Hey,
Ik bewoon sinds 8 maand een nieuwe woning, waar we alles (letterlijk alles) vernieuwd hebben qua electriciteit.
Zo kozen we voor ledverlichting, domotica, nieuwe ijskast/diepvries, led tv...
Kortweg, alles om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden.
De aansluiting is 3x220V, dit zonder nulgeleider.
Dus ik moet de stroom afnemen tussen 2 fasen. Geen probleem, dit werkt goed. Tot ik de zaken uitschakel. Alle ledverlichting is zwak opgelicht. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door het gebrek van een nulgeleider?
Enkele vragen die in mijn hoofd opkomen:
- Ik heb al verschillende ledlampen die defect zijn. Ik dacht dat dit te maken hadden door slechte led technologie, maar vermoed dat dit komt door de lange brandtijden.
- Ook zal dit waarschijnlijk niet gezond zijn voor het algemeen verbruik?
- Ik hoop eigenlijk maar dat andere toestellen hier niet teveel last van hebben?
Bestaan er goed(kope) oplossingen hiervoor? Bv scheidingstransformatoren of zoiets?
Bij 3x230 staat tussen de fasen geen 230 maar 400V. Dus wat bedoel je ?
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Op 7 december 2011 13:25:29 schreef plankgas:
Bij 3x230 staat tussen de fasen geen 230 maar 400V. Dus wat bedoel je ?
@plankgas:
Men heeft 3 Fase x 230V zonder nul = 230V tussen de fase-fase of
men heeft 3 Fase x 400V met nul = 400V tussen de fase-fase en 230V tussen fase-nul.
Zoals TS vermeld heeft hij 3 Fase x 230V (220V = veleden tijd) en geen nul.
Dus kan hij geen 400V hebben tussen fase-fase.
@brononiu:
Maar hoeveel meet je per fase naar AARDE?
MVG Gerard.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een condensatortje of een weerstand (enkele kOhms)over de LED lamp aansluitingen kan het probleem oplossen.
Hey,
Heb es die spanning gemeten tussen aarde en fase, en ik kwam toen uit op iets meer dan 70V (toeval dat het 1/3 is van 230)?
Een condensatortje kan een oplossing zijn, maar geen goeie in mijn ogen. Dan moet ik op al mijn lampen (+/- 40-tal) zoiets gaan plaatsen. En wat met andere verbruikers? Ik denk bv aan ijskast, tv... 'k Kan natuurlijk verkeerd zijn.
Meet de spanning ook eens met een weerstandje parallel. Als die 70V dan verdwenen is, is er niks aan de hand.
huh, weerstandje parallel op 220V?
Bedoel je dan in serie met mijn voltmeter?
Sowieso is er een probleempje, daar alle ledverlichting zwak blijft branden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoe schakel je de ledverlichting ? met een echte schakelaar of een dimmer/ afstandbediend schakelsysteem ?
met een echte schakelaar zou er niks op de leds mogen blijven staan , maar een verkeerde dimmer kan blijven lekken door de lage belasting en zo de leds laten branden. dit gaat idd de voedingen in een ledspot op den duur opstoken.
Ik heb hier trouwens ook LED lampen die nog heel lang "nagloeien" als ik ze uitzet. Ook als ik ze uit de fitting draai. Ik heb me er nooit druk over gemaakt.
Ik heb al verschillende ledlampen die defect zijn. Ik dacht dat dit te maken hadden door slechte led technologie, maar vermoed dat dit komt door de lange brandtijden.
Zelfs al zouden ze continu volop branden: acht maanden is nog niet eens 6000 uur. Dan mogen ze nog làng niet op zijn, toch?
Hey,
De leds zijn meestal 220V leds. Op enkele speciale armatuurtjes na, waar een ingebouwd transfootje in zit.
Alles wordt gestuurd door (enkelpolige) domotica relais. Dus in praktijk wordt 1 leiding volledig afgekoppeld.
ps ik neem hier voornamelijk de verlichting als voorbeeld, omdat dit duidelijk merkbaar/bespreekbaar is. Doch ik heb ook het gevoel dat zich dan afspeelt op alle andere apparaturen.
Zelfs al zouden ze continu volop branden: acht maanden is nog niet eens 6000 uur. Dan mogen ze nog làng niet op zijn, toch?
Als ik me niet vergis, heb je special dimbare leds, niet?
Ik heb enkele gewone leds. Niet de duurdere dimbare, is trouwens ook niet nodig.
Dus als er nu 80V constant op deze leds staat, dan is dit alsof je ze probeert te dimmen. Dus kan niet gezond zijn voor die leds... Lijkt mij.
GerardMonique
Zitten er soms condensatoren over de contacten van de domotica relais?
MVG Gerard.
Oei, Totaal geen idee.
Dit zijn kant en klare blokken.
Bv Een GIRA Schakelaar-jaloezieactor (103800) 16-voudig/8-voudig 16 A KNX/EIB DIN
Info op: http://www.eibmarkt.com/dwen/products/Schalt-_Jalousieaktor-REG-103800…
Dus zou eigenlijk niet weten wat er juist in zit. :$
[Bericht gewijzigd door brononiu op woensdag 7 december 2011 15:48:15 (18%)]
GerardMonique
Kijk eens wat er gebeurt, als men de led draad bij de relais contact los neemt.
Als de led's dan wel uit gaan zit er een condensator over de contacten, ter onstoring.
En daar de led's nauwelijks stroom opneemt kunnen ze via een condensator zwak branden.
MVG Gerard.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat nagloeien komt door de elco in de voeding van de spots , een led verbruikt al bijna niks meer als de spanning 1v zakt , waardoor de elco in de voeding van de ledspot zorgt dat hij een 5 minuten blijft nabranden . een 22uf elco geeft dit effect al zonder bleederweerstand over de elco heen.
overigens halen leds vaak de opgegeven levensduur niet , het ding wordt heet en de voet zit dan in het plafond , de elco's worden te heet...
Het is geen nagloeien, of dit moet na zo'n 5 dagen nog altijd wat gloeien.
Ik ga dit weekend es de schakelkast opengooien en die relay ontkoppelen.
Mocht dit de case zijn, is er dan een oplossing om dit te omzeilen?
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
@ GerardMonique
Het heeft geen zin tussen fase en aarding te meten bij drie maal 220 net. In de cabine wordt er altijd een willekeurige fase aan de aarding gelegd dus volgens verbruik en afstand gaat deze spanning schelen. Bij een 3x220 +N net wordt de neuter in de cabine aan de aarding gelegd en dan volgens verdeler dikwijls ook nog bij de klant nog een aarding naar neuter ( voor de teller).
Bob.
Bij een 3x220 +N net wordt de neuter in de cabine aan de aarding gelegd en dan volgens verdeler dikwijls ook nog bij de klant nog een aarding naar neuter ( voor de teller).
Dus kan het een oplossing zijn om es tussen 2 andere fases te proberen mijn 220 op te nemen? Dat er daar een 'properder' fase zit?
Opabob
U ziet mijn handtekening maar proberen zal hier denk ik niet helpen.Ik ken de schakeling voor 220 leds niet.
Bij huishoudapparaten wordt veel gebruik gemaakt van neonlampjes als getuiglamp, daar werd toen een weerstand over geplaatst.
HF straling kan ook TL lampen lichtjes laten branden. Ik doe aan modelbouw en als ik mijn zender wil testen, hou ik de antenne bij een TL lamp die ik dan doof, bij de antenne blijft het neongas geleiden dus licht geven; microgolven kan je zo ook met een neonlamp opsporen.
In uw geval zou ik de fabricant of leverancier van uw ledarmaturen eens contacteren (Google)en een oplossing vragen.
Laat ze hier weten, wij volgen mee.
Een gekend fenomeen bij 3x220 netten is dat de ontsteking(ionisatie) van een gasketel niet gaat werken omdat de N geleider(blauwe draad) van het ontstekingsblok niet aan de aarding ligt. Dit lossen we op door een scheidingstransfo waar in de secundaire wikkeling een fase aan de aarding wordt gelegd en als N gebruikt wordt.
Pas op, sommige types differentieels reageren hier op.
Bob
Yep, had uw handtekening reeds opgemerkt. En ben ook van dat principe (alleen zit ik jammer genoeg op mijn werk en niet thuis).
Maar voor ik probeer, probeer ik eerst te begrijpen wat ik ga proberen.
De leds zijn zulke 'verstralers':
http://www.varo.com/2815/12922/fixed-lighting/powli210-led-floodlight-…
Dit weekend de nodige testen gedaan. En tot de vaststelling gekomen dat het wel degelijk door het net komt.
Wat heb ik gedaan?
Een ledstraler genomen, en één voedingsdraad van de lamp tegen de intro gehouden. (nog voor de verliesstroomschakelaar). En op alle 3 de fasen lichten de leds op. Dit heb ik toen herhaald met de 2de voedingsdraad, en het resultaat was hetzelfde.
Dus met deze test kunnen we mooi aantonen dat het wel degelijk te maken heeft met een gebrek van de nullgeleider?
Ondertussen heb ik ook ledslangen als kerstverlichting opgehangen. En wat raad je, bij nacht zie je alle ledslangen in de bomen zachtjes licht geven.
Vorige vrijdag de netbeheerder nog gecontacteerd. En deze kon (ik begrijp "wil") niks doen aan de situatie. Als ze iemand moeten sturen, dan gaat het mij geld kosten? Tsss, die grote bedrijven...
Kennen jullie een goedkope oplossing om mijn volledige woning te voorzien van een deftige voeding?
Daar ga je helaas ( zonder een grote trafo te plaatsen die ook weer de nodige watts staat te verdampen ) niets aan kunnen doen.
Zelfs MET een "normaal" net kun je last hebben van jouw fenomeen door de capacitieve koppeling tussen schakel en fase draden. De makkelijkste oplossing is een kleine belasting per groep lampen plaatsen.
Daarbij zou ik denken aan een weerstand van bijvoorbeeld 220k 5W en als dat niet genoeg blijkt een 100k 5W parallel aan de lamp. ( de eerste verstookt iets van 1/4 W en de tweede 0.5W, neem een 5W voor het formaat en de spanningsvastheid )
Een rij led spots bijvoorbeeld die op het zelfde kanaal zitten van je domotica heeft genoeg aan 1 weerstand, waar je die plaatst maakt niet uit, direct over de lamp of bij de schakel module. )
Opabob
Ik kan Sine beamen in haar antwoord.
De maatschappij is verplicht binnen een zekere tolerantie uw netspanning te leveren. Na een aangetekend schrijven kan u indien nog de ombudsdienst inschakelen.
In het beste geval (zonder kosten) zal de maatschappij bij u metingen uitvoeren of een apparaat plaatsen maar ze zullen die eventuele netvervuiling op uw nek doorschuiven en wie zegt dat dat niet zo is; eventueel die ledlampen zelf.
Probeer eerste en vooral zoals Sine aanraad met een belastings-weerstand bij te zetten of een scheidingstransfo (opgepast 220V). Opletten met dimmers of kleurwisselaars en ten slotte zou ik u aanraden een tweepolige schakelaar te gebruiken of een tweepolig relais.
Bob.
ze zullen die eventuele netvervuiling op uw nek doorschuiven en wie zegt dat dat niet zo is; eventueel die ledlampen zelf.
Ik denk door te meten voor mijn verliesstroomschakelaar, dat het wel duidelijk is dat het probleem bij het net ligt.
een belastings-weerstand
Dit vind ik persoonlijk geen goeie oplossing. Je verlegt het verbruik van de lamp naar de weerstand. Dus geen echte 'winsituatie', niet?
tweepolige schakelaar te gebruiken of een tweepolig relais.
Als ik dit uitreken op de hele domotica installatie, dan komen we terug aan een extra kost van ongeveer 4000 euro. Enkel op relais, nog niet gesproken van het werk voor installatie en configuratie...
ps het gaat me hier niet om 'onwilligheid'. Maar die grote bedrijven doen maar op, en wij zullen hun 'geklungel' wel betalen? Ik denk (hoop) persoonlijk niet dat het sluikverbruik (en slijtage?) een grote kost is. Maar het is het principe dat telt hé...