Ook ik ben bezig geweest om iets voor in bad te verzinnen, dan ben je namelijk niet gebonden aan en 'klein' bakje en kan je o.a. zelf de temperatuur regelen van het water.

Ultrasoon reinigen is afhankelijk van meerdere factoren:
- de frequentie (tussen 20kHz en 150kHz)
- temperatuur van het water (veranderd de viscositeit = simpel gezegd de dikte van het water). Eenvoudig de warme kraan openzetten of een dompelaar toevoegen om het water op temperatuur te krijgen en te houden.
- aantal trilelementen en opstelling in de bak / het bad
- de tijd dat te reinigen produkt in het water ligt
- soort en hoeveelheid schoonmaakmiddel dat aan het water is toegevoegd.

Een goede uitleg kan je bij Variclean vinden en ze verkopen ook het spul (maar meer professioneel en redelijk prijzig).

Nou had ik bij conrad een ultrasoon generator 12-15V gevonden (om o.a. katten te verjagen) voor 10 euro die tot 40kHz komt. Zat te denken om hier een waterdichte luidspreker op te monteren, maar ik kan geen luidsprekers vinden die de frequentie van 40kHz halen... Dus zal er iets van een trilelement gebruikt moeten worden dat deze frequentie wel haalt. Bij Variclean gebruiken ze een dompelelement dat bestaat uit meerdere PZT trilelementen (ziet er dus ook prijzig uit). Helaas heb ik nog nergens trilelementen kunnen vinden, misschien dat jullie die wel kunnen vinden (moeten echter wel tegen water kunnen en minimaal 40kHz aankunnen).

Volgens mij is het daarom best mogelijk om zelf een betaalbaar alternatief te maken dat je in elke badkuip kan hangen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

JA JA, je gaat gewoon zelf in bad liggen,en je bent te lui om te scrobben :)

@shiptronic: als je wilt komen helpen schoonmaken ben je van harte welkom ;-)

Ik wil aluminium bollen (lampen) schoonmaken, zitten onder de nicotine en zijn nu geel ipv zilverkleurig, en dat gaat niet zo 1,2,3 met de gewone schoonmaakmiddeltjes uit de supermarkt.

Had een andere tip gevonden, en dat was backing-soda (bevat natriumbicarbonaat) toevoegen aan het water want daardoor onstaat kleine bellentjes en die maken de boel dan schoon... maar dan moet het water wel minimaal 60 graden zijn anders werkt het niet (en dan wil ik ff niet in bad liggen).

Wat ik wilde melden was dat ik piezo-transducers heb gevonden die speciaal gemaakt zijn voor ultrasoon reinigen. Er staat alleen helaas niet bij wat ze mogen kosten.

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Het beste produkt hiervoor dat ik ken is CAP1000.
Is een industriëel detergent/reinigingsmiddel/ontvetter, ik gebruik hem verdund 1 op 5 met water in een handspray (fabrikant raadt 1 op 12 aan, maar de ervaring leerde ons dat 1 op 5 veel beter werkt).

Kennis met dit produkt gemaakt bij een vorige werkgever (Bull België) waar wij het dagelijks gebruikten om informaticamateriaal mee te reinigen.

Wordt in België verdeeld door:
ITECMA BVBA
DIEUDONNE LEFEVRESTRAAT 2
B-1020 BRUSSEL
Tel : 02/4258278 Fax : 02/4250354
Email : admin@itecma.be

Enige probleem: je kan CAP1000 alleen in vaten van 30 of 60 liter kopen (ik heb een aantal jaar geleden het 30 liter vat gekocht, staat nu in de garage).
30 liter puur geeft je 150+ liter bruikbaar produkt.
Kostprijs indertijd zo'n 300 Euro + BTW.

Ik heb er al veel vrienden/familieleden/klanten blij mee gemaakt want het is een fantastisch produkt, en overal inzetbaar waar veel andere produkten het laten afweten.
Metaal, kunststoffen, schilderwerk, glas, ceramiek, tegels, noem maar op.

Object even besprayen, beetje laten inwerken, afwrijven met keukenpapier/linnen/vod, naspoelen indien gewenst/mogelijk.

Je ziet de nicotine/teerdrab/keukenvettigheid er zo afdruipen...

We (mijn firma) hebben er indertijd aan gedacht om de CAP1000 in 1 liter hoeveelheden te verkopen, samen met de sprayfles, maar behalve op uitzonderlijke aanvraag van klanten/vrienden/familieleden (die het produkt kennen) hebben we het uiteindelijk toch niet gedaan wegens teveel rompslomp.

@erik: Ik kan je desgewenst een litertje of half litertje toesturen (onverdund) voor 15 Euro/liter + verzendkosten.
Post hier dan wel je bevindingen over het produkt, je zal niet teleurgesteld zijn!

CD :)