Ik las eens een artikel waar in stond dat je autosleutels kon kopieren op afstand.

Daarom is mijn vraag is of het mogelijk is om een autosleutelfrequentie op afstand te kopieren en die vervolgens te clonen ?

ik heb wel gezien dat er een frequentie jammer bestaat.

bvd

Welkom op CO. Lees vbooral de FAQ even door, vier topics aanmaken over hetzelfde is niet de bedoeling.
Autosleutels op afstand kopieren? Wat mag het nut daarvan zijn?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (45%)]

Op 26 oktober 2010 09:23:08 schreef infinity4:
Ik las eens een artikel waar in stond dat je autosleutels kon kopieren op afstand.

Daarom is mijn vraag is of het mogelijk is om een autosleutelfrequentie op afstand te kopieren en die vervolgens te clonen ?

ik heb wel gezien dat er een frequentie jammer bestaat.

bvd

om er vervolgens een auto mee te jatten?

Dat kun je rustig vergeten, tenzij je ontzettend veel verstand hebt van cryptografie. De tijd dat sleutels gewoon een vaste code uitzonden, is al heel lang voorbij.

Alle systemen werken tegenwoordig met zogenaamde "rolling codes". Elke keer dat je drukt, wordt er met een geheime sleutel een nieuwe code gegenereerd en verstuurd. De ontvanger in de auto heeft dezelfde sleutel, en genereert zelf ook een nieuwe code, en controleert of deze overeenkomen.

Nu zou het natuurlijk fout gaan als je op het knopje van de afstandsbediening drukt terwijl je buiten bereik van de ontvanger bent, want dan zouden de zender en ontvanger niet meer synchroon lopen (de zender loopt dan steeds 1 code voor, waardoor ze niet overeenkomen). Om dat op te lossen, zal de ontvanger een aantal keer een nieuwe code genereren, en die vergelijken met de ontvangen code. Als je dus vaak genoeg drukt terwijl je buiten bereik bent, zal de ontvanger echt niet meer op je afstandsbediening reageren.

Een code opvangen en later opnieuw afspelen (een zogenaamde replay attack) gaat dus echt niet werken.

Dit is gewoon publieke informatie, en zo hoort het ook bij cryptografie. Kennis van de interne werking van het systeem mag het niet mogelijk maken om het te kraken. Het enige geheim is de sleutel, die door de zender en de ontvanger gedeeld wordt. Natuurlijk heeft elke zender een eigen sleutel, omdat elke zender bij een andere ontvanger hoort.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]

Het enige waar soms wat security-through-obscurity bij komt kijken (en waar misschien gaten in zitten) is het inleren van nieuwe sleutels. De obscurity daaromheen is natuurlijk ook om de dealers een zakcentje te laten verdienen ;-)

Maargoed, daar heb je op afstand niet veel aan.

Op 26 oktober 2010 11:00:09 schreef SparkyGSX:
Een code opvangen en later opnieuw afspelen (een zogenaamde replay attack) gaat dus echt niet werken.

Sterker nog, het ontvangen van een oude code is voor de ontvanger (het slot) een aanwijzing dat er iemand aan het rommelen kan zijn, want normaal kan dat dus niet eens.
Je zou er zelfs een waarschuwing aan kunnen koppelen, maar daar kun je dan weer niet zoveel mee. :)

Gaat niet, al sinds 1994 allemaal rolling codes. Naar mijn weten kun je ook maar een beperkt aantal sleutels toewijzen aan een auto.

Verder hebben de meeste autos tegenwoordig behalve een deuropener ook een immobilizer transponder in de sleutel zitten. Die kan alleen de
autodealer programmeren.
Sommigen beweren dat bepaalde sleutelmakers het ook kunnen, maar omdat ieder merk zijn eigen streng geheim gehouden systeem, frequentie en codering heeft betwijfel ik dat.

Als je dan toch ergens wil gaan jatten, veel garagepoortopeners werken nog met een ouder systeem waarbij de code ingesteld wordt met dipswitshes.
Vaak vergeten de installateurs de code in te stellen en als je dan een maagdelijk zendertje hebt dat in de fabrieksmode staat, loop je gewoon eens met je hond in een chique wijk al drukkend tot er een poort reageert. ZO doen de echte dieven dat, eerder dan de 12 bitscode te copieren met James-Bond technieken.

Op 26 oktober 2010 13:20:02 schreef grotedikken:...Sommigen beweren dat bepaalde sleutelmakers het ook kunnen...

sleutelmakers?? Ik heb niet eens een sleutel, maar gewoon een...eh...plastic ding, met knopjes om alles open en dicht te maken erop enzo.

Laatst gezien op de duitse TV. Kerel maakt proefrit met een ford focus, maakt de sleutel mechanisch en softwarematig na, rijdt terug naar de dealer. Die avond neemt ie de Focus mee vanaf het terrein zonder in de auto te breken.

Alleen nou was die kerel een mannetje van de verzekering, die zulke dingen onderzoeken en de eigenaar/dealer er mee te confronteren. Dus die heeft 1 dag later de auto teruggebracht.

Maar de sleutel kon niet zomaar gekopieerd leggen. Hij legde de sleutel op een soort van uitleesapparaat, dat er net uitziet als een weegschaal. Uitlezen en kopieeren naar de nieuwe transponder, mechaniche deel van de sleutel erop. Hatseflats, uitvoeren die auto en geld opstrijken.

Op afstand gaat dat zowieso niet. De gelegenheidsdieven gebruiken een jammer. Als jij de winkel ingaat, denk je dat je auto op slot is. Maar niets is minder waar. Weg telefoon/navigatie/portomenee/etc. Met de hand afsluiten is het beste, weet je zeker dat ie dicht zit.

Met de hand afsluiten is het beste, weet je zeker dat ie dicht zit.

/Offtopic. Ik zie geen verschil tussen met de hand op slot draaien met de sleutel of die zelfde actie doen mbv een spoel. Het is het zelfde mechaniek wat bekrachtigd wordt.

Als ik de centrale deurvegrendeling zou uitschakelen heb je een punt.

Groeten, Bram

Op 26 oktober 2010 15:01:31 schreef Stefanh001:

Op afstand gaat dat zowieso niet. De gelegenheidsdieven gebruiken een jammer. Als jij de winkel ingaat, denk je dat je auto op slot is. Maar niets is minder waar. Weg telefoon/navigatie/portomenee/etc. Met de hand afsluiten is het beste, weet je zeker dat ie dicht zit.

Wellicht dat de TS daarvoor zo specifiek naar de frequencie vraagt?

Als het om schoolwerk / verslag / onderzoek gaat is cryptografie veel interessanter en niet beperkt tot 1 doel. Daar draagt dit topic vrij weinig aan bij. Wellicht dat de TS kan aangeven waar ie het voor wil weten, anders lekker op slot :+

Mijn punt is dat de zender dan niks uitzendt, en dus ook niet geblokkeerd kan worden. Je bekrachtigt hetzelfde mechanisme inderdaad, maar dan mechanisch. Hij gaat altijd op slot.

Ik controleer ALTIJD of m'n auto echt op slot zit als ik op het knoppie van de AB druk. Mijn auto klikt nogal hard met vijf deurmotortjes, en knippert met de waarschuwingslichten. Da's dus niet moeilijk.

Je bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor het sluiten van je auto. Het ding geeft duidelijk aan dat ie op slot is gesprongen door geluid en knipperlicht. Als ie dat niet doet en je loopt weg, tja, niet slim.

Maar om nou te zeggen dat het gebruik van een zender in de sleutel absoluut niet veilig is ... daar ben ik het toch niet mee eens :).

t is druk vandaag :P

Hij gaat altijd op slot.

Als je spoel bekrachtigd wordt dan "Piept en knippert" de auto ook, dus je kunt verifieren of je signaal "aangekomen" is.

Groeten, Bram

Ik controleer ook altijd of ie dichtzit. Maar ik heb wel wat wreemds af en toe.

Ik weet zeker dat ik mijn auto op slot heb gegooit. En als ik een dag later naar de auto loop, is ie open. Het betreft wel een universeel kitje. Zou het kunnen zijn dat mijn auto zich vanzelf opent.? Of is er iemand anders met vrijwel dezelfde code.?

Dat was wel een bekend verschijnsel bij Golfjes met zelfingebouwde radio's. Maar dan alleen met de originele deur AB.

Ik zie TS nergens meer. En het hele topic stond me al niet zo aan, vandaar mn vraag wat de bedoeling van de vraag was. Daar is nog geen antwoord op, en verder gaat het nu alleen nog over piepjes, knippertjes en hoe te controleren of de deur wel echt dicht zit.

Ik voel er dus veel voor gewoon zolang een slotje te plaatsen, tot TS zich bij me meld (via mail).

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (61%)]