Start/stop met transistoren

Dit topic is gesloten

Geachte mensen;

Na veel proberen in Multisim krijg ik maar niet het gewenste resultaat, nl. het overnemen mijn de schakelaar/drukknop met een transistor.

Hier bij de iets wat uitgebreide schakeling.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/start-stop.jpg
Als je op j1 of j2 klikt gaat de desbetreffende led aan, doe je dan de andere schakelaar aan zal de andere led niet aangaan. Het probleem is als ik de schakelaar loslaat dan valt de spanning weg ook al zet ik een weerstand tussen de basis en de emittor van Q2 en Q3 om een lus te maken.

Dit is de equivalent in relais vorm:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/start-stop_relais.jpg

Wat verder gezocht en kwam dit tegen:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/latching_transistor.jpg in Multisim geprobeerd maar krijg niks op de uitgang.

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 28 oktober 2010 23:10:43 (12%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ach ja, Multisim...
Die laatste zou gewoon moeten werken, hoor. Desnoods C1 wat groter nemen.
Hier staan ook wat voorbeelden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

mmmh wat gebruiken jullie dan om te simuleren?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Don't build anything you can't take apart
fred101

Golden Member

Symetrix, zelfs mijn rare experimenten zijn daarmee voorspelbaar. Daarnaast qucs. Breadboard gebruik ik alleen bij uProcessor experimenten of buizen ( dat is alleen een watgroter breadboard)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die QUCS is wel goed, spijtig dat ie geen real time simulatie heeft :(, Symetrix vindt ik alleen een bedrijf die audio apparaten maakt

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

http://www.simetrix.co.uk/
Sorry, spelfoutje. Je moet je registreren en dan kan je downloaden. Het is wat complexer dan EWB maar kan veel meer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wel grappig:

Je moet je email geven voor de download link en achteraf zeggen ze dan hier is de link :/

*link verwijderd*

Ben er mee aan de slag gegaan maar wat me opvalt is dat er meestal geen schakelaar laat staan een drukknop instaat

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 29 oktober 2010 19:58:34 (27%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Maar dat werkt dus weer niet zo via jouw directe link ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

ha ok ze houden het dus wel bij.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Goed, dan doen we het zo: dan kom je wel bij de download pagina ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 29 oktober 2010 07:05:18 schreef Damic:
mmmh wat gebruiken jullie dan om te simuleren?

M'n bovenkamer.
Mijn bovenkamer crasht bij de vierde zin in de topicstart "Het probleem...". Mijn vraag:"Wat wil je bereiken met deze schakeling?"
Volgens jouw simulatie en beschrijving (en mijn bovenkamer) klopt het dat als je op een schakelaar drukt de bijbehorende led gaat branden. Als je deze schakelaar loslaat zal deze led weer doven. Met deze schakeling zal het jou niet lukken om beide leds tegelijk te laten branden. Het bijgevoegde relais-schema is geen equivalent van de bovenstaande transistorschakeling. Het relaisschema lijkt op een (afgeleide van een) quizschakeling. Bij gedoofde lampen gaat de lamp branden die hoort bij de eerstgedrukte drukknop. Deze lamp blijft branden tot de voedingsspanning weggevallen is.

@Ohm Pi: dat is de bedoeling ja. Maar als ik de schakelaar weer los laat moet de led blijven branden en als de andere schakelaar word ingedrukt moet de andere led uitgaan en de 2de led aangaan.

Btw je hebt gelijk die verbreek contacten van die relais (in het principe schema) moeten verbreek contacten worden van de schakelaars.

Het nieuwe schema:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/wisselrelais.jpg

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 29 oktober 2010 22:15:10 (12%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Effe mijn bovenkamer (geen qucs) aan het werk zetten op je laatst geposte relais-schema.
Relais zijn beide afgevallen. De lampen L1 en L2 zijn gedoofd.
Nu druk ik op schakelaar S2.
(Relais K1 wordt stroomloos gemaakt en valt af.) Relais K2 komt op. Lamp L2 gaat branden. Relaiscontact K2 overbrugt schakelaar S2. Schakelaar S2 kan ik loslaten en relais K2 blijft aangetrokken. Lamp K2 blijft branden totdat de voedingsspanning wegvalt of tot de volgende voorwaarde:
Ik druk op schakelaar S1.
Relais K2 wordt stroomloos gemaakt en valt af. Lamp L2 dooft.
Relais K1 komt op. Lamp L1 gaat branden. Relaiscontact K1 overbrugt schakelaar S1. Schakelaar S1 kan ik loslaten en relais K1 blijft aangetrokken. Lamp K1 blijft branden totdat de voedingsspanning wegvalt of totdat weer op schakelaar S2 gedrukt wordt.
Als de drukknoppen S1 en S2 tegelijk ingedrukt zijn dan brandt geen enkele lamp totdat één van de drukknoppen losgelaten wordt. De lamp die hoort bij de langst ingedrukte drukknop gaat dan branden.
Moet de schakeling zo werken zoals ik 'm beschreven heb?

Je hebt hem Ohm Pi, foutje van mijn kant uit. Nu nog in elektronica maken.

S1 en s2 zouden nooit te samen geactiveerd worden vermits het om hall-sensoren gaat die via een magneetje (of iets dergelijks) de puls dan krijgt.

Op 29 oktober 2010 06:26:50 schreef pros:
Ach ja, Multisim...
Die laatste zou gewoon moeten werken, hoor. Desnoods C1 wat groter nemen.
Hier staan ook wat voorbeelden.

Je kunt niet zeggen dat je website verschillende onderdelen hebt die je via een normale weg niet aan kunt geraken :(

In ieder geval nu dit gevonden ( http://prosje.be/CO/Schemas/slides/Druktoets-flipflopMetSchakeltor.htm… )kan dit aangepast worden dat het een flipflop word die 2 uitgangen om de beurt stuurt?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 oktober 2010 14:18:13 (57%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Je kunt niet zeggen dat je website verschillende onderdelen hebt die je via een normale weg niet aan kunt geraken

Oei! Welke bedoel je?

Bij de flipflop met de twee BS170's kan je op de drain van T1 een basisweerstand plaatsen, en daar een tweede PNP mee sturen - net zoals T3 gestuurd wordt door T2.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@Pros: Reactie op je site: Je krijgt de mooie co schemas niet tezien als je van je hoofd index komt.

Wat bijgetekend en hopelijk is het dit.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/flipflop_2out_halsens.jpg

Als HALL sensoren zou ik deze nemen: Hall-effectsensor SS466A of een andere van dezelfde serie (ss443A ofzo) deze zijn blijkbaar negatief geschakeld. Dat zou het moeten doen voor mij.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dat gaat niet werken, hoor. R6 en T4 zijn OK, maar je kan niet zomaar de drukknop door een HALL-sensor vervangen.

De truuk van deze schakeling zit 'm in R1 en C1. R1 zorgt er voor dat de spanning over C1 het tegenovergestelde is van de spanning op de gate van T1. Daardoor klapt de ganse boel om, telkens de drukknop contact maakt.
Een HALL-sensor kan die taak niet overnemen.

Als je een flipflop wil laten omklappen middens een HALL-sensor, kan je beter een 74HC74 (max 5V) of een 4013 (max 15V) nemen.

Linken naar een Conrad-pagina: gewoon de url doorgeven werkt niet. Rechts van de afbeelding, onder "Extra" zie je een link "Directe productlink". Als je daarop klikt krijg je een url die wèl bruikbaar is.

CO-schema's: http://prosje.be/CO/Schemas/Schemas.html al geprobeerd? >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ha ok sorry voor die link dan: hier de juiste :D

ow met een 4013 is dat wel simpeler :o

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/flipflop_4013_met_hall.jpg

Voila en zo leert ne mens weer wat bij

edit: volgens mij is er toch nog wel iets mis, voor mij dan met deze schakeling kan, ik wel verder.

Merci Pros

[Bericht gewijzigd door Damic op zaterdag 30 oktober 2010 20:27:09 (17%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik weet niet of deze geposte schakeling gaat werken. Ik denk nl. dat deze schakeling niet gaat werken. Daar heb ik de volgende overwegingen voor. De flipflop ziet geen verschil tussen de ene hall-sensor en de andere hall-sensor. Één uitgang gaat naar rotor 1 en de andere uitgang gaat naar rotor 2. Rotor 1 en Rotor 2 zijn echt verschillende dingen. Dat haal ik uit deze topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/89112/2.
De helft van de tijd zal het goed gaan en de andere helft van de tijd werkt 't niet. Dit hangt af van de starttoestand van de flipflop. Is in de starttoestand Q1 waar of is in de starttoestand Q1 onwaar?

PS:
Volgens mij mag je geen twee topics openen over hetzelfde onderwerp.

Dat kan goed zijn dat het nu niet goed werkt dat gaan ik in het ander topic uitvogelen, dit was gewoon om een deftige start/stop te vinden.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Damic, misschien moet je toch eens duidelijk uitleggen wat het doel van dit alles is. Twee HALL-sensoren, en nu ook Rotor1 en Rotor2???
Iets zegt me, dat je het allemaal moeilijker maakt dan nodig.

Over je schema: de SS466A beschikt over een open-collector uitgang. Je kan er dus twee (of twintig, of tweeduizend) parallel plaatsen zonder externe dioden. Je moet dan wel een pull-up weerstand voorzien aan de CK-ingang v/d flipflop.

[Aanvulling]
Heb even het andere topic --waar ohm pi naar verwijst-- even diagonaal gelezen. Nu ken ik geen snars van hedendaagse auto's (mijn laatste exemplaar werd 20 jaar geleden vervangen door een fiets), maar ik zou toch denken dat je een SET/RESET-flipflop nodig hebt, waarbij de ene HALL-sensor het ding set, en de andere HALL-sensor het tegenovergestelde doet.
Met een flipflop die bij elke puls zijn uitgang omkeert, en die getriggerd wordt door twee HALL-sensors die parallel staan, kan je onmogelijk voorspellen wat het ding gaat doen. Murphy kennende, loopt het bij de eerste test al mis...

[Bericht gewijzigd door pros op zaterdag 30 oktober 2010 20:57:49 (41%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja sorry zie ander topic, dit mag afgesloten worden voor mij.

Edit: heb de tekening aangepast zie ander topic.

[Bericht gewijzigd door Damic op zondag 31 oktober 2010 00:17:26 (30%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dit topic is gesloten