je moet iig 1 zakje elco's hebben a 15 euro,
je hebt dus nog 85 euro over.
je moet de rest aanvulen met led's tot je balans aantal euro's uitgegeven gelijk is aan aantal artikelen
dus:
Aantal artiekelen prijs in euro's
X + 1 = 0,25X + 15
en ik heb geen zin om deze vergelijking op te lossen, dus dat mag een ander doen
maar het restant is aangekocht in weerstanden...
(overigens, als je 2 zakjes elko's zou hebben, wordt de vergelijking natuurlijk X + 2 = 0,25X + 30, wat feitelijk dezelfde vergelijking is natuurlijk.. Alleen de bepeerkende factor is dat X + 1, X + 2, of whatsoever NOOIT meer mag zijn dan 99 want je moet iig 1 assortiment weerstanden kopen!)
jarrefan zijn puzzel
0,8X = 0,5X-8
hetzelfde laken een pak voor de wiskundigen onder ons, ik heb met mijn 3 uurtjes slaap afgelopen nacht net ff niet de hersens om ze op te lossen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 16 april 2008 09:45:38 (20%)]
klein is fijn
Moderator
Op 16 april 2008 08:28:28 schreef Jochem_S:
En ik dus op de vroege morgen een half A4'tje vol krabbelen met formules om tot het antwoord te komen... dan sla je jezelf wel even voor de kop hoor!
Half A4'tje? Half minuutje excel..
Y = 15 + (X · 0,25)
Je zoekt het punt waarop X en Y gelijk zijn en klaar. Dan zie je overgens ook meteen dat er vier oplossingen kunnen zijn.
@ KIF: je antwoord klopt niet helemaal, je komt erachter dat je ook Y + 1 moet hebbe: je hebt immers al 1 artikel gekocht dan.... (zakje elko's voor 15 euro)
als je het 2e snijpunt zoekt, moet er natuurlijk Y + 2 zijn en die 15 moet dan 30 worden....
je redenering klopt wel natuurlijk!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 16 april 2008 10:12:32 (12%)]
klein is fijn
Moderator
Ah stik.. Ik ben dus ook nog niet wakker.
't Moet inderdaad Y = 15 + ((X-1) · 0,25) zijn, waarbij X = Y moet gelden.
Dan zie je al snel dat het niet gaat werken, en hetzelfde geldt voor Y = 30 + ((X-2) · 0,25).
Pas bij Y = 45 + ((X-3) · 0,25) is bij X = 59 X gelijk aan Y.
Dus:
3 zakjes elco's van 15,-
56 LED's van 0.25
41 weerstandsassortimenten van 1,-
Geeft 100 items, met een totaalprijs van 100,- gulden.
nu nog jarrefanz ijn puzzeltje:
de vergelijk is:
0,8X = 0,5X-8
't is allemaal zuivere wiskunde idd...
Anoniem
@ Henk, je vergelijking klopt niet. Als je met X het oorspronkelijke bedrag bedoelt, is 0,5X niet goed. Het is de helft van wat is uitgegeven.
aha, ik dacht de helft van het oorspronkelijke bedrag, blijkbar de tekst verkeerd gelezen...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 15 april 2008 23:25:58 schreef Sine:
Heb ik er ook nog eentje ... ( waar ik stiekem zelf niet uit kom ... en wat stiekem een real world toepassing heeft )Ik heb een paneel met neon lampjes met ingebouwde transistor trap ( waarschijnlijk iets uit een oude computer )
Die lampjes zijn aangesloten volgens het volgende schema ( ik heb er eentje uit de alu behuizing geprutst )
wat je moet weten :
1, de neon ontsteekt bij 80V en gaat weer uit bij 60V
2, de transistor begint bij 65V te zeneren ( gaat zelf geleiden )
3, alle lampjes hebben de lijnen A, B en C parallel staan, het stuur signaal komt op 'in 1' en 'in 2' enz ...
4, Een neon mag niet direct aan een spanning geschakeld worden, er moet altijd een weerstand in serie om de stroom te beperken
5, Ik heb geen idee van signaal niveaus, maar de voeding voor de neons is *waarschijnlijk* 100V DC, dat kan positief en negatief zijn, net als de stuur stroompjes.
Ik heb er zelf al een avond op liggen broeden maar kom er niet uit.
ze gebruiken net dat zener effect. de lampjes branden in rust allemaal. het is door de ingang te sturen dat het lampje dooft ....
Op 15 april 2008 16:07:11 schreef Rd12tf:
Kastje met de stroombron + 100 ohm parallel wordt, indien niet belast, ook warm!
Check!
Om helemaal volledig te zijn: het kastje met de spanningsbron blijft "open" koud en wordt "kortgesloten" maximaal warm; het kastje met de stroombron wordt "open" maximaal warm, en blijft "kortgesloten" koud.
In een Duits boek van 1927 worden de verschillende elektriciteitssystemen beschreven, en daar wordt nog het "constantestroom" net genoemd. Alles in serie, en lampen hebben geen aanschakelaar in serie, maar een uitschakelaar parallel!
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Ik kende het raadsel nog niet, jullie wel?
vond het wel grappig.
1/2 3/4 H/V
H/V 1/2 3/4
H V ?
Bij het vraagteken moet je iets invullen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Logischerwijs de 1, maar het zal de P wel weer zijn...
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik zou zeggen: 1
/e te laat
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op dinsdag 29 april 2008 13:33:19 (30%)]
pompopom
Inderdaad de P
proficiat voor Jochem_S, of kende je hem al?
ik snap deze nog niet.... leg eens uit dan?
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
O, wat flauw
Lees het eens hardop van links naar rechts. Maak van H 'hoedje' dan kan je v en p zelf wel bedenken.
pompopom
ik snap deze nog niet.... leg eens uit dan?
Tip: kinderliedje
@pietdepiet: maar geef toe, toch eigenlijk wel grappig. Van 't weekend tijdens een zaalkwis hier toch ff bij moeten stilstaan
[Bericht gewijzigd door pompopom op dinsdag 29 april 2008 14:37:21 (45%)]
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Op 29 april 2008 14:34:52 schreef Pietdepiet:
O, wat flauwLees het eens hardop van links naar rechts. Maak van H 'hoedje' dan kan je v en p zelf wel bedenken.
Flauw? Ik vind het wel creatief. (Alleen niet elektrotechnisch onderbouwt)
pompopom
(Alleen niet elektrotechnisch onderbouwt)
Da's waar, maar bon dat waren andere raadseltjes hier ook niet altijd.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
en dan een waarheid als een koe
Who knows does.
Who doesn't, teaches (G.B.Shaw)
Do, or do not.
Try there is not(Yoda)
[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 29 april 2008 17:36:12 (20%)]
Speciaal voor de anabeten:
Waarom kan deze oscillator niet werken?
Bron:
Nbfm Manual, Hewes & Jessop, RSGB, 1974
ben zoals je weet geen anabeet, maar ik zie de oscillator opgebouwd rond L1 en die 100 pF toch duidelijk aan massa liggen en vanuit die massakant de schakeling in gaan: aan die kant gaat hij dus iig niet oscileren..
wellicht de andere kant, maar daar heb ik mijn twijfels over.....
ach, dan kan deze er ook nog wel bij :
The balloonist
A man in a hot air balloon realized he was lost. He reduced altitude and spotted a man below. He lowers the balloon a bit more and shouted: "Excuse me, can you help me? I promised a friend I would meet him an hour ago, but I don't know where I am".
The man below replied: "You're in a hot air balloon hovering approximately 30 feet above the ground. You're between 40 and 41 degrees north latitude and between 59 and 60 degrees west longitude".
"You must be engineer", said the balloonist.
"I am", replied the man. "How do you know?"
"Well", answered the balloonist, "everything you told me is, technically correct, but I've no idea what to make of your information, and the fact is I'm still lost. Frankly, you've not been much help at all. If anything, you've delayed my trip."
The man below responded: "You must be a corporate manager."
"I am", replied the balloonnist, "but how do you know?"
"Well", said the man, "You don't know where you are or where you're going. You have risen to where you are due to a large quantity of hot air. You made a promise which you've no idea how to keep, and you are expect people beneath you to solve your problems. The fact is you are in exactly the same position you were in before we met, but now, somehow, it's my fault.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hoewel dit dus duidelijk niet in de rubriek HV thuis hoort, de volgende oplossing van het oscillator probleem.
Die spoel L1 zal toch een middentap naar de gate van de fet moeten hebben wil het gaan oscilleren. Op deze schakeling ligt de gate dus aan massa. Die tweede trap is een HF versterker en daar wordt via een inductive koppeling het HF signaal af genomen, dus daar zal niets gaan oscilleren.
Groetjes Hans.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Wie kan deze:
Je monteert een thermometer voor je wagen, en gaat bij warm weer aan hoge snelheid rijden. Wat gebeurt er:
A) aanduiding temperatuur blijft dezelfde als bij stilstand
B) aanduiding daalt ten gevolge van grotere luchtstroom langs de thermometer.
C) aanduiding gaat omhoog doordat er warme luchtmoleculen met hoge snelheid botsen op de thermometer.
Je kan dit niet echt simuleren met auto's die een standaard thermometer aan boord hebben als deze ingewerkt is, dus vrij goed beschut tegen windinvloeden.
- - big bang - -
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
@bigbang antwoord A
Want de rijwind doet het kouder aanvoelen maar het is niet kouder denk ik.