Trolley op rails met positiebepaling

Beste mede forum bezoekers,

Ik ben bezig met een project waarop een rails van variabele lengte en trolley heen en weer gaat rijden. Alles is zo goed als uitgewerkt alleen op het stukje positie bepaling kom ik wat kennis te kort.

De bedoeling is dat de trolley met een maximum snelheid van ± 5km/h over zijn track gaat rijden. hierbij willen we in de pc precies kunnen bepalen waar de trolley stopt. dit hoeft niet op de mm nauwkeurig maar enige precisie is wel vereist uiteraard.

Waarmee kan ik het beste de positie bepalen en hoe kan ik dit zo simpel mogelijk door mij pc laten verwerken.

Hartelijk dank voor jullie input !

joopv

Golden Member

Een opnemer op een niet-aangedreven (vanwege de mogelijke slip) wiel monteren? Positie van het wiel meten en de omwentelingen tellen.
Opnemer zou een graycode opnemer kunnen zijn.
Of een apart wieltje mee laten lopen, zo'n systeem wat landmeters ook gebruiken.

Lambiek

Special Member

Je kan een paar dingen doen, wat wij wel eens gedaan hebben:

Je kan een kleine tandheugel naast de rails plaatsen en een encoder op de trolley.

Je kan op de vloer strippen maken (op bepaalde plaatsen waar de trolley moet stoppen) en op de trolley sensoren zetten. Wij gebruikten toen vier srippen en vier sensoren, daar kon je 16 posities mee bepalen. (er waren er niet meer nodig)

Er zijn ook haspels in de handel waar staaldraad op zit met een lengte meet systeem, kabel aan je trolley momteren en de haspel op een vastpunt (bv ergens aan een muur of paal). De kabel rolt op doormiddel van een veer in de behuizing.

En zo is er nog wel iets te verzinnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Ga je een dolly automatiseren ?

Voor timelapse toepassingen ( waar het erg precies moet ) maakt men wel gebruik van een tandriem en stappenmotor.

http://www.elysia.nl/content/openmoco-based-timelapse-dolly-first-prot…

Hartelijk dank voor jullie input.

Het tandwielen systeem ziet er goed uit, alleen het object dat over de rails heen gaat zal ±100kg gaan wegen. Ik denk dat de greycode best wel een oplossing kan zijn. Mits ik dit makkelijk terug kan koppelen naar een pc die deze waardes kan verwerken om stop posities te bepalen.

Even voor de duidelijkheid zijn een encoder en een graycode hetzelfde of sla ik de plank dan helemaal mis?

De trolley heeft 6 wielen waarvan 2 aangedreven dus er is ruimte voor een sensor.

GJ_

Moderator

Een encoder geeft meestal een graycode, Maar er zijn ook andere coderingen mogelijk.
Nadeel van een binaire code is dat er per stap meerdere bitjes tegelijk om kunnen schakelen. En "tegelijk" bestaat niet: je loopt het risico dat je voor een zeer korte tijd de verkeerde positie hebt.
Bij een Graycode veranderd per stap maar een bit tegelijk. Voor encoders met bv 360 delen per omwenteling zit je dan nog met het probleem in de overgang tussen de 359 en de 0. Voor dit soort encoders gebruikt men een gekapte graycode.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gray-code
http://yagni.com/graycode/#gray-code-to-binary

Wat voor een afstanden praten we eigenlijk over? Want als de afstanden niet te spectaculair zijn (2 a 3 meter) kun je het simpelste een draad encoder nemen.

Lambiek

Special Member

Op 25 december 2011 11:21:51 schreef GJ_:
Wat voor een afstanden praten we eigenlijk over? Want als de afstanden niet te spectaculair zijn (2 a 3 meter) kun je het simpelste een draad encoder nemen.

Dat had ik ook geoppert, ik dacht dat je systemen tot +/- 12M had met een encoder.
En dat die dinggen tot 3M type's waren met een potmeter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik heb er hier liggen van 1500mm met encoder. Nieuw zijn ze nog best aan de prijs overigens.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 25 december 2011 22:03:32 (34%)