Zoals als heel wat topics op dit forum, vraag ik wat informatie over hoe je moet/kunt beginnen met een robot te bouwen. (daarmee bedoel ik niet zo'n beetle robotje maar weldegelijk een grotere)
verreiste:
afstandsbestuurbaar
vooruit, achteruit kunnen rijden.
kunnen draaien
en nog mogelijkheid tot uitbreiding.
OPMERKING: ik ben nog maar 14 jaar en dus heb ik weinig geld ter mijne beschikking. Ik volg de richting Elektrotchnieken en over twee jaar sla ik de richting PROGRAMATIE in.
nu heb ik nog geen kennis van programatie maar (omdat ik ook weinig geld heb) kan je ook een robot programeren met freeware?
Alvast hartelijk bedankt iedereen!
Murmeltier
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Mijn advies is om als basismateriaal hout, plexiglas-gerelateerd spul of aluminium te pakken. ik weet niet wat je bedoelt met groot, maar als het om de grootte van een forse laptop gaat is aluminium frame met een plexiglas bovenplaat het beste. het nadeel met dit formaat is dat de motoren meteen duurder worden. wat dit betreft: kijk of je een stel gelijke boormachines op de kop kan tikken. hierin zitten sterke motoren met ingebouwde vertraging. bedoel je met afstandsbesturing met een afstandsbediening(rc oid) of wil je het autonoom maken. wat je frame betreft: je moet eerst kiezen of je met wielen of met rupsbanden. rupsbanden zijn duurder, maar kunnen meer terreinen aan. wielen zou je het makkelijkste via differentieel sturen kunnen doen. hoe aan onderdelen te komen: rommelmarkten, restpartijen, en misschien het allerbelangrijkste: school. zorg dat je de goede leraren weet te vinden en vraag of ze een bak met mislukte projecten hebben. bij mij op school heb ik daarin maxons(motoren) van €120,- stuk gevonden. ook heb ik mijn redelijk grote vooraad bc547 daaraan te danken. het begin zal even duur zijn, maar nogmaals, probeer iets via school te regelen. hun hebben waarschijnlijk in elk geval de goede machines, en vaak ook goede financiele middelen
. er zijn scholen waar via externe partijen(hier in het voormalige gloeilampenweiland) béta-onderwijs gestimuleerd word. je moet gewoon even de juiste leraren zien te vinden.
groeten,
Rick
Ok hartelijk bedankt maar een forse laptop
nu ja; ZO GROOT had ik het ook niet in gedachten. eerder tergrote van een schoendoos van maat 40 ofzo 
en de servo's en zender en ontvanger, zijn die ook gewoon uit een aude RC auto te halen? en op welk Voltage werken deze dan?
Misschien pak ik het allemaal wat groots aan of denken jullie van niet?
groetjes
Carlo
kijk ook even bij de zoek functie, zoek op robot bouwen.
Hier heb je er eentje van de vele.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/904/1/robot+bouwen
Dat ligt ook een beetje aan het type controller wat je gaat gebruiken. Maar voor verschillende merken heb je wel freeware.
Kijk hier ook even: http://www.circuitsonline.net/download/cat/8
Heb je al programmeer ervaring of nog helemaal niet?.
Als je iets met PIC controllers wilt gaan doen kan ik je http://www.protonbasic.co.uk/content.php/1450-Proton-Compiler-Updates aanraden, volledig freeware.
Proton Picbasic
Sinds Juni 2016 worden de volgende PIC's ondersteund zonder USB license key: 18F25K20, 18F25K22, 18F45K20, 18F45K22, 18F26K20, 18F26K22, 18F46K20, 18F46K22, 18F452, 16F877, or 16F877A
Nu dus ook 40 Pin's
[Bericht gewijzigd door Piet_Knutselaar op (53%)]
Zie dat je geen ervaring hebt, dan is dit leuk om te beginnen met programmeren.
Zie hier: http://www.picbasic.nl/
Klik op picbasic, daar staan de lessen.
Het is een leuke begin cursus, staan veel leuke dingen in.
verreiste:
1) afstandsbestuurbaar
2) vooruit, achteruit kunnen rijden.
kunnen draaien
3) en nog mogelijkheid tot uitbreiding.
1) Ikzelf gebruik hiervoor een pic 16F630 (picbasic.nl
Hiermee kan ik met een oude afstandbedediening van een TV mijn robot besturen.
2) Een microcontroller met een H-brug (L293D) met 2 DC motoren.
3) Microcontroller zoals Lambiek al aangaf, en leren programmeren.
Dit maakt het bouwen van een robot pas echt leuk.
Hartelijk bedankt,
ik kijk zo snel mogelijk even naar wat dit allemaal kost en waar ik dit allemaal kan verkrijgen.
Carlo
Ik heb even rondgekeken op het net en wat rondgevraagd hier en daar.
-afstandsbestuurbaar: Het lijk tme het beste om idd met die PIC te werken. maar welke PIC microship moet ik dan kopen? vb. PIC-Processor 16F84-04/SO. deze is goedkoop.
-sturen: Ik heb gekeken naar die H-brug (L293D) en deze lijkt mij OK. (Dank Kareltje)
-Mogelijkheid tot uitbreiding: Heb al wat vage ideën zoals een robotarm, camera, speaker,... maar ik denk dat dit later komt, ik wil me eerst focusen op de robot zelf.
-programatie: ik denk dat ik voor myamicus zal gaan (dank Piet_Knutselaar)
Nu heb ik eigenlijk nog een vraagje inverband mat de motoren die dit alles zou moeten doe werken. Als er daar nog enige voorstellen zouden zijn... rekening houdend met: de hele robot (had ik in gedachten) moet niet veel groter zijn dan een schoendoos en liefst nog wat kleiner.
DANK U WEL allemaal
P.S. ik heb alles nagekeken op CONRAD.BE
omdat daarzoveel over wordt verteld (goed altans)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Op 16 december 2011 14:33:43 schreef Carlo_D:
...microship...
In ieder geval geen boot, maar als je met de amicus wilt gaan werken zal je het met 18F25K20 moeten doen.
Als motoren kan je de RB-35 van conrad, gebruiken, die heb ik ook klaar liggen om te gebruiken.
Denk ook aan batterijen. Ik gebruik loodaccu's, maar heb dan ook een robot van 55*40cm en gebruik er nog eens 2, om de batterijstatus na te kijken.
Veel succes!
Ok, die 18F25K20 ziet er goed uit (helemaal niet duur!!!)
maar de motoren daarintegen...
Ik had deze op het oog: IGARASHI N2738-125 (op conrad.be)
maar ik weet niet of deze geschikt zijn. mss wat te zwak (?)
Carlo
Je moet wel een vertraging hebben. Je kan ook eens op tamiya motoren en bij pololu kijken. Maar ik denk dat die niet sterk genoeg zullen zijn.
Idd, de motoren van Tamiya zij te zwak en als je een sterke hebt dan kost hij hééél veel...
maar wat bedoel je met
vertraging
?
Carlo
Dan zit er radarwerk in, en gaat die trager draaien, maar met meer kracht. Denk ik toch, weet er niet zo veel van, maar er zijn ongetwijfelt andere mensen op het forum die hier meer over weten.
Ok, dat kijk ik nog even na...
en wat betreft die 18F25K20, waar kan je deze kopen?
gewoon in elektronica winkels of op het net?
Carlo
Als je met amicus wilt werken zal je die er bij moeten kopen. Anders kan je het er niet in laden, maar er is nog een gratis basic compiler.
waar kan je die van amicus dan kopen? dit lijkt mij goede freeware voor een beginner met veel mogelijkheden. (als er betere zijn hoor ik dat graag!)
maar is er echt geen handigere manier om te sturen?
Want deze DC motoren kosten al gauw 100 euro of meer...
ik had mss gedagt zoals een tank stuurt, maar dan met wiellen.
vb. Het linker achterwiel draait langzaam en het rechter achterwiel draaid harder. de twee voorste wielen zou ik doen gelijk een winkelkaretje: staan ZEER los en kunnen gemakkelijk 360° draaien.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
Op 16 december 2011 16:43:28 schreef Carlo_D:
en wat betreft die 18F25K20, waar kan je deze kopen?
gewoon in elektronica winkels of op het net?
Ik weet niet of dat verstandig is, om met een 18F.... te beginnen.
Als ik jou was zou ik eerst voor de 16F.... gaan, de 18F.... heeft veel instellingen en de 16F.... doet het ook prima, maar is om te beginnen makkelijker. Maar goed dat is mijn mening. 
En als aandrijf motor kan je prima de RB35 gebruiken, die zijn sterk, en gebruiken niet veel stroom, en je hebt ze met verschillende vertraginggen.
Ik heb je een paar links gegeven, en als daar de 16F.... ondersteund wordt, kan je hem gewoon programmeren. Op picbasic.nl kan je proton lite downloaden, kost niets dan kan je even kijken of het wat is.