Hallo,
Ik zou graag de volgende robot willen bouwen:

http://www.midnightkite.com/RoverBot.html

Of in ieder geval zoiets.
Gewoon simpel.
Mischien is er iemand die in arnhem woont die de makelijke pic controller wilt maken?
Ik geef je er wel geld voor.
Nu zou ik graag een robotje willen maken en die steeds veder uitbouwen.
Ik zat te denken om hem eerst wat simpelen dingen te laten doen.
Dus dat die niet bots dit doe ik met een soort bumper schakeling.
Maar hoe laat ik hem naar het licht zoeken.
Ik wil als eerst zo maken als die licht ziet dat er alleen een simpel ledje aangaat.

Nou mij budget ligt op de 20 euro.
Mischien wil me vriend meedoen dan kan ik al meer besteden.

De volgende onderdelen heb ik al :

Hout
Ledjes
Baterijen
Snoertjes
Draadjes
Enz
Klein spul allemaal.

Maar de volgende dingen wil ik nog hebben :

Een pic programmer.
Een pic :p
Lichtsensor.
Enz

En als iemand nog wat ideeen heeft dan zeg die het maar.
Maar mij vraag is nu hoe maak ik een robot die gewoon rijd.
En als die licht ziet gaat er een ledje aan.
En wie kan me uitleggen hoe zoon ligt sensor precies werkt ??

Begin maar bij deel 8 daar is het fatsoenlijk

[Bericht gewijzigd door roberthend op ]

Gebruik een LDR, een opamp een paar weerstanden en een potmeter.

Sluit de LDR aan als spanningdeler, en doe zit ook met de potmeter. Sluit de opamp aan als een comperator, en met de potmeter kan je dan het gewenste omschakel nivo instellen. Gebruik eventuweel nog een condensator om een vertraging aan te brengen tegen het reageren op snelle lichtflitsen.

Deze begrijp ik even niet.

Ik heb hier iets gevonden zou dit lukken :

http://www.technologystudent.com/images2/ldrlght.gif

Hee ik kom ook uit arnhem (presikhaaf) en kan je wel helpen met de PIC's. Als je zelf een programmer wilt maken kan ik je wel een schema doen voor een ICD2 kloon. Daarmee kun je direct vanuit MPLAB (de ontwikkeltool voor PIC's) programmeren en in-circuit-debuggen.

Enne een PICje heb ik ook nog wel voor je liggen.

Wat betreft de lichtsensoren, je hebt verschillende types. Pak je bijvoorbeeld een fototransistor, dan kun je daarmee een spanningsdeler maken. Je krijgt dan een analoge spanning die maat staat voor de lichtintensiteit. De analoge spanning zou je daarna bijvoorbeeld in de PIC kunnen inlezen. Je maakt dan gebruik van de interne A-D converter (analoog -> digitaal) van de PIC. In plaats van een analoge spanning heb je nu een getal die maat staat voor de lichtintensiteit. Met dat getal kun je in de PIC weer leuke dingen gaan doen. Kleiner dan een bepaalde waarde, dan ledje aan ofzoiets.

Oke maar er is hier een shakeling simpele pic programmer.
Zal dadelijk even een link zetten.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/91

Hoeveel voor die pic

Hoewel het een simpel schema is, is de betrouwbaarheid van deze programmers bedroevend laag. Simpel = beter gaat dus niet op in dit geval. Ik heb ook altijd van dit soort goedkope programmers gebruikt en het was altijd vloeken omdat ie niet goed werkte. Sinds ik de ICD2 kloon heb werkt alles feilloos. Maar goed je moet het zelf bepalen.

Mocht je geinteresseerd zijn in de ICD2 kloon, kijk dan eens hier

Een PICje kun je hier gratis ophalen hoor, heb er toch wel wat liggen waar ik niks mee doe. Ik zal ff de typenrs checken die ik heb liggen.

Ja die ICD2 ziet er goed uit.
Is hij al gebouwd.
En hij zou wel aardig wat kosten of niet ?

Och duur, duur, wat is duur?

ik kan je de voorgeprogrammeerde pic wel doen, dat scheelt al een hele hoop.

paar weerstandjes, torretjes, condensators, spanningsregelaartje, max232 en connectors. Zal bij elkaar niet meer dan een paar euro kosten.

edit
Ik heb hem inderdaad al gebouwd. Dus ik heb schema's en pcb layout al liggen

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]

Maar hoeveel reken je voor de kant en klare ICD2 kloon ?
Ik heb een Heeeeel laag budget.

Op 20 september 2006 13:11:59 schreef roberthend:
Ik heb een Heeeeel laag budget.

Zoiets had ik al begrepen ja... ;)

Ach laten we er een keer 5 euros van maken, dan krijg je de onderdelen mee naar huis. Moet je het zelf ff solderen enzo. Het is dat ik de onderdelen er nog voor heb liggen, anders zou ik dit niet zo goedkoop doen... Dus voordat iedereen gaat vragen, ik doe dit maar één keer.

Ik heb mn voorraad picjes dr eens bijgepakt, ik heb hier liggen:
- 16F84A
- 16F628
- 16F870
- 16F871
- 16F876A (deze is ook nodig voor de programmer)
- 16F877A
- 18F4220
- 18F452
- 18F2455
- 18F258

Ja maar het solderen is het probleem.
Oke gesoldeert en al geef ik je 8,50 oke.

Probeer het anders maar eens, ofwel begin je eerst met een paar vellemankitjes, zo heb ik het ook geleerd. En voor je het weet ben je je eerste TQFP µC aan het solderen.

Ja maar kijk op een printplaat solderen is makelijk.
Teminste die velleman printplaten maar los is gewoon een kl*te werkje

Jep solderen is echt geen rocket-science ofzo. Maar je moet uiteraard wel een goede soldeerbout hebben, anders is het geen doen.

Maare voor 8,50 wil ik hem wel voor je in elkaar solderen.

editje...
Voor de duidelijkheid, je krijgt er dus een printplaat bij he... Zit wel geen soldeermasker op, maar het solderen is echt niet moeilijk dan hoor

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]

Sorry wat is een soldeer masker.

Ik denk er in ieder geval nog over naar.
Maar de benodigde pic krijg ik zo ?

Soldeermasker is de groene laag die je standaard op een professionele print ziet. Deze groene laag zit overal, behalve op de pads waar gesoldeerd moet worden. Het soldeermasker is niet alleen bedoeld als bescherming voor de PCB, maar zorgt er ook voor dat de tin minder makkelijk tussen twee naast elkaar geplaatste pads kan vloeien. Je hebt dus minder snel een tin-overbrugging tussen twee pootjes.

Maar we hebben het toch over through-hole componenten, de pitch is dusdanig grof dat je er geen last van zult hebben.

Enne ja hoor, die PIC mag je zo wel hebben

Oke.
Maar met dat solderen voor 8,50 bedoelde ik dus.
5 euro voor de matrialen en 3,50 voor het solderen.
I.V.M misverstanden.

Toen was het verdacht stil.

- mag ik even nadenken over mn antwoord -

Ja hoor, 8.50 is prima voor het geheel.

Alvast een opmerking, je zult zelf een voeding bij de programmer moeten vinden. Er moet een gelijkspanning op van 15V tot 35V.
Ik heb zelf gewoon een oude adapter gepakt van een laptop.

Ook de seriele kabel voor het programmeren kan ik je niet cadeau doen. Maar goed, dit is gewoon een standaard kabel, die heb je denk ik wel liggen.

Ik heb hier een trafo van 14 volt zou dit kunnen denk je.

Als je er een gelijkrichter tussen zet wel ja... Hmm anders kan ik die ook nog wel op de PCB gooien, dan kan je er ook wisselspanning opzetten.

Dan wordt het minimaal 12Vac, of minimaal 16.4Vdc

Nee het is een model trein trafo.
Heb 2 stroom uitgangen wissel en gelijk.
Dus geen probleem.

Maar nu heb ik nog 1 vraag kan ik met die pic de volgende dingen doen :

De motor opdrachten geven voor een voorgeprogrammerde rit.
Bijvoorbeeld een ledje knipperen.
Sensoren aansluiten.

Verzeker je er dan wel van dat ie minimaal 15Vdc uit kan sturen.

Enne, ja met die PIC kun je in software van alles voor programmeren. Je kunt het van heel simpel tot heel complex maken. Een ledje laten knipperen behoort wel tot het meest simpele.
Leuker wordt het als je bijvoorbeeld een aantal sensoren hebt, waarmee je dan vervolgens verschillende routines gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld als het donker is gooit de robot zn ledjes aan en gaat ie rondrijden totdat ie een warme plek heeft gevonden (temperatuursensor en lichtsensor). The sky is the limit zal ik maar zeggen. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Met een aantal van deze routines kun je al behoorlijk realistisch gedrag van insekten namaken.

Oke ik beslis morgen of vandaag of ik het neem. PM

Oke dus dit is wat ik nodig heb voor de programmer:

Benodigde pics
Voeding 14 v in mij geval.
Een kabel

En ik kan dus rechstreek vanuit de programmer aansturen.

owja shrik niet als ik hem kom ophalen.
Ben 13.

Oke we kunnen weer veder gaan.
Over het onderwerp robot.

Mij doel.

Een robot bouwen die voorgeprogrameerd rijd.
En dingen ontwijk.
Dit wou ik doen met druk sensoren dus bumper sensor enz.
En hoe zit het trouwens met IR is dit moelijk. ?
Als het donker word moet hij de leds aandoen.
En naar een bepaald punt rijden.
Daar zijn leds uit doen.
En zich zelf uitshakelen.

is dit mogelijk.
En is dit niet wat moelijk voor een beginer.?

Je hebt dus inderdaad een PIC nodig, deze ga je programmeren met jouw zelfgemaakte programma.

De voeding moet dus wel 15V gelijkspanning zijn, 14V is aan de krappe kant namelijk.

Seriële kabel heb je nodig idd. Heb je al een liggen? Dan kan ik kijken welke connector ik op de PCB moet zetten (male of female).

De programmer gebruik je dus niet om je robot direct aan te sturen, maar om de PIC van je robot te programmeren. Je kunt dit wel in-circuit doen, oftewel je kunt de PIC herprogrammeren terwijl je robot nog aan staat.