Omdat ik nog wat li-ion cellen over heb uit een fietsaccu leek het mij leuk om een powerbank in elkaar te solderen, de behuizing kan ik ontwerpen en printen.
Ik heb hier 2x L7805CV liggen, zou dat hier mee kunnen of is de stroom tijdens het laden te hoog voor deze spanningsregelaars?
Iemand ideeën?

Powerbank is een complex geheel, daar zijn complete ic's voor...
(die regelen laden, ontladen, afschakelen bij te lage spanning,...)

Dan mis je de lader, diepontlaadbeveiliging en eventuele quickcharge. Daar bovenop is je rendement is absoluut bagger want je bent lineair aan het regelen waarbij je bij een 78xx al twee volt moet weggooien.

Dit is een van de dingen waar zelfbouw niet lonend of beter is dan een doosje wat je kant en klaar van de plank kunt trekken.
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-power-bank-case.html

je kunt die doosjes "leeg" kopen, en dan ofwel de cellen zoals bedoeld in het doosje te doen, maar je kan ook de print er uit halen en zelf een behuizing voor maken.

De printjes los zijn ook te krijgen. (maar iets lastiger te vinden).

Een dingetje waar je mogelijk op wil letten is: Kan ie tegelijk laden en ontladen. Je kan zeggen: Maakt me niet uit. Hoef je er niet op te letten. Als het je wel uitmaakt is het soms tricky uit te vinden of een specifiek bordje het wel of niet kan.

Ja ik dacht hem gewoon te gaan laden met de labvoeding en de cellen te beschermen met een bms.
Dat het rendement bagger is weet ik, misschien kan ik beter een buck converter gebruiken.

Misschien weten jullie hier trouwens een oplossing op:
Ik heb een powerbank liggen, maar als je hier iets anders mee oplaadt dan een telefoon, bijvoorbeeld communicatie set voor mijn helm, dan stopt hij op een gegeven moment met spanning geven.
Zo kwam ik eigenlijk op het idee om er zelf eentje te maken.
Is dit op een manier te omzeilen?

Meeste powerbanks hebben een minimum stroom. Daaronder denkt 'ie "er is niets aangesloten, ik ga uit"
Er zijn er ook die altijd vermogen leveren. (die wel eerder leeg dan, want je hebt dan continu eigengebruik van powerbank)

Er zijn tegenwoordig wel redelijk zuinige boost converters die van 3.0-4.2V 5V maken en een heel lage "IQ" hebben (verbruik als er niets wordt afgenomen).

Maar een probleem kan zijn dat een verbruik van iets wat uitstaat ten opzichte van een batterij na verloop van een paar weken toch nog optelt. Vandaar dat dit soort dingen dus zichzelf uit willen zetten als er niet actief geladen lijkt te worden.

Als je dan toch wil dat ie je helm-ding blijft laden, dan kan je een keer uitzoeken hoeveel stroom dat ding trekt (met zo'n metertje) en dan te bepalen wat z'n "er wordt niet meer geladen" grens is en vervolgens kan je een weerstandje uitrekenen om parallel aan dat ding te zetten om hem wakker te houden. Zonde van de energie, maar wat moet dat moet.

Of zelf een zuinige step-up module uitzoeken en gebruiken. Evt met aan-uit schakelaar zodat je hem uit kan zetten indien niet in gebruik.

bms enzo, behuizing printen....
koop dat gewoon, dan heb je iets 'goed'.

kost een paar euro en heb ik al 10jaar in dienst
https://ae01.alicdn.com/kf/H8782377fcf954296b1cfa4acb14591f4B/DIY-Mobile-Power-Bank-8x-18650-Li-ion-Battery-Holder-LED-USB-Power-Case-For-iPhone.jpg

Op 19 juni 2023 13:54:49 schreef Lucas91:
Ja ik dacht hem gewoon te gaan laden met de labvoeding en de cellen te beschermen met een bms.

Neem dan een echte 3,7V li-ion lader voor 1 enkele cel. Of stel de labovoeding in op 4,1V.

Ik heb hier 2x L7805CV liggen

Wat wou je daar mee gaan doen? De laadspanning voor je accu is ca 4,1V en geen 5V. En bovendien zeg je een labvoeding te hebben.
Maar het belangrijkste van het opladen van een accu is het bepalen wanneerde accu vol is en dan te stoppen met laden en daar heb je toch echt een accu lader voor nodig of een speciaal IC wat dat voor je regelt. Maar zomaar spanning erop zetten en dan ongezien en zonder verder controle over het laadproces is erg gevaarlijk. Het laatste wat je wilt is een overladen en instabiel li-ion accu die dan zomaar spontaan in de brand kan vliegen.

of is de stroom tijdens het laden te hoog voor deze spanningsregelaars?

HEt laden is niet zomaar even spanning erop zetten, maar ook de stroom moet begrenst worden. In principe maakt het niet uit of je de stroom begrenst op 100mA of 2A maar het laden duurt op 100mA 20x langer. En ook moet je natuurlijk weten wat de maximale laadstroom is.

Als je dus gaat laden stel dan je labvoeding goed in. Maar dan moet je ook zelf op tijd die voeding stoppen voordat de accu te vol is. Dat is leuk om een keereen defect accu te laden maar voor een meer permanenten oplossing heb je toch echt een geschikte lader of laad printje nodig.
En kijk met laadprintje ook de eenvoudige regel enkel de stroom en niet de spanning moet je dus echt voeden met 4,2V.

IN een USB powerbank zit ook een spanningsregelaar die de juiste spanning maakt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (32%)]

2xL7805, ik wil er niet bij zijn als je je cellen daarmee gaat laden... >:)

En je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als je dat allemaal kant en klaar krijgen, compleet met beveiliging. Waarom zou je het moeilijker maken dan het is?

Op 19 juni 2023 22:27:20 schreef CrossFireX:
2xL7805, ik wil er niet bij zijn als je je cellen daarmee gaat laden... >:)

En je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden als je dat allemaal kant en klaar krijgen, compleet met beveiliging. Waarom zou je het moeilijker maken dan het is?

Ik denk dat lucas91 gewoon iets zelf wil maken om de lol van het creëren te beleven. En daar heeft hij dit niet heel geschikte project voor gevonden. Dat is niet erg. Het is gewoon een soort van beginners dingetje.

Wij kunnen hem toch vertellen dat hij die 7805 beter niet kan gebruiken maar in plaats daarvan een dingetje van aliexpres kan bestellen dat wel geschikt is om die batterij(en) te laden. Dan de TS zelf een kastje in elkaar klussen en er iets leuks van maken.

We moeten alleen even exact weten wat de TS nu eigenlijk wil gaan maken. Dan kunnen de experts gaan zoeken naar bruikbare onderdelen voor de TS zijn project. En we kunnen uitleggen waarom die onderdelen nu zoveel beter zijn dan de TS zijn 7805's.

IK snap dat je iets zelf wilt bouwen en het liefst met wat je rond hebt slingeren maar er zijn ook dingen waar je gewoon niet aan moet gaan beginnen totdat je weet wat je doet of dat je het met de goede onderdelen en juiste manier doet. Het is hier vooral dat hij iets wilt gaan doen met li-ion en dat is nu net iets waar je echt niet mee moet experimenteren en juist moet weten wat je aan het doen bent.

Je hebt grofweg 2 soorten li-ion cellen die zakjes ofzachte cellen die je in een telefoon ziet. Daarmee experimenter is wat onschuldiger die hebben al een eigen BMS maar die zijn ook stabieler en veiliger in gebruik.

Of de grote harde cellen die in een fiets of laptop zitten daarmee moet je gewoon niet experimenteren.

Andere accu typen zoals loodaccu, NIMH of NiCd zijn ook een stuk veiliger en kunnen niet spontaan in de brandvliegen.

Veel van die powerbank behuizingen zijn bedroevend slecht.
De popnagels waar het veertje mee vast zit zitten veel te los om de grote stromen te verwerken. (ik heb nog nooit een echt goede gezien...)

Ik heb zelf een paar van deze exemplaren:

https://www.aliexpress.com/item/1005005427098002.html

En die hebben me nog niet in de steek gelaten. En ze hebben QC3 dus je kunt er ook hogere spanningen uit halen.
Waar meestal op wordt beknibbeld zijn de spoel en de condensatoren.

@arco,
Volgens Netwon drukken die veertjes aan beide kanten even hard als er een cel in zit.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

Op 19 juni 2023 23:48:29 schreef Arco:
De popnagels waar het veertje mee vast zit zitten veel te los om de grote stromen te verwerken. (ik heb nog nooit een echt goede gezien...)

[bijlage]

ik heb er zulke in gebruik, zelf dat type blauwe, en dat valt aardig mee.
komt 5V 2A uit, en over 8 batterijen verdeelt, is dat 250mA dat ze elk leveren. dat doet dat veertje echt wel.

ik heb ooit een slechtere gehad waar er 4 batterijen op een strip zaten, en de volgende 4 ook, en die 2 strips was met een heel dun draadje verbonden. dat heb ik iets verbeterd toen.

je kan ook losse powerbank printjes bestellen in china, en zelf de behuizing maken, heb ik ook gedaan om oude macbook batterijen te hergebruiken
http://www.cwad.be/projectpics/powerbank6.jpg
http://www.cwad.be/projectpics/powerbank012.jpg

Op 20 juni 2023 08:15:08 schreef Sine:
Ik heb zelf een paar van deze exemplaren:

@arco,
Volgens Netwon drukken die veertjes aan beide kanten even hard als er een cel in zit.

Dan moeten de cellen niet klem zitten in het huisje maar soepel heen en weer kunnen glijden. Ook volgens Newton. ;)

Nehoor, die cel hoeft niet te glijden, dat doet ie ook niet. Die zit hard tegen het andere contact gedrukt.

De veer hangt vrij en drukt tegen de cel en aan de andere kant tegen de strip.
En zoals fcapri al zei is dat bij dit soort powerbanks geen probleem. De stroom per cel blijft beperkt.

Ik heb een duiklamp die een ampere of 5 door een setje 26650's drukt, daar wordt die veer wel een probleem. En dan vooral de weerstand ervan. Bij dat ding heb ik een brugje van gevlochten koper over de veer gebakken. Dat scheelde meer dan een paar %.

Op 19 juni 2023 23:48:29 schreef Arco:

[bijlage]

Welke grote stromen.....
Ik heb 2 van deze powerbanks gemaakt en gebruik ze voor vanalles en geeft 2A max. Gaat prima.

Op 20 juni 2023 14:23:17 schreef klabam:
[...]

Welke grote stromen.....

Zo ding moet 1500A kunnen leveren toch? ;)
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=powerbank+autos…
Er was eerst een kleine versie die ongeveer evengroot was als een normale powerbank maar die kon ca 400A leveren genoeg om een kleinere auto te starten. Dit is de opvolgen en grotere broer. Maar die kan ik zo snel niet meer vinden.

Een spotwelder voor batterijen doet 700A+... ;)

Op 20 juni 2023 22:11:24 schreef benleentje:
[...]Zo ding moet 1500A kunnen leveren toch? ;)
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=powerbank+autos…
Er was eerst een kleine versie die ongeveer evengroot was als een normale powerbank maar die kon ca 400A leveren genoeg om een kleinere auto te starten. Dit is de opvolgen en grotere broer. Maar die kan ik zo snel niet meer vinden.

Dat zijn starterpacks.... We hebben het hier over powerbanks die alleen 5v leveren om bijvoorbeeld je telefoon te laden.

Op 19 juni 2023 22:21:22 schreef benleentje:

[...]Wat wou je daar mee gaan doen?

2 cellen in serie, en daar dan via de 7805 een usb op aansluiten zodat ik mijn telefoon kan laden met 5V.

Maar laat het maar, ik zie weer reacties voorbij komen als: beginner dingetje, waarom zou je dat willen, wiel opnieuw uitvinden etc.

Dus ik ben gestopt met lezen.

Ik vroeg zelf al of de laadstroom te hoog zou zijn voor een 7805... Een "ja" had ook voldoende geweest.
Ik dacht dat de slimmeriken hier misschien een oplossing voor hadden, zoals laadstroom beperken oid.
Een kant en klaar boardje van €1 op Alie weet ik zelf ook wel te vinden, dat kon altijd nog, maar meer dan 2 draden erop solderen hoef ik dan niet te doen. Heel leerzaam.

Bedankt voor de hulp, ik weet voldoende.

Herkenbaar hier op CO.
Je stelt een vraag en je word de les gelezen over randzaken die totaal niet relevant zijn maar vervolgens een discussie opstart waarbij het initiële onderwerp op de achtergrond verdwijnt.
En geloof mij... De meesten hier vinden het het wiel opnieuw uit, of ze het weten of niet. Ik persoonlijk vind het leerzaam, als ik efficiënt of economisch te werk moet gaan dan koop ik wel nieuwe rommel als het stuk gaat.
Dacht juist dat deze informatiebron ervoor was dat te voorkomen.

Op 21 juni 2023 06:43:46 schreef Lucas91:
[...]

Ik vroeg zelf al of de laadstroom te hoog zou zijn voor een 7805... Een "ja" had ook voldoende geweest.
Ik dacht dat de slimmeriken hier misschien een oplossing voor hadden, zoals laadstroom beperken oid.
Een kant en klaar boardje van €1 op Alie weet ik zelf ook wel te vinden, dat kon altijd nog, maar meer dan 2 draden erop solderen hoef ik dan niet te doen. Heel leerzaam.

met een 7805 kan je niet 'laden', toch geen li-ion, dus daar loopt het fout. dus moet je ergens een li-ion laadprintje kopen om in te bouwen.
dan denkt iedereen dat je die 7805 gaat gebruiken voor de 5V DC kant te maken, en dat is heel inefficient.
rekenvoorbeeld:
accu vol, 2x 4,2V. komt op 8,4V.
je gaat je telefoon opladen met 5V 1A. de accu levert 8,4Vx1A en de telefoon krijgt 5Vx1A.
er komt 8,4W uit de accus en er gaat 5W in de telefoon, je gooit dus 3,4watt weg in die 7805. die gaat loeiheet worden. dus niet alleen heb je een stroom probleem, ook een hitte probleem die je 3D geprinte behuizing zal smelten

nu, we gaan verder, je accu is bv 2500mAh. 2 in serie voor +5V te maken heb je nog altijd 2500mAh.
je kan je telefoon dus 2,5uur opladen met dat ding en dan zijn de accu's leeg.
2de probleem, een 7805 moet ongeveer 3V meer hebben om te kunnen stabiliseren. jouw li-ion loopt van 4,2V vol naar 3,3V leeg. theoretisch stopt je powerbank als de accu's onder de 4.0V raken. dan zitten ze in principe op 90%. om dit op te lossen moet je al 3 accu's in serie zetten....
probleem nu is dat je 12V accu hebt naar 5V met 7805. om 5W in de telefoon te laden ga je 7W weggooien aan hitte. kortom gaat dit veel ellende geven en niet echt vlotjes draaien.

neem je nu een DC/DC converter (zelfbouw of printje kopen, kies maar). die gaat van 'gemiddeld 3.7V naar 5V boosten. 5V 1A eruit, gaat er 3.7V 1.35A in.
maar je kan de 2 batterijen nu parallel zetten waardoor je 5000mAh hebt. met diezelfde batterij kan je de telefoon 3,7uur opladen of 50% langer ;-)

wil je toch zelf wat knutselen, bouw een powerbank die zowel kan laden als ontladen tegelijk. dus maak je laadprintje, een ontlaad printje naar 5V (en bv 12V uitgang...), zet er een laad status display op, maak je behuizing...
dit heeft als voorbeeld bv dat je een raspberry of arduino kan voeden met je powerbank, EN dat je de powerbank ook kan bijladen bij gebruik (de meeste powerbanks vallen uit als je ze voeding geeft).
knutsel dan verder, maak een GROTE powerbank, met veel accu's, hang er een groter zonnepaneel op met zijn eigen laadcontroller...
je kan knutselen wat je wil, maar je moet het wiel niet gaan uitvinden.

7805 is veel te oud om nu een portable iets mee te maken, tegenwoordig is er zoveel beter spul.

als ik teruglees had sine in het 2de antwoord alles al aangehaald waarom het geen goed idee is en dergelijke topics komen hier ook jaarlijks voorbij met quasi dezelfde vragen