- Schuifje uit ladenmagazijn (ken je wel van Raaco of Mars) nemen, schuifje had ik maar net eruit en hele ladenkast viel van de muur...
- Hele tijd geleden, rechtshandig aan het solderen, effe iets in databook nazien, soldeerbout effe in linkerhand vastpakken en rechts bladeren, boek schoof weg, met linkerhand book willen vastnemen en soldeerbout net onder m'n rechterhand op bovenkant pols, diep verbrand, zelfs adertjes dichtgebrand. Heeft lang een bruine vlek geweest, zie je nu na 15jaar nog heel vaagjes.
- Experimenteren: vanalles op laten branden en opblazen met een zware voeding: een elco van 47000µF opblazen op de werkbank, gaf veel gas en een immense dreun, stond er te dichtbij en heb hele tijd met fluittoon in de oren rondgelopen. Een tip: doe dit niet na.
- Iets foutgegaan bij reparatie versterker, een knal, er suisde iets vlak langs mijn oren, er stonden alleen nog pootjes op de print, de regelaar lag op de vensterbank een paar meter achter mij.
- op school: opduvel van spanning gekregen in m'n hand, van het verschieten hand weggetrokken en per ongeluk iemand die naast me zat een ferme dreun verkocht
- had eens een woofer gekocht (Monacor SP305PA) 30cm met een mooie alu stofkap in het midden. Bij het uitpakken eens met de vinger op de stofkap getikt om te zien uit welk materiaal ze was, gelijk een bluts erin, nooit meer eruit gekregen.
- print gemaakt met ferrichloride en dunne latex handschoentjes aan, na een tijd roeren met m'n hand in de schaal print klaar, handschoen uitgedaan, bleek op vingertoppen kapot, heb dagen met rosse vingers rondgelopen
- toen ik 5 jaar was mocht ik niet van m'n ouders met de treintjes van m'n oudere broer spelen. Na een beetje kinderlijk puzzelen was ik er toch uit, had een snoertje met 2 stekkertjes dat rechtstreeks van de treinsporen kwam en naar de transfo moest rechtstreeks in het stopkontact gestoken. Gevolg: ferme knal, ouders die ongerust afgelopen kwamen, een zwarte plek op de muur naast het stopkontact en bijna ook een zwarte kleine.
- grafietstaafjes (uit potloden en vulpotloden) op een voeding aansluiten. Daardoor gaan ze opgloeien. Eentje te warm gestookt en is een stuk afgesprongen, recht in m'n haar.
- misschien wel de grappigste: als jong jongetje naar vader aan het kijken die de gazon aan het afmaaien was (met zo'n Engels grasmachientje met rijaandrijving). Om de machine stil te leggen moest je een plaatje dat aan het chassis geklonken zat bovenop de dop van de bougie (ontsteekplug) duwen om zo de hoogspanning kort te sluiten. Vader was de bak aan het leegmaken en zoonlief ging het ding eens stilleggen. Aan het plaatje zat een dik pak plakband gerold waarvoor ik niet wist waarvoor het diende. Achteraf bleek dat het plaatje niet altijd goed kontact maakte met het chassis. Ik duwde op het plaatje achter de plakband en op de bougiedop. Kreeg op korte tijd veel kloppen van de hoogspanning en naar het schijnt ging m'n hoofdje snel mee op en neer...
Is wel tof die dingen van vroeger op te halen
- - big bang - -