Goedenavond allemaal
Ik heb hier een dubbeldin's autoradio navigatie en cd speler staan .
Deze wil ik fiksen voor een kameraad van me .
Het is een pioneer avic-f900bt .
http://www.uploadarchief.net/files/download/avicf900.jpg
Deze geeft een leesfout-02 aan bij zowel orginele cd's als gekopieerde .
http://www.uploadarchief.net/files/download/code%2002.jpg
Nu heb ik gegoogled op de leesfout met bij bijhorende merk en type maar niks bruikbaars wat me op de goede weg kan brengen .
Heb de schakelaars wel gecontroleerd van de inname van de cd maar deze waren goed .
Wie weet of het nog de moeite waard is .
Bij voorbaat dank.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Laser defect, lens vuil, focusmechanisme kapot, kopmotor kapot, spindelmotor kapot, interne connector los, kan van alles zijn.
Openmaken en kijken.
Heren ik heb de stappen doornomen die aangekaart waren .
Zoals de lens schoon gemaakt en de spindlemotor gecontroleerd. (deze draait )
En de connectoren gecontroleerd los gemaakt en opnieuw verbonden .
Totdat ik eens goed keek en zag dat de kopmotor ( de lens zoekt niet zijn positie op ) niet bewoog dus deze is kapot of zit vast .
Het laatste denk ik nog eerder want als ik een cd inlaad dan valt de radio soms geheel uit alsof iemand de voeding eraf haalt .
Tot zover .
Had ik nog even een vraag hoe controleer je of de focus van de lens nog goed is .
Ik weet dat dit in de lens zelf gebeurd met een magnetisch mechanischme die lens afstand vergroot of verkleind .
maar hoe controleren jullie dit ?
alvast bedankt
Het loopwerk van de CD laser/lens kun je (zonder spanning op de speler) voorzichtig met de hand verdraaien en zo een paar keer helemaal in en uit laten lopen. Desnoods een klein likje vet op de asje en nakijken of er geen stof of vuil op zit waardoor dit stukje loopwerk kan vastlopen.
Nadien de lens weer in de beginstand terugzetten en spanning op de speler. Dan moet hij zich zelf weer kalibreren naar zijn echt beginpunt en zou het probleem verholpen kunnen zijn.
De focus van je laser/lens kun je vaak alleen afregelen met een scoop en de technical manual. Hierin staat waar je de probes van je scoop op moet zetten en welke potmeter je moet gebruiken om af te regelen.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Mmmh ik zou al beginnen met het probleem dat die as niet beweegt, als die terug loskomt en blijft kan het goed zijn dat alles terug goed is.
Hoi ik ben er onder tussen achter dat het asje niet vast zit en heb de kop naar binnen gedraaid zoals tsec ook al zei en had zelf ook al het idee dat ie dan vanzelf zijn positie wel weer opzoekt.
Maar de lens verplaatst zich totaal niet .
Dus van de week ga ik nog even meten of er spanning op het motortje toe komt om uit te sluiten wat het nu werkelijk is de stuurelektronika voor het motortje of het motortje zelf .
Ik laat het nog weten.
Ik heb vandaag eventjes tijd gehad voor project pioneer .
Ik heb even een paar draden aan de kopmotor gesoldeerd .
Om te kunnen meten of er spanning op de kopmotor komt .
Hier komt een nette 5 volt blokgolf op beide motoraansluitingen .
Dus conclusie het het stappenmotortje is stuk .
Eventjes een foto voor de nieuwsgierigen .
http://www.uploadarchief.net/files/download/kopmotor%20cd.jpg
Zo een stappen motor is niet meer dan een veelpoligemagneet en 2 spoelen.
Als je met een ohm meter de spoelen niet kunt meten is hij inderdaad stuk maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Krijg je op bijde spoelen een blokspannig uit de elektronica?
Ja er komt een nette 5.34 blokspanning op beide wikkelingen van de stappenmotor .
Dit gemeten met de scoop (zie vorige bericht)