Beste mede CO'ers,
ik wilde volgende schakeling maken maar heb hier een vraagje over.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/58/audio/microfoonvoorverst…
Aan de ingang van de eerste opamp wordt de halve voedingsspanning aangelegd en daar het audiosignaal van afgetrokken? Als men de halve voedingsspanning nu gaat versterken gaat men dan de opamp niet in saturatie sturen?
mvg
nee, de opamp regelt via feed-back ook halve voedingsspanning naar de - input, (hiervoor stelt de output van de opamp zich ook halfweg de voeding ).
Aah zo zit dat endan is de versterkingsfactor R4/R3
klopt dat?
Als ik dan ipv R4 een potmeter zet en het 2de gedeelte weglaat zou het ook moeten werken.
[Bericht gewijzigd door hazefeets op (43%)]
ja
R4 kan idd door een pot vervangen worden. Waarom zou je de tweede opamp weglaten? Hij zit toch al mee in het IC, en is dus betaald 
samen leveren ze een versterking van x 100, één opampje gaat dit niet kunnen bolwerken zonder in te boeten aan de maximum haalbare frekwentie ,ruis en/of risico op instabiliteit.
Ja dat wel maar heb zo een hoge versterking niet nodig. Het is voor naar een adc te gaan.
Als ik de eerste versterker met multisim simuleer krijg ik gewoon een AC signaal aan de uitgang ipv een gesuperponeerd signaal. Als ingang maak ik gebruik van een functiegenerator met een sinus.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]