten bakken tegelijk is ook al niet erg waarschijnlijk... m.a.w. dat het ook meervoudige stopcontacten mogen zijn heeft er gewoon mee te maken dat de kans klein is dat die allemaal zwaar belast zullen worden.
Ik weet niet meer waar of van wie ik dit gehoord heb, ik kan de bal dus volledig misslaan ook.
wat die VOB in metalen buizen betreft: art200 (heb het even opgezocht) zegt idd: "De buizen mogen bestaan uit een thermoplastisch materiaal of uit staal. (...) De stalen buizen moeten bestaan uit een staalplaat met gelaste naad en met hetzij gladde verbindingsstukken (T.A.L.) hetzij draadgetrokken verbindingsstuken, indien de buizen voorzien zijn van een uitwendige schroefdraad aan beide uiteinden (T.A.F.)."
Ik heb naast mijn bed het boekje met het AREI van AIB-Vinçotte liggen. Als ik niet kan slapen lees ik er 10 minuutjes in en dan ben ik zo moe dat ik direct in slaap val.