hulp gevraagd bij bouwen lift voor 19" apparatuur rack

Beste forum leden.

Ik heb weer eens een idee in mijn hoeft, en dan moet het gemaakt worden, ondanks volkomen gebrek aan kennis van mijn kant. Daarom heb ik jullie hulp nodig.

Wat ik wil is het volgende. Ik wil mijn 19" studio apparatuur niet constant in het zicht hebben staan. Mijn woonkamer / eettafel is namelijk mijn studio. NU wil ik een kast aan de kopse kant van mijn tafel zetten. Even breed als mijn tafel (1 meter) en een halve meter diep. Voor het beeld, de tafel wordt dus een halve meter "langer".
De bovenkant van de kast wordt hetzelfde materiaal als mijn tafel. Echter, met een druk op de knop beweegt dat deel van het tafelblad zacht zoemen omhoog. Het "tafelblad" blijkt de bovenkant van een dubbel 19" rack! na 40 cm stopt de motor zodat een dubbele rij van 8 19" modules zichtbaar wordt.

Hoe cool is dat? Best cool. Nu bestaan er wel tv liften, maar ik heb het idee dat ik daarbij vooral betaal voor de tv constructie. Ongetwijfeld hebben jullie ideeën of, en zo ja hoe dit te realiseren is! En die hoor ik graag van jullie!

Ps, 19" units kunnen best zwaar zijn, dus 16 units wegen zo maar 100kg.

Ps2, mijn tafel is 72 cm hoog, dus er is onder de units als ze naar beneden staan nog wel ruimte voor motor e.d.

Dank!

Erik Blokpoel

elmowww

Golden Member

Bij vraag en aanbod staan een aantal lineair actuatoren. Da`s een begin.

Zorg dat je de mechanica op een of andere manier krijgt, zorg voor een sturing (print met microcontroller, een siemens Logo, een Koyo Click of een handvol relays), zorg dat je eindsensoren op je mechanica hebt en verzin een tweetal knoppen.

Dat is een begin.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
fred101

Golden Member

Een TV lift voor 100 kilo kost vanaf 300-350 euro ( nu heb ik maar heel even snel op de eerste paar links gekeken)

Wat je nodig hebt is een mechanische contructie. Iets wat hem kan bewegen ( ketting en motor, hydrauliek, lucht , stoom ;-) ) dat zul je zelf moeten bedenken bouwen, dat heeft weinig met electronica te maken. Of anders een forum over metaalbewerking/constructie

Dan de electronica. Een schakelaar voor omhoog/omlaag. Iets van een relais en twee eind-loop schakelaars.
Bv de schakelaar omhoog zit in serie met de eindstop van omhoog. Is hij boven dan gaat die lastste open en doet de omhoogschakelaar niks meer. Je motor stopt dan. Hij kan dan alleen nog omlaag. Zo ook het omlaag gebeuren.

Wil je luxer dan koop je bv een siemens logo. Dan programmeer je die schakelaars in en dat ding regelt alles. ( nieuw zijn die dacht ik 100-150 euro)

Anders een garagedeuropener als basis. Daar zit zelfs soms een afstandsbediening bij. Maar dan nog zul je zelf een lift moeten bouwen. Mechanica dus ( las, frees en draaiwerk)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou het denk ik op de ouderwetse manier met katrollen en tegengewichten in evenwicht maken.

Dan kun je het met een kleine kracht bewegen, en is het risico klein als het eens vastloopt, wat het vast eens doet omdat iemand een kabeltje vergeten is o.i.d. Om iets veilig met een grote kracht te bewegen en te laten stoppen als er iets mis gaat lijkt me veel lastiger.

Neem een paar lade-geleiders of stalen buisjes met kogelgelagerde geleiderbussen om het rek rechtop te houden, monteer een ruitenwissermotor met reductiekast op een flinke autokrik, oude computervoeding voor de 12 volt, eindschakelaars erop en eigenlijk ben je dan klaar.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com