Wounded in Action

Dit topic is gesloten

- Bij het boren van printjes met een 1,5mm boortje dwars door mijn duim (en het bot) geboord.

- schroevendraaier door mijn hand.

Mijn Broer, Wapenhersteller in het leger, zat laatst te spelen met een doorslagstift. Greep in zijn vuist en onachtzaam pratend dat ding in een rubbermat rammen. Vervolgens -plop- hem weer omhoog trekken en weer in die mat rammen... Tot de laatste Plop geen doorslagstif was die los kwam uit het rubber, maar een plop van de handgreep die losschoot van die stift.
Vervolgens weer met volle kracht die vuist met greep naar beneden rammen (nog steeds onachtzaam de andere kant op pratend. Zijn vuist Vol op de vier overeind staande scherpe pen geramd.
Resultaat:
Die pin door zijn pink en in zijn ringvinger (misschien ook wel door zijn ringvinger en vast in zijn middelvinger) Ik zal die runtgen foto's eens proberen on line te brengen.
Verder niets geraakt. Bijna geen bloed... Heel vaag. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik je PC op de grond aan het solderen, zet met je hand af om op te staan. Ow daar lag de soldeerbout. tijdelijke afdruk in mijn hand(2 weken) permanente afdruk ik de vloerbedeking.

Versterker denker gerepareerd te hebben. komt geluid uit, draai volume omhoog, de gespatte elcotjes lage overal
En ja ook ik draag gelukkig een bril.

-

Op 2 november 2005 22:35:40 schreef elmowww:
[...]
Gewoon doorzetten. Begin vooral goed simpel :)

Als je wilt programmeren begin met een goedkope basic stamp ofzo, wel erg simpel en de module zelf werkt al.

Ik weet niet of jij dit al doet of niet, maar ik merk altijd met analogiteiten vaak wel goed gaat, en bij digitaal dat alles wat fout gaat dat ook zal doen, ooit. Voor mij een teken om an te voren het ontwerp eventjes door te laten dringen en een paar vaste dingen als pullups/downs niet vergeten maar proper berekenen.

Bah, niet programmeren... Ik houdt het wel lekker analoog. Dat is ook stukken leuker. Je kan veel creatiever denken. Digitale dingen werken allen bijna hetzelfde. Ook verplaatst de hobby zich dan naar de computer, en daar heb ik weinig zin in. (dat zou veel te veel nutteloze berichten op dit forum oplveren')

Free the whales!

Nou bij mij is dat een flinke waslijst :P Begon op m'n 5e al :D

Diverse keren stukken huid los gehaald met uitschietende schreovendraaiers en ander tuig.

Diverse brandwondjes op handen, benen.

Soldeerbout aan het verkeerde eind gegrepen

Soldeerbout opgevangen tijdens vallen van tafel

Flinke 3 fase motor op je tenen krijgen. Hee Dominic heb je hem ? Ja ik heb hem ! Bam! Oh toch niet :P

Op je gezicht gaan midden in de werkplaats nadat je over je eigen bedrading ben gestruikeld die je zojuist neer gemikt heb

Op je trappetje staan tussen de plafonds en eraf vallen en jezelf vastgrijpen aan de net gestripte draden uit de lasdoos en alles eruit rukken .....

Diverse explosies en branden :P

Scoop op je kop krijgen omdat je aan een verkeerd snoertje trekt

Zo die elco kan ik de afvalemmer die doet het toch niet meer, bzzzzzzz au ! wel dus :S

Een buizen tv repareren zonder te ontladen en de anode dop los halen, resultaat 2 uur voor pampus op de bank naschokken :P

Diverse malen aan de 230/400 gehangen

Nee ik zal het nooit leren :P Mag dan wel m'n VCA's en EHBO etc hebben en zorg dat het voor werkelijk iedereeen veilig is ........ behalve voor mezelf :P

Verder moet je mij ook niet met brandstoffen laten werken :P Heb al een keer de schuur bijna af laten fikken toen m'n pulsejet niet wilde starten :P Ooh een bougie da's waar die heeft stroom ! :D Terwijl het gas vol open stond ... al 20 seconde .... vlam heel de garagedeur zwart

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 3 november 2005 00:31:42

Tot nu toe nog geen (serieuze) toestanden gehad, hooguit zo nu en dan onbewust 230 vastpakken omdat ik vergeten ben de stekker ergens uit te trekken maar dat tintelt alleen maar.

Wel ff gauw afkloppen...

Achtung! Hochspannung, Lebensgefahr!!

Hehe, dan valt dat van mij wel mee :)

-PIC in een andere schakeling doen: Schakeling + PIC kapot :P

-'Ow die domme basis weerstand wordt niet heet', tssch.. au wel dus :P

-Soldeerboutje aanraken/tinspetters
-(toen ik klein was) stuk draad van de muur getrokken waar 230V op stond (in een bungelow).Mooie vonkies.. waren de beheerders zegmaar niet blij mee :D
-Schokken van elko's uit geschakelde voedingen

Uuhm .. dat was t wel .. jammer :P

Woei! *heeft etsbak*
elmowww

Golden Member

Mijn neef is ook zo lekker, heeft hoogtevrees, en dan gaat ie bedrading installeren in de nok van een nieuwe schuur (schuur is 16x32m, hoogte zal iets van 8 tot 10m zijn).

Natuurlijk is er op het hele bedrijf geen trap aanwezig die lang genoeg is, maar gelukkig staat de hooiwagen tot 4,5 m hoog volgestapelt met balen --> rij maar onder de plaats waar lampenbakken moeten komen --> enkele trap tegen de bovenste dakspant (gewoon een ladder dus, nix geen driehoek erin) --> vrolijk naar boven lopen, met een touwtje toch maar even de trap aan de spant knopen, want zo`n hooiwagen heeft ook vering :X

Krijgt hij het voor elkaar dat hij op een gegeven moment met een TL bak in zn hand aan die ladder hangt omdat er een paar balen van de kar af vallen --> touwtje heeft hem van enkele blessures gered dus ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
klein is fijn

Moderator

Op 2 november 2005 23:57:03 schreef jossie14:
-'Ow die domme basis weerstand wordt niet heet', tssch.. au wel dus :P

Zet dat ook maar in mijn lijstje...

Ook een klassieker, per ongeluk steekdraad pakken ipv soldeer en er pas achter komen als het te heet is geworden...

Een stuk BC547 in m'n vinger stekend omdat ie toch niet zo goed tegen 500mA kon...

Zelfde met IC's, wil je net even voelen of ie warm wordt ontploffen ze onder je vinger. Gelukkig heb wat eelt op m'n vingers...

Ook een pijnlijke, bij het aanpellen van een kabel alle staaldraadjes van het aardscherm in je duim gedrukt krijgen omdat je ze niet diep genoeg had afgeknipt...

Met m'n soldeerbout heb ik nooit zo'n problemen gehad, lang leve de soldeerboutstandaard!

Teveel om op te noemen op mijn jonge leeftijd:

Bijna alle soorten gereedschap om te kijken of er nog bloed in je lijf zit cq je vel al dikker is
Talloze brandwondjes van soldeerbouten, tin etc. (wel makkelijk, vingertoppen zijn zegmaar hittebestand geworden, mooi om de bout mee af te vegen)
Ongeplande ontladingen
Buckboost grapjes
Piëzo-pret (het tegen een zenuw houden van een piëzo-element om zo je spier te zien samentrekken)
Een 'abtronic' openslopen om de inhoud te bekijken, ook werkend *standje stuiptrekking*
"Ik weet zeker dat die schakelaar zo uitstaat, kijk maar *pak*...."
Scoop verhuisd, vergeten dat niet geaarde verdeelblok te gebruiken, sluiting naar aarde
misrekenen/mistellen van weerstands(gloei)waarden... Zij Bracht Rozen....

Maar toch slaat mijn ex collega alles:)
Een meetpen in een versterker van een €5000 laten vallen welke ingeschakeld staat... mooi effect, dat wel, zonde van het beestje (z'n 3 KW)

mwah (nog) niet veel meegemaakt als ik het hier zo lees.....

-een afdruk van een DIP behuizing op mn wijsvinger, ic doet het nog steeds overigens :D

-een keer het zwarte kapje van een FET(TO220) over de heg naar de buren geblazen door een autoaccu ermee kort te sluiten. >:)

-natuurlijk tig brand- en snijwondjes van soldeerbouten boormachinens en zagen etc.

to do list:

-220v
-vingertop doorboren met een printboor :9
edit:
-ontladen van een hv elc0 met mn handen

Vergeet het ontladen van een hv elco met je lichaam niet luuk :P

Edit:
Hehehe goed zo :D

[Bericht gewijzigd door Stefan86 op donderdag 3 november 2005 00:28:21

Op 3 november 2005 00:18:47 schreef pinochet:

to do list:

-220v
-vingertop doorboren met een printboor :9

ik mis nog wat dingen, Elco's TV's lampen verwisselen op een hooiwagen bovenop een trap, ontploffende elektronica vasthouden.

[edit]voordringers

ik was nog aan het typen

-

btw, vervangen van een kwikdamplamp is ook altijd leuk... vooral met het juiste materiaal; hoe komt men op hoogte? in de bak van een shovel natuurlijk. en dan kijk je toch 2 keer naar de draadjes voor je ze aanraakt:)

Gelukkig niets met serieus blijvend letsel (afklop), maar een paar aardige missers...

Leunend met 1 arm op een geaarde metalen balk met de andere hand iemands zojuist gebouwd lichtorgetje inspecteren... om er vervolgens achter te komen dat de aardlekschakelaar gelukkig toch blijkt te werken.

Desolderen op blote voeten.. flinke TO-220 kwam feilloos van de print, resterende soldeer als flinke klodder op mn voet.

Gaatje maken in een behuizing onder een kolomboor, zonder de behuizing vast te zetten - boor gaat door het metaal en bijt vast... behuizing met tamelijk scherpe hoeken gaat rondjes maken - auw.

Eentje uit de chemie, maar niet uitgevoerd in een fatsoenlijk lab: Stofjes in flesje.. dopje erop... en dan bedenken "oh fuck, die reactie levert gas op". Vervolgens het dilemma: stel opendraaien om een knal te voorkomen, maar met het risico dat die knal in je hand plaatsvind. Uiteidelijke oplossing: snel een potige bloempot over het flesje in kwestie gezet en een stapje terug doen - forse knal na zeg 10 seconde.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

moest op de basisschool ooit eens in de hoek staan, groep 6 geloof ik. Uit verveling toen maar een paperclip uit m'n broekzak gevist (stiekum :p) en daarmee zonder na te denken in een stopcontact zitten rommelen. aauuuuwww

Of van die collega studenten die een dikke elco opladen en dan naar je toegooien!!

Maak me niet gek, ik ben al gek.

- Schuifje uit ladenmagazijn (ken je wel van Raaco of Mars) nemen, schuifje had ik maar net eruit en hele ladenkast viel van de muur...

- Hele tijd geleden, rechtshandig aan het solderen, effe iets in databook nazien, soldeerbout effe in linkerhand vastpakken en rechts bladeren, boek schoof weg, met linkerhand book willen vastnemen en soldeerbout net onder m'n rechterhand op bovenkant pols, diep verbrand, zelfs adertjes dichtgebrand. Heeft lang een bruine vlek geweest, zie je nu na 15jaar nog heel vaagjes.

- Experimenteren: vanalles op laten branden en opblazen met een zware voeding: een elco van 47000µF opblazen op de werkbank, gaf veel gas en een immense dreun, stond er te dichtbij en heb hele tijd met fluittoon in de oren rondgelopen. Een tip: doe dit niet na.

- Iets foutgegaan bij reparatie versterker, een knal, er suisde iets vlak langs mijn oren, er stonden alleen nog pootjes op de print, de regelaar lag op de vensterbank een paar meter achter mij.

- op school: opduvel van spanning gekregen in m'n hand, van het verschieten hand weggetrokken en per ongeluk iemand die naast me zat een ferme dreun verkocht

- had eens een woofer gekocht (Monacor SP305PA) 30cm met een mooie alu stofkap in het midden. Bij het uitpakken eens met de vinger op de stofkap getikt om te zien uit welk materiaal ze was, gelijk een bluts erin, nooit meer eruit gekregen.

- print gemaakt met ferrichloride en dunne latex handschoentjes aan, na een tijd roeren met m'n hand in de schaal print klaar, handschoen uitgedaan, bleek op vingertoppen kapot, heb dagen met rosse vingers rondgelopen

- toen ik 5 jaar was mocht ik niet van m'n ouders met de treintjes van m'n oudere broer spelen. Na een beetje kinderlijk puzzelen was ik er toch uit, had een snoertje met 2 stekkertjes dat rechtstreeks van de treinsporen kwam en naar de transfo moest rechtstreeks in het stopkontact gestoken. Gevolg: ferme knal, ouders die ongerust afgelopen kwamen, een zwarte plek op de muur naast het stopkontact en bijna ook een zwarte kleine.

- grafietstaafjes (uit potloden en vulpotloden) op een voeding aansluiten. Daardoor gaan ze opgloeien. Eentje te warm gestookt en is een stuk afgesprongen, recht in m'n haar.

- misschien wel de grappigste: als jong jongetje naar vader aan het kijken die de gazon aan het afmaaien was (met zo'n Engels grasmachientje met rijaandrijving). Om de machine stil te leggen moest je een plaatje dat aan het chassis geklonken zat bovenop de dop van de bougie (ontsteekplug) duwen om zo de hoogspanning kort te sluiten. Vader was de bak aan het leegmaken en zoonlief ging het ding eens stilleggen. Aan het plaatje zat een dik pak plakband gerold waarvoor ik niet wist waarvoor het diende. Achteraf bleek dat het plaatje niet altijd goed kontact maakte met het chassis. Ik duwde op het plaatje achter de plakband en op de bougiedop. Kreeg op korte tijd veel kloppen van de hoogspanning en naar het schijnt ging m'n hoofdje snel mee op en neer...

Is wel tof die dingen van vroeger op te halen

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Of van die collega studenten die een dikke elco opladen en dan naar je toegooien!!

Das een goede die moet ik even onthouden :P

Op 3 november 2005 00:43:31 schreef Ben_:
Eentje uit de chemie, maar niet uitgevoerd in een fatsoenlijk lab: Stofjes in flesje.. dopje erop... en dan bedenken "oh fuck, die reactie levert gas op". Vervolgens het dilemma: stel opendraaien om een knal te voorkomen, maar met het risico dat die knal in je hand plaatsvind. Uiteidelijke oplossing: snel een potige bloempot over het flesje in kwestie gezet en een stapje terug doen - forse knal na zeg 10 seconde.

Ja, dergelijke dingen komen me bekend voor... Wij deden altijd kurken op de reageerbuisjes. Schroefdoppen hadden we niet. Na een tijdje hadden we ook een reactie waar gas bij vrij kwam. Dus die kurken schoten eraf. Na een tijdje liep dus de hele klas met die kurken op elkaar te schieten :D

Free the whales!
GJ_

Moderator

Ik verwond op z'n hoogst anderen, nooit mezelf.

Ik heb wel een collega die zichzelf constant beschadigd. Die krijgt van sinterklaas en voor z'n verjaardag altijd fraaie ehbo kisten en grote rollen pleister, die voor de volgende verjaardag/sinterklaas allemaal leeg/op zijn.

En als hij niet druk is met zichzelf beschadigen dan de hal wel: vergeten een spiegeltje terug te plaatsen in een 3,5kW laser met een enorme inslagplek in het beton als gevolg.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 3 november 2005 11:17:44

Ik geloof dat ik mezelf redelijk heel gehouden heb dan :-)

• Keertje op school achterover leunen met je stoel, stalen parker in je hand, andere hand op de kachel en precies een gaatje van de WCD treffen (inderdaad, de fase...)
  • Plank weg gooien met een kromme spijker erin. Die gaat dus dwars door je vinger heen en maakt een mooie scheur in het vlees
  • Buitenritje te paard: achterom kijken of het groepje dat je mee hebt zich redt. Direct na het terug om draaien tot de conclusie komen dat het paard onder het verkeersbord door kon, maar de ruiter niet
  • PC uit elkaar trekken, gaan slapen en 's ochtends met je hiel op een kleine 3-polig headertje stappen. Die gaan dus gewoon door het eelt je voet in

Verder houd ik het op electronica gebied redelijk heet. Laatste serieuze blunder was denk ik een jaar of 15 terug: in een K9 meten en 2 pootjes tegelijk pakken. Meetpen was gelijk een paar mm korter (en die TV deed nog minder dan voorheen :) )

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

-plastic aan het smelten en dan willen uitdoen zoals bij een lucifer en dan gaat het vliegen en komt het op je arm neer :-(.

-Een boor in de kolomboormachie spannen en met de andere hand tegelijk de machiene al starten. (2 vingers zwaar gekneust)

-Kortsluiting maken met meetpennen

-mezelf onder 230V zetten

-elko's met men vingers ontladen.

-een printboortje dat afbrak en een diepe kras in men bril zette (men moeder weer kwaad)

-bij het kabeltrekken een kabel die onder mijn nageldoorging. (was op de opendeurdag van het school)

[Bericht gewijzigd door Stynus op zaterdag 5 november 2005 23:04:31

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

dremelslijpschijfjes die breken... ook behoorlijk link

dat kan je wel zeggen, dat had ik een keer toen ik in plexiglas bezig was. Dat vliegt gelijk door heel de schuur heen.

LED there be light

Op 3 november 2005 12:24:18 schreef vince_zld:
dremelslijpschijfjes die breken... ook behoorlijk link

brrrr inderdaad :(

ik draag altijd een bril want ik heb eens eentje rakelings langs mijn oor voelen passeren, cm of 10 naar rechts en ik was mijn oog kwijt

Op 3 november 2005 01:02:21 schreef WilToyo:

je hebt nog slimmere studenten die denken dat een 4700µF 50V ook oplaad in het stopcontact :7

[Bericht gewijzigd door Jonathan op donderdag 3 november 2005 13:07:35

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

De normale slijpschijfjes breken idd snel. Ik had ooit via mijn broer betere gekregen, met een soort carbon-versteviging o.i.d. Die kan je echt helemaal opgebruiken (de diameter wordt steeds kleiner) maar breken doen ze niet. Dergelijke slijpschijfjes zijn alleen jammer genoeg uit de handel genomen :(

De gewone zijn idd gevaarlijk. Maar nog niet zo gevaarlijk als een vlakschuurmachine. Op de middelbare school staken altijd wel een paar stukjes van een werkstuk in het plafond vlak boven de vlakschuurmachine. De meeste mensen zijn namelijk te ongeduldig, en proberen te schuren bij het deel dat omhoog draait. En dat geeft altijd leuke effecten :+

Free the whales!

Dit topic is gesloten