hallo ik wil dit schema bouwen:
(van osshonsoft)
bedoeling:
ik wil een incircuit programmer en op de print een paar sensoren aansluiten waarmee ik kan meten.(snelheid en temperatuur)
onduidelijkheden(misschien domme vragen hoor):
-volgens mij moet er een kristal in om voor de pic een
20mhz frequentie te genereren. maar dat kan ik in het schema niet echt terugvinden hoe dat moet worden aangesloten
- in het schema staan invertors hiervoor kan ik een ictje gebruiken misschien de 7406 ofzo had ik gehoord:
maar is er geen goedkopere oplossing met transistoren ofzo?
-ik heb 2 voedingen nodig volgens het schema:kan ik niet op een een of andere manier dit ook goedkoop makkelijk oplossen? bij rs232 kan dat via de voeding van pc is dat met par poort niet mogelijk?
ik heb thuis geen labvoedingen alleen op school.
al met al kom ik op een onderdelenlijst:
draadset (draadbruggen etc) 17 euro
steekplaat 12 euro
sensoren 4euro
subd25P (parallel port connector)1.24 euro
ic-fitt 40pol 0.54euro
die weerstandjes en transistors kan ik op school krijgen
(soortgelijk)
een andere schema is ook welkom 
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
het schema hierboven is alleen de progger
je moet bff in de datasheet kijken waar je een kristal moet hangen.
je hebt maar 1 voeding nodig van 17v(bovenste deel is de voeding)
is de CRISTAL 22,1184MHZHC18 van conrad goed genoeg?
is mn onderdelen lijst/schema verder ok voordat ik onderdelen bestel...
Op 15 april 2004 18:22:06 schreef blacksun:
is de CRISTAL 22,1184MHZHC18 van conrad goed genoeg?
is mn onderdelen lijst/schema verder ok voordat ik onderdelen bestel...
De pic 16f877(die ga je toch gebruiken?) kan een frequentie van maximaal 20 Mhz aan. Op het moment dat je een wat sneller kristal gebruikt ga je dus overklokken. 
Ik raad je dus aan een wat langzamer kristal te nemen. Bij deze pic kun je een frequentie van maximaal 20 mhz gebruiken. Dit houdt echter niet in dat je perse 20 Mhz moet gebruiken. Het mag ook minder zijn. Bijvoorbeeld 4 Mhz. En als je een kristal aansluit heb je ook condensatoren nodig. Twee om precies te zijn. Ik gebruik zelf meestal 22pF condensatoren. Die werken prima.
Of je het kristal echter nodig hebt betwijfel ik. Ik heb zelf namelijk ook een pic programmer in elkaar gesoldeerd. Deze gebruikte geen kristal. (Is blijkbaar niet nodig in programmeer mode.) Als ik jou was zou ik eerst eens de schakeling nabouwen en pas als deze niet blijkt te werken overgaan tot het plaatsen van extra onderdelen. (Een kristal is volgens mij pas nodig op het moment dat je het programma in je pic daadwerkelijk gaat uivoeren.)
Heb je trouwens al bedacht welke programmer je gaat gebruiken? Het is ook belangerijk dat je programmeer programma de programmer ondersteunt.
Als het je eenmaal gelukt is de chip te programmeren kun je de sensoren gaan uitlezen. Heb je echter al bedacht hoe je deze gegevens gaat uitvoeren? Doe je dit d.m.v een serieele verbinding? Of ga je een lcd schermpje aansturen?
Het zijn allemaal dingen waarvoor je extra onderdelen nodig hebt. Vandaar dat ik het vraag. (Als je bij conrad bestelt is het nogal vervelend als blijkt dat je achteraf meer spullen nodig blijkt te hebben. Ik spreek uit ervaring
)
edit: Zinsbouw fouten eruit gehaald.
via de parallelle poort wil ik een hex inladen via de programmer(stukje software van oshonsoft)
als het is ingeladen hoef ik volgens mij alleen de spanning van de programmeermodus eraf te gooien en van de normale modus de spanning erop gooien.
ja het uitlezen van de sensoren:liefst dan ook via de paralelle poort. dat lijkt me het makkelijkst.
(het wordt incircuit)
en om te testen: weerstandje en 2 ledjes op 2 van de io poorten? is dat het makkelijkst? (voordat ik ingewikkelde dingen ga doen)
verder zit ik alleen nog met de voeding in mn maag; ik weet niet of het schakelen tussen programmeermodus en "werk" modus op dezelfde 2 pinnetjes gebeurd; ga nog ff de datasheet lezen.
wat kan ik trouwens het beste gebruiken voor aansluitpunten voor IO? soort van stekkertjes ofzo?
want het is de bedoeling dat mensen gewoon IO kunnen inprikken;bijv een temp sensor er aan hangen
want telkens draadjes moeten solderen aan de io poorten van de print is wat slordig (uiteidelijk moet het een printje worden)
bedankt voor jullie reacties dusver.
Eerst even over de programmer. De MLCR pin zorgt voor zover ik weet voor de modeselectie. 0V is reset, 5V is gewone operatie en ?13,2?V is programmeer mode. Als ik zo naar je schema kijk wordt pin d3(op je parallele poort) gebruikt om te schakelen tussen 5v en 13,2v. (Ik weet zelf niet zo heel veel van analoge elektronica dus ik hoop dat iemand dit kan bevestigen.
)
En dan de invoer. Je hebt het over een tempratuur sensor. Deze heeft afhankelijk van de tempratuur een bepaalde weerstand. Sluit je deze met een weerstandsnetwerk op je a/d convertor aan? Als dat zo is moet je behoorlijk creatief zijn wil je die data over twee i/o poorten krijgen. M.a.w je zult zowel in de microcontroller als de computer een behoorlijk slim programma moeten zeten.(Het is dan mischien handiger om de serieele poort te gebruiken voor je data omdat je die veel makkelijker kunt aansturen. De logica hiervoor zit namelijk al ingebouwd in zowel je microchip als computer.)
Als laatste stel je een vraag over de verbindingstekkertjes. Als er vaak moet worden gewisseld zou je voor bijvoorbeeld bananenstekkertjes kunnen gaan. Ze zijn er in verschillende prijsklassen. Over het hoe en wat zul je moeten informeren bij je leverancier.