hallo, (ik kon geen betere titel verzinnen ik hoop dat dit goed is)
Een vriend heeft gevraagd of ik zijn rc auto wilde repareren/ombouwen.
In dit geval gaat het alleen om het repareren, de auto wil namelijk niet meer vooruit. Mijn conclusie is dat de h-brug stuk is. (het ligt in ieder geval niet aan de motor)
Ik ben er bijna zeker van dat het de h-brug is omdat er 4 to-251 behuizingen bij elkaar staan.(hier bedoel ik dus dat ik zeker weer dat dat de h-brug is, niet dat daar de fout ligt) De transistoren (of ander onderdeel waarmee je een h-brug kan realiseren) hebben de opdrukken mx316 en mx306 (twee onderdelen met de opdruk mx316 en twee onderdelen met de opdruk mx306)
Zoekwerk op google levert alleen een auto radio versterker ic op (mx316).
Metingen:
Belast Onbelast
Motor 1A/6,9V (met pieken van 3A) 7,5V (met 1 draadje van de motor los)
Battery pack 7,4V 7,5V
Foto's:

De 4 to-251 behuizingen.

De onderkant van de print op dezelfde plek.
Nu is mijn vraag:
1. Welk onderdeel is de perfecte vervanger (als het al dit probleem is)
2. Zijn er nog manieren om te testen of dit echt de fout is?
vr. gr. leime
Even meten of de basissen (of gates als het fetjes zijn) een signaal krijgen.
De basis is steeds het pinnetje dat niet aan de motor of aan de voeding hangt.
oke,
Vooruit Achteruit
Q5 7V 7V (regelt de plus, mx316)
Q6 0.9V 0.0V (regelt de plus, mx316)
Q7 0.9V 0.0V (regelt de min, mx306)
Q8 0.0V 0.9V (regelt de min, mx306)
(voor de nummers van de componenten zie eerste foto, de naam Q5 is niet te zien maar de rest wel dus de ene die je niet kan lezen is Q5)
Dit zijn mijn resultaten, ik heb ook een aantal extra dingetjes toegevoegd die ik achterhaald heb. Inmiddels weet ik ook dat de boel niet meer werkt omdat men de motor heeft laten draaien zonder de motor aan het wiel te maken. (via tandwieltjes uiteraard)
Als ik de resultaten zo bekijk lijkt mij dat Q5 niet helemaal goed meer is. Is het mogelijk dat te bevestigen voor Q5 en Q6 om te draaien? Omdat beide hetzelfde nummer hebben)(dan kan hij weer vooruit maar niet meer achteruit lijkt mij)
leime
klein is fijn
Moderator
Ik zou eerst even op zoek gaan naar een basisweerstand of kortsluiting ergens anders. Torren gaan zelden uit zichzelf stuk.
Kan ook dat het stuursignaal ontbreekt. Dat kan je een stukje terug in de schakeling meten.
Je kan ook even met een ohmmeter meten of je misschien nul ohm meet tussen basis en emitter..
Op 31 januari 2009 14:54:21 schreef klein is fijn:
Ik zou eerst even op zoek gaan naar een basisweerstand of kortsluiting ergens anders. Torren gaan zelden uit zichzelf stuk.
oke
Wat ik inmiddels weet is dat Q5 en Q8 worden aangestuurde door 1 tor (c1815), Q8 via een weerstand van 100 Ohm aan de emitter en Q5 rechtstreeks aan de collector van de tor. De basis van de tor zit via een 1KOhm weerstandje aan het ic. (zelfde verhaal bij Q6 en Q7) (ik zal het proberen te tekenen)

De datasheet van de c1815 tor.
bc546 lijkt mij een goede vervanger. Is het verstandig deze te vervangen als ik de tor een stukje draai vanwege de pinning.
leime
[Bericht gewijzigd door leime op (30%)]
het plaatje wat ik geplaatst heb is blijkbaar bottomview (wat ik niet wist)
Zonnepaneeltje heeft gelijk, ik zal de verkeerde afbeeldingen verwijderen.
Maar nogmaals de vraag. Is het verstandig deze te vervangen?
Wat zijn de basis en emitter van Q5 dan? Draadje naar de motor= emitter en draadje richting chip = basis?
leime
Uitgaande dat het bovenstaande klopt is het als volgt:
Q5
emitter - basis = 775 Ohm
emitter - collector = Oneindig
basis - collector = 775 Ohm
voor Q6, Q7, Q8 zijn alle combinaties oneindig.
Is dat wat je bedoeld?
Alvast bedankt voor je hulp!, leime
[Bericht gewijzigd door leime op (57%)]
Dat lijkt goed.
Maar kan je de spanningen die je op de basissen hebt gemeten nog een keer nalopen? 0V en 0.9 V op de basis van Q6 klopt niet.
wacht even, praat je nu over een van de torren uit de h-brug of over de tor die de h-brug bestuurd? (c1815)
Ala je het over de Q5 uit de h-brug hebt dan heb ik het zo bekeken.
_____
| |
+-----+
| | TO-251 behuizing.(vanaf de voorkant)
| |
-------
| | |
| | |
B E C
Waarin B=Basis E=Emitter en C=Collector
leime
Edit:
Op 31 januari 2009 19:52:27 schreef Zonnepaneeltje:
Dat lijkt goed.Maar kan je de spanningen die je op de basissen hebt gemeten nog een keer nalopen? 0V en 0.9 V op de basis van Q6 klopt niet.
Die gegevens heb ik gemeten op het punt waar het signaal vanaf de chip komt via die tor en weerstanden (c1815)
Ik heb het goed gemeten hoor. Waarom zou het volgens jou niet kloppen dan? En waar zit de basis? Aan het ic?
[Bericht gewijzigd door leime op (39%)]
Dan kloppen de gegevens nog wel geloof ik.
De basis is dus pin 1. Die zal ik nog eens nalopen.
Vooruit Achteruit
Q5 7V 6.7V
Q6 0.9V 0V
Q7 0.9V 0V
Q8 0V 0.8V
Ik geloof dat Q5 en Q8 tegelijk opengegestuurd worden en dat Q6 en Q7 tegelijkertijd opengestuurd worden.
leime
De spanning op Q6 klopt niet. De emitter moet aan de +7V vast zitten en de basis kan dan hoogstens 1V lager liggen, die zou dus minstens nog op 6V moeten staan.
oke, heel erg bedankt, maar nu nog... Wat is een goede vervanger want er is niet veel over die tor te vinden.
leime
nee hoor 
zo een is het. of men heeft de bovenkant eraf geslepen maar zo ziet het er niet uit.
Als ik nou zelf een printje maak met de 1k weerstand + 100Ohm weerstand + de c1815 (maar dan bc546) + een h brug, zou dat dan werken?/Is dat te proberen?
leime