[AC] TTL - RS232 printje

Dit topic is gesloten

Onlangs heb ik voor de zoveelste keer een max232, bijhorende C's en een female sub D met kabel in een breadboard gestoken. Nu heb ik er eens een klein printje voor getekend. Heel simpel maar handig, dus vroeg ik me af of er misschien nog iemand interesse heeft.

  • Ik heb de ILC3221 gebruikt (dit is wel TSSOP) omdat die van 3 tot 5,5v werkt en de C's zijn kleiner dan die voor de max232 en max3232.
  • rest is 0805
  • leds op Rx, Tx en voeding.
  • Als ik alles behalve de sub D meestuur, kan het gewoon in een brief. (zoniet kost een pakket al €5,70)
  • rond de €4-5 + verzendkosten moet lukken

Schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schema%20-%20ttl-rs232.png

Layout:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/layout%20-%20ttl-rs232.png

Model: (het koper werd onvolledig gegenereerd)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/model%20-%20ttl-rs232.png

[update]

- Als de FT232 er bij komt (€3) dan is het volgende mogelijk:

  • TTL-UART -> RS232 (sluit je breadboard aan op RS232 aparaat)
  • TTL-UART -> usb (sluit je breadboard aan op de pc)
  • usb -> RS232 (gewone usb-RS232 converter)
True story bro!

Jammer dat je de seriele poort gebruikt. Had het wat toekomst gerichter gemaakt door gebruik te maken van een FT232, dan had ik wel interesse gehad.

Waarom kan een Sub-D niet door de brievenbus? Zo groot zijn die dingen toch niet?

Electroboy, ik wou de RS232 levels kunnen gebruiken maar misschien valt het te combineren. Ik check de datasheet van de FT232 eens.

Hagdos, Die gaat wel door de brievenbus maar kan niet in een gewone omslag, daardoor valt het onder pakket en wordt het verzenden duurder dan het pakket zelf.

True story bro!

Enveloppe mag 3.2cm dik zijn (NL briefpost) als ik me niet vergis. Moet met een stevige enveloppe nog wel gaan lukken lijkt mij, zelfs mét D-sub.

PS: geen animo

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik verzend regelmatig bubbelenveloppen met een 25-polige SUB-D connector er in. Dit is echter een connector met soldeerpunten, geen 'pootjes'. Als je de print dubbelzijdig maakt en zo routeert dat deze in een SUB-D connector geschoven kan worden dan past het geheel gewoon door de brievenbus.

Als ik het niet kan versturen als genormaliseerde zending (dit is <50g en <5mm dik) dan wordt het direct €3 duurder en dit alleen voor de sub D. Ik wou het net heel goedkoop houden... Ik kan dat natuurlijk ook als optie doen.

True story bro!

Vergeet geen doorverbindingen te maken tussen 7 en 8 en tussen 1, 4 en 6 anders werkt de hardware handshaking niet. Het is ook handig om een 1:1 kabel te gebruiken zonder kruisingen maar dat heb je als ik het goed zie ook gedaan...

Ik kan een combinatie maken met TTL-UART, RS232 en usb. Met 2 jumpers heb je dan 3 dingen in 1.
- TTL-UART -> RS232 (sluit je breadboard aan op RS232 aparaat)
- TTL-UART -> usb (sluit je breadboard aan op de pc)
- usb -> RS232 (gewone usb-RS232 converter)

De FT232 kost wel €3, dan zou het voor €8 waarschijnlijk kunnen.

True story bro!

Je kunt ook een normale SUB-D connector direct aan de print solderen, door deze eroverheen te schuiven. Maakt 'm net wat kleiner..
Mijn eigen versie:
http://lh6.ggpht.com/_kg5gDTmGVQs/S2B-AMaJqoI/AAAAAAAAAIQ/nUDgIo1LVqA/s720/IMG_3822.JPG
Juist voor breadboard is een USB-TTL converter eigenlijk veel handiger, omdat je dan ook gelijk een 5V voeding tot je beschikking hebt. Maar daar kwam ik pas achter ná het fabriceren.

Woei! *heeft etsbak*

Ik koop voor $3 een USB-RS232 controller bij DealeXtreme, en soldeer daar de max-232-achtige chip van af, en heb dan precies zo'n ding waarmee ik op iedere USB-enabled computer deze ttl-rs232 aankan....

we zijn nu aan het overwegen om voortaan de nokia kabeltjes te kopen: iets duurder $4.62, en daar zitten direct de draadjes aan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jep, daar dacht ik daarnet ook aan als het met usb moest gaan werken. Maar dat was in eerste instantie niet de bedoeling, het moest een gewone TTL naar RS232 converter zijn.
Ik denk dat de meeste hier de print met usb willen aansluiten :)

True story bro!

@rew: welke specifieke nokia-kabel van DX heeft USB-RS232 op TTL-niveau op z'n uitgang? En is dat dan 5V of 3V3 (LVTTL)? Ik vind het een goed idee!

edit: even gegoogled - this should do! LVTTL en geen idee of hij 5V-tolerant is, maar eventueel bak ik nog een weerstand en zener tussen de header die ik aan de kabel soldeer. De andere kant op gaat sowieso altijd goed.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 28 januari 2010 07:46:05 (49%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ehh, inderdaad die heb ik gekocht. Ik ben nog niet zo ver dat ik wist dat er 3.3V uit kwam...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als USB<->TTL converter gebruik ik zelf DCU-11 datakabels. Voordeel boven de CA-42 is dat je ook een 5V voeding hebt.
DX heeft deze ook, maar ze zijn goedkoper via eBay te krijgen. Let op, zorg wel dat je een goede versie hebt want er zijn kabels in omloop die een veroudere/niet-ondersteunde chip hebben waarvoor geen drivers voor Windows XP64/Vista/7 zijn. De goede kabels gebruiken de CP2101. De inputs hiervan zijn ook 5V tolerant.
Gebruiker "ukwholesale1" levert een goede versie, "ukmobile786" is de "slechte" versie.

Inclusief verzending €4,07 op dealextreme, €5,12 op ebay bij ukwholesale1.

@rew: weet je welke chip er gebruikt wordt in die CA-42?

If you want to succeed, double your failure rate.

Vorige week hier een oude USB-RS232 opengesneden om de usb kant er uit te halen. Toch maar niet gedaan omdat nu juist bij die goedkope te kleine charge pump c's gebruikt worden voor de RS232 transceiver. Dus de transceiver er maar uitgehaald en 2 brugjes gelegd om er een USB-TTL kabel van te maken. De usb chip was de FT232.
(dit model maar dan met de FT232) Als de PL2303 chip ook goed is, heb je deze voor €3.

True story bro!

Tja, ik vind zo'n klein USB-stekkertje met een aangegoten kabeltje rechtstreeks naar een header dan toch een mooiere oplossing! Maar wat jij zegt is natuurlijk iets goedkoper, dat wel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dju, 'k heb het hier niet bij mij anders kon ik een foto nemen. Met de plastic er van rond en zonder sub d stekker is het printje even breed als de usb stekker. Langs de TTL kant hangt er nu een kabeltje van een halve meter aan en aan het eind een headertje. Ik had die hier nog liggen en gebruikte die niet meer, was dus het proberen waard.

True story bro!

@jochem : heb jij werkelijk zo'n CA-42 kabel gebruikt en kun je dan dat Nokia deel gewoon afknippen ?

PL2303 is inderdaad een stuk goedkoper als de FT232. Dat is ook de reden dat deze chip in commerciële producten gebruikt wordt. Nadeel is deze moeilijk te solderen is (enkel leadless package beschikbaar).

Zo'n CA-42 is inderdaad rechtstreekt te gebruiken. Er zit gewoon RX, TX en GND in de kabel (IC zit in de USB stekker).

Lucky Luke

Golden Member

in mijn 3-dollar dealextreme USB-serial converter zit die pl2303 anders in SOP (oid. iig met pootjes en SMD)
Wel is dat ding niet aan de praat te krijgen in win 7 / vista. Onder XP gaat prima met meegeleverde driver. Ik heb dat ding altijd onder Linux, ubuntu kende 'm zonder driver te instaleren...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Heb je de laatste drivers van de website gehaald? Ik gebruik zelden meegeleverde drivers. Zeker niet van Chinees spul, heb je kans dat iemand er virussen op gezet heeft.
Website: http://www.prolific.com.tw/Eng/downloads.asp?ID=31

De PL2303 is inderdaad ook in SSOP te beschikbaar, probleem hiermee was dat ik nergens vond waar ze te koop waren (Farnell, Digikey en RS).
De CP2103 (hoera voor namen) is ook een gelijkaardig IC, maar deze is wel enkel in QFN beschikbaar (en ook effectief te koop bij digikey, farnell, ...) en is bovendien niet veel goedkoper als de FT232.

Op 3 februari 2010 15:13:46 schreef MC6800:
@jochem : heb jij werkelijk zo'n CA-42 kabel gebruikt en kun je dan dat Nokia deel gewoon afknippen ?

NOG niet, rew wel.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 februari 2010 22:14:47 schreef Gyrbo:
Heb je de laatste drivers van de website gehaald? Ik gebruik zelden meegeleverde drivers. Zeker niet van Chinees spul, heb je kans dat iemand er virussen op gezet heeft.
Website: http://www.prolific.com.tw/Eng/downloads.asp?ID=31

nee, meegeleverde gebruikt. Mijn virusscanner sloeg niet aan (dus ofwel die chinezen zijn écht goed in virussen maken (high qaulity, low rice, je kent dat) of er zit niks in.)

drivers downloaden had ik geprobeerd voor vista / 7. had toen cd-rommetje niet bij me.

Ik heb denk ik geen rs232-tll of usb-tll convertor nodig, ik heb al wat. Maar suc6 met je ondernemingen (dit en de printetsservice. Die laatste heb ik misschien wel 'n printje voor)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten