Schema tekenen - electrotechniek

Dit topic is gesloten

EricP

mét CE

Alhoewel 'we' hier meer in de electronica zitten... is er vast wel iemand die met die bijltje gehakt heeft.

Ik ben op zoek naar een stuk software om een schema van een schakelkast te tekenen. Geen electronica, wel magneeetschakelaars, een paar handschakelaars en wat timers.

'Gebruikelijk' in die wereld is Autocad, zo begreep ik. Nou is er vast nog wel ergens wat eh... te 'vinden' in een duister hoekje op het internet, maar dat is niet de kant die ik graag op wil.

Ofwel: waar worden dergelijke schema's in getekend? Non-profit doel, hoeft niet helemaal gratis, maar het zou wel fijn zijn. Liefste natuurlijk iets onder Linux.

Suggesties?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Eplan P8 is daar HET programma voor.
Wordt in NL gelevert door Cito-Benelux
Maar een gratis versie ben ik nog niet tegen gekomen.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Moet toch kunnen met KiCad, mits gepaste libraries te installeren?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Wow. Wat een antwoorden in een paar minuten...

@toet: een 'geleende' heeft niet mijn voorkeur inderdaad.
@bfm: Ervaring mee? Ik ken KiCad nauwelijks, maar als het werkt... (zelfde zou voor Eagle gelden tenslotte...)
@Ship: Het lijkt gewoon een schema teken tool te zijn. Soort van online Eagle. Of snap ik het niet?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee, ik heb het ooit wel geïnstalleerd met de bedoeling er wat schema's mee te tekenen maar ben blijven steken in het gedoe met libraries. Ooit eens op een dag als ik heel boos ben (of het echt nodig heb) zal ik er me wel eens doorheen worstelen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Toen ik begon werden de tekeningen nog met de hand gemaakt. Later ben ik op een DOS computer gaan tekenen met het allerkleinste pakket van Autodesk. En om eerlijk te zijn: dat doe ik nog steeds. Intussen wel met een WIN versie.

Het blijft wel een digitale versie van de ouderwetse tekentafel. Dus automatisch klemmenstroken, materiaallijsten enz genereren zit er niet aan. Maar het is een licht en goedkoop (160 euro of zo) pakket en ik ben er erg snel mee. En ik heb intussen een aardige bibliotheek met symbolen en schakelingen.

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik denk ik wel kiezen voor een pakket dat een standaardformaat gebruikt. Dus DWG of DXF of iets dergelijks. "Mijn" Autodesk tekenprogramma kan die formaten wel openen maar slaat zelf op in een eigen formaat. En dat is weer een ander dan het formaat dat het gebruikte in de DOS tijd. Dus dat betekend dat ik de DOS versie nog steeds met wat kunst en vliegwerk er naast moet houden (dosbox) voor heel oude tekening.

Laat je keus dus vooral bepalen door het formaat i.v.m. de houdbaarheid.

Hier Autocad. Je kan tekenen wat je maar wil. Nadeel is dat het lang duurt als je geen libraries hebt :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

In het verleden had de Duitse versie van Eagle hier ook de nodige tools voor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi EricP,

Zoals zo vaak kan ik je sPlan aanraden, daar zijn ook electrotechniek library's voor.
Verder teken je zelf heel snel de onderdelen die je nodig hebt in niet in de Library's staan.

Je meest gebruikte onderdelen zet je dan in de 1st Aid library.
Ik heb nog geen schematekenpakker meegemaakt dat zo lekker tekend, maar dat is natuurlijk mijn ervaring :-)

Probeer het eens :-)
http://www.abacom-online.de/uk/html/splan.html

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

Zoveel mensen, zoveel meningen :)

Nou ja, ik heb een stel namen om op te zoeken en eens naar te kijken.

Dank zover. En eh... Tenzij iemand de 'gouden tip' nog heeft... Ik heb wel ff genoeg huiswerk! :)

Designspark electrical van RS online??

https://www.rs-online.com/designspark/electrical-download-and-installa…

Ben ik een beetje mee aan het stoeien

[Bericht gewijzigd door KoenP op donderdag 26 januari 2017 21:09:31 (33%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Autocad alternatief onder linux: FreeCad of LibreCad. Allebei wel een leercurve :-)

Kicad is een gewoon, offline schema/layout tool. Net als eagle, behalve dat de bediening compleet anders is. En dat de manier van libraries beheren onder Kicad anders is dan je ooit gezien hebt...

Als gratis optie kom je hier ook een heel eind mee.

https://qelectrotech.org/download.html

Heeft een vrij grote standaard bibliotheek waar je iets mee kan.
werkt op windos 32 en 64 bit / Linux /Mac .

Het laatste nieuwje over Eagle (inmiddels van Autodesk) is dat het naar een betaald abonnement gaat, dus effectief geen optie meer is voor ontwerpen die je voor de langere termijn maakt.
Bestaande licenties zullen gewoon blijven werken, en als je rotzooi ontwerpt enkel voor volgende week is het vast ideaal, maar ik verwacht dat het op termijn verdwijnt uit onze wereld ten gunste van KiCad.

Je doet zo een erg grote investering in tijd bij dit soort pakketen, dan wil je een paar jaar later geen gedoe met licenties.

GJ_

Moderator

FreeCad is ongeschikt: dat is een nogal onaf 3D CAD programma. Best leuk, ik gebruik het veel voor mechanisch tekeningen maar niet voor schema's

Eagle en KiCad zijn ook ongeschikt, dat is echt voor elektronica.

LibreCad is best OK. Het "eigen" formaat is DXF, het kan overweg met vele andere formaten, dus prima.
Wel zelf bibliotheken maken, maar dat kan nooit veel werk zijn. (kent LibreCad wel bibliotheken?)

Op 27 januari 2017 13:36:30 schreef Mixsage:
Als gratis optie kom je hier ook een heel eind mee.

https://qelectrotech.org/download.html

Dat ziet er goed uit, daar ga ik eens mee spelen. Weet jij in welk formaat de tekeningen en/of projecten worden opgeslagen?

Deze doet het standaard in zijn eigen QET bestand.
Ook is het mogelijk om de tekening te exporteren naar volgende type bestanden:
JPEG
PNG
BITMAP
SVG
DXF

Zo als altijd is het wat zoeken maar er zijn ook youtube filmpjes te vinden.
Tevens zijn er een aantal teken blokken van fabrikanten aan toe gevoegd.
siemens /beckhoff /vega enz.

chuckie

Honourable Member

Zelf teken ik in E-plan, je kan me een schets opsturen dan zet ik het wel om in een E-plan tekening.

Proficad is ook een aanrader, hier kun je ook installatieschema's mee tekenen maar natuurlijk ook electronica en schakelkasten.
Volgens mij is ie gratis te downloaden, dan ontbreken er maar een paar functie's. Ik heb de betaalde versie die was meen ik rond de €200,-.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Lambiek

Special Member

Waarom kijk je niet naar S-plan7.0, daar kan je elektronica schema's mee maken maar ook elektro schema's. Je kan er ook hydrauliek schema's mee maken. Hier heb je een demo:

http://www.abacom-online.de/demos/splan70(demo).exe

Ik werk er graag mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

In de eagle 7 librarie zit de map elektro. Hier in verschillende libraries met namen zoals e-klemmen, e-schalter, e-symbole, ...

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 januari 2017 18:06:12 schreef Lambiek:
Waarom kijk je niet naar S-plan7.0, daar kan je elektronica schema's mee maken maar ook elektro schema's. Je kan er ook hydrauliek schema's mee maken. Hier heb je een demo:

http://www.abacom-online.de/demos/splan70(demo).exe

Ik werk er graag mee.

Mijn collega's en ik ook.

bprosman

Golden Member

Draftsight , voor prive gebruik (echt) gratis en 99.99% Autocad compatible. Elektro libraries online genoeg te vinden. Voor een snelle tekening en een HEEL krorte leercurve, S-Plan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Klinkt wel goed. Ik kan echter (maar dat kan aan het tijdstip liggen) alleen een 30-day-trial vinden. Waarschijnlijk goed genoeg voor het doel van nu...

Ondertussen ook in gesprek met iemand die zegt het spul wel ff in Eagle te kunnen tekenen. Denk er nog ff over na. Eagle is wellicht een voordeel omdat ik het zelf ook ken. Maar mi. iets minder geschikt voor electrotechniek dan voor electronica...

bprosman

Golden Member

Waarvan kun je alleen maar een 30 dagen trial vinden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten