Inderdaad, die tafel moet je dus niet laten bewegen, en een hele goede reden om dat niet doen is het simpele feit dat je je tafel nooit vlak krijgt op die manier!
Ik bedien dagelijks een CNC machine en geloof me, het is echt een precisie instrument en de tafel moet 100% vlak zijn.
Zou deze niet vlak zijn dan is je gravering aan het begin van een zin of woord zeg maar 1 mm diep, en aan het einde raakt de freesbeitel niet meer je werkstuk!

Ik bedien een Multicam 5000 en deze heeft een vacuüm tafel,op het freesbed liggen 9 mm dikke MDF platen en er onder wordt de lucht weggezogen, dwars door dat MDF zuigt hij dan het materiaal aan met een kracht van 600 gram per vierkante centimeter en ik kan drie platen 18 mm mdf op elkaar leggen en dan ligt de bovenste nog muurvast!!
Verder kan deze max 20 meter per minuut frezen, maar dan is de kans op een gebroken frees wel heel groot, ik hou het meestal bij 10 meter per minuut(en ga dan in één keer door 36 mm mdf, met een 8 mm frees)
Voor 1 mm dik RVS is het bijvoorbeeld een slechts een halve meter per minuut, met een 6 mm beitel (met vloeistof nevel koeling)

Maar ja, dit is dan ook geen hobby machine (hoewel ik er wel veeel op hobby hahaha)
Ik vind het wel heel leuk dat je zoiets zelf wil gaan bouwen, maar nogmaals, het is precisie werk met heel sterke aandrijvingen (de x/y arm van 'mijn' machine is 900 kilo, en dat start en stopt alsof die van piepschuim is !)

Voor software zou je kunnen kijken naar Imill van AH-soft punt DE , niet echt state-of-the-art software maar het doet wat het moet doen...

grt

Hoe weet ik wat voor motoren ik nodig heb?Dus de hoeveelheid nm(houdskoppel?)hoe valt dit uit te rekenen of..?
Ik heb hier namelijk nog verschillende motoren, is het verstandig om bijvoorbeeld 3verschillende te gebruiken?(heb namelijk allemaal verschillende types ook zowel [bewerk] Unipolaire als Bipolaire..of zou ik hier later last van kunnen krijgen?(iemand ervaring mee?)