Hallo,
heb onlangs een oude auto radio gekocht (philips 22AC800)
maar de cassette deck doet heel raar, af en toe speelt hij maar meestal niet. Als je met een draad of je vingen aan de draadjes van de kop komt hoor je storing en de muziek van de cassette gelijk. Na het opwekken van deze storing begint hij meestal te spelen. Je hoort hem stilletjes opkomen met vervorming om dan vervolgens goed te spelen. lijkt alsof er een condensator moet opgeladen worden.
heb een service manual van het radio gedeelte maar niet van de cassette deck, ik weet alleen dat het type van de cassette deck "D4" is. Zelf heb ik spijtig genoeg te weinig ervaring met cassette decks.
weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of waar ik aan een service manual zou kunnen geraken?
Maarten
hoi maarten.kan zijn dat de koppen versleten zijn,slechte solderingen,eventueel kabel breuk.de oudere techneuten zouden wellicht meer tips en dergelijke kunnen geven.misschien op slechte solderingen controleren zou me niks verbazen zou dit het euvel zijn.
mvg robert
Kijk eens waar het kabeltje van de koppen naartoe gaat, daar zit meeestal een TDA-tje als kop versterker / filter.
Het kan best een dat wat randcomponenten van dat ding niet meer lekker zijn ( zoals een c-tje idd )
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 10 december 2011 18:44:28 schreef netraam:
Je hoort hem stilletjes opkomen met vervorming om dan vervolgens goed te spelen. lijkt alsof er een condensator moet opgeladen worden.
Lijkt mij een aandrijfprobleem. Motortje dat slecht op gang komt, of een snaartje dat aan vervanging toe is.
Het beste is: opentrekken dat beestje en eerst goed kijken.
Dan ontdek je meestal het euvel al. Daarna kun je gaan meten als je dat beheerst tenminste.
motortje is geen probleem, dat zie je, slechte solderingen zou mij ook al verwonderen aangezien ik 90% al ge hersoldeerd heb en alle transistoren al vervangen heb.
Zou het kunnen dat de kopversterker twee verticaal staande dichtgegoten SMD printjes zijn in plaats van een TDA-tje.
Als hierin het probleem zit zal er waarschijnlijk niet veel meer aan te doen zijn.
Maarten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
staat de kop niet langs het spoor van de casette ? bij autoreverse gebeurt dat makkelijker , maar soms rammelt het schroefje van de afstelling los waarmee de kop vastzit.
wel testen met een voorbespeelde casette , zelfopgenomen bandjes kunnen ook al fout zijn door een verlopen deck ( daar had de philips fc serie vaker last van )
is geen autoreverse. Bij het spoelen stopt hij wel na elk liedje, misschien zit er in dat systeem nog ergens een fout.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zitten 2 spoelstanden op vaak . als je gaat spoelen als de casette op play staat dan zoekt hij naar de lege stukken op de tape . ( je hoort dat ook wel als je het volume openzet vaak ) maar met spoelen vanuit de stopstand gaat hij in 1 maal door naar het einde van de tape.
er zitten ook veel kleine schakelaars in die oude decks , als er 1 vuil is dan heb je ook allerhande problemen ...