oxurane

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Intro
Al een tijd lang erger ik me aan het knutselwerk van mijzelf, wanneer ik een frontje van kunststof / MDF maak voor één of ander projectje.

De druppel
Sinds 2 week ben ik bezig met een spel voor de kinderen : gebogen koperbuis waar ze met een stangetje met ring eraan, van de ene kant naar de andere kant moeten. Om de tijd bij te houden, heb ik zelf een groot 7-segment display ontworpen. Ik heb een grote plaat van 8mm dik MDF gepakt om er "uitsparingen" in te maken voor de LED's door te boren / zagen / vijlen. Op een gegeven moment werd ik er echt flauw van, zeker omdat het niet zo perfect ging. Vervolgens heb ik geprobeerd om een mal van siliconenrubber te maken. Dat verliep stukken beter en benaderde het gewenste resultaat.

Iets nieuws
Afgelopen week ging ik naar een FabLab in de regio. Daar hebben ze diverse apparaatjes, zoals een RepRap machine om zelf kunststof voorwerpen te maken. Ik schreeuwde bijna : eureka ! .... Totdat mijn oog op de laser snij / graveermachine viel. Een Trotec Speedy 300. Ik was stomverbaasd over de kwaliteit hiervan. In één woord : Wow !
Ik zag direct ál mijn problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen : het maken van frontjes, SMD soldeerpasta-sheets, PCB-printen etsen / snijden en wat al niet meer. Kortom : "ik wil zoiets hebben."

Hebbe hebbe
Vervolgens de zoektocht. De "WOW"-ervaring werd al snel omgezet in een "au"-ervaring. Tjemig, 17.000 EUR !
Natuurlijk ben ik niet voor 1 gat te vangen als ik mijn zinnen ergens op gezet heb. En inderdaad, na flink wat speurwerk zag ik dat er ook kleine laser snij / graveermachientjes zijn voor onder de 1000 EUR : 40W CO2 laser aan boord.

http://www.uploadarchief.net/files/download/40w-co2-cutter.jpg

"Goedkoop", maar..
Wanneer ik de specs bekijk, zie ik 3 lastige hobbels :

• werkt met plaatjes als PLT / BMP / JPG / GIF / PGN / TIF / DXF
  • graveren / snijden instellen met een draaiknopje
  • werken met MoshiDraw

Ik heb begrepen dat deze machines zijn om te bouwen, zodat het ook direct vanuit CorelDraw aangestuurd kan worden. Kost een aardige duit extra, maar ja, dan heb je het helemaal voor elkaar.

Mijn vraag aan jou
Op YouTube zijn diverse flmpjes te vinden van dergelijke machines. Maar ik zou graag willen weten wat de ervaringen zijn met deze machine (zonder ombouw). En dan met name :

• het snijden van materialen en de diktes ervan
  • kwaliteit van snijden
  • welke alternatieve software kan gebruikt worden
  • instellingen op de machine
  • afbeeldingen "printen" (GIF, JPEG, etc) en het scalen ervan
  • ...

Kortom, ik ben op zoek naar de onverbloemde ervaringen met deze machine(s).

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Simpleman

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Wat een leuk ding zeg.

Jammer dat ik pas weer in mei volgend jaar jarig ben.
Wil zelf ooit eens m'n CNC machine van een laser voorzien.

Maar denk dat ik voor 1000 euro beter een werkend apparaat kan aanschaffen.

Hoop dat je ons op de hoogte houd als je er een aanschaft.